علائم کمبود روی و سایر ویتامین ها

علائم کمبود روی

داده های حاصل از تحقیقات بهداشتی استرالیا نشان می دهد که گرچه بسیاری از ما مقادیر کافی از مواد معدنی و ویتامین ها را مصرف می کنیم ، اما هنوز هم کمبود های زیادی در مصرف مواد مغذی ما وجود دارد، که در طولانی مدت می تواند منجر به عملکرد نادرست بدن و بیماری شود. کمبود مواد مغذی رایج اغلب با علائم و علائم مشابه وجود دارد ، که در اینجا ذکر شده است. توجه به این نکته ضروری است که این علائم دلایل زیادی دارند و نداشتن آنها به معنای کمبود مواد مغذی نیست. قبل از ایجاد هرگونه تغییر در رژیم غذایی یا شیوه زندگی (از جمله مصرف مکمل ها ، که در صورتی که نادرست مصرف شود، می تواند خطراتی داشته باشد با پزشک معالج خود یا یک متخصص بهداشت دیگر مشورت کنید).

 

لکه های سفید روی ناخن

علت چه می تواند باشد؟ کمبود روی یا زینک

مثلاً لکه های سفید روی ناخن ها وضعیتی به نام لکوونیشیا می تواند نشانه کمبود روی باشد، اگرچه می تواند بر اثر فشار و ضربه به ناخن هم بوجود بیاید.

روی ، زینک یک ماده معدنی مهم است ، وضعیت سیستم ایمنی بدن ، سلامتی پوست ، مو ، دندان و ناخن و همچنین میل جنسی به آن بستگی دارد. پزشکان گفتند چگونه می توان کمبود آن را با علائم خارجی مشخص کرد. 
 
فقدان روی، زینک توسط ناخن های شکننده با لکه های سفید ، ریزش مو ، بوی ناخوشایند روی زبان ، تغییر در طعم ، زخم های دهان ، لکه ها و آکنه روی پوست ، پوست شل ، استخوان های شکننده نشان داده شده است.  
 
در زنان یائسه ، کاهش غلظت روی و سایر عناصر کمیاب در خون ممکن است نشان دهنده وضعیت پیش از دیابتی باشد. 
 
کمبود روی، زینک ، به گفته پزشکان ، اغلب در بین گیاهخواران ، و همچنین در افرادی که از الکل سوء استفاده می کنند ، مشاهده می شود.
 
کمبود روی منجر به ضعف سیستم ایمنی بدن ، افزایش سرماخوردگی ، بهبود ضعیف زخم ، خستگی و کم شدن میل جنسی می شود.
 
این دومین فلز مشترک (بعد از آهن) است. بیشترین غلظت روی در عضلات (60٪) و استخوانها (30٪) و همچنین در غده پروستات و مایع منی تعیین می شود.
 
فقط 20-40٪ روی از مواد غذایی جذب می شود. به گفته کارشناسان ، روی از محصولات حیوانی بهتر از غذاهای گیاهی جذب می شود.
 
علاوه بر این ، باید در نظر داشت که کلیه غلات ، حبوبات و دانه های روغنی حاوی اسید فیتریک (فیتات ها) هستند که در جذب روی دخالت می کند.
 

 

پوست خاکستری

علت چه می تواند باشد؟ کمبود آهن
آهن یک ماده معدنی ضروری است که به دست آوردن مقادیر کافی از رژیم غذایی بسیار دشوار است ، حتی اگر به خوبی غذا بخورید - به همین دلیل این شایعترین کمبود مواد مغذی است . یکی از نقش های اصلی آن انتقال اکسیژن به خون است ، بنابراین عدم دریافت مقدار کافی از آن می تواند باعث شود پوست شما به خصوص در اطراف چشم (علاوه بر بسیاری از علائم دیگر) رنگ پریده ، لک و خاکستری به نظر برسد. برخی از غذاهای دارای بیشترین مقدار آهن :
گوشت گاو بدون چربی، اسفناج پخته شده، زردآلوی خشک، گوشت ماهی تن، ماهی ساردین، تخم مرغ، پسته، مارچوبه و چغندر
 
جودوسر توفو گوشت کانگورو لوبیای پخته
 

 

خستگی

علت چه می تواند باشد؟ کمبود ویتامین B
 
هشت ویتامین ضروری در گروه B وجود دارد : B1 (با نام مستعار تیامین) ، B2 (ریبوفلاوین) ، B3 (نیاسین) ، B5 (اسید پانتوتنیک) ، B6 (پیریدوکسین) ، B7 (بیوتین) ، B8 (اسیدفولیک ، یا فولات) ) و B12 (سیانوکوبالامین). آنها نقش های زیادی را ایفا می کنند ، در حالی که موارد بسیاری وجود دارد که می تواند، باعث شود شما در تمام مدت احساس خستگی کند (از جمله عوامل سبک زندگی مانند استرس و خواب بسیار کم ) ، کمبود ویتامین B ناشی از رژیم غذایی ضعیف می تواند مقصر اصلی باشد.
 

 

دست و پاهای سرد

علت چه می تواند باشد؟ کمبود آهن
کم خونی ، بیماری ناشی از کمبود آهن است که منجر به پوست خاکستر می شود ، همچنین می تواند مسئول دست و پا باشد که همیشه احساس سرما می کند . دلیل آن این است که گردش خون مختل می شود. با این حال ، بسیاری از دلایل دیگر اندام های سرد (به ویژه بیماری بنام بیماری رینود) وجود دارد که به دلیل اختلافات بیولوژیکی بین جنس ها ، بیشتر از مردان در زنان تأثیر می گذارد .

 

کبودشدن آسان بدن

علت چه می تواند باشد؟ کمبود ویتامین C
 
ویتامین C ، اسید اسکوربیک اسید ، نقش های زیادی در بدن دارد (نقش آن در سیستم ایمنی بدن ، به ویژه مبارزه با سرماخوردگی ، شاید بیشتر شناخته شده باشد). به خوبی شناخته شده است که کمبود این ماده مغذی به دلیل نقش ویتامین C در تشکیل کلاژن ، ترکیبی که باعث تقویت پوست می شود می تواند منجر به بیماری به نام اسکروبی شود. اسكورویو در عصر مدرن نادر است. مقدار كافی ویتامین C در میوه ها و سبزیجات یافت می شود ، مصرف کنید (نه فقط پرتقال ، كه در واقع فقط مقادیر متوسطی ویتامین C دارد).
 

 

زخم های دهان

علت چه می تواند باشد؟ کمبود ویتامین B12
زخم های دهان ، در بهترین حالت ، ناخوشایند است که معمولاً طی یک هفته یا حدوداً  چند روز از بین می روند. زخم های دهان دلایل زیادی دارند که بیشتر در هنگام مسواک زدن دندان ها، گونه ها یا سقف دهان دچار آسیب دیدگی می شود. با این حال ، آنها می توانند نشانه کمبود ویتامین B12 (با نام سیانوکوبالامین) و یا کمبود آهن باشند.
 

 

ناخن های شکننده

علت چه می تواند باشد؟ کمبود آهن
 
ناخن های شکننده ، شکافته یا نازک از نظر متخصصان بهداشت به عنوان اونیکوسشیزی شناخته می شود که می تواند در اثر عواملی مانند دست های مرطوب یا کم آبی بدن ایجاد شود. با این حال ، در برخی موارد این نشانه کمبود مواد مغذی است. به گفته کالج پوستی آمریکایی ، کمبود آهن شایعترین علت آن است. با این حال ، همچنین می تواند به دلیل کمبود ویتامین B7 (با نام بیوتین) یا کمبود کلسیم ایجاد شود .
 

 

پاهای بی قرار

علت چه می تواند باشد؟ کمبود منیزیم
حدود یک نفر در 20 نفر از ما وقتی می خواهیم بخوابیم پاهای بی قرار را تجربه می کنیم - و اگر یکی از این 20 نفر باشید ، می دانید که این موضوع بسیار آزار دهنده است. در مورد شرایط و دلایل آن بسیار اندک شناخته شده است ، اگرچه تصور می شود این بیماری ناشی از کمبود منیزیم (که می تواند باعث گرفتگی و ضعف عضلات شود ) یا حتی کمبود آهن باشد. 
 

 

دید ضعیف چشم در شب

علت چه می تواند باشد؟ کمبود ویتامین A
طبق گفته سازمان بهداشت جهانی ،  ویتامین A  یکی از مهمترین ریز مغذی ها است که در جمعیت های جهانی وجود ندارد - و تقریباً از هر پنج بزرگسال ممکن است یک نفر کمبود داشته باشد . از آنجا که ویتامین A در بینایی نقش بسزایی دارد ، عدم خوردن به مقدار کافی از آن می تواند در نور کم یا تاریکی باعث مشکلات بینایی شود.جگر و هویج بخورید.
 

 

ضعف و خستگی

علت چه می تواند باشد؟ کمبود پتاسیم
رژیم غذایی غربی به طور معمول از نظر پتاسیم کمبود دارد ، به طوری که اکثر ما توصیه نمی کنیم  2800 میلی گرم به 3800 میلی گرم در روز  (به ترتیب برای زنان و مردان هدف) باشد. به دلیل نقش اساسی پتاسیم در عملکرد عضلات، می تواند در افراد با کمبود پتاسیم احساس ضعف و خستگی را تجربه کنند. برای غذاهایی با پتاسیم بیشتر از موز ،قارچ ،کلم بروکسل ،سیب زمینی ترشی، سیب زمینی شیرین پخته شده با پوست،آووکادو، سیب زمینی، اسفناج، لوبیای سفید، ماهی قزل آلا و زرد آلوی خشک استفاده کنید.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید