قهوه

قهوه
قهوه ... سخت است که نوشیدنی دیگری پیدا کنید که به تنوع قهوه باشد. ما با یک فنجان معطر از صبح شروع می کنیم، وقتی که شما نیاز به بیدار ماندن دارید و یا زمانی که می خواهید سرحال و هوشیار شوید، قهوه را به یاد می آورید. بدون این نوشیدنی، نشست های دوستانه و قرارهای عاشقانه را نمی توانید انجام دهید. اما محبوبیت زیادی  قهوه به اسطوره های بسیاری می رسد. بنابراین واقعا قهوه برای یک فرد: نجات دهنده و لذت بخش و یا خطرناک ترین دشمن است؟ بیایید با هم به این سوال پاسخ دهیم.

 

تاریخچه مصرف قهوه

منبع: افسانه ها و آمار علمی
با پرس و جوی "منبع قهوه"  با موتور های جستجو چند میلیون صفحه با داستان در این موضوع را به شما بدهد. و در بسیاری از موارد، تاریخی که بشریت در ابتدا سعی کرد این نوشیدنی را در چندین قرن قبل پیدا کند. جایی به نام V قرن، جایی XI یا XIII. و مشهور ترین قهوه افسانه ای، ما را به سال 850 مرتبط می کند. با توجه به افسانه ها، زمانی که چوپانی از اتیوپی، متوجه شد که بزها پس از مزه کردن برگ های سبز تیره و میوه های قرمز یکی از بوته ها شروع به رفتار بسیار عجیب و غریب می کنند و با سرخوشی فریاد می زنند، چوپان از میوه های این بوته ها استفاده کرد و به زودی او در مورد اثر قدرتمند دانه های قهوه آموخت.
و اکنون برخی از حقایق از محققان. دانشمندان می گویند که گیاه قهوه برای اولین بار در یک فلات در مرکز اتیوپی، در یک منطقه به نام Kaffe ظاهر شد. به هر حال، در سنت های قبیله Galla در اتیوپی، سنت مصرف "توپ های انرژی" ساخته شده از چربی های حیوانی و دانه های قهوه خیس شده هنوز هم حفظ شده است .
 
با گذشت زمان، فرهنگ به سرزمین یمن، قاهره، مکه گسترش یافت. در شبه جزیره عربستان، قهوه مورد علاقه راهبان بود. آنها در طول چند ساعت نماز شب، نوشیدنی قهوه را برای حفظ توانایی مصرف می کردند. اعتقاد بر این است که آنها برای اولین بار به بو دادن دانه ها پرداختند.
 
در قرن شانزدهم، قهوه در ترکیه کشف شد و این محصول به سرعت در سراسر امپراتوری عثمانی گسترش یافت. در قرن هفدهم، تجار ونیزی سبزی معطری را به اروپا آوردند، اما کلیسای کاتولیک مصرف نوشیدنی را با احتیاط اعلام کرد. مشاوران از پاپ کلمنت هشتم خواستند قهوه را به عنوان نوشیدنی شیطان اعلام کنند. اما پاپ خودداری کرد و هنگامی که اروپایی در عطر قهوه دخیل بود، معامله گران عرب به منظور حفظ انحصار در کشت و تحویل کالاها، قبل از ارسال دانه به اروپا، آب جوشان را بر روی آنها ریختند.
 
اعتقاد بر این است که نخستین خانه قهوه (قهوه خانه) در استانبول ظاهر شد و قهوه تبدیل به بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ محلی شد.
 
با این وجود، طبق یک فرض دیگر، اولین مکانهایی که نوشیدنی قهوه مصرف شد، در مکه بوده است. اولین قهوه خانه های اروپایی در ونیز ظاهر شد، اما هیچکدام از آنها تا امروز باقی نمانده اند. اما در شهر لایپزیگ آلمان می توانید یکی از قدیمی ترین قهوه خانه ها در اروپا را بازدید کنید که در سال 1694 افتتاح شد.
 

 

انواع مختلف قهوه

قهوه یک بوته همیشه سبز استوایی با گل های سفید است که مانند یاسمن بوی می دهد. 
هر روز صبح، میلیون ها نفر از مردم این سیاره روز خود را با یک فنجان قهوه تلخ - یک نوشیدنی از دانه های بو داده شده و دانه گیاه قهوه شروع می کنند. انواع مختلفی از قهوه وجود دارد، اما همه آنها تنها دو دسته از محصولات را نشان می دهند: Arabica و Robusta.
 
قهوه عربیکا گونه ای است که بومی شبه جزیره عربی می باشد. این قدیمی ترین کشت و محبوب ترین در جهان مدرن است (تقریبا 70 درصد از بازار را تشکیل می دهد). دانه های قهوه عربیکا بزرگ، کمی بلند و صاف است. طعم عربیکا ممکن است بسته به کیفیت خاک، شرایط آب و هوایی، شرایط دما که در آن گیاه قهوه رشد یافته، متفاوت باشد. قهوه عربیکا ی اتیوپی دارای طعم نرم و ظریف با طعم گل شناخته شده است. کنیا با طعم تیز و تلخ به رسمیت شناخته شده، دانه های قهوه از آمریکای لاتین نیز تلخ هستند، اما آنها عطر و طعم کاکائو را دارند. یکی از محبوب ترین در جهان، انواع مختلفی در کلمبیا است. ویژگی متمایز آنها طعم گردو است .
 
قهوه روبوستا Robusta یا درخت قهوه از کنگو می آید. در مقایسه با عربیکا، این گونه ها مقاوم تر به شرایط آب و هوایی و بیماری ها هستند، نیاز به مراقبت کمتری دارند، اما عطر، طعم و مزه کمتری دارند. دانه های بو داده شده کوچک هستند.
 
یکی دیگر از انواع درخت قهوه شناخته شده لیبریا است که خیلی محبوب نیست زیرا دارای طعم و عطر و بوی بدتری نسبت به گونه های دیگر است.سهم بازار جهانی قهوه لیبریا بیشتر از 2٪ نیست.

 

انواع نوشیدنی قهوه

دوستداران قهوه می دانند که بسیاری از نوشیدنی های قهوه خوشمزه هستند، اما هفت نوشیدنی در جهان از بقیه محبوب تر و معروف تر هستند.
 

اسپرسو

این یک قهوه سیاه قوی است که با کمک بخار تولید شده است. نوشیدنی های مناسب تهیه شده دریک قوطی ضخیم در نوع طلایی و قهوه ای وارد بازار می شوند. با افزودن کمی شکر (در یک نوشیدنی با کیفیت، شکر برای چند ثانیه حل می شود قبل از رسیدن به پایین فنجان) مصرف می شود.

کاپوچینو

گزینه صحیح، ترکیبی از مقادیر برابر قهوه، شیر تازه است. نوشیدنی معمولا با مقدار کمی پودر کاکائو یا شکلات رنده شده تیره می شود.
به معنای واقعی کلمه اسپرسوی امریکایی، بخشی از اسپرسو به یک فنجان آب گرم اضافه شده است. معمولا با شکر و یا شیر مصرف می شود.

کافه لاته

مخلوط کردن 1 قسمت اسپرسو و سه قسمت شیر ​​تازه. خوشمزه شیرین، با شیرینی های مختلف و دسر.

قهوه با شیر

یک نوشیدنی سنتی فرانسه که شبیه اندازه گیری کافه لاته است. تفاوت در نسبت مواد تشکیل دهنده است. در نسخه فرانسوی، نسبت اجزای یک به یک است.

موکاچینو

Mokachino این کاپوچینو یا لات با شربت شکلات است. اغلب با رویه شکلات رنده شده یا پودر کاکائو سرو می شود.موکاچینو ترکیبی از اسپرسو، کارامل، شیر و وانیل است.
 

 

خواص قهوه

قطعا برخی از مخالفان این نوشیدنی، اعلام می کنند. "نوشیدن قهوه مضر است!" -  با این حال، همه چیز خیلی ساده نیست.از خواص قهوه، مقدار زیادی آنتی اکسیدان ها و مقدار قابل توجهی از مواد دیگر مفید برای انسان است، و آخرین تحقیقات متقاعد میکند که بسیاری از آنچه که در مورد این نوشیدنی می دانیم چیزی بیش از یک افسانه نیست. در اینجا برخی از حقایق این است که این نوشیدنی سیاه و سفید معطر دارای مزایای بهداشتی است.
 

قهوه انرژی به ارمغان می آورد و ما را باهوش تر می کند

قهوه به مردم کمک می کند تا انرژی بیشتری داشته و ذخایر انرژی را افزایش دهند. و همه به این دلیل که این محصول دارای یک محرک است که به عنوان کافئین شناخته می شود به هر حال، قهوه محبوب ترین روان درمان  در جهان است. پس از یک فنجان نوشیدنی، کافئین در جریان خون جذب می شود و با وارد شدن به مغز، جایی که کار آدرنزین عصبی را متوقف می کند. وقتی این اتفاق می افتد، سطح دیگر انتقال دهنده های عصبی، نوراپی نفرین و دوپامین، به طور چشمگیری در بدن افزایش می یابد و موجب تحریک نورون می شود.
 
بسیاری از مطالعات بالینی نشان می دهد که قهوه عملکرد کلی مغز را بهبود می بخشد، از جمله بهبود حافظه، خلق و خوی و هوشیاری را افزایش می دهد و تأثیر مثبت بر عملکردهای شناختی دارد.
 

قهوه کمک می کند تا چربی را بسوزانید

آیا می دانستید که تقریبا تمام داروهای کاهش وزن شامل کافئین هستند. و همه به این دلیل است که یکی از معدود مواد طبیعی است که به سوختن چربی کمک می کند. مطالعات نشان داده است که کافئین قادر است سرعت سوخت و ساز بدن را 11 تا 11 درصد افزایش دهد. با این حال احتیاط کنید: در مصرف بیش از حد قهوه، این اثر ضعیف است.
 
با صحبت کردن در مورد وزن بیش از حد، می توانید قهوه سبز را فراموش نکنید که حاوی مقادیر بالاتری از اسید کلروژنیک است که یک آنتی اکسیدان است و باعث کاهش وزن می شود.
 

قهوه عملکرد را بهبود می بخشد

کافئین سطح آدرنالین را در خون افزایش می دهد. این هورمون برای فردی با اعمال شدید جسمی ضروری است. کافئین چربی بدن را از بین می برد تا انرژی بیشتری به وجود آورد. با توجه به توانایی های کافئین، شگفت آور نیست که قهوه برای افرادی که از لحاظ فیزیکی کار می کنند مفید است. یک فنجان نوشیدنی، حدود 30 دقیقه قبل از تمرین در ورزشگاه، می تواند 11-12٪ از استقامت فیزیکی را افزایش دهد.
 

 

قهوه منبع مواد مغذی مهم

قهوه خیلی بیشتر از یک نوشیدنی طعم دار است. دانه های آن مواد مغذی زیادی دارند. در فنجان نوشیدنی حدود 11 درصد مصرف روزانه ویتامین B2 و  حدود 6 درصد ویتامین B5 ، حدود 3 درصدمنگنز و پتاسیم وجود دارد . و منیزیم و ویتامین B3 در یک فنجان قهوه حاوی مقدار معادل دو درصد از جیره مورد نظر روزانه است.
 

قهوه و کاهش خطر ابتلا به دیابت

دیابت نوع 2 یک مشکل جدی برای انسان است. امروزه در جهان حدود 300 میلیون نفر از این بیماری رنج می برند. و این تعداد همچنان رشد می کند. اما تحقیق به طور فزاینده ای قانع کننده است که قهوه معمولی سیاه می تواند از این بیماری جلوگیری کند. نتایج مشاهدات علمی نشان می دهد که کسانی که این نوشیدنی را مصرف می کنند حدود 23-50٪ کمتر در خطر ابتلا به دیابت هستند. چرا این اتفاق می افتد، دانشمندان به تجزیه و تحلیل ادامه می دهند.
 

محافظت در برابر بیماری های آلزایمر و پارکینسون با نوشیدن قهوه

بیماری آلزایمر معمولا افراد بالای 65 سال را تحت تاثیر قرار می دهد. متاسفانه، دانشمندان هنوز درمانی برای این بیماری عصبی نیافته اند. اما خبر خوب وجود دارد. تغذیه مناسب، ورزش و ... قهوه می تواند از پیشرفت بیماری جلوگیری کند. تقریبا 65٪ کمتر از بیماری آلزایمر رنج می برند. تقریبا همان ارقام مربوط به بیماری پارکینسون است. با این حال، دانشمندان بر این باورند که قهوه بدون کافئین دارای نیروی محافظتی علیه این بیماری نیست.
 

قهوه به عملکرد کبدکمک می کند

کبد یک عضو بسیار مهم بدن است. سیروز و سایر بیماری ها می توانند توانایی این عضو و نقش منحصر به فرد آن را از بین ببرد. محافظت از کبد نه تنها با داروها بلکه یک فنجان قهوه روزانه هم کمک خواهد کرد. طرفداران این نوشیدنی طعم دار تقریبا 80٪ بیشتر از خطر ابتلا به سیروز و سایر تغییرات دردناک در بافت کبد محافظت می شوند.
 

قهوه ما را خوشحال می کند

دانشمندان دانشگاه هاروارد محاسبه کرده اند: زنانی که 3-4 لیوان قهوه مصرف می کنند 5 برابر کمتر از افسردگی رنج می برند. نتایج مطالعات دیگر نشان داد که قهوه نیز گرایش های خودکشی افراد را کاهش می دهد. زیست شناسان این پدیده را با توانایی کافئین برای فعال سازی تولید هورمون ها در بدن مسئول خلق و خوی خوب و تفکر مثبت توضیح می دهند.
 

قهوه خطر ابتلا به انواع سرطان را کاهش می دهد

سرطان با رشد غیرقابل کنترل سلولها در بدن همراه است. قهوه، اگر به نتایج تحقیقات بالینی اعتقاد داشته باشید، می تواند از این روند جلوگیری کند. حداقل زمانی که به تومورهای بدخیم در کبد و روده وارد می شود. دانشمندان پس از مشاهده حدود 500 هزار نفر، نتایج مشابهی را به دست آورده اند.
 

قهوه زندگی را طولانی تر می کند

اگر ما در نظر داشته باشیم که دوستداران قهوه احتمالا مبتلا به بیماری های جدی نیستند، ما می توانیم بگوییم که این نوشیدنی زندگی را طولانی تر می کند. اما سایر واقعیت های قانع کننده تر وجود دارد. محققان محاسبه کرده اند که میزان مرگ و میر در بین طرفداران قهوه در آقایان حدود 20٪ پایین تر از آنهایی است که از این نوشیدنی طعم دهنده راضی نیستند. در میان زنانی که عطر قهوه را دوست دارند، مرگ و میر 26 درصد پایین است.
 

قهوه مهمترین منبع آنتی اکسیدان ها

ممکن است عجیب به نظر برسد، اما حداقل دانشمندان می گویند. قهوه حاوی آنتی اکسیدان هایی بیشتر از میوه ها و سبزیجات است.این محصول از نوشیدنی های مفید است.

 

مضرات قهوه

برخی حقایق تلخ: خطرات قهوه ممکن است
این ممکن است بسیاری از افراد را شگفت زده کند، اما قهوه متعلق به محصولاتی است که بیشتر با آفت کش ها آلوده می شود. به طور معمول خطر دانه های ارزان و با کیفیت پایین بالاتر است. از سوی دیگر، مصرف منظم مقدار زیاد نوشیدنی باعث افزایش خطر ابتلا به کلسترول ، پوکی استخوان و اختلالات قلب و عروق می شود.
 

اثر قهوه بر روی اسید هیدروکلریک

بسیاری از مردم دوست دارند قهوه را در صبح وبا معده خالی بخورند. و این بدترین کاری است که می توانید برای معده انجام دهید. واقعیت این است که این نوشیدنی ها تولید اسید هیدروکلریک را در معده تحریک می کنند، کهبه صورت طبیعی این اسید فقط باید برای هضم غذا ترشح شود. معده خالی شروع به "هضم" خود می کند.
 

اسیدیته، زخم، بیماری روده

قهوه حاوی مواد مختلف است (و کافئین یکی از آنهاست) که غشای مخاطی معده و روده کوچک را تحریک می کند. این یک مشکل جدی برای افراد مبتلا به گاستریت، زخم، بیماری کرون و سایر اختلالات روده است. اثر اسیدی محصولات قهوه بر تراز باکتری های "خوب" و "بد" در اندام های گوارشی تاثیر می گذارد. غشاهای مخاطی تحریک شده اغلب باعث گرفتگی شکم، گرفتگی، اسهال و یبوست می شوند.
 

قهوه و سوزش سر دل و ریفلاکس

قهوه اسفنکتر معده را شل میکند به طور معمول، پس از خوردن غذا، این عضله باید محکم بسته شود تا از برگشت غذا و اسید هیدروکلریک جلوگیری شود .

قهوه ملین است

این نوشیدنی سیاه می تواند تحرک حرکتی روده را زیادو به عنوان یک ملین طبیعی کار کند. برخی از این اثر قهوه عمدا استفاده می کنند. اما هنوز هم مهم است که درک کنیم که در این حالت، تخلیه معده افزایش می یابد، بدن زمان لازم برای جذب مواد مفید از غذا را ندارد.
 

قهوه و جذب مواد معدنی

مصرف کنندگان قهوه اغلب مواد معدنی زیادی در بدن ندارند، حتی اگر رژیم غذایی آنها غنی از این موادباشد یا مکمل های غذایی مصرف کنند . این به خاطر این واقعیت است که قهوه جذب آهن در معده را تحت تاثیر قرار می دهد و آهن بر روی توانایی کلیه ها برای حفظ کلسیم ، روی ، منیزیم و سایر مواد معدنی مهم است.
 

آکریلامید در قهوه

آکریلامید ماده ای است که به طور بالقوه سرطان زایی ایجاد می شود که در هنگام برشته کردن دانه های قهوه در دمای بالا شکل می گیرد. دانه های تیره تر، بیشتر احتمال غلظت بالای آکریلامید ها را دارند.
 

رابطه قهوه با استرس

کافئین، هورمونهای استرس بیشتری را تولید می کند.کورتیزول، آدرنالین و نورآدرنالین. این مواد شیمیایی موجب افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون و ایجاد تنش در بدن می شود. بله، این مواد هستند که انرژی را به بدن می دهند، اما در بعضی موارد بدن را در تنش ثابت نگه می دارند. اگر این اثر برای مدت طولانی ادامه پیدا کند، این یک شاخص بسیار خطرناک برای بدن است.
 

آیا نوشیدنی بدون کافئین مفید است؟

بسیاری از عاشقان قهوه هنوز هم گزینه های قهوه بدون کافئین را ترجیح می دهند.
چنین محصولی از دانه های قهوه معمولی ساخته شده است که تا پیش از آن تا 97 درصد از کافئین حذف شده است.
 
به طور معمول، این روند با مشارکت آب، حلال های آلی یا دی اکسید کربن صورت می گیرد. این فرآیند بر ارزش غذایی نوشیدنی تاثیر نمی گذارد، که در مورد طعم، عطر و رنگ قهوه بدون کافئین می توان گفت. اما، به عنوان یک قاعده، همراه با کافئین، محصول تلخی را از دست می دهد و عطر و طعم نرم تری را به دست می آورد.
از دست دادن آنتی اکسیدان ها نیز ممکن است. با این حال، باید درک کرد که حتی قهوه به اصطلاح بدون کافئین میتواند دوزهای کمی از ماده را شامل شود (از 0 تا 7 میلیگرم در هر فنجان). این نوشیدنی مناسب افرادی است که دارای حساسیت به کافئین، افراد دارای بیماری خاص و همچنین کودکان، مادران باردار و پرستار هستند.
 

 

کاربرد قهوه در لوازم آرایشی

لوازم آرایشی  حاوی قهوه امروز کسی را متعجب نخواهد کرد. و بسیاری از زنان در خانه خوشحال هستند که از اسکراب دست ساز قهوه استفاده کنند. اما این تنها یکی از بسیاری از کاربردهای احتمالی این محصول در برنامه های مراقبت از خانه است.
 
قبل از به اشتراک گذاشتن چند دستور العمل اصلی، ما توجه داشته باشیم که پوست از بسیاری از داروهای حاوی کافئین سود می برد. آنها پوست را صاف و سایه زیبایی می دهند، از پیری زودرس، از دست دادن کشش و ظهور لکه های سن جلوگیری می کنند. این بدان معنی است که التهاب را تسکین می دهد، حلقه های تیره زیر چشم و قرمزی پوست را از بین می برد. اسکراب با قهوه تقریبا 17٪ سلولیت را کاهش می دهد.
 
ماسک های قهوه مفید و مو. کافئین رشد مو را تحریک می کند، مانع از از دست دادن مو و باعث می شود که مو ها مرطوب تر و براق تر شوند. محققان می گویند ماسک های قهوه می توانند عمر فولیکول ها را 33٪ افزایش دهند و رشد مو را تقریبا 46٪ افزایش دهند.
 
دستور العمل قهوه آرایشی
اسکراب.
آماده سازی از 1 قسمت روغن زیتون، 2 قسمت قهوه سیاه و همان مقدار شکر قهوه ای . با آب گرم بشویید ، سپس مرطوب کننده را استفاده کنید.
 
ماسک قهوه برای صورت.
مخلوط قهوه، عسل و ماست طبیعی را به نسبت مساوی مخلوط کنید . نیم ساعت روی پوست بماند این ماسک تغذیه، مرطوب کننده و غنی با اجزای مفید است.
 
درمان برای تورم چشم.
قهوه سرد، یک پد پنبه را با نوشیدنی خیس کنید و آن را روی پلک بگذارید. چند دقیقه صبر کنید، سپس با آب سرد شستشو دهید.
 
برای بهبود گردش خون در پوست.
برای این، مکعب قهوه یخی مناسب است، برای یک اثر قابل توجه بیشتر، شما باید روزانه پوست را با مکعب قهوه یخی ماساژ دهید.
 
ماسک مو.
مخلوط 1 قسمت  قهوه و 2 قسمت روغن زیتون. حداقل 30 دقیقه در موهای خود نگه دارید. این وسیله مو را نرم و آن را براق می کند.
و این فقط چند نمونه است. گزینه ها برای لوازم آرایشی خانگی با قهوه - صدها مورد هستند که می توانیدخودتان بسازید، استفاده کنید و زیبا شوید.
 
قهوه نوشیدنی شگفت انگیز است بعضی از افراد بدون آن نمی توانند یک روز زندگی کنند، دیگران از آن به عنوان خطرناک ترین محصول نام می برند. دشوار است بگوییم چه کسی حق دارد. حقیقت، همانطور که شناخته شده است، در رعایت اعتدال است و یک فنجان قهوه برای یک فرد سالم قطعا مضر نیست.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید