قرص کلوپیدوگرل

 

موارد مصرف قرص کلوپیدوگرل

قرص کلوپیدوگرل 75  ( Clopidogrel) بعنوان مهارکننده تجمع پلاکتی، برای جلوگیری از حملات قلبی و سکته مغزی در درمان افراد مبتلا به بیماری های قلبی (حمله قلبی اخیر )، سکته مغزی اخیر ، یا اختلال در گردش خون در بیماری های عروق محیطی و آترواسکلروزیس با ریسک آنفارکتوس میوکارد استفاده می شود.
همچنین با آسپیرین برای درمان درد جدید / جلوگیری از تشدید درد قفسه سینه ( حمله قلبی جدید ، آنژین ناپایدار ) و همچنین نگه داشتن رگهای خونی و جلوگیری از لخته شدن خون پس از روش های خاص (مانند استنت قلب ) مورد استفاده قرار می گیرد.
 
کلوپیدوگرل 75 با مسدود کردن پلاکتها و مهار تجمع پلاکتی، از ایجاد لخته های مضر جلوگیری می کند. این یک داروی ضد ترومبوز است و کمک می کند تا خون در بدن شما روان شود.

 

نحوه استفاده از کلوپیدوگرل

قبل از شروع مصرف کلوپیدوگرل، راهنمای راهنمای دارویی ارائه شده توسط داروساز خود را بخوانید . اگر سوالی دارید، از دکتر یا داروساز خود بپرسید.
 
قرص کلوپیدوگرل را با غذا یا بدون غذا طبق دستور پزشک خود، معمولا یک بار در روز مصرف کنید. این داروها را به طور مرتب برای به دست آوردن بیشترین سود از آن استفاده کنید. برای کمک به شما به یاد داشته باشید، هر روز آن را در یک ساعت معین بخورید.
 
دوز و طول درمان بر اساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان است. اگر از قرص کلوپیدوگرلبرای جلوگیری از لخته شدن پس از گذاشتن استنت یا سایر روشها استفاده میکنید، قرص کلوپیدوگرل را با آسپرین برای چند ماه تا یک سال پس از عمل (بسته به روش / نوع استنت) طبق دستور پزشک خود مصرف کنید. برای اطلاعات بیشتر و در مورد خطرات قطع زودرس دارو با پزشک خود مشورت کنید. مهم است که مصرف این دارو را ادامه دهید حتی اگر احساس خوبی داشته باشید.
 
در هنگام استفاده از این دارو نباید گریپ فروت یا آب گریپ فروت بخورید، مگر اینکه پزشک یا داروساز شما بگوید شما این کار را با خیال راحت انجام دهید. گریپ فروت می تواند احتمال عوارض جانبی این دارو را افزایش دهد. از دکتر یا داروساز خود برای جزئیات بیشتر بپرسید.
 
در صورتی که نشانه هایی از درمان با قرص کلوپیدوگرل احساس نمی کنید، مانند علائم جدید حمله قلبی یا سکته مغزی مانند: درد قفسه سینه / فک / درد در دست چپ، تنگی نفس، عرق، ضعف در یک طرف بدن، گفتار ناهموار، تغییرات ناگهانی دید ، سردرگمی داشتید با پزشک خود تماس بگیرید.
 

 

عوارض جانبی قرص کلوپیدوگرل

خونریزی آسان / کبودی، ناراحتی معده / درد، اسهال ، و یبوست ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات همچنان ادامه داشته باشد یا بدتر شود، به سرعت به پزشک یا داروساز خود بگویید .
 
به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را تجویز کرده است زیرا او قضاوت کرده است که منافع قرص کلوپیدوگرل بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.
 
گرچه بعید است، خونریزی جدی در معده ، روده، چشم یا مغز رخ دهد. همچنین، کلوپیدوگرل به ندرت می تواند یک بیماری بسیار جدی خون (ترومبوتیک trombocytopenic purpura-TTP) را ایجاد کند. علائم ممکن است هر بار پس از شروع این دارو ظاهر شود. در صورت بروز هر کدام از این علائم، به موقع به پزشک مراجعه کنید: درد شدید معده و شکمی ، خونریزی غیرقابل کنترل از لثه ها یا بینی، مدفوع خون / سیاه، سردرگمی، تب، خشکی شدید پوست ، لکه های پوستی بنفش، غش ، ضربان قلب سریع، سردرد ناگهانی شدید ، ضعف غیرمعمول / خستگی، استفراغ با خونی که به نظر می رسد  قهوه ای است، گفتار ناهموار، تغییرات بینایی ، تشنج ، زرد شدن چشم ها / پوست، خونریزیبه رنگ قرمز / صورتی / تیرگی ادرار، علائم کلیوی (مانند تغییر مقدار ادرار).
 
واکنش بسیار حساس و آلرژیک به این دارو نادر است. اما اگر متوجه شدید علائم یک واکنش حساسیتی شدید ، از جمله: خارش ، خارش / تورم (به ویژه صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید ، مشکل تنفس ، در صورت بروز کمک های پزشکی را به موقع با خبر کنید.
 
این یک لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر اثرات دیگری را که در بالا ذکر نشده است متوجه شوید، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.
 

 

احتیاط در زمان مصرف قرص کلوپیدوگرل

قبل از مصرف کلوپیدوگرل ، اگر به آن حساسیت دارید ، به پزشک یا داروساز خود بگویید ؛ یا داروهای مشابه آنتی بادی مصرف می کنید (تینوپیریدین ها مانند پزوگرل)؛ یا اگر کلا آلرژی دارید . این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که باعث ایجاد واکنش های آلرژیک و یا مشکلات دیگر شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.
 
قبل از استفاده از این دارو ، پزشک یا داروساز را در جریان سابقه پزشکی خود بخصوص: شرایط خونریزی (مانند زخم معده ، خونریزی در مغز / چشم )، عمل جراحی اخیر، آسیب جدی / تروما، بیماری کبد ، بیماری خونریزی (مانند هموفیلی ) قرار دهید.
 
برای پایین آوردن احتمال قطع شدن، کبود شدن یا آسیب رساندن، با احتیاط با اشیاء تیز مانند ریش تراش ها و ناخن ها، و جلوگیری از فعالیت هایی نظیر ورزش های پرشیی، استفاده کنید.
 
قبل از انجام عمل جراحی، به پزشک یا دندانپزشک خود از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی ، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) بگویید. پزشک شما ممکن است دستورالعمل شما را برای متوقف کردن کلوپیدوگرل حداقل 5 روز قبل از عمل تجویز کند.قطع مصرف کلوپیدوگرل را بدون صحبت کردن با دکتر قلب خود ( متخصص قلب ) انجام ندهید.
 
این دارو ممکن است باعث خونریزی معده شود. مصرف روزانه الکل هنگام استفاده از این دارو ممکن است خطر ابتلا به خونریزی معده را افزایش دهد.

 

مصرف سیتریزین در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری ، این دارو باید تنها زمانی که شدیدا مورد نیاز باشداستفاده شود.
دارو از طریق شیر وارد بدن نوزاد می شود، قبل از تغذیه با شیر مادر، با پزشک خود مشورت کنید .
 

 

تداخل دارویی قرص کلوپیدوگرل

همچنین به بخش "نحوه استفاده از قرص کلوپیدوگرل" مراجعه کنید.
تعاملات دارویی ممکن است باعث تغییر رفتار داروهای شما یا افزایش خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی شود. این مقاله شامل تمام تعاملات احتمالی دارو نیست . فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده میکنید (شامل داروهای تجویزی / غیر تجویزی و محصولات گیاهی) را لیست کنید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید .
محصولی که ممکن است با این دارو ارتباط برقرار کند: tipranavir است .
اگر در حال حاضر آسپرین مصرف می کنید ، از دکتر بپرسید برای ادامه و یا قطع مصرف آن با این دارو و شرایط خاص خودبپرسید ( آسپرین و کلوپیدوگرل ممکن است در ترکیب پس از استفاده استنت، یا برای برخی از شرایط خاص قلب تجویز شود).
 
داروهای دیگر می توانند بر عملکرد کلوپیدوگرل تأثیر بگذارد. مثالها عبارتند مهارکننده های  امپرازول ، اسموپرازول و فلووکسامین ، فلوکستین ، سایمتیدین ، فلوکونازول ، کتوکونازول ، وریکونازول ، etravirine ، فلبامات و قرص تیکلوپیدین و غیره. 
 
کلوپیدوگرل می تواند حذف سایر مواد دارویی را از بدن شما کاهش دهد که ممکن است بر کارکرد آنها تأثیر بگذارد. نمونه هایی از داروهای مضر شامل داسابوویر، repaglinide ، و غیره است.
 
بسیاری از داروهای حاوی داروهای ضد درد / داروهای کاهش تب ( NSAIDs مانند ایبوپروفن ، ناپروکسن یا آسپرین) را به دقت بررسی کنید، تمام برچسب های پزشکی تجویزی  به دقت بررسی کنید . این داروها ممکن است خطر خونریزی / اثرات ضد ترومبوتیک را در هنگام استفاده با کلوپیدوگرل افزایش دهد. از داروساز خود در مورد استفاده از این محصولات با خیال راحت بپرسید.

 

مصرف بیش از حد قرص کلوپیدوگرل

اوردوز با فرص کلوپیدوگرل

اگر کسی بیش از حد مصرف کرده و دارای علائم جدی نظیر مشکل تنفس میباشد ، با شماره 115 تماس بگیرید.

 

نکات مهم در مصرف قرص کلوپیدوگرل

این دارو را با دیگران به اشتراک نگذارید.
آزمایشات آزمایشگاهی و / یا آزمایش های پزشکی (مانند شمارش کامل خون ) ممکن است به صورت دوره ای انجام شود تا مانع پیشرفت بیماری شما شود یا عوارض جانبی را بررسی کنید. برای جزئیات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید.

آیا هنگام مصرف کلوپیدوگرل باید از مواد غذایی خاصی اجتناب کنم؟

خیلی مهم
تغییر در رژیم غذایی، دارو یا دوز ممکن است ضروری باشد. بلافاصله با دکتر یا داروساز مشورت کنید.
تعاملات کلوپیدوگرل / گریپ فروت
این اطلاعات عمومیت یافته و به عنوان توصیه پزشکی خاص در نظر گرفته نشده است. قبل از مصرف یا قطع دارو، تغییر رژیم غذایی یا شروع هر دوره درمان، با متخصص مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید.
چگونه تعامل رخ می دهد:
آب گریپ فروت ممکن است مقدار کلوپیدوگرل فعال در خون شما را کاهش دهد.
چه اتفاقی می افتد:
هنگامی که کلوپیدوگرل با آب گریپ فروت مصرف می شود، آب گریپ فروت ممکن است مانع از فعال شدن کلوپیدوگرل شود.
آنچه در رابطه با این تعامل باید انجام دهید:
در حالی که شما این دارو را مصرف می کنید، از گریپ فروت یا آب گریپ فروت اجتناب کنید. شما می توانید یک نوشیدنی مرکبات دیگر (مانند آب پرتقال) را انتخاب کنید. در صورتی که توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی (به عنوان مثال پزشک، داروساز یا متخصص تغذیه) دستور غذا خوردن گریپ فروت یا نوشیدنی گریپ فروت را دارید، باید با پزشک خود در مورد اثرات گریپ فروت در سطح خون این دارو صحبت کنید. این اثرات می توانند حتی اگر گریپ فروت در زمان مصرف دوز کلوپیدوگرل مصرف نگردد باز هم باعث این تعامل شود.

 

فراموش کردن یک نوبت از دوز مصرفی

اگر شما یک نوبت را فراموش کرده اید ودوز از دست رفته نزدیک به زمان دوز بعدی باشد، دوز از دست رفته را فراموش کنید و برنامه منظم قبلی را ادامه دهید(مقدار دارو را دوبرابر نكنید)

 

نگهداری قرص کلوپیدوگرل

در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگه دارید. در حمام نگهداری نکنید. تمام داروها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید .
 
داروهای تاریخ مصرف گذشته یا داروهایی که اضافی هستند را در توالت نریزید زیرا بیشتر فاضلاب های شهری بعد از تصفیه برای مزارع و کشتزارها استفاده می شود.

 

آیا کلوپیدوگرل با سایر داروها تعامل دارد

تعاملات شدید
این داروها معمولا با هم ترکیب نمی شوند. برای تشخیص بیشتر، با متخصص مراقبت های بهداشتی خود (به عنوان مثال، دکتر یا داروساز) مشورت کنید.
 
STRONG CYP2C8 INHIBITORS/SELEXIPAG
CLOPIDOGREL/REPAGLINIDE
ANTICOAGULANT;ANTIPLATELET;THROMBOLYTIC/ALIPOGENE TIPARVOVEC
STRONG CYP2C8 INHIBITORS/DASABUVIR
STRONG CYP2C8 INHIBITORS/PIOGLITAZONE (> 15 MG)
ANTICOAGULANTS; ANTIPLATELETS/MIFEPRISTONE
تعاملات جدی
این داروها ممکن است در تعامل باشند و اثرات بسیار مضر داشته باشند. برای تشخیص بیشتر، با متخصص مراقبت های بهداشتی خود (به عنوان مثال، دکتر یا داروساز) مشورت کنید.
SELECTED PLATELET AGGREGATION INHIBITORS/NSAIDS
CLOPIDOGREL/ESOMEPRAZOLE; OMEPRAZOLE; CIMETIDINE
CLOPIDOGREL/FLUCONAZOLE; KETOCONAZOLE; VORICONAZOLE
CLOPIDOGREL/ETRAVIRINE
CLOPIDOGREL/FELBAMATE
CLOPIDOGREL/TICLOPIDINE
CLOPIDOGREL/FLUOXETINE; FLUVOXAMINE
ANTICOAGULANTS; ANTIPLATELETS/INOTERSEN
ANTIPLATELETS; ASPIRIN (> 325 MG)/BETRIXABAN
ANTIPLATELETS; ASPIRIN (> 100 MG)/EDOXABAN
STRONG CYP2C8 INHIBITORS/DABRAFENIB
STRONG CYP2C8 INHIBITORS/ENZALUTAMIDE
ANTIPLATELETS; ASPIRIN (> 100 MG)/APIXABAN
ANTIPLATELETS; ASPIRIN (> 81 MG)/RIVAROXABAN
ANTIPLATELETS; ASPIRIN (> 100 MG)/DABIGATRAN
ANTICOAGULANTS; ANTIPLATELETS/TIPRANAVIR
STRONG CYP2C8 INHIBITOR/PIOGLITAZONE (<=15MG); ROSIGLITAZONE
تعاملات متوسط
این داروها ممکن است باعث بروز برخی از خطرها شوند. برای تشخیص بیشتر، با متخصص مراقبت های بهداشتی خود (به عنوان مثال، دکتر یا داروساز) مشورت کنید.
 
PLATELET INHIBITORS/SLT ANTICOAGS (VIT K ANTAG); HEPARINS
CLOPIDOGREL/ARMODAFINIL;MODAFINIL
CLOPIDOGREL; PRASUGREL/CANGRELOR
CLOPIDOGREL/ISONIAZID
SELECTED STRONG AND MODERATE CYP2C8 INHIBITORS/PACLITAXEL
STRONG CYP2C8 INHIBITORS/TREPROSTINIL
CLOPIDOGREL/SELECTED SSRIS; SNRIS
ANTICOAGULANTS; ANTIPLATELETS; THROMBOLYTICS/DROTRECOGIN
CLOPIDOGREL/OSELTAMIVIR
CYP3A4; CYP2C8; P-GLYCOPROTEIN (P-GP) INHIBITORS/LOPERAMIDE
PLATELET AGGREGATION INHIBITORS/LEPIRUDIN
PLATELET AGGREGATION INHIBITORS/EPTIFIBATIDE

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید