امپرازول چیست

 

امپرازول چیست

از امپرازول، Omeprazole برای درمان برخی مشکلات معده و مری استفاده می شود (مانند ریفلاکس اسید ، زخم). امپرازول با کاهش مقدار اسیدی که معده شما ایجاد می کند ، کار می کند. این علائم مانند سوزش سر دل ، مشکل در بلع و سرفه مداوم را تسکین می دهد . امپرازول به بهبودی اسیدهای معده و مری کمک می کند ، به جلوگیری از زخم کمک می کند و ممکن است به جلوگیری از سرطان مری کمک کند . Omeprazole متعلق به طبقه ای از داروها است که به عنوان مهار کننده های پمپ پروتون (PPIs) شناخته می شوند.
اگر با امپرازول خود درمانی می کنید و از محصولات بدون نسخه امپرازول برای معالجه  مکرر استفاده می شود (سوزش سر دل 2 یا چند بار در هفته اتفاق می افتد).
 
برای محصولات بدون نسخه ، دستورالعمل های بسته را با دقت بخوانید تا مطمئن شوید دارو برای شما مناسب است. مواد موجود در برچسب را حتی اگر قبلاً از این محصول استفاده کرده اید ، بررسی کنید. تولید کننده ممکن است مواد را تغییر داده باشد. همچنین ، محصولاتی با نام های تجاری مشابه ممکن است حاوی مواد مختلفی باشند که برای اهداف مختلف در نظر گرفته شده اند. مصرف محصول اشتباه می تواند به شما آسیب برساند.
 

 

نحوه استفاده از امپرازول

اگر پزشک شما امپرازول را برای شما تجویز کرده است ، قبل از شروع مصرف امپرازول و در هر بار خرید دارو ، بروشور اطلاعات دارو را در صورت وجود از داروساز خود بخواهید . اگر از محصول بدون نسخه برای خود درمانی استفاده می کنید ، قبل از مصرف امپرازول ، تمام دستورالعمل های موجود در بسته محصول را بخوانید و دنبال کنید.
 
امپرازول را طبق دستورالعمل، معمولاً یک بار در روز قبل از غذا میل کنید. دوز و طول مدت درمان بستگی به شرایط پزشکی شما و پاسخ به درمان دارد. در كودكان ، مقدار مصرف نیز براساس وزن است . دوز خود را افزایش ندهید و امپرازول را بیشتر از دستورالعمل مصرف نکنید. اگر سوالی دارید ، از پزشک یا داروساز خود سوال کنید.
 
قرص امپرازول، کپسول امپرازول را خرد نکنید ، نشکنید و یا نجوید. با انجام این کار می توانید تمام دارو را به طور همزمان آزاد کرده و خطر عوارض جانبی را افزایش می دهد.
می توان امپرازول را با یا بدون آب بلعید. قرص ها را می توان به طور کامل با آب بلعید.
 
در صورت لزوم ، ممکن است آنتی اسیدها به همراه امپرازول مصرف شوند. اگر شما نیز سوکرالفات مصرف می کنید ، حداقل 30 دقیقه قبل از سوکرالفات امپرازول مصرف کنید.
 
به طور مرتب از امپرازول استفاده کنید تا بیشترین نتیجه را از آن داشته باشید. برای کمک به یادآوری ، هر روز آن را در زمان مشخص بخورید. امپرازول را حتی اگر احساس بهتری دارید ادامه دهیدو در طول درمان معین استفاده کنید. اگر خود درمانی با کالای بدون نسخه انجام می دهید ، بیش از 14 روز آن را مصرف نکنید ، مگر اینکه توسط پزشک شما راهنمایی شوید.
 
در صورت ماندگاری یا بدتر شدن وضعیت به پزشک خود بگویید. اگر خود درمانی می کنید ، به پزشک خود بگویید که آیا سوزش سر دل شما بعد از 14 روز ادامه دارد یا اگر نیاز دارید بیش از هر 4 ماه یک بار از امپرازول استفاده کنید. خطر عوارض جانبی به مرور زمان افزایش می یابد. از پزشک خود بپرسید که چه مدت باید امپرازول را مصرف کنید. اگر فکر می کنید ممکن است مشکل پزشکی جدی داشته باشید ، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید.
 

 

اثرات جانبی امپرازول

همچنین به بخش اقدامات احتیاطی مراجعه کنید.
ممکن است سردرد یا درد شکم ایجاد شود . اگر هر یک از این اثرات ادامه دارد یا بدتر می شود ، سریعاً به پزشک یا داروساز خود بگویید .
 
اگر پزشک شما را راهنمایی کرده است که از این محصول استفاده کنید ، به یاد داشته باشید که او تشخیص داده است که فواید امپرازولبرای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی امپرازول است. بسیاری از افراد با استفاده از امپرازول عوارض جانبی جدی ندارند.
 
در صورت بروز عوارض جانبی جدی ، به پزشک خود بگویید از جمله: علائم سطح پایین منیزیم خون (مانند ضربان قلب غیر منتظره سریع / کند / نامنظم ، ضعف عضلانی مداوم ، تشنج ) ، علائم لوپوس (مانند بثورات بینی و گونه ها ، درد مفاصل جدید یا بدتر ).
 
امپرازول ممکن است به ندرت باعث یک بیماری شدید روده ( کلستریدیوم سخت -associated اسهال به علت یک نوع باکتری) شود. در صورت بروز هر یک از علائم زیر از داروهای ضد اسهال یا مواد افیونی استفاده نکنید ، زیرا ممکن است این محصولات باعث وخیم تر شدن آنها شود. در صورت ابتلا به بیماری ، فوراً به پزشک خود بگویید: اسهال مداوم ، درد شکم یا معده / گرفتگی ، تب ، خون / مخاط در مدفوع.
 
به ندرت ، مهارکننده های پمپ پروتون (مانند امپرازول ) باعث کمبود ویتامین B12 شده اند. اگر روزانه به مدت طولانی (3 سال یا بیشتر) مصرف شود ، خطر کمبود ویتامین B12 افزایش می یابد. در صورت بروز علائم کمبود ویتامین B12 (مانند ضعف غیرمعمول ، درد گلودرد یا بی حسی / سوزن سوزن شدن دست و پا) سریعاً به پزشک خود بگویید .
 
یک واکنش آلرژیک بسیار جدی به امپرازول نادر است. اما در صورت مشاهده هرگونه علائم یک واکنش آلرژیک جدی ، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید ، از جمله: بثورات پوستی ، خارش / تورم (به خصوص صورت / زبان / گلو) ، سرگیجه شدید ، مشکل در تنفس ، علائم مشکلات کلیوی (مانند تغییر به مقدار ادرار).
 
این یک لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی امپرازول نیست. اگر متوجه تأثیرات دیگری که در بالا ذکر نشده است،شده اید ، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.
 

 

هشدار در زمان مصرف امپرازول

قبل از مصرف امپرازول ، در صورت حساسیت به پزشک یا داروساز خود بگویید . یا به داروهای مشابه (مانند اسوموپرازول ، لانسوپرازول ، پنتوپرازول ). و یا اگر شما هر گونه دیگر آلرژی دارید به دکتر معالج خود بگویید . این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد ، که می تواند باعث بروز واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.
 
قبل از استفاده از امپرازول ، تاریخچه پزشکی خود را ، به ویژه در مورد: بیماری کبد ، لوپوس ، به پزشک یا داروساز خود بگویید .
 
برخی از علائم در واقع ممکن است نشانه ای از یک وضعیت جدی تر باشد: سوزش سر دل با سبکی سر / عرق کردن / سرگیجه ، قفسه سینه / فک / بازو / درد شانه (به خصوص با تنگی نفس، غیر معمول عرق کردن ) و از دست دادن وزن بدون علت با دکتر مشورت کنید.
 
علاوه بر این ، قبل از خود درمانی با امپرازول ، در صورت وجود هر یک از این علائم بیماری جدی ، فوراً از پزشک معالج کمک بگیرید: مشکل در هنگام بلع غذا ، بلع غذا ، استفراغ خونین ، استفراغ که به نظر می رسد مانند قهوه سیاه باشد ، مدفوع خونین / سیاه ، سوزش سر دل بیش از 3 ماه ، درد مکرر در قفسه سینه ، خس خس مکرر (به خصوص با سوزش سر دل) ، حالت تهوع / استفراغ ، درد معده .
 
مهار کننده های پمپ پروتون (مانند امپرازول) ممکن است خطر شکستگی استخوان ها ، به ویژه با مصرف طولانی تر ، دوزهای بالاتر و در افراد مسن را افزایش دهند. با پزشک یا داروساز خود در مورد راه های جلوگیری از خطر شکستگی استخوان مانند مصرف کلسیم (مانند کلسیم سیترات ) و مکمل های ویتامین D صحبت کنید .
 
ممکن است کودکان نسبت به عوارض جانبی امپرازول به ویژه تب ، سرفه و عفونت های بینی / گلو / مجاری هوایی حساس تر باشند .
 
قبل از جراحی ، در مورد کلیه محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای بدون نسخه ، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) به پزشک یا دندانپزشک خود بگویید .

 

استفاده از امپرازول در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری ، امپرازول فقط در مواردی که به وضوح مورد نیاز باشد ، باید استفاده شود. در مورد خطرات و فواید آن با پزشک خود صحبت کنید.
 
امپرازول وارد شیر مادر می شود. اثرات آن بر روی یک نوزاد شیرخوار ناشناخته است. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

 

تداخل دارویی امپرازول

همچنین بخش نحوه استفاده را ببینید.
 
تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این مقاله شامل تمام فعل و انفعالات احتمالی امپرازول نیست . لیستی از تمام دارو هایی را که استفاده می کنید (از جمله داروهای بدون نسخه و نسخه های گیاهی بدون نسخه و گیاهان دارویی) راتهیه کنید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید . بدون تأیید پزشک ، دوز امپرازول را شروع ، متوقف یا تغییر ندهید.
 
برخی از محصولاتی که ممکن است با امپرازول تداخل داشته باشند عبارتند از: سیلوستازول ، کلوپیدوگرل ، متوترکسات (بخصوص درمان با دوز بالا) و ریفامپین
برخی از محصولات به اسید معده احتیاج دارند تا بدن بتواند به درستی آنها را جذب کند. امپرازول اسید معده را کاهش می دهد ، بنابراین ممکن است عملکرد این محصولات را به خوبی تغییر دهد. برخی از محصولات عبارتند از atazanavir ، erlotinib ، nelfinavir، pazopanib، rilpivirine، ضدقارچ آزول خاص ( ایتراکونازول ، کتوکونازول ، posaconazole)، در میان دیگران .
 
امپرازول بسیار شبیه به اسموپرازول است . در حین استفاده از امپرازول از هیچ دارویی حاوی اسموپرازول استفاده نکنید.
 
امپرازول ممکن است با آزمایشات آزمایشگاهی خاصی تداخل داشته باشد ، احتمالاً باعث نتایج آزمایش کاذب خواهد شد. اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاه و تمام پزشکان شما می دانند که از امپرازول استفاده می کنید.

 

مصرف بیش از حد امپرازول

اگر فردی بیش از حد امپرازول مصرف کرده و علائم جدی از قبیل بیهوشی، گیجی یا مشکل تنفس را دارد ، با شماره 115 تماس بگیرید.علائم مصرف بیش از حد دوز ممکن است شامل: سردرگمی ، تعریق غیرمعمول ، تاری دید ، ضربان قلب غیر معمول و سریع باشد.
 

 

نکات مهم در زمان مصرف امپرازول

اگر پزشک شما امپرازول را برای شما تجویز کرده است ، آن را با دیگران به اشتراک نگذارید.
 
اگر امپرازول برای شما تجویز شده است از امپرازول بطور منظم برای مدت طولانی استفاده کنید ، آزمایشات آزمایشگاهی و پزشکی (مانند آزمایش خون منیزیم ، میزان ویتامین B-12) ممکن است بطور دوره ای انجام شود تا پیشرفت شما یا نظارت بر عوارض جانبی امپرازول بررسی شود. تمام نوبت های منظم پزشکی و آزمایشگاهی را انجام دهید.

 

 

فراموش کردن یک نوبت از دوز مصرفی امپرازول

اگر شما یک نوبت را فراموش کرده اید و دوز از دست رفته نزدیک به زمان دوز بعدی باشد، دوز از دست رفته را فراموش کنید و برنامه منظم قبلی را ادامه دهید(مقدار دارو را دوبرابر نكنید)
 

 

نگهداری امپرازول

در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگه دارید. در حمام نگهداری نکنید. تمام داروها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.
داروهای تاریخ مصرف گذشته یا داروهایی که اضافی هستند را در توالت نریزید زیرا بیشتر فاضلاب های شهری بعد از تصفیه برای مزارع و کشتزارها استفاده می شود.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید