زنان ریش دار مشهور تاریخ

beardedZAGL.jpg

ریش برای یک زن - نفرین یا برکت: 13 زن مشهور ریش دار 

 

چند سال پیش ، یک زن ریش دار به نام Conchita Wurst برنده مسابقه آهنگ یوروویژن شد و حسی ایجاد کرد. ما داده های آوازی خواننده را که ظاهر او چنین سر و صدای زیادی ایجاد کرد ، تجزیه و تحلیل نمی کنیم. البته ، کنچیتا به هیچ وجه یک زن نیست و این به شدت وضعیت را اضافه می کند. در مورد زنان واقعی که از شانس و اقبال کافی برخوردار نیستند ، چطور؟ در تاریخ زنانی بودند که نه تنها ریش را نفرین نمی دانستند ، بلکه به لطف این "زشتی" به ثروت و شهرت دست یافتند. مشهورترین آنها در در این مقاله  آمده است.


چرا زنان ریش دار می شوند 

پزشکی دو شرایط را می شناسد که در آن ریش یک خانم می تواند مثل مردان رشد کند. یکی از آنها هیرسوتیسم نامیده می شود ، یعنی زمانی که افراد دارای موهای زائد بیش از حد در نقاط خاصی از بدن هستند. مورد دوم هیپرتریکوز است. در عین حال ، مو در سراسر بدن رشد می کند.

تاریخ تا قرن نوزدهم با مفهومی به عنوان "زن ریش دار" آشنایی کمی دارد. نه به این دلیل که هرگز اتفاق نیفتاده است. به احتمال زیاد به سادگی پنهان شده بود. در طول قرن 19 و 20 ، سیرک ها و "نمایش های عجیب و غریب" مختلف بسیار محبوب شدند. زن ریش دار دیگر نمی توانست خجالتی باشد ، او در جمع صحبت می کند و از مزایای قابل توجهی برخوردار می شود.

سنت ویلگفورتیس

 

bearded6.jpg
سنت ویلگفورتیس در موزه اسقف نشین گراتس ، اتریش.  


مشهورترین مورد در تاریخ زنان ریش دار قبل از قرن 19 دختری بود که حتی مستحق مقدس شدن بود. سنت ویلگفورتیس حامی همه دخترانی است که از ازدواج تحت فشار و زنان ناراضی در ازدواج امتناع می کنند. داستان او بیشتر شبیه یک افسانه است. علاوه بر این ، در کشورهای مختلف این مقدس با نام های مختلف شناخته می شود.

طبق افسانه ها ، ویلگفورتیس زن جوان و اشرافی بود که نمی خواست آنطور که پدرش می خواست با مردی که دوست نداشت ازدواج کند. او نذر بکارت را پذیرفت و دعا کرد که دافعه و زشت شود. در نتیجه ، او شروع به رشد ریش کرد. وقتی داماد عروس خود را دید ، با وحشت از ازدواج امتناع کرد. پدر ویلگفورتیس آنقدر عصبانی بود که دخترش را مصلوب کرد.

 


سنت ویلگفورتیس در قرون وسطی بسیار محبوب بود. بسیاری از زنان بدبخت که می خواستند "خود را از شر همسر بی رحم خود" رها کنند ، با ناامیدی نام او را فریاد می زدند. دختران در مقابل صورت او گریه می کردند و التماس می کردند که آنها را از سرنوشتی بدتر از مرگ نجات دهند.

در پایان قرن شانزدهم ، افسانه افشا شد. معلوم شد که تصویر عیسی با یک زن اشتباه گرفته شده است. در تصویر ، او لباس محلی نپوشیده بود ، بلکه یک ردای بلند پوشیده بود. این باعث می شد برخی تصور کنند که تصویر یک زن (ویلگفورتیس) است. سپس یک داستان عاشقانه متولد شد ، که  باور آن به سادگی جالب بود.

 

مگدالنا ونتورا

bearded4.jpg

عکس مگدالنا.


برخلاف بسیاری از خانم های ریش دار ، موهای مگدالنا تا سی و هفت سالگی رشد نکرد. در آن زمان ، او قبلاً موفق شده بود سه پسر سالم و زیبا برای همسرش به دنیا آورد.

در سال 1631 ، دوک آلکالا نقاشی "بانوی ریش دار ابروزی" را سفارش داد. اشراف بسیار علاقه مند به نقاشی هایی با طرح غیر معمول بودند. در آن زمان ، مگدالنا در سن بالا بود ، پسرانش مردان بالغ بودند.

 

تصویر به سادگی شگفت انگیز شد. در مرکز آن مگدالنا با بچه ای در آغوش است. بنابراین هنرمند می خواست بر زنانگی او تأکید کند. در نگاه اول ، درک اینکه این زن است دشوار بود. از این گذشته ، زن نگون بخت ریش باشکوه تری نسبت به شوهرش داشت. او با ناراحتی از پس زمینه تیره بوم به بیننده نگاه می کند.

 

ژوزفین کلوفولیا

bearded3.jpg
حدود سال 1910: ژوزفین بویدچن ورسویکس ، بعداً ژوزفین کلوفولیا.  / عکس


وقتی ژوزفین بولدسچن هشت ساله بود ، ریش بلندی داشت. وقتی دختر چهارده ساله بود ، با پدرش شروع به تور کرد. با بزرگ شدن در پاریس با مردی به نام فورتونا کلوفولیا آشنا شد که عاشق او شد. ژوزفین با او ازدواج کرد و یک پسر به دنیا آورد.

ژوزفین به همراه پسر ، شوهر و پدرش به ایالات متحده آمریکا نقل مکان کرد و در آنجا به سیرک بارنوم آمریکا پیوست.  او را خانم ریش دار ژنو و مادام کلوفولیا نامیدند.

در سال 1853 ، شایعاتی در بین مردم پخش شد که ژوزفین در واقع یک مرد است. در نتیجه ، هیاهوی بی سابقه ای به پا شد. خانم ریش دار توسط پزشکان معاینه شد و تأیید کرد که هنوز زن است. برخی از مردم مشکوک بودند که خود بارنوم این شایعات را منتشر می کند. این نوعی تبلیغات بود.

 

جولیا پاسترانا

pastrana1.jpg
جولیا پاسترانا

داستان جولیا پاسترانا یکی از غم انگیزترین و دلخراش ترین داستان های سوءاستفاده از انسان در تاریخ تجارت نمایشی است. پاسترانا که در سال 1834 در مکزیک متولد شد ، "زن میمون" ، "زن خرس" ، "زن بابون" یا "زشت ترین زن جهان" به دلیل ویژگی های غیر معمول و صورت و بدن مویی او نامیده شد. پس از مرگ او مبتلا به هیپرتریکوز تشخیص داده شد ، به همین دلیل موهای جولیا بسیار زیاد بود ، و همچنین هیپرپلازی لثه ، که باعث ضخامت و بیرون زدگی لب ها و لثه های وی شد.

 

پاسترانا زنی فوق العاده باهوش و موفق بود. او به سه زبان صحبت می کرد و همچنین می دانست که چگونه برقصد و قطعات اپرا را با مهارت زیادی می خواند . فرماندار ایالت سینالوا او را از یتیم خانه مکزیک برد و پس از آن دختر به نیویورک منتقل شد. به زودی او یک مدیر شخصی گرفت و به سراسر جهان سفر کرد. در عرض شش سال کوتاه ، او فوق العاده محبوب شد.


دستاوردها و مهارت های جولیا به دلیل ظاهر او بیشتر مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت. او با مدیرش ازدواج کرد و خیلی زود باردار شد. کودک وراثت هیپرتریکوز مادر را به ارث برد ، اما مدت کوتاهی پس از تولد درگذشت. جولیا مدت زیادی بعد از مرک فرزندش جان سالم به در نبرد و پنج روز بعد به دلیل عوارض هنگام زایمان ، در سن 26 سالگی درگذشت. سپس شوهرش اجساد زن ریش دار جولیا پاسترانا  و فرزندش را که مانند حیوانات تاکسیدرمی کرد و به نمایش گذاشت ، گویی آنها فقط قطعات موزه هستند و نه انسان.

 

pastrana2.jpg

مومیایی های جولیا و پسرش.  / عکس

 

شوهر رقصنده  ، جولیا و فرزندش را تاکسیدرمی کرد تا آنها را به عموم نشان دهد. پروفسور دانشگاه مسکو که در این زمینه نقش داشت ، از دادن اجساد به تئودور خودداری کرد. ایوان ماتویویچ سوکولوف تصمیم گرفت آنها را به دانش آموزان خود نشان دهد.

لنت شکایت کرد و دو سال بعد موفق شد اجساد همسر و پسرش را به دست آورد. تئودور با آنها در سراسر اروپا سفر کرد و موفقیت چشمگیری داشت. پس از مرگ جولیا  ، مومیایی ها مجبور بودند تحمل کنند. نازی ها می خواستند آنها را بسوزانند. اجساد به طرز معجزه آسایی نجات یافتند. سپس نمایش آنها در موزه های مختلف ادامه یافت. سیرک وحشتناک تا دهه 1970 ادامه داشت.


مقامات نروژی ، جایی که مومیایی ها در آن زمان آنجا بودند ، تصمیم گرفتند آنها را به تور ایالات متحده بفرستند. شهروندان آنقدر از این بی احترامی به اجساد کشته شدگان خشمگین شدند که یک شورش واقعی را برپا کردند. در نتیجه بدن پسر آسیب جدی دید. خواستار دفن اجساد شدند ، اما در عوض برای تحقیقات به یک موسسه پزشکی فرستاده شدند. به زودی ، مومیایی جولیا به سرقت رفت. هنگامی که جسد پیدا شد ، تأیید شد که واقعاً او فقط تا سال 1990 قادر به دریافت بود.

در نهایت ، در سال 2012 ، بدن طولانی مدت یولیا بالاخره آرامش یافت. وی در نزدیکی محل تولد ادعایی خود به خاک سپرده شد. در مراسم تشییع جنازه صدها نفر شرکت کردند. بعدها مستندی درباره زن ریش دار ساخته شد.

 

جین بارنل

bearded5.jpg
این قاب از فیلم Freaks در سال 1932 ، خانم اولگا رودریک را در سمت راست نشان می دهد.


جین بارنل در سن چهار سالگی توسط مادرش به سیرک فروخته شد. وقتی دختر پنج ساله بود ، پدرش او را نجات داد. آنها با هم و با مادربزرگشان زندگی کردند . صورت دختر تراشیده شد تا این عیب را پنهان کند. با بلوغ ، از داستانهای فلورانس نایتینگل الهام گرفت. او حتی برای پرستاری آموزش دید. فقط مردم از او دوری می کردند. با ناامیدی ، دختر متوجه شد که زندگی عادی برای افرادی مانند او نیست و به سیرک سرگردان پیوست.

نام هنری دختر ریش دار خانم اولگا بود. در سیرک ، او با شوهرش ملاقات کرد ، دو فرزند به دنیا آورد. شوهر و دو فرزند او هنگام تور در آلمان به بیماری تیفوس مبتلا شدند و درگذشتند. پس از آن ، جین سه بار دیگر ازدواج کرد. ظاهرا ریش او را از جذابیت زنانگی محروم نکرده بود.

 

bearded-woman-06.jpg

زن ریش دار جین بارنل.


جین بارنل پس از بازی در نقش زن ریش دار در Freaks در سال 1932 به شهرت رسید. این دختر در سن چهار سالگی هنگامی که پدرش به یک سفر کاری رفت ، توسط مادرش به سیرک فروخته شد. سیرک به زودی راهی اروپا شد ، جایی که جین هنگام بیماری به یتیم خانه ای در آلمان فرستاده شد. به نوعی ، پدرش او را در سن پنج سالگی پیدا کرد و نجات داد.

با وجود چنین خاطره بدی در تجارت نمایشی ، در بزرگسالی ، جین دوباره به اجرا بازگشت و به عنوان بلندترین ریش در بین زنان (33 سانتی متر) معرفی شد. او با نام های "بانوی اولگا" ، "مادام اولگا" و "بانو اولگا رودریک" اجرا کرد.  تا اینکه تصادف قطار به کار او در نمایش پایان داد. سپس عکاس تجاری شد. جین بارنل چندین بار ازدواج کرد و صاحب دو فرزند شد.

 

آنی جونز

bearded8.jpg
  زن ریش دار آنی جونز


آنی جونز در سال 1865 در ایالات متحده متولد شد. ریش دختر در رحم شروع به شکل گیری کرد و در بدو تولد به وضوح قابل مشاهده بود. در یک سالگی لقب "بچه عیسو" را گرفت و در "Freak Show" فینیاس بارنوم ظاهر شد. با رضایت والدین ، ​​دختر از دوران کودکی به تماشاگران نشان داده شد. در آینده ، او را ریش دار ترین بانوی کشور نامیدند. آنی در بزرگسالی از شهرت خود نهایت استفاده را کرد. پس از پیشنهاد 150 دلار در هفته (که در آن زمان مبلغ زیادی بود) ، مادر آنی به همراه دخترش به نیویورک رفت.

با گذشت زمان ، آنی به عنوان "فرزند عیسو" و سپس "بانو عیسو" نامیده شد و در واقع یک عجیب غریب حرفه ای بود که در سراسر جهان سفر می کرد. این دختر نوازنده برجسته ای شد و خودش شروع به تأکید بر ظاهر خود کرد ، موهای سرش را به بیش از 1.8 متر رساند. آنی دو بار ازدواج کرد و در 37 سالگی درگذشت. در عکس های باقی مانده ، او به عنوان زنی ملایم و خوش لباس با شوک مجلل موهای مرتب صورت دیده می شود.

 

bearded-woman-04.jpg

 زن ریش دار آنی جونز

 

آنی در کودکی یک اتفاق وحشتناک داشت. دختر ربوده شد و در نمایشگاه به نمایش گذاشته شد. رباینده ادعا کرد که این فرزند او بوده است. والدین  شکایت کردند. قاضی دستور داد همه را به جز آدم رباینده و والدین از سالن بیرون آورند. سپس آنی را به آنجا آوردند. او بدون هیچ حرفی به سمت خانواده اش شتافت. بنابراین ، پرونده مختومه شد. همانطور که در مورد ژوزفین کلوفولیا ، شایعه شد که این باز هم بخشی از تبلیغات پیچیده بارنوم بود.

کلمنتین  دلاته

bearded2.jpg
 زن ریش دار کلمنتین

 

کلمنتین مشهورترین زن ریش دار در فرانسه نامیده می شد.کلمنتین دلاته یک زن فرانسوی بود که به دلیل داشتن ریش دو شاخه بسیار معروف بود.
 در یک زمان ،کلمنتین که در نوجوانی ریش داشت ، با نانوایی ازدواج کرد و در لورن یک کافه و نانوایی داشت.در ابتدا ، زن با دقت صورت را می تراشید. یک بار در کارناوال یک زن ریش دار دید. کلمنتاین سپس اظهار داشت که می تواند ریش بسیار بهتری داشته باشد. شوهرش از این ایده حمایت کرد.

 

bearded-woman-05.jpg

زن ریش دار  کلمنتین 

 

پس از آن ، زن شروع به جذب بازدیدکنندگان از این طریق کرد و نام کافه "کافه زن ریش دار" شد. در آنجا آنها سوغاتی های مختلفی را فروختند: کارت پستال ، عکس با تصویر او. کلمنتین با موفقیت تور خود را آغاز کرد. در سال 1904 ، کلمنتاین از دولت اجازه پوشیدن لباس مردانه را دریافت کرد ، که لباس غیرقانونی برای زنان بود.

 

گاهی اوقات لباس مردانه می پوشید. با این حال ، زن ترجیح می دهد دامن بپوشد. کلمنتین دلاته همسر و مادر فداکار فرزند خوانده بود. خانم ریش دار آرایشگر خود را به نام چارلز گروسیه داشت. او هفته ای سه بار ریش او را می شست و کوتاه می کرد ، زیرا ارزشمندترین چیز آراستگی و گرامی او بود.

در حال مرگ ، او قادر به نوشتن نبود ، خاطرات خود را دیکته کرد و خواست روی سنگ قبر او نوشته شود: "اینجا کلمنتین دلاته ، یک خانم ریش دار است."

 

کراو فرینی

bearded1.jpg
 زن ریش دار کراو فرینی 


هیچ اطلاعاتی در مورد دوران کودکی کراو در دست نیست. در بزرگسالی ، او در لندن همراه با انسان شناس دکتر جرج شلی و کاوشگر کارل بوک ظاهر شد. سپس توسط گیلرمو آنتونیو فارینی ، نمایشی که به فرینی بزرگ نیز معروف است ، به فرزند خواندگی پذیرفته شد. دختر مبتلا به هایپرتریکوز در یک سیرک به عنوان اثبات نظریه داروین نشان داده می شد. او چندین دهه به اروپا سفر کرد. کراو در سال 1926 درگذشت و وصیت کرد تا سوزانده شود. به هر حال ، در غیر این صورت ممکن بودکه به سرنوشت غیر قابل چشم پوشی جولیا پاسترانا دچار شود.

 

الیزابت دوهرتی

bearded7.jpg
 زن ریش دار الیزابت دوهرتی 


وقتی الیزابت متولد شد ، موهای بلوند تمام بدن او را در یک لایه ضخیم پوشانده بود. او به عنوان دختر پشمی مینه سوتا لقب گرفت. او همچنین از هیپرتریکوز رنج می برد. به دلیل فقر ، دختر شروع به نشان دادن خود در نمایشگاه ها و فروشگاه ها کرد. بنابراین او می توانست به خانواده اش غذا بدهد. الیزابت نمی خواست در سیرک باشد. والدین او معمولاً یک اتاق اجاره می کردند و بلیط را به همه می فروختند. همه کسانی که او را دیدند دختر را فوق العاده ترین کودک روی زمین می دانستند. او بسیار فعال ، باهوش و بامزه بود.

در سال 1915 ، او بدون داشتن ثروت مناسب ، مانند سایر همکاران با ویژگی مشابه ، بازنشسته شد. شاید به این دلیل که الیزابت از خودش خجالت می کشید ، نتوانست شرایط موجود را بپذیرد. در سال 1933 ، وی تحت شرایط نامعلوم درگذشت. او هرگز نتوانست خوشبخت شود.

 

ویویان ویلر

bearded-woman-07.jpg


ویویان ویلر متولد 1948 است. برخلاف دیگر زنان حاضر در این لیست ، ویویان در بدو تولد تحت عمل جراحی جنسیت قرار گرفت تا اندام تناسلی او را برای زن شدن تغییر دهد. در حالی که مادرش ویویان را دوست داشت ، پدرش فقط از او پول می خواست. ویویان از 5 سالگی  کار می کرد ، در برنامه های عجیب و غریب اجرا می کرد و پول را به خانه می فرستاد.

در طول این تور ، او تحت مراقبت زنان پیر ریش دار قرار گرفت و هنگامی که دختر به خانه بازگشت ، مجبور شد در آنجا صورت را اصلاح کند. با بزرگ شدن ، ویویان نام خود را به مالیندا ماکسی تغییر داد . این زن با وجود اینکه جذاب به نظر نمی رسید ، دوبار ازدواج کرد و دو رابطه طولانی مدت دیگر داشت.

هرنام کائور

 
bearded-woman-10.jpg
زن ریش دار هارنام کائور.

 

هارنام کائور یک زن ریش دار است که ستاره اینستاگرام است. علیرغم این واقعیت که او به دلیل اثرات سندرم تخمدان پلی کیستیک ریش بزرگی دارد ، هارنام یک مدل و مورد علاقه طرفداران واقعی در اینستاگرام است. او معمولاً از عمامه رنگارنگ ، لباس های منحصر به فرد و تزئین شده استفاده می کند و از رژ لب بنفش استفاده می کند. انگلیسی ها نمونه ای از مثبت بودن و تنوع زیبایی در دنیایی هستند که معمولاً از چارچوب خاصی در مورد ظاهر و رفتار زنان استفاده می کند.

 

 جنیفر میلر

bearded-woman-08.jpg

زن ریش دار جنیفر میلر.


جنیفر میلر یک دختر ریش دار مدرن است که در سیرک خود در "نمایش عجیب" شرکت کرد. جنیفر تصمیم گرفت چهره خود را اصلاح نکند ، تمام زندگی خود را صرف ترویج "زیبایی غیر استاندارد" و فمینیسم کرده است و همه این کارها را با طنز مناسب انجام می دهد. جنیفر نه تنها مالک سیرک آموک است ، بلکه نویسنده ، نمایشنامه نویس ، مجری و فعال نیز هست.

 

کور بوبیسوتی

bearded-woman-09.jpg
زن ریش دار کور بوبیسوتی.

 

کور بوبیسوچی مادری است که به نظر می رسد یک زندگی نسبتاً معمولی دارد ، به جز این واقعیت که ریش بزرگی دارد و او با علاقه ریش خود در مسابقات ریش مردانه نشان می دهد. کور از بیماری ناتوان کننده ای به نام سندرم تخمدان پلی کیستیک رنج می برد. اگرچه او به ریش خود افتخار می کند ، اما او و خانواده اش اغلب هنگام تمسخر لحظات ناخوشایندی را تجربه می کنند.

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید