انواع مدیتیشن، یوگا،سوگا و زن سوتو


مدیتیشن متعالی (مراقبه) فقط یک حالت از روند مدیتیشن است. یوگا چکرا، زِن رینزای، سوگا مودرا، صوفی گری، مدیتیشن زِن و زِن سوتو مثال‌هایی از دیگر انواع مدیتیشن هستند.

در مدیتیشن سوتو زِن، عوامل متداول خارجی (برای مثال گل‌ها و یا محیطی آرامش‌بخش) می‌توانند مورد تمرکز قرار گیرند. بودائی‌های تبتی از ماندالا یک‌ شکل هندسی با شکل‌های مختلف که دارای اهمیت عرفانی و روان‌شناختی است استفاده می‌کنند تا بتوانند به‌واسطه‌ی آن به مدیتیشن بپردازند. اصوات تصور شده (مانند صدای رعدوبرق و یا صدای طبل) با نام نادام شناخته می‌شوند و کلماتی که به‌آرامی تکرار می‌شوند، مانترا نام دارند که از این نوع کلمات نیز استفاده می‌شود.

مدیتیشن رینزای زِن از کوئانز استفاده می‌کند (معماهای غیرقابل جواب دادن و منطقی)، زازن بر حالات ضمنی آگاهی تأکید دارد؛ مدیتیشن هندو از پرانایاما بهره می‌گیرد) پرانا به معنی "نیروی حیات" است و به تنفس اشاره دارد)؛ عوامل استفاده‌کننده از زِن بر آناپاناساتی تمرکز دارند (که همان شمارش تنفس از یک تا ده به‌صورت متناسب است). در این  مدیتیشن  که قدمتی به مدت چند قرن دارد. این نوع از مدیتیشن ،دربرگیرنده‌ی تمرکز بر روی دعاهای تکرارشونده و دریافت نور از آسمان با هر نفس است و همچنین در این روند باید به خوانش دعاها نیز اشاره داشت.

در سیارک بخوانیم: مدیتیشن به چه معناست 

هرچند بدون توجه به نوع مدیتیشن، یکی از روندهایی که مورداستفاده قرار می‌گیرد: تقویت کردن قدرت توجه و یا تمرکز بر روی توجه است. تقویت کردن قدرت توجه به دیدگاه‌های غیر قضاوتی نیاز دارد: شما باید اجازه دهید تا تمام محرک‌های خارجی و داخلی بدون استفاده از این محرک‌ها درروش های گوناگون، وارد آگاهی شما شوند. همانند یک جوهر خشک‌کن (خویشتن درونی) و جوهر (محرک‌های داخلی و خارجی)؛ هر چیزی می‌تواند جذب گردد. زمانی که روش مرتبط با مدیتیشن به تمرکز بر توجه نیاز دارد، عاملی که بر روی آن تمرکز می‌شود می‌تواند یک زمینه‌ی تکراری را پدید آورد ( برای مثال، یک کلمه و یا عبارت که در ذهن شما تکرار می‌شوند ) و یا عاملی که تغییرناپذیر باقی می‌ماند ( مانند یک لکه بر روی دیوار).
برای ادراک روش‌های بنیادین مرتبط با مدیتیشن، یک شی را در وسط اتاق خود قرار دهید. این شی را به‌طوری قرار دهید که از کمر شما بالاتر باشد. اکنون مطمئن هستم که دوست دارید به‌سرعت این فصل را تمام کنید تا اینکه استفاده‌ی کلی از آن بکنید. به یاد داشته باشید افرادی دارای نوع رفتاری A یعنی افرادی که احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در آن‌ها بالاست، دوست دارند تا به‌سرعت در روندهای مختلف قرار گیرند به‌جای اینکه آن‌ها را به‌خوبی انجام دهند. کمی سرعت خود را کم کنید. آن شی را انتخاب کرده و به خواندن ادامه دهید.
اکنون به مدت 5 ثانیه به آن شی نگاه کنید. به‌احتمال‌زیاد به‌واسطه‌ی حذف کردن دیگر محرک‌ها در محیط بصری خود، به‌طور صرف بر آن شی تمرکز خواهید داست. پشت آن شی (در محیط بصری شما) امکان دارد که یک دیوار، پنجره، یک میز و یا یک پوستر وجود داشته باشد. بدون توجه به حضور چنین محرک‌هایی، می‌توانید آن‌ها را از حوزه‌ی بصری خود حذف نمایید و فقط بر روی یک شی تمرکز داشته باشد. عاملی که در مرکز توجه و تمرکز شما وجود دارد با نام شکل (figure) شناخته می‌شود و عاملی که در پس‌زمینه و یا محدوده‌ی بصری شما قرار دارد با نام زمین (ground) شناخته می‌شود. وقتی‌که شما به یک سخنران گوش فرا می‌دهید، امکان دارد بر آن فرد و بر صدای وی توجه و تمرکز داشته باشید. شما انتخاب می‌کنید که عوامل مختلفی سوای سخنران را در پس‌زمینه قرار دهد، همچنین می‌توانید صدایی‌هایی به‌غیراز صدای سخنران را موردتوجه قرار دهید. شاید همین الآن هم این کار را انجام می‌دهیم. زمانی که کتابی را می‌خوانید، امکان دارد صدای درون خود را بشنوید که در حال خواندن کلمات است، درحالی‌که در این بین صدایی‌هایی قرار دارند که در پس‌زمینه قابل‌شنیدن هستند ( صدای سیستم گرمایشی و سرمایشی، مردم و ماشین‌های بیرون، صدای پرندگان و یا پرواز هواپیما).
مدیتیشن تمرکز بر توجه شبیه به تمرکز بر روی شی است که در رابطه با آن توانسته‌ایم عامل پس‌زمینه را از ذهن خود حذف کنیم. مدیتیشن تقویت توجه می‌تواند شکل و پس‌زمینه را ترکیب کند به‌نوعی که آن‌ها بتوانند به یک حالت مشابه و یکسان برسند.
مدیتیشن دربرگیرنده‌ی تمرکز بر روی عاملی است که تکراری و غیرقابل تغییر است مانند شعله شمع

در سیارک بخوانیم:

طراحی اتاق مدیتیشن 

طراحی اتاق مدیتیشن بخش دوم 

مزایای مدیتیشن 

چگونه مدیتیشن انجام دهیم 

مدیتیشن به چه معناست 

انواع مدیتیشن، یوگا،سوگا و زن سوتو 

5 حرکت یوگا برای استقامت بدن 

نکات پایه ای تمرینات یوگا برای افراد مبتدی

10 حرکت یوگا که می تواند شگفتی ساز شود 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید