انتخاب قابلمه مناسب

قابلمه
ما بلافاصله اعتراف می کنیم: بدیهی است که با یک تابه تمام کارها در آشپزخانه راه نخواهد افتاد. اما شما می توانید حداقل یک سرویس قابلمه  بخرید تا بتوانید هر زمان که خواستید هر چیزی را که می خواهید بپزید. در راهنمای ما بخوانید که قابلمه ایده آل برای شما چیست؟ و هنگام خرید باید بر چه معیارهایی تمرکز کنید. و بیایید با ساده ترین چیز شروع کنیم . اندازه قابلمه !چگونه سایز قابلمه را بفهمیم؟

 

چگونه قابلمه را از نظر اندازه انتخاب کنیم

قابلمه کوچک

قابلمه 1 لیتری یکی از کوچکترین گزینه هاست. اگر کودکی در خانه وجود داشته باشد این یک چیز غیر قابل تعویض است: در چنین قابلمه ای می توانید فرنی صبح را بجوشانید ، شیر را گرم کنید یا تخم مرغ آب پز شده را برای صبحانه بپزید.

 

قابلمه متوسط

قابلمه 2-2.5 لیتری برای یک نفر یا یک خانواده کوچک ایده آل است. در آن می توانید سوپ  بپزید  یا کوفته درست کنید ، چند وعده غذای فرنی یا ظرف غذای دیگر. علاوه بر این ، ظروف با این حجم مناسب برای نگهداری در کابینت (یا در صورت فوری نبودن غذای پخته شده در یخچال) در یخچال مناسب هستند.

 

قابلمه بزرگ

یک قابلمه با حجم 3.5 تا 5 لیتر. برای پخت سوپ برای یک خانواده بزرگ و یا آماده سازی تابستان - مربا ، کمپوت یا ترشی مورد نیاز است. چنین قابلمه هایی برای تهیه غذاهای جشن برای یک مهمانی بزرگ (به عنوان مثال ، هنگامی که برای کل تعطیلات سال نو نیاز به پختن سبزیجات  دارید) نیز مناسب هستند.

 

قابلمه ها از نظر شکل و هدف چه تفاوتی دارند؟


 یک ظروف کلاسیک مخصوص طبخ ظروف با دو دسته کوچک ساخته شده از مواد مقاوم در برابر حرارت (فلز ، پلاستیک یا چوب) است.

یک قابلمه کوچک با دسته بلند ساخته شده از مواد مقاوم در برابر حرارت ، مناسب برای پخت سس ها ، غلات مایع ، نوشیدنی های توت ها و میوه های خشک.

 

ماهی تابه شکل وسط بین ماهی تابه و قابلمه است. همچنین مجهز به دسته بلند است. به نظر می رسد یک ماهیتابه با کناره های بلند و چندین عملکرد را همزمان انجام می دهد: شما می توانید برای خورشت و سرخ کردن استفاده کنید. 

 

قدیمی ترین شکل قابلمه که برای پخت و پز روی آتش استفاده می شود. قابلمه های سبک و حمل آسان اغلب برای مسافرت های کوهنوردی برای پخت غذا روی آتش خریداری می شوند.

 

دیگ با ته و دیواره ضخیم است برای غذای اصلی که دیگ پلو است ، اما می توانید هر نوع غذا  را در آن بپزید. واقعیت این است که دیواره های ضخیم دیگ اجازه سوزاندن غذا را نمی دهد. فقط یک امتیاز منفی برای چنین ظرفی وجود دارد و آن  وزن سنگین دیگ است.

 

قابلمه
قابله تخصصی تر

قابلمه ای متشکل از 2 قسمت: ظرفی برای آب در پایین و ظرف بخار مخصوص غذا. در چنین قابلمه ای ، غذا با بخار داغ پخته می شود ، که به شما امکان می دهد خواص مفید آن را حفظ کنید.

 

یک قابلمه با ظرف بخار پز بیشتر برای بخار پز کردن سبزیجات طراحی شده است. بین دیواره ها ، کف خارجی و داخلی ، فضایی وجود دارد که آب در آن ریخته می شود. در نتیجه ، ظرف نه با حرارت دادن روی آتش بلکه با جوشاندن آب پخته می شود و از سوختن آن جلوگیری می کند.

 

قابلمه ماکارونی

در اصل مجموعه ای از دو ظرف است ، جایی که ظرف بیرونی یک قابلمه معمولی است و  سوراخ های کوچک در کف و دیواره های داخلی آن ایجاد می شود. قابلمه سوراخ دار  را داخل قابلمه بیرونیگذاشته و سپس ماکارونی را به طور معمول می پزند و به محض آماده شدن ، قابلمه سوراخ دار را بیرون آورده و برای چند ثانیه نگه دارید تا آب جوش  تخلیه شود . با چنین قابلمه هایی می توانید سبزیجات و موارد دیگر را نیز بپزید.

 

تابه

جنس قابلمه چه اهمیتی دارد؟


قابلمه سرامیکی

سرامیک های خالص قدیمی ترین مواد برای ساخت ظروف آشپزخانه هستند. با این حال ، امروزه ، ظروف سرامیکی اغلب به عنوان ظروف فلزی با یک لایه پوشش سرامیکی و لعابی خاص شناخته می شوند. چنین قابلمه هایی از نظر زیبایی دلپذیر هستند و در هر فضای داخلی زیبا به نظر می رسند ، در برابر حرارت مقاوم هستند و برای مدت طولانی گرم می شوند.

معایب قابلمه سرامیکی 

قابلمه های خالص سرامیکی و ظروف روکش سرامیک هر دو از فولاد سنگین ترند. علاوه بر این ، نسبتاً شکننده است و تغییرات ناگهانی دما را تحمل نمی کند (اگر به سرعت به خنک شدن ظرف احتیاج دارید ، بهتر است چنین ظرفی را ناگهانی سرد نکنید - خطر ترک خوردن  وجود دارد).

همه ظروف سرامیکی در ماشین ظرفشویی ایمن نیستند.

 

قابلمه
قابلمه آلومینیومی

ظروف آلومینیومی بسیار ارزان است ، به خصوص در مقایسه با تفلون و سرامیک هایی با اندازه و شکل مشابه.

سبک بودن ظروف آلومینیومی به شما امکان می دهد در تعطیلات و پیک نیک آن را با خود ببرید. به هر حال ، یک مزیت دیگر نیز برای گردشگران وجود دارد: آلومینیوم خیلی سریع گرم می شود و باعث صرفه جویی در مصرف سوخت می شود.و همچنین آلومینیوم در برابر زنگ زدگی حساس نیست.

معایب قابلمه آلومینیومی

تابه های آلومینیومی به سرعت ظاهر جذاب خود را از دست می دهند - خراشیده و تغییر شکل می دهند.

مواد غذایی را در ظروف آلومینیومی نگهداری نکنید. این فلز به راحتی اکسید می شود و خطر ابتلا به مقداری اکسید آلومینیوم در مواد غذایی وجود دارد.

 

قابلمه

قابلمه لعابی

قابلمه های لعاب بسیار ارزان هستند ، با این وجود طراحی زیبایی دارند (از هر رنگ و الگویی برای انتخاب).

لعابی از غذای پخته شده در برابر واکنش با فلزات محافظت می کند. با این ظروف می توان غذای پخته شده را در یخچال نگهداری کرد.

ظروف لعابی رسانایی گرمایی خوبی دارند ، آب موجود در آنها به سرعت می جوشد. به طور کلی ، این یکی از بهترین گزینه ها برای تهیه غذای مایع (سوپ ، آبگوشت) است.

معایب قابلمه لعابی

سطح لعابی می تواند به راحتی با چاقو یا حتی چنگال آسیب ببیند. در همان زمان ، متأسفانه ، خراش ها دلیل خوبی برای بیرون انداختن ظرف هستند ، زیرا فلز با غذا واکنش می دهد.طبخ مربا و سس در اینگونه ظروف توصیه نمی شود.

 

قابلمه
قابلمه مسی

اول اینکه زیباست وسایل آشپزی مسی فوق العاده زیبا هستند. بی دلیل نیست که از آن در رستوران ها استفاده می شود. برق می زند ، می درخشد و قادر به تزئین هر فضای داخلی است: قرار دادن چنین قابلمه یا خورشت حتی در کابینت ضروری نیست.

قابلمه های مسی با دوام هستند. آنها اغلب از مادربزرگها به نوه ها ، به عنوان یک میراث خانوادگی به ارث می رسند.

مس رسانایی حرارتی بسیار خوبی دارد ؛ غذای موجود در ظروف مسی به دلیل گرم شدن سریع و یکنواخت دیواره ها و کف آن ، سریعتر می پزد. هدایت حرارتی مس 401 W / (m · K) است ، و به عنوان مثال ، چنین مواد محبوب برای ساخت ظروف مانند فولاد ضد زنگ و چدن - 16 W / (m · K) و 60 W / (m · K) ، به ترتیب می باشد.

مطالعات بالینی توسط میکروب شناسان آمریکایی نشان داده است که یون های مس دارای خواص ضد باکتری هستند. به طور قطعی مشخص نیست که ظرف شما میکروب های مضر را از بین می برد یا خیر ، تفکر اینکه این درست باشد خوشایند است.

معایب قابلمه مسی

ظروف مسی خیلی گران است و در هر فروشگاه لوازم خانگی موجود نیست. علاوه بر این ، معایب دیگری نیز دارد.

مس به راحتی با محلول های اسیدی واکنش نشان می دهد ، به این معنی که شما نمی توانید مربای میوه(گوجه فرنگی) را در چنین قابلمه ای بپزید. برای جلوگیری از این ، ظروف از داخل با نوعی فلز یا آلیاژ خنثی پوشانده می شوند - اغلب نیکل ، قلع یا فولاد ضد زنگ.

درخشش ظروف مسی باید دائماً حفظ شود. فقط شستشوی مس با آب کافی نیست. برای اینکه چنین ظرفی زیبا به نظر برسد ، باید با استفاده از وسایل خاص و بدون اثر سایشی تمیز شود(ظروف مسی با نمک و سرکه برق می افتد) تا روی آن خراش ایجاد نشود. گذاشتن قابلمه ساخته شده از این فلز در ماشین ظرفشویی نامطلوب است.

 

قابلمه
قابلمه چدنی

قابلمه های چدنی ، دیگ ها و قابلمه های قدیمی چدنی با ته ضخیم هنوز هم در بین آشپزها محبوب هستند ، اگرچه در قرن 21 بسیاری از مواد جایگزین ظروف آشپزی ظاهر شدند. اما مزایای چدن بیشتر از معایب آن است.

ظروف چدنی همه کاره است. از تنها قابلمه چدنی می توان برای جوشاندن آش ، خورشت  و حتی کباب گوشت ، قارچ و سبزیجات استفاده کرد.

چدن گرما را خیلی طولانی و خوب نگه می دارد. به همین دلیل ، گوشت در ظروف چدنی لطیف تر است.

ظروف چدنی نیازی به پوشش نچسب ندارند. به طور معمول ،  قابلمه هایی به مرور زمان بهبود می یابند ، به این دلیل که روغن در حین پخت به داخل منافذ کف و دیواره ها نفوذ می کند.

چدن در برابر درجه حرارت شدید و تنش مکانیکی مقاوم است.

معایب قابلمه چدنی

قیمت قابلمه چدن اصل گران است.

مهمترین عیب ظروف چدنی وزن آن است. یک قابلمه یا قابلمه کوچک می تواند وزن سنگینی داشته باشد.

به دلیل همان ساختار کربنی متخلخل چدن ، ظروف حاصل از آن به سرعت بوها را جذب می کنند. برای جلوگیری از ایجاد عطرهای لایه بندی ، مواد غذایی را در چنین ظرف هایی نگهداری نکنید.

ظروف آشپزی ساخته شده از این ماده در معرض خوردگی قرار دارند. اما با خشک شدن ظرف پس از شستن ، می توان از زنگ زدگی جلوگیری کرد. شستن قابلمه های چدنی در ماشین ظرفشویی توصیه نمی شود.

 

قابلمه

قابلمه شیشه ای

برای ساخت قابلمه ، از شیشه های مخصوص ضد آتش استفاده می شود ، بنابراین ، با استفاده از هندلینگ مناسب ، چنین ظرف هایی می توانند بی نهایت عمرطولانی داشته باشند.

ظروف شیشه ای شفاف زیبا به نظر می رسند و می توانند نه تنها برای پخت و پز ، بلکه برای سرو نیز استفاده شوند.

ظروف شیشه ای سازگار با محیط زیست و بی ضررترین قابلمه است. مواد مضر از خود ساطع نمی کند و با فرآورده هایی که وارد آن می شوند واکنش شیمیایی ایجاد نمی کند.

ظروف شیشه ای همراه با غذا را می توان با خیال راحت در یخچال قرار داد.

قابلمه های شیشه ای به راحتی تمیز می شوند! حتی با دست (اگرچه برای ماشین ظرفشویی هم عالی هستند).

معایب قابلمه شیشه ای

ظروف شیشه ای باید بسیار دقیق تر از هر چیز دیگری انتخاب شوند: هیچ گونه حباب هوا یا خراش در آن وجود نداشته باشد.

حتی شیشه بوروسیلیکات نیز شکننده است. در صورت افتادن ، چنین ظرفی می شکند.

شیشه تغییرات ناگهانی دما را تحمل نمی کند. آب سرد را به قابلمه داغ اضافه نکنید (یا بالعکس).

اجاق های گاز برای قابلمه شیشه ای به یک تقسیم کننده خاص نیاز دارند.

 

قابلمه

قابلمه تفلون 

علی رغم اینکه از تفلون ، بهترین نوع قابلمه نچسب و معمولاً برای پوشاندن کف قابلمه ها استفاده می شود ، از آن برای ساخت قابلمه نیز استفاده می شود ، اگرچه با گذشت زمان این ماده از محبوبیت کمتری برخوردار شده است. 

مزیت اصلی پوشش تفلون محافظت از غذا در برابر سوختن است. اگر قابلمه مخصوص خورشت باشد ، این می تواند مزایای بزرگی باشد (اما اگر فقط سوپ درست می کنید ، تفلون چندان مهم نیست).

تفلون محیط های اسیدی و نمکی را تحمل می کند.

برای طبخ در تابه های تفلون نیازی به روغن ندارید.


معایب قابلمه تفلون 

ظروف روکش دار تفلون باید مرتباً عوض شوند: حتی پایدارترین و گرانترین نمایندگان این کلاس می توانند بیش از 5-7 سال در آشپزخانه بایستند (متوسط ​​عمر قابلمه ها و قابلمه های تفلون از 1 تا 3 است سال بستگی به شدت استفاده دارد).

پوشش تفلون به راحتی توسط کارد و چنگال فلزی آسیب می بیند. و ظروف با لایه آسیب دیده با غذا وارد واکنش شیمیایی می شوند و می توانند برای سلامتی مضر باشند.

قابلمه تفلون باکیفیت نسبت به چدن ، فولاد ضد زنگ یا سرامیک گران تر است.

 

قابلمه

قابلمه استیل ضد زنگ

ظروف استیل ضد زنگ   بی ضررترین قابلمه  و یک گزینه شناخته شده در رتبه بندی و فروش ما در هر فروشگاه ظروف است. و به دلیل خوبی

قابلمه فولاد ضد زنگ فوق العاده مستحکم و بادوام است. 

تمیز کردن فولاد ضد زنگ آسان است. قابلمه ها در ماشین ظرفشویی ایمن نیستند ، اما حتی اگر ظرف ها را با دست بشویید ، نیازی به پاک کردن کامل آنها ندارید ، زیرا خورده نمی شوند.

فولاد ضد زنگ با محصولات دارای محیط قلیایی یا اسیدی وارد واکنش شیمیایی نمی شود و برای سلامتی کاملاً بی ضرر است. مواد افزودنی نیکل و کروم مسئول خنثی سازی شیمیایی هستند (نسبت این فلزات معمولاً روی بسته یا کف ظرف نشان داده می شود). محصولاتی با نسبت های کروم و نیکل 18/10 ، 13/12 ، 13/8 یا 18/12 وجود دارد.

ظروف از جنس استنلس استیل در مجموعه تولیدکنندگان اصلی قرار دارد: اینکه ازکدام شرکت یک ظرف را انتخاب کنید فقط سلیقه ای است.

معایب قابلمه استیل ضد زنگ

یک دیگ با کیفیت ساخته شده از فولاد ضد زنگ خوب با محتوای زیاد کروم بسیار گران است. از طرف دیگر ، تقریباً برای همیشه خدمت خواهد کرد.

قهوه جوش

انواع اجاق گاز و سازگاری آنها با قابلمه

اجاق گاز نوعی ابزار همه کاره است. قابلمه های ساخته شده از هر ماده ای برای پخت و پز روی آن مناسب است ، اما برای ظروف شیشه ای ، معمولاً از تقسیم کننده شعله استاندارد استفاده نمی شود ، بلکه از یک تقسیم کننده شعله استفاده می شود که سوراخ های کوچک دارد.(مثل شعله پخش کن)

اجاق برقی

انتخاب یک قابلمه برای اجاق برقی عدم امکان صدمه زدن اتفاقی به یک مشعل نسبتاً شکننده است. همچنین اعتقاد بر این است که برای گرم شدن سریع ، بهتر است که ته ظرف تیره باشد.

فولاد ضد زنگ ، چدن ، و سرامیک ها با اجاق های برقی سازگار هستند. از ظروف لعاب و شیشه با دقت استفاده کنید. آلومینیوم و مس بدون پوشش کف اضافی می توانند باعث ایجاد لکه روی اجاق گاز و کاهش عمر اجاق گاز شوند.

 

اجاق القایی 

عملکرد چنین اجاق ها بر اساس اصل القای مغناطیسی است: سطح ظروف آشپزی باید حاوی یک ماده فرومغناطیسی (آهن و آلیاژهای آن) باشد. اجاق القایی برای قابلمه های ساخته شده از چدن و ​​فولاد ضد زنگ ، ظروف استیل و لعابی و همچنین ظروف آلومینیومی با ته فرومغناطیسی مناسب  است.

سرامیک ، شیشه و مس برای اجاق های القایی مناسب نیستند.

نکته ای برای کسانی که واقعاً می خواهند از مسی مورد علاقه خود و یا یک قهوه ساز آلومینیومی استفاده کنند : آداپتورهای القایی خاصی وجود دارد ، نوعی آداپتور که از سطح اجاق گاز گرم می شود و گرما را به ظرفی که روی آن ایستاده است منتقل می کند.

 

در انتخاب یک قابلمه به دنبال چه چیز دیگری باشید

علاوه بر مواد قابلمه ، ارزش دارد که به پارامترهای زیر نگاهی دقیق بیندازید:

ضخامت دیواره و کف. این ممکن است برای مواد مختلف متفاوت باشد ، اما برای یک تابه فولاد ضد زنگ ، دیوارها نباید نازک تر از 0.5 میلی متر باشند. مهم است که یک قابلمه ساخته شده از هر ماده دارای ته ضخیم باشد - در این صورت غذا نمی سوزد.

دست زدن به مواد معمولاً دستگیره های قابلمه های با کیفیت از باکلیت (نوعی پلاستیک) ساخته می شوند که در حین پختن گرم نمی شوند و بوی سوخته نامطبوعی نمی دهند. برای قابلمه های لعاب و چدن ، دستگیره ها اغلب از همان مواد ریخته می شوند. آنها در برابر درجه حرارت بالا مقاوم هستند ، اما به سرعت داغ می شوند و نیاز به استفاده از دستکش فر دارند. دستگیره های ترکیبی ساخته شده از فلز و پوشش عایق حرارتی به شما امکان می دهد بدون دستگیره کار کنید ، اما در حین پخت طولانی گرم می شود.

جنس درب قابلمه

اولویت با درب  شیشه ای است زیرا بدون برداشتن درب شیشه ای ، می توان آنچه را که در تابه اتفاق می افتد مشاهده کرد. اغلب مجهز به دستگیره های باکلیت است. منهای این که به دلیل ماهیت مواد ، ممکن است در برابر افتادن مقاومت نکنند و آسیب ببینند. روکش های فلزی داغتر می شوند ، اما در برابر افت و خراش مقاومت بسیار بالاتری دارند.(همچنین نگاه کنید به: ۴ نوع ظرف خطرناک در آشپزخانه)

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید