نمک تاثیر مفیدی بر ضریب هوشی دارد

در

نمک
نمک چنان محصولی آشنایی است که افراد کمی فکر می کنند می تواند بسیار جالب باشد. در واقع ، بسیاری از حقایق مختلف غیر معمول در مورد نمک ، خرافات و داستان وجود دارد که می تواند به تغییر کامل ایده شما در مورد نمک کمک کند. sayarak.com مجموعه ای از ویژگی های سرگرم کننده و مفید را ارائه می دهد که با استفاده از آنها می توانید نمک را بهتر بشناسید.


1. نمک انواع مختلفی دارد اما همه آنها به همان اندازه مفید هستند

نمک

نمک انواع مختلفی دارد که از نظر شکل و طعم متفاوت هستند.  / عکس


انواع نمک ها وجود دارد. مخلوط های معدنی بسته به محل استخراج نمک و روشهای فرآوری ممکن است متفاوت باشد. آب از فاصله 700 متری سواحل هاوایی به شما امکان می دهد نمک دریا را بدست آورید و نمکی که در منطقه پنجاب پاکستان استخراج می شود ، به دلیل داشتن مقدار کمی اکسید آهن در ترکیب ، رنگ صورتی دارد و به نقطه مبدا  نمک صورتی هیمالیا تبدیل می شود. اگرچه طعم هر نوع نمک متفاوت است ، اما محتوای سدیم همه آنها یکسان است.

 

نمک

نمک از زمان های بسیار قدیم ارزش داشته است.  / عکس


متأسفانه ، بیشتر مردم نمی دانند که نوعی از نمک از نوع دیگر سالم تر نیست. تقریباً همیشه ، نمک سفره و بیشتر نمک های دریایی حاوی همان وزن سدیم هستند: 40 درصد. بنابراین نباید نمک را انتخاب کنید ، سعی کنید بهترین خواص مفید را بیابید ، تنها چیزی که باید هنگام خرید به آن اعتماد کنید ، ترجیحا طعم است.

اطلاعات جالب:

در دوران باستان ، نمک آنقدر با ارزش بود که از آن به عنوان ارز استفاده می کردند. قبل از منجمد شدن غذا ، نمک تنها راه برای نگهداری غذا بود و هرکسی که فاقد نمک بود نمی توانست بدون خراب کردن غذا به یک سفر طولانی برود. در روم باستان ، سربازان اغلب با نمک پول می گرفتند یا برای خرید نمک به آنها کمک هزینه می دادند. حتی کلمه "حقوق" از کلمه لاتین sal به معنای نمک آمده است.

 

2. نمک را کاملا نمی توانید کنار بگذارید

نمک
شما باید نمک بزنید ، اما با اعتدال.  / عکس


هر سلول از بدن انسان حاوی نمک به شکل یون است. بنابراین ، نمک برای عملکرد مناسب آن مورد نیاز است. ذرات باردار یون ها به یک نیروی محرکه تبدیل می شوند که باعث می شود مواد مغذی به انرژی تبدیل شوند. از آنجایی که بدن دائماً همراه با مایعات موجود در حال از دست دادن نمک است ، ذخایر آن باید به طور منظم پر شود. اگر سطح سدیم به زیر حد نرمال برسد ، می توانید با مشکلات ناخوشایند مانند افزایش مقاومت به انسولین ، نارسایی قلبی و افزایش کلسترول خون روبرو شوید. بنابراین ، شما باید نمک را به میزان متوسط ​​مصرف کنید. پرخوری می تواند منجر به فشار خون بالا و قلب ضعیف شود.

 

3. نمک تأثیر مفیدی بر ضریب هوشی دارد

نمک
نمک بدون شک یک ماده غذایی مهم برای بدن است.  / عکس


باور اینکه نمک می تواند دنیا را باهوش تر کند دشوار است ، اما طبق تحقیقات دانشمندان ، چنین نظریه ای وجود دارد. ضریب هوشی مستقیماً تحت تأثیر سطح ید در بدن قرار دارد و یکی از متداول ترین منابع ید نمک یددار است. طبق آمار ، زنان با کمبود ید به احتمال زیاد کودکانی با ضریب هوشی 10-15 امتیاز کمتر  بدنیا می آورند. همچنین ، کودکانی که از کمبود ید رنج می برند ، اغلب مستعد مشکلات رشد  هستند.

 

4. مقدار نمک مورد نیاز بدن

نمک
شما باید میزان نمک روزانه خود را کنترل کنید.  / عکس


اعتقاد بر این است که بدن روزانه به حدود 186 میلی گرم نمک نیاز دارد - کمتر از یک دهم قاشق چای خوری متناسب است. متأسفانه ، مصرف چنین مقدار کمی سدیم تقریباً غیرممکن است زیرا نمک تقریباً در همه چیزهایی که می خوریم و می نوشیم وجود دارد. سازمان های مختلف مراقبت های بهداشتی حداکثر روزانه 1/5 تا 2/3 گرم برای جلوگیری از مشکلات سلامتی مانند فشار خون بالا پیشنهاد می کنند ، اما اغلب افراد بسیار بیشتر مصرف می کنند.

 

دانشکده بهداشت عمومی هاروارد تخمین می زند که بیشتر آمریکایی ها 3.4 گرم ، که برابر است با 1.5 قاشق چای خوری سدیم در روزمصرف می کنند. اگر از این گروه هستید ، به این معنی است که 18 برابر بیشتر از نیاز بدن برای عملکرد نمک می خورید. برای کاهش مصرف نمک ، اول از همه ، شما باید به تغذیه سفارشی توجه کنید.

 

5.  از نمک نیز می توانید درآمد باورنکردنی کسب کنید

نمک
حتی از نمک نیز می توانید درآمد باورنکردنی کسب کنید.  / عکس


اگرچه نمک دیگر به عنوان ارز یا برای پرداخت دستمزد استفاده نمی شود ، اما امروزه تجارت بزرگی است. نمک سفره ممکن است ارزان باشد ، اما نمک صورتی هیمالیا 20 برابر گرانتر است و همچنین بسیار زیبا به نظر می رسد. و نه تنها در غذا. چراغ های نمک صورتی  هیمالیا مدت هاست که در آمازون محبوب هستند و بولیوی هتلی دارد که کاملاً از نمک ساخته شده است. برای این کار به یک میلیون بلوک 35 سانتی متری نمک فشرده نیاز بود. یکی از چشمگیرترین محصولات مرتبط با نمک ، تپانچه Bug-A-Salt است. این اختراع توسط لورنزو مگیوره اختراع شد و فکر کرد که اختراع سلاحی که می تواند برای از بین بردن مگس استفاده شود مفید خواهد بود.

 

ایده او مخترع را به یک میلیونر تبدیل کرد. اسلحه با پاشیدن گلوله های نمک روی مگس از نمک سفره معمولی به عنوان "مهمات" استفاده می کند تا با خیال راحت نمک را از میز غذاخوری خارج کند. Indiegogo در سال 2018 ،  27 میلیون دلار درآمد از فروش این اختراع دریافت کرد.

 

6. ارتباط لئوناردو داوینچی با بدشگون دانستن ریختن نمک

نمک
پاشیدن و ریختن نمک بدشگون و نشانه ای برای شکست است..  / عکس


اعتقاد بر این است که  پاشیدن و ریختن نمک بد و نشانه ای برای شکست است. برخی معتقدند که این خرافات از همان دوران باستان که نمک بسیار گران بود ، نشات گرفته است. هرکسی که چنین کالای گران بهایی را هدر دهد ، نشانه بدشگونی است.

با این حال ، نظریه دیگری وجود دارد که طبق آن لئوناردو داوینچی مسئول ظهور این عقیده است. در نقاشی او "شام آخر" می توانید ظرفی را با نمک ریخته در کنار آرنج یهودای اسکاریوتی مشاهده کنید. می توان فرض کرد که یهودا در هنگام ناهار به طور تصادفی نمک را واژگون کرده اما با دانستن سیر بعدی وقایع از کتاب مقدس ، می توانیم فرض کنیم که این بدشگونی ربختن نمک بود که با عدم صداقت ، خیانت و شکست همراه شد.

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

7 ماده غذایی جادویی برای داشتن پوست سالم

در

راز یک چهره شاداب، بدون چین و چروک در چیزی است که می خورید.قبل از اینکه به پاک کننده ها، مرطوب کننده ها در حمام متوسل بشوید،این هفت ماده غذایی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا چهره ای زیبا داشته باشید.به گفته سخنگوی انجمن رژیم غذایی،"مواد مغذی موجود در این مواد غذایی برای پوست مفید هستند زیرا آن ها از داخل به خارج تغذیه می کنند."(سیارک)

سیب زمینی شیرین

رنگ کدو تنبل مانند سیب زمینی شیرین نه تنها بشقاب شام شما را زیبا می کند، بلکه سایه آن به چهره شما شگفتی می دهد.سیب زمینی شیرین دارای مقدار بسیاری بتاکاروتن است- آنتی اکسیدانی که رنگدانه های قرمز، زرد و نارنجی آن در بسیاری از سبزیجات وجود دارد.به گفته مورز، کیفیت محافظتی بتاکاروتن از آسیب قرار گرفتن در معرض نور خورشید جلوگیری می کند.

مقدار مصرف: 1 سیب زمینی متوسط

کالری:117

نکته:برای دوز بالای فیبر، به هنگام آماده سازی پوست آن ها را بکنید.

ماهی سالمون

با مصرف ماهی سالمون پوست شما نرم و درخشان می شود، ماهی که حاوی غنی ترین مقدار اسیدهای چرب امگا 3 است. این چربی های سالم پوست را با کاهش حفاظت بدن از مواد التهابی، کاهش منافذ مسدود، و جلوگیری از خطوط ریز و چین و چروک تغدیه می نمایند.

مقدار مصرف:3-4 اونس

کالری:حدودا 150

نکته: مقداری فیله از بازار خریداری نموده و آن ها را منجمد نمائید؛ موجود بودن ماهی سالمون بهترین روش جهت حصول اطمینان از این موضوع است که شما رژیم مغذی پوست خود را حفظ می کنید.

 

ماهی Snapper

این ماهی گرمسیری، مانند سالمون، همچنین دارای چربی های ضد التهابی می باشد، و برای داشتن پوستی زیبا تقویت کننده است: سلنیوم معدنی.مطابق با مورز،"سلنیوم خطر آفتاب سوختگی را کاهش داده و رنگ پوست را متعادل می سازد".این ماهی به خودی خود دارای درخشندگی است- در بسیاری از رستوران های خوب فیله ها اغلب با پوست سرو می شوند.

مقدار مصرف:3-4 اونس

کالری:حدودا 110

نکته:ماهی را در روغن زیتون با مقداری بادام خرد شده بپزید- پوست شما عالی خواهد شد!

 

کیوی

یک قهرمان گمنام برای پوست کیوی است.این درمان شیرین دارای ویتامین C به ازای هر اونس می باشد.به گفته مورز،ویتامین C به حفظ کلاژن در پوست کمک نموده،آن را سفت می کند.اما این ماده مغذی می تواند به سرعت از طریق مواجهه با هوا، آب یا گرما تبخیر بشود.کیوی یک حامل ایده ال است زیرا آبی که در زیر پوست خزدار قرار دارد برای پوست مفید است.

مقدار مصرف:1 میوه متوسط

کالری:46

نکته:برای برش سریع و آسان کیوی،دو انتهای میوه را ببرید.باقی مانده باید به آسانی کنده بشود.

تخم آفتابگردان

چروکیدگی پوست را با افزودن تخم آفتابگردان به سالاد یا ماست کند کنید.این دانه ها سرشار از ویتامین E هستند-آنتی اکسیدان قوی که پیری سلول های پوست را کند نموده، باعث می شود جوان تر به نظر برسیم.ویتامین E موجود در تخم آفتابگردان باعث بهبود زودتر زخم ها می شود.

مقدار مصرف:2 قاشق غذاخوری

کالری:324

نکته: مصرف تخم آفتابگردان خام با کشمش به عنوان میان وعده تعادل کامل بین شیرینی و خوش طمعی ایجاد می نماید.

بوقلمون

انتخاب گوشت بوقلمون بیش از دیگر وعده های غذایی به علت غظت بالای روی در آن است.به گفته مورز، "این ماده معدنی به حفظ کلاژن و فیبرهای ارتجاعی که خاصیت کشسانی و استحکام پوست را حفظ می کنند کمک می نماید".سالم ترین نوع برای درخواست در اغذیه فروشی؟سرخ شده یا دودی؛ بوقلمون طعم دار، از قبیل بوقلمون عسلی یا ادویه زده شده، حاوی شکر و نمک است.(سیارک)

مقدار مصرف:3-4 اونس

کالری:حدودا 120

نکته:به جای ساندویچ، بوقلمون را با برگ اسفناج بپزید.مورد دوم دیگرماده غذایی مغذی حاوی روی است.

چای

متخصصین تغذیه به بحث در خصوص مقدار مایع مصرفی در هر روز به بحث می پردازند، اما برای مورز، هشت تا 10 لیوان هنوز هم به قوت خود باقیست."بدن ما 70 تا 80 درصد آب است، و اگر به اندازه ننوشیم، سلول های ما بازسازی نشده و مواد زائد از بین نمی روند، در نتیجه تمعی از ناخالصی به وجود می آید".مورز جایگزینی لیوان های آب را با چای داغ یا چای سرد شیرین نشده-سبز یا سیاه پیشنهاد می نماید.این نوشیدنی ها منجر به تامین آنتی اکسیدان و مواد مغذی می شوند.

مقدار مصرف:1 فنجان

کالری:2

نکته:دم نوش سرد خود را با یخ ساده رقیق نکنید، چای را با تکه های یخ پر کنید.چند تکه یخ بیافزائید قبل از اینکه آن را بنوشید!(سیارک)

 

ترجمه توسط itrans.ir

 

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید...

نظرات

در ادامه بخوانید...

بهترین مواد غذایی ضد پیری

در

درست غذا بخورید، جوان تر به نظر بیائید- به همین سادگی.در اینجا 7 ماده غذایی ضد پیری وجود دارد که به پاک سازی چین و چروک کمک نموده و باعث می شود جوان تر به نظر بیائید.(سیارک)


بهترین ماده غذایی برای نرمی پوست:انار

این میوه غنی از ویتامین C می باشد، که مانع تاثیرات چین و چروک پوست می شود.علاوه بر این، به گفته استادیار پوست در مرکز پزشکی سیانی،آب موجود در دانه های انار حاوی اسید الاژیک و پونیکالاجین می باشد.اولین ترکیب پلی فنلی است که با آسیب حاصل از رادیکال های آزاد مبارزه می کند؛ دومین ترکیب ماده مغذی است که ظرفیت بدن شما را جهت حفظ کلاژن افزایش می دهد، بافت همبند که پوست را صاف و گوشتالو می نماید.


به خود خدمت کنید:یک فنجان دانه انار- نه فقط آب انار- هر هفته میل کنید.


بهترین ماده غذایی برای صاف نمودن خطوط ریز: بلوبری


این میوه عجیب آبی کوچک خوشمزه حاوی آنتی اکسیدان های بسیاری هستند.پوست را بیش از حد در برابر آسیب رادیکال های آزاد حاصل از نور خورشید، استرس عاطفی، و حتی ورزش بیش از حد محافظت می کنند.


به خود خدمت کنید: تنها نصف فنجان هر روز از آسیب ساختار سلولی که منجر به از دست دادن استحکام، خطوط ریز، و چین و چروک می شود جلوگیری می نماید.

 


بهترین ماده غذایی برای استحکام: کلم پیچ و اسفناج


این سبزیجات مهم حاوی مواد مغذی گیاهی خاص، یا ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند، که به حفاظت در برابر آسیب نور خورشید کمک می کنند.اسفناج حاوی بتاکاروتن و لوتین می باشد، دو ماده مغذی که قابلیت ارتجاعی پوست را مطابق با مطالعه موجود در مجله شیمی مواد غذایی کشاورزی بهبود می بخشند.


به خود خدمت کنید: هر هفته، هدف سه فنجان کلم پیچ یا اسفناج، یا ترکیبی از هر دو را نوش جان کنید.


بهترین ماده غذایی برای کاهش قرمزی: ماهی آب های سرد

ساردین، سالمون، و ماهی خال مخالی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند، که غشاء پوست را تقویت نموده، رطوبت آن را حفظ می نمایند.مصرف دو وعده ماهی در هفته التهابات مزمن پوست، از قبیل اگزما و پسوریازیس را کاهش می دهد.(سیارک)


به خود خدمت کنید:بیش از 6 اونس در هفته جهت اجتناب از آلودگی جیوه مصرف ننمائید.


بهترین ماده غذایی برای کاهش لکه های قهوه ای: چای سبز

 این دم نوش سالم حاوی catechins و پلی فنول می باشد.


به خود خدمت کنید:حداقل یک فنجان در روز جهت مشاهده نتایج میل کنید.


بهترین ماده غذایی جهت رنگ چهره شاداب تر:هندوانه


این درمان شیرین حاوی آنتی اکسیدان، ویتامین c، به علاوه لیکوپن و پتاسیم است، که به تعادل آب و مواد مغذی در سلول ها نظم می دهند.


به خود خدمت کنید: حداقل یک تا دو فنجان در هفته نوش جان نمایید.


بهترین ماده غذایی برای درخشش سالم: روغن زیتون

 "چربی های خوب" موجود در روغن زیتون بسیار مفید هستند؛ حاوی امگا 3 مفید برای قلب می باشند، که همین امر گردش خون را بهبود بخشیده، پوست را گلگون و نرم می نماید.


به خود خدمت کنید:یک قاشق غذاخوری در روز همراه سالاد میل کنید.(سیارک)

ترجمه توسط itrans.ir

جوان و شاداب باشید و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید...

نظرات

در ادامه بخوانید...

خواص باورنکردنی نمک صورتی هیمالیا

در

(سیارک)  : نمک صورتی هیمالیا در سراسر جهان ازنظر بسیاری از افراد، به‌عنوان خالص‌ترین شکل نمک موجود بر روی کره زمین مدنظر قرار دارد. حدود 200 میلیون سال پیش لایه‌های نمک هیمالیا متبلور شده با گدازه‌های آتش‌فشانی پوشیده شده بود. این شرایط مواد معدنی دارای ارزش پتانسیل میلیون‌ها ساله را از قرار گرفتن در معرض آلودگی زمین و آلودگی هوایی محافظت کرده که دیگر مواد معدنی طبیعی ما متأسفانه به این آلودگی‌ها تن درداده‌اند. به همین دلیل امروزه نمک صورتی هیمالیا از دل کوه‌های هیمالیا به‌صورت دستی استخراج می‌شود تا استفاده از آن در آشپزخانه شما امکان‌پذیر شود. خواص مواد معدنی و آهن با چگالی بالا یافت شده در درون این نمک همان چیزی است که موجب رنگ سرخ، صورتی خالص در بلور های آن می‌شود.

مزایای استفاده مداوم از نمک صورتی هیمالیا جایگزینی نمک با نمک صورتی هیمالیا می‌تواند یکی از مفیدترین اقدامات شما در رابطه با مصرف چاشنی‌های غذایی و اثرات سلامت باشد. در ابتدا زمانی که این جایگزینی صورت می‌گیرد، مقدار نمک مصرفی فرد به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. به این دلیل که نمک هیمالیا دارای طعم دهندگی شوری بسیار قوی نمک است که منجر به نیاز به پاشیدن و آسیاب کردن مقدار کمتری از این نمک در مواد غذایی به‌منظور لذت بردن از طعم شور می‌شود. در اینجا به چند مزیت قانع‌کننده بیشتر جهت مصرف نمک صورتی هیمالیا به‌صورت مداوم می‌پردازیم:
1. بهبود و تقویت استحکام استخوان ها
2. کمک به بازسازی الگوهای خواب
3. تقویت سیستم گردش خون در سراسر بدن
4. مؤثر در جلوگیری از بروز گرفتگی عضلانی
5. فراهم‌سازی امکان حفظ مواد مغذی در بدن
6. قابلیت دفع سموم داخلی بدن
7. کمک‌رسانی به هر دو مورد سوخت‌وساز بدن و مشکلات گوارشی
گذشته از این لیست، دلایل متعدد زیادی برای استفاده از نمک صورتی هیمالیا در عوض هر نوع دیگری از نمک وجود دارد. همراه با دیگر ویتامین‌ها و مواد معدنی، این نمک منبع غنی موارد ذیل است:
 پتاسیم
 کلسیم
 آهن
 فلوراید
 روی
آنچه، این عناصر به‌صورت مشترک حاوی آن هستند این است که همه آن‌ها یک بخش ضروری از رژیم غذایی و شیوه زندگی سالم محسوب می‌شوند. تصور این‌که یک منبع غذایی قادر به تأمین بسیاری از مواد معدنی موردنیاز بدن انسان باشد موجب می‌شود تا نمک صورتی هیمالیا به یک گزینه بسیار باارزش تبدیل شود.(سیارک

راه‌کارهایی برای افزون نمک هیمالیا به عادات غذایی خود با در دسترس قرار داشتن آسان نمک هیمالیا صورتی در بسیاری از سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های بهداشتی، و فروشگاه‌های مجازی امروزه، یکی از ساده‌ترین راه‌های افزودن آن به وعده‌های غذایی خود استفاده از یک ظرف نمک معمولی مانند یک ادویه ساب و یا نمک‌پاش است. این ظروف به شیوه مشابه مانند موارد استفاده اکثر ما از نمک و نمک دریایی استفاده می‌شود، و نمک هیمالیا نیز در حال حاضر به همین صورت بسته‌بندی و عرضه می‌گردد. شما می‌توانید نمک هیمالیا را به طور مستقیم بر روی وعده‌های غذایی و یا داخل غذای در حال پخت بپاشید و یا آسیا کنید، به‌این‌ترتیب با دیدن بلوره‌های بزرگ سنگ مانندی که قبلاً با آن مواجه شده‌اید وحشت نخواهید کرد. برای آن دسته از افرادی که تأکید زیادی بر بهره بردن از تمام مزایای این ماده دارند، این نمک به‌صورت بسته‌بندی آماده جهت استفاده در رستوران‌ها، در حین سفر یا در هرجایی دور از خانه یافت می‌شود.

گزینه‌های دیگر برای جذب خواص نمک صورتی هیمالیا
1. حمام سم‌زدایی- استفاده و حل کردن بلورهای نمک هیمالیا در وان حمام گرم و غوطه‌ور شدن در آن نه‌تنها موجب سم‌زدایی پوست و بدن شما می‌شود بلکه هم‌زمان امکان جذب خواص منتشرشده نمک در سراسر آ ب را برای شما فراهم می‌سازد.(سیارک
2. لامپ‌های نمک هیمالیا – لامپ‌های سنگ نمک با هزینه ناچیزی در دسترس قرار دارند و استفاده از آن در سراسر خانه توصیه می‌شود، گفته می‌شود کاربرد این لامپ‌ها ازنظر کاهش افسردگی، علائم آلرژی فصلی، آسم و افزایش سطح ملاتونین در کمک به ایجاد آرامش و خواب راحت سودمند است.
3. حالت تهوع در زمان حرکت- توصیه‌ای در مورد حالت تهوع در حین سفر، خیس کردن یک حوله در محلول آب و نمک صورتی هیمالیا است، حوله را بتابانید و در طی مدت‌زمان سفر آن را به دور گردن خود بپیچید. عناصر آرامش‌بخش نمک به کاهش تنش و حالت تهوع کمک خواهد کرد.
تجربه ثابت کرده است
قطعاً در زمان استفاده درست از نمک صورتی هیمالیا جوانب مثبت بر هرگونه نکته منفی شناخته‌شده ارجحیت خواهد داشت. تطبیق‌پذیری و پیچیدگی این ماده معدنی خالص، آن را به جزئی اساسی و روزافزون در خانه‌های بسیاری از افرادی که به‌سلامتی خود و خانواده‌شان اهمیت می‌دهند تبدیل کرده است. نمک همیشه یکی از ادویه‌ها با مصرف بالا خواهد بود و اغلب در دنیای امروزی ما به‌صورت افراطی مورداستفاده قرار می‌گیرد، با جایگزینی این ماده بکر و غیرقابل‌دسترس سابق، شکل طبیعی نمک صورتی هیمالیا می‌تواند برای ایجاد تحولی در مقوله سلامت فراگیر و سلامت فردی مؤثر باشد.

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

ترجمه  itrans.ir

نظرات

۱۳۹۷/۸/۵نمی توانیم مطمئن باشیم که تمام جنبه های مثبت این محصول درست باشد یا خیر؛ اما حدس می زنم زمان به آن پاسخ دهد، شنیده ام طعم فوق العاده دارد و کلا نمک صورتی هیمالیا در تمام غذاها باعث طعم فوق العاده می شود نمی دانم در ایران از کجا تهیه کنیم .

۱۳۹۹/۴/۴ نمک صورتی هیمالیا عمدتاً در کوههای هیمالیا استخراج می شود. تولید اصلی آن در پاکستان متمرکز است ، کشوری که هیچ شرکت بزرگ صنعتی آلوده کننده محیط زیست ندارد. طی 250 میلیون سال گذشته ، تحت فشار شدید تکتونیکی رسیده می شود ، جو روی آن تأثیر نمی گذارد ، بنابراین ، این محصول حاوی مواد مضر نیست. روش استخراج آن از دوران باستان تا به امروز به هیچ وجه تغییر نکرده است - به صورت دستی و بدون استفاده از مواد منفجره ، سپس نمک در آفتاب خشک می شود. این به ما امکان می دهد محصول را به عنوان سازگار با محیط زیست طبقه بندی کنیم. اول از همه ، نمک صورتی به دلیل ترکیب غنی خود مشهور است - شامل بیش از 90 عنصر اثری از جمله مس ، پتاسیم ، کلسیم ، منیزیم و سایر موارد است. بنابراین ، نمک هیمالیا در وهله اول برای بهینه سازی دستگاه گوارش ایده آل است ، به ویژه ، از یبوست جلوگیری می کند. علاوه بر این ، تأثیر مفیدی بر وضعیت مفاصل دارد ، درد را از بین می برد ، قدرت استخوان را افزایش می دهد ، متابولیسم را سرعت می بخشد ، فشار خون و قند خون را عادی می کند. برخی از پزشکان برای تقویت ایمنی و عادی سازی وضعیت روانی ، نمک صورتی را در رژیم غذایی یا جایگزین کردن آن با نمک غذایی معمول ، توصیه می کنند. در فصل سرماخوردگی ، نمک صورتی در ترکیب محلول ها ضروری است - به احتقان بینی کمک می کند ، تورم گلو را تسکین می دهد و درد ناشی از فرآیندهای التهابی در حفره دهان را کاهش می دهد. با وجود مزایای بارز نمک صورتی ، هنوز هم موارد منع مصرف زیادی در مورد استفاده از آن وجود دارد. برای استفاده خانم ها در اواخر بارداری توصیه نمی شود. مانند هر نمک دیگر ، هیمالیا (و کریمه) می تواند رشد تومورهای خوش خیم و بدخیم را تحریک کند. علاوه بر این ، توصیه می شود از مصرف آن برای ترومبوفلبیت ، واریس ، نارسایی وریدی استفاده نشود. و با نارسایی مزمن کلیه و سل ، استفاده از نمک صورتی خطرناک تلقی می شود.

در ادامه بخوانید...

بهترین مواد خوراکی برای ماسک صورت بخش دوم

در

چای سبز

چای سبز، از آن دسته مواد خوراکی و نوشیدنی هایی است که در حال حاضر در میان متخصصان تغذیه بسیار محبوب شده است و در اکثر رژیم های غذایی مرتبط با کاهش وزن، نام آن را مشاهده می کنیم. کسانی که از این نوشیدنی برای کاهش وزن بهره گرفته اند، در مدت زمانی یک هفته ای قادر به کاهش چیزی حدود پنج کیلوگرم از وزن خود بوده اند (البته در کنار رعایت نکات دیگر). با توجه به آنتی اکسیدان های بسیار مفیدی که در چای سبز موجود است، مصرف خارجی آن بر روی پوست نیز می تواند در بلند مدت بسیار مثمر ثمر باشد. با توجه به تجربیاتی که از استعمال خارجی چای سبز بر روی پوست به دست آمده است، این گیاه می تواند میزان التهابات پوستی را به شکل قابل توجهی کاهش دهد و علاوه بر این به واسطه وجود ترکیباتی چون اسید تانیک و تئوبرومین (یک آلکالوئید گزانتینی که در برگ چای و درخت کاکائو یافت می‌شود) در آن، پس از قرار گرفتن برای مدتی طولانی در معرض تابش نور آفتاب، می توان از آن برای آرام کردن پوست و کاهش ضرر تشعشعات خطرناک بهره گرفت. هم از خود چای سبز و هم از برگ آن می توان در تهیه ماسک های متفاوتی که برای بهبود سلامت پوست استفاده می شوند استفاده کرد.

ماست

اگر بخواهیم از میان محصولات لبنی یکی را به عنوان ماسک پوست مورد استفاده قرار دهیم، شاید بهترین گزینه ماست باشد که به طور طبیعی رطوبت مورد نیاز پوست را فراهم کرده و سبب سلامت پوست می شود. ماست از آن دسته محصولاتی است که سرشار از کلسیم و پروتئین بوده و نیز یک محصول پروبیوتیک است. از دیگر ترکیبات موجود در ماست می توان به اسید لاکتیک اشاره کرد که سبب دفع سلول های مرده از پوست شده و سلول های جدیدی جایگزین آن می کند؛ فرایندی که با نام ترمیم پوست شناخته می شود. بنا به صلاح دید خود هم می توانید ماست را به تنهایی بر روی پوست خود قرار دهید که کار بسیار ساده ای است و نیز می توانید با ترکیب کردن آن با سایر مواردی که عنوان شده اند، تأثیر ماسک خود را دو چندان کرده و از پیری زودرس پوست جلوگیری کنید.

پرتقال

پرتقال نیز از آن دسته مواد خوراکی ای است که استفاده خارجی آن بر سطح پوست می تواند برای سلامت آن بسیار مفید باشد. هم می توان از آب پرتقال در ماسک های مختلف استفاده کرد و هم می توان پوست آن را پس از جدا کردن، رنده کرده و آن را با روغن و یا مایعی دیگر ترکیب کرد. پرتقال از آن دسته میوه جاتی است که منبعی غنی از کلاژن (کلاژن که غنی‌ترین پروتئین در بدن انسان است، آثار مهمی ازجمله تقویت بافت پوست و تشکیل لخته‌ی خون دارد) به شمار می رود. کلاژن موجود در پرتقال در نهایت باعث می شود استحکام پوست افزایش پیدا کرده و از افتادگی آن جلوگیری شود.

هویج

ترکیبات و مواد طبیعی موجود در هویج نیز برای سلامت پوست بسیار مفید بوده و باعث می شود نام آن را در کنار دیگر مواد خوراکی مانند انواع توت ها و چای های گوناگون مشاهده کنیم. استعمال خارجی هویج بر روی سطح پوست باعث می شود از ضرر و زیان هایی که تشعشعات خطرناک به پوست می رسانند کاسته شده و نیز از پیری زودرس پوست جلوگیری شود. از دیگر فواید هویج برای سلامت پوست، می توان به دفع سلول های مرده از سطح پوست و جایگزینی سلول های جدید به جای آن ها اشاره کرد. می توان هویج را به تکه های کوچک تر تقسیم کرده (بهتر است رنده شود) و آن را با روغنی مثل روغن نارگیل ترکیب کنیم. در نهایت با اضافه کردن مقداری آرد جو می توان مایعی خمیر مانند به وجود آورد که قابلیت استعمال خارجی آن ساده تر باشد.

دانه های چیا

(گیاهی است یک‌ساله از رده مریم‌گلی و خانواده نعناعیان. این گیاه بومی آمریکای مرکزی است)

مواد و ترکیبات متنوع و مفید موجود در دانه های چیا، باعث شده است که از محبوبیت ویژه ای در میان متخصصان تغذیه برخوردار باشند. کلسیم بسیار زیاد، آنتی اکسیدان، پروتئین و نیز چربی های مفید برای بدن از جمله مواد و ترکیبات موجود در دانه های چیا هستند. همین ترکیبات باعث می شود که استعمال خارجی آن نیز سبب افزایش سلامت پوست بدن شود. استفاده از دانه های چیا بر سطح پوست می تواند رطوبت مورد نیاز آن را تأمین کرده و نیز هر گونه التهابی را به مرور رفع کند و به همین خاطر است که می تواند بیشترین استفاده را برای کسانی داشته باشد که پوستی خشک و یا حساس دارند. می توان دانه های چیا را به وسیله دستگاه مخصوص به حالتی پودر مانند درآورد و سپس با ترکیب کردن آن با موادی چون عسل و یا شیر نارگیل، روی سطح پوست قرار داد.

دانه های چیا یا دانه های قدرت 

توت فرنگی

توت فرنگی از آن دسته میوه هایی است که منبعی غنی از آنتی اکسیدان به شمار می رود و به همین خاطر است که می تواند ضرر و زیان ناشی از تشعشعات خطرناک برای پوست را کاهش دهد و برای سلامت پوست مفید باشد. توت فرنگی یکی از منابع غنی سالیسیلیک اسید و نیز آلفا هیدروکسی اسید شناخته می شود و هر دوی این اسید ها، نقش بسزایی در ترمیم پوست صورت و دفع سلول های مرده ایفا می کنند. این فرایند در نهایت باعث جوان سازی پوست و افزایش شادابی آن می شود. تنها کافی است مقداری توت فرنگی را له کرده و از آن با هر ترکیبی که دوست دارید، برای استعمال خارجی بر سطح پوست استفاده کنید.

جعفری

سبزیجاتی چون جعفری، سرشار از ویتامین و مواد معدنی هستند و استعمال خارجی آن ها بر سطح پوست، در نهایت می تواند سبب افزایش شادابی پوست شود و نیز جای لکه ها و جوش های قدیمی که بر پوست مانده است را به مرور برطرف کند. به همین خاطر است که این گونه سبزیجات، از لحاظ مفید بودن برای سلامت پوست، هم پای میوه ها و سایر مواردی می شود که تا کنون عنوان کرده ایم. برای استفاده از جعفری به عنوان ماسک صورت، می توان آن را با هر روغنی که تمایل دارید (روغن نارگیل یا روغن دانه انگور) ترکیب کرده و با اضافه کردن مقدار اندکی شکر، چسبندگی آن را افزایش داد.

روغن زیتون

روغن زیتون از آن دسته مواد خوراکی ای است که تقریباً در همه آشپزخانه ها یافت می شود و مصارف گوناگونی دارد. جالب است بدانید که علاوه بر استفاده از روغن زیتون در سالاد و یا حتی سرخ کردن مواد خوراکی گوناگون با آن، می توان به عنوان ماسک صورت نیز از آن بهره گرفت. به واسطه مواد و ترکیبات متفاوت موجود در روغن زیتون، در صورت استفاده خارجی آن بر روی پوست، از پیری زودرس پوست جلوگیری کرده و علاوه بر آن به افزایش و رطوبت پوست نیز کمک کرده و از آن در برابر تشعشعات خطرناک ناشی از نور خورشید محافظت می کند. می توان از روغن زیتون به تنهایی به عنوان جایگزینی برای کرم های مرطوب کننده استفاده کرد. روغن زیتون به واسطه ترکیب شیمیایی به خصوصی که دارد، به سادگی از طریق منافذ موجود در سطح پوست جذب می شود و به همین خاطر تأثیرات آن به نسبت در زمان کمتری قابل مشاهده خواهد بود.

خیار

اگر به استفاده از تکه های حلقه حلقه شده خیار در سالاد های خود اکتفا می کنید، بهتر است در این رویکرد خود تجدید نظر کنید، چرا که خیار از جمله مواد خوراکی ای است که می تواند فواید بسیار دیگری نیز داشته باشد. در حقیقت خیار قدرت آب رسانی فوق العاده ای دارد. به واسطه قدرت ضد التهاب موجود در خیار، به طور به خصوصی می تواند برای پوست های خشک و حساس مفید باشد و به مرطوب کردن و سلامت این گونه پوست ها کمک شایانی خواهد کرد. علاوه بر این، می توان از خیار برای ترمیم پوستی که به واسطه قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض تابش مستقیم آفتاب، آسیب دیده است، کمک گرفت. خیار را هم می توان به تنهایی مورد استفاده خارجی برای پوست قرار داد و هم می توان آن را با روغن هایی که عنوان شده اند ترکیب کرد.

نمک دریایی

یکی از مهمترین فرایند هایی که در بهبود سلامت پوست و افزایش شادابی آن مد نظر قرار می گیرد، ترمیم پوست است که طی آن سلول های مرده روی سطح پوست خارج شده و سلول های جدیدی جایگزین آن می شوند. علاوه بر این، ترمیم پوست باعث می شود استفاده از سایر ماسک ها و ترکیباتی که بر روی پوست خود قرار می دهید، تأثیر چشم گیر تری داشته باشد، چرا که جذب مواد معدنی و ترکیبات ناشی از این گونه ماسک ها، افزایش قابل ملاحظه ای پیدا خواهد کرد. نمک دریایی از جمله مواد خوراکی ای است که با استفاده از آن می توان کمک شایانی به فرایند ترمیم پوست کرد.

خواص باورنکردنی نمک صورتی هیمالیا 

لیمو

اگر قصد دارید پوستی شفاف و شاداب داشته باشید، یکی از بهترین موادری که می توانید از آن بر روی پوست خود استفاده کنید، لیمو خواهد بود. مرکبات به طور کلی، حاوی مقادیر بسیاری از ویتامین سی هستند که در نهایت سبب تولید کلاژن شده (در موارد قبلی در خصوص کلاژن توضیحاتی داده شده است) و استحکام پوست را نیز افزایش می بخشد. علاوه بر این ها، مقادیر زیادی آلفا هیدروکسی اسید نیز به طور معمول در این گونه مرکبات وجود دارد که باعث می شود پوستی یک دست تر و شفاف تر داشته باشید. می توانید از آب لیمو استفاده کرده و آن را با دیگر مواردی که عنوان شده اند، ترکیب کرده و ماسکی بسیار مفید برای پوست خود تهیه کنید.

قهوه

همان گونه که قهوه قادر است بدن بی انرژی انسان را از خواب بیدار کند، می تواند بر روی پوست هم چنین تأثیری داشته باشد. قهوه نیز همانند بسیاری از مواردی که تا کنون عنوان شده اند، حاوی آنتی اکسیدان است، اما چیزی که قهوه را از سایر موارد متمایز می کند، کافئین موجود در آن است که به مرور قادر به افزایش چشم گیر گردش خون است. علاوه بر این قهوه نیز این قابلیت را دارد که پوست را ترمیم کرده و سلول های مرده را دفع کند. جالب است بدانید که در بسیاری از مواد و محصولاتی که به منظور درمان سلولیت یا چربی زیر پوستی تولید می شوند، از قهوه استفاده می شود.

خامه نارگیل

خامه نارگیل هم از  آن دسته مواد خوراکی است که می تواند در سلامت پوست نقش مهمی داشته باشد. این خامه در واقع همان شیر نارگیل است که چربی بیشتری پیدا کرده است و در بسیاری از مغازه های اغذیه فروشی قابل دسترس است. به واسطه چربی بسیار بالای این خامه، اثر مرطوب کنندگی کاملی بر روی پوست به جای خواهد گذاشت و آب رسانی به سطح پوست به طور قابل ملاحظه ای، پس از استفاده خارجی این خامه بر روی پوست، افزایش پیدا خواهد کرد. علاوه بر این سلنیوم موجود در خامه نارگیل نیز می تواند مقابل تشعشعات خطرناک و مضر از پوست محافظت کند و از پیری زودرس آن نیز جلوگیری کند. از این خامه می تواند به عنوان ماده اصلی ماسک خود استفاده کنید، چرا که حالتی مایع دارد و می توان مواد و محصولات دیگری را به آن افزود.

برنج قهوه ای

دانه های کوچک برنج قهوه ای، بیش از آن چه که فکر کنید برای سلامت پوست مفید خواهند بود. البته استفاده از برنج به حالت معمول خود در ماسک هایی که برای صورت تهیه می شوند، کمی دشوار است و این گونه استفاده از آن فایده ای نخواهد داشت، با این وجود، آرد برنج قهوه ای نیز موجود است که می توانید تهیه کرده و با روغن ها و یا مایع هایی که عنوان شده اند ترکیب و استفاده کنید. برنج قهوه ای یکی از منابع غنی پروتئین و آنتی اکسیدان به شمار می رود که علاوه بر افزایش شادابی پوست، از پیری زودرس آن نیز جلوگیری خواهد کرد. جای لک و جوش های قدیمی نیز با استفاده از آرد برنج قهوه ای، به مرور از بین خواهد رفت.

دارچین

به مرور که سن انسان بالا تر می رود، تولید کلاژن در بدن به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کرده و این مسئله نیز خود باعث کاهش حالت ارتجاعی پوست می شود. علاوه بر مقادیر زیاد آنتی اکسیدان موجود در دارچین، این ماده خوراکی و طعم دهنده، توانایی سرعت بخشیدن به تولید کلاژن های لازم برای پوست را هم دارد و به همین خاطر می تواند در داشتن پوستی جوان و زیبا، بسیار مؤثر باشد. علاوه بر این یکی از مواردی که دارچین را بیش از پیش محبوب می کند، این است که قادر است چربی های عفونی که به مرور به جوش و این گونه زائده های پوستی منجر می شوند را خشک کند و از شکل گیری آن ها جلوگیری کند. با استفاده از ترکیب پودر دارچین با مایع هایی که تا کنون عنوان شده اند، می توان از ثمرات آن بهره مند شد.

کدو تنبل

کدو تنبل که به طور معمول در فصل پاییز برداشت می شود، مواد معدنی بسیار مفیدی برای پوست دارد. موادی شامل بتا کاروتن، ویتامین آ و زینک. علاوه بر این آلفا هیدروکسی اسید موجود در آن هم می تواند کمک شایانی به ترمیم بافت های فرسوده پوست کند. استفاده از این نوع به خصوص از کدو در ماسک هایی که برای پوست صورت مورد استفاده قرار می گیرند، در نهایت سبب می شود از پیری زودرس پوست جلوگیری شود و یا حداقل زمان آن به تعویق بیفتد. البته مقداری هم ویتامین سی در آن موجود است که می تواند به شفافیت و شادابی پوست کمک کند. به وسیله له کردن و یا قرار دادن آن در مخلوط کن می توان حالتی مایع مانند به آن داد و آن را با سایر مواردی که عنوان شده اند ترکیب کرد.

آناناس

این میوه استوایی، یکی از منابع غنی ویتامین سی به شمار می رود و میزان قابل توجهی بروملین نیز در آن وجود دارد (بروملین یک آنزیم پروتئینی است) که می تواند به ترمیم بافت های فرسوده پوست کمک کند. علاوه بر این، آناناس هم از دیگر مواد خوراکی ای است که می تواند به تولید کلاژن های لازم برای پوست سرعت ببخشد و پیش از این توضیحاتی در خصوص فوائد و نقش مهم کلاژن ها برای پوست دادیم. بهترین راه استفاده از آناناس در ماسک های صورت، آبگیری آن و ترکیب آن با موارد دیگر است.

شکر

اگر بتوان به طور هفتگی از مواد و محصولاتی استفاده کرد که در ترمیم بافت های فرسوده پوست و نیز پوسته انداختن آن تأثیر گذار باشد،  می توان کمک شایانی به سلامتی پوست کرد، چرا که به این صورت قابلیت جذب مواد مغذی برای پوست افزایش پیدا کرده و سایر ماسک ها و ترکیباتی که روی آن قرار می دهید، بیشترین کارکرد خود را خواهند داشت. به خاطر دانه های ریزش شکر این قابلیت را دارد که به سادگی جذب شده و به ترمیم بافت های فرسوده پوست کمک کند. علاوه بر این مقادیر بسیاری گلیکولیک اسید در آن موجود است که سبب از بین بردن جای زخم ها و جوش های قدیمی شده و سلول های مرده سطح پوست را نیز دفع می کند. شکر هم برای سلامت پوست بسیار مفید است و می توان از آن به عنوان ماده اصلی ترکیبات ماسک ها استفاده کرد. اما استفاده خوراکی از شکر کمتر توصیه می شود و به همین استفاده از شکر در ماسک های صورت اکتفا کنید.         ترجمه  itrans.ir 

در سیارک بخوانیم:

بهترین مواد خوراکی برای ماسک صورت بخش اول 

درمان خانگی: ۶ روش طبیعی برای جوان سازی پوست

5 محصول طبیعی مراقبت از پوست

۷ واقعیت مهم در مورد پوست و اصلاح صورت در مردان

10 مزیت قابل توجه کرم های حاوی ویتامین E برای پوست

روش ساخت چند ماسک مو با عسل

بهترین روال مراقبت از پوست در صبح

طرز تهیه انواع اسکراب و ماسک خانگی بدن و صورت

چگونه در عرض یک هفته پوست درخشانی داشته باشیم 

نظرات

در ادامه بخوانید...

عوارض مصرف بیش از اندازه نمک

در

با استفاده کمتر از نمک پاش موجود در آشپزخانه، به طور قابل ملاحظه ای خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش داده و از اختلالاتی چون نفخ پیش گیری خواهید کرد. به طور کلی زمانی که صحبت از آن دسته از غذاهایی می شود که به مرور زمان مشکلاتی را متوجه سلامت فرد می کنند، بیش از هر چیز دیگری، به کالری، چربی و میزان شکر موجود در این غذاها توجه نشان داده می شود. اما چه مشکلی در این باره وجود دارد؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که توجه بیش از اندازه ای که این گونه ترکیبات به سمت خود جلب کرده اند سبب شده است تا از ماده ای که به مراتب خطرات بیشتر و جدی تری را متوجه سلامت مان می کند غافل شویم: یعنی نمک.

بنا به اطلاعات به دست رسیده از سازمان سلامت جهانی، میزان نمکی که یک فرد بالغ در طول روز جذب بدن خود می کند نباید از دو هزار و سیصد میلی گرم بیشتر شود. متأسفانه، اخبار و اطلاعات به دست رسیده حاکی از آن است که مردم آمریکا به طور معمول به این میزان پایبند نیستند و بیشتر آن ها تا صد و پنجاه درصد بیش از آن چه عنوان شده نمک در طول روز جذب می کنند. حال نکته ناراحت کننده تر این است که کشور های ایالات متحده آمریکا، هیچ کدام در میان بیست کشوری که بیشترین سرانه مصرف نمک را دارند قرار نمی گیرند و کشورهایی چون تایلند، چین، ژاپن و ... ، به مراتب مردم کشور شان نمک بیشتری در طول روز مصرف می کنند و از جمله بزرگ ترین مصرف کنندگان نمک در جهان به شمار می روند.

اما سؤالی که پیش می آید این است که مگر کمی نمک اضافی بر روی غذا چه مشکلی می تواند به وجود بیاورد و چگونه می تواند سلامت فرد را به خطر بیندازد؟ در حقیقت، نمک مشکلات بسیاری را متوجه سلامت فرد می کند. جذب بیش از اندازه نمک توسط بدن فرد در طول روز، علاوه بر آن که فشار خون را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد، فرد را در معرض ابتلا به بیماری ها و اختلالات قلبی قرار می دهد، زنان باردار را با مشکلاتی مواجه کرده و سایر اختلالات و بیماری ها. متأسفانه بیشتر مردم از این مسئله آگاهی ندارند که نمک مصرفی در طول روز بسیار باید اندک باشد، چرا که یک قاشق چای خوری نمک حاوی تمامی میزان نمکی است که فرد در طول روز برای داشتن بدنی سالم به آن نیاز پیدا خواهد کرد. در این مقاله قصد داریم شما را با آن دسته از دلایلی آشنا کنیم که با استناد به آن ها می توان نمک را از رژیم غذایی به طور کلی کنار گذاشت. با سیارک همراه باشید.

افزایش فشار خون

نمک یکی از آن ترکیباتی است که به سرعت فشار خون را به حدی می رساند که به هیچ عنوان برای سلامت فرد مناسب نخواهد بود. تنها یک قاشق چای خوری نمک کافی است تا فشار خون به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کند و همین مسئله است که در نهایت فرد را در معرض خطرات و اختلالات گوناگونی قرار می دهد که از آن جمله می توان به سکته مغزی و بیماری های قلبی اشاره کرد. بنا بر این، هر گاه که در غذای خود نمک می ریزید، باید این نکته را به خاطر داشته باشید که به سمت این گونه بیماری ها نزدیک تر می شوید.

سکته مغزی

همان گونه که در مورد قبلی درباره آن اطلاعاتی داده شد، افزایش فشار خون از عوامل مستقیم و بلافاصله جذب نمک و خوردن نمک است که در نهایت و در بلند مدت می تواند به بروز سکته مغزی منجر شود. در ایالات متحده آمریکا، سالانه چیزی حدود هفتصد و نود هزار نفر به واسطه حملات مغزی، از کنترل قسمت هایی از بدن خود عاجز می شوند و سکته مغزی، بیش از هر اختلال دیگری مسبب این اتفاق ناخوشایند است. به همین خاطر است که هیچ گاه برای متوقف کردن کلی استفاده از نمک دیر نیست.

بیماری های کلیوی

نمک، می تواند تأثیرات چشم گیر و جدی ای بر سلامت کلیه های انسان داشته باشد. زمانی که میزان نمک جذب شده در طول روز توسط فرد از آن چه به عنوان میزان کافی و سالم شناخته می شود فرا تر رود، کارکرد کلیه های به طور ویژه ای تحت تأثیر قرار گرفته و قابلیت دفع مواد مضر و سمی و تصفیه کردن آب جذب شده توسط فرد را تا حدود زیادی از دست می دهند. در نهایت همین مسئله است که در بلند مدت فرد را با مشکلات زیادی مواجه خواهد کرد. مصرف بیش از اندازه نمک می تواند در بلند مدت سلامت کلیه ها را به طور جدی تحت تأثیر قرار داده و به سکته مغزی منجر شود.

آسیب رسانی به عروق خونی

عروق خونی موجود در بدن انسان و کارکرد شان، تقریبا تمامی اعضا و اندام های مختلف بدن را تحت تأثیر قرار داده و برای سلامت و کارکرد صحیح آن ها از اهیمت ویژه ای برخوردارند (از قلب انسان گرفته تا مغز که مهمترین اندام ها در بدن هستند). متأسفانه زمانی که افراد میزان نمک مصرفی در طول روز را افزایش می دهند، همراه با آن نمک جذب شده شان نیز افزایش پیدا می کند که این مسئله منجر به بالا رفتن قابل ملاحظه فشار خون شده که در نهایت سبب ضعیف شدن و ایجاد اختلال در کارکرد عروق خونی خواهد شد. این گونه اختلالات در نهایت خطر بروز حملات قلبی و سکته مغزی را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.

سرطان معده

اگر از جمله افرادی هستید که خود را در معرض ابتلا به این بیماری خطرناک می یابید و از آن واهمه دارید، پیش از هر چیز دیگری بهتر است اقدام به توقف کلی جذب نمک به واسطه رژیم غذایی تان کنید. بنا به آمار و اطلاعات منتشر شده توسط سازمان سلامت جهانی، نمک از جمله مواد و ترکیباتی است که به طور قابل ملاحظه ای خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهد، با این حال، بنا به همین اطلاعات، امید این گونه افراد کاملا از دست رفته نیست و با توقف مصرف نمک و جذب نمک، می توان به مرور زمان از خطر شکل گیری سرطان معده تا حدود زیادی جلوگیری کرد.

زوال عقل

اگر از آن دسته افرادی هستید که به هیچ عنوان دوست نمی دارید کهولت سن و بالا رفتن سن سبب زوال عقل و بروز اختلالاتی در کارکرد صحیح آن شود، بهتر است هر چه سریع تر از اضافه کردن نمک به غذای خود خودداری کنید. محققان دانشگاه تورنتوی کانادا، پس از انجام تحقیقاتی به این نتیجه رسیده اند که ارتباط مستقیمی میان جذب نمک و کاهش مهارت های شناختی مربوط به مغز انسان وجود دارد. بنا بر این اگر دوست دارید در سال های طلایی پایان عمر خود از همان کارکرد ذهنی و هوشی برخوردار باشید که در بیست سالگی خود از آن بهره مند بوده اید، بهتر است هر چه سریع تر مصرف نمک را متوقف کنید، چرا که میزان نمک مورد نیاز برای بدن فرد توسط خوراکی های دیگر در طول روز تأمین خواهد شد و میزان نمک موجود در نمک بیش از اندازه است.

پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری

پره اکلامپسی اختلالی ترسناک و مخوف است که زنان باردار را تحت تأثیر قرار می دهد و بیش از هر چیز دیگری، افزایش فشار خون است که سبب بروز آن می شود. البته نا گفته نماند که علائم و نشانه های بروز این بیماری به گونه ای است که بعضا حتی زنانی که کاملا از لحاظ سلامت اوضاع خوبی دارند را هم می تواند تحت تأثیر قرار دهد، با این حال، زنان باردار با مصرف آن دسته از خوراکی هایی که حاوی مقادیر زیادی نمک است، خطر ابتلا به آن را به طور قابل ملاحظه ای افزایش داده و سلامت خود و فرزندشان را مورد تهدید جدی قرار می دهند. به همین خاطر است که بیش از هر چیز دیگری به زنان باردار توصیه می شود از خوردن این گونه خوراکی ها در طول دوران بارداری خودداری کنند (بیش از هر خوراکی دیگری نمک).

به وجود آوردن اختلال در کارکرد طبیعی داروهای مصرفی

اگر از آن دسته افرادی هستید که برای تنظیم فشار خون خود دارو مصرف می کنید، بهتر است هر چه سریع تر استفاده از نمک را به طور کلی متوقف کنید. زمانی که برای تنظیم فشار خون دارو مصرف می کنید، خوردن نمک و جذب نمک در نهایت سبب بروز اختلالاتی در این خصوص خواهد شد که منجر به شکل گیری اختلالات قلبی و یا اتفاق افتادن سکته مغزی می شود.

حملات قلبی

اگر می خواهید خطر قرار گرفتن در معرض حملات قلبی و بروز اختلالات قلبی را کاهش دهید، بهتر است به جای نمک از سایر ادویه ها و چاشنی های موجود برای طعم دار کردن غذای خود بهره بگیرید. مصرف بیش از اندازه نمک و جذب نمک می تواند سبب افزایش فشار خون، آسیب رسانی به عروق خونی و در نهایت افزایش خطر ابتلا به اختلالات قلبی شود. از سوی دیگر اما، زمانی که مصرف نمک را به طور کلی متوقف می کنید، در کوتاه ترین زمان ممکن شاهد نتایج آن خواهید بود و خطرات احتمالی ناشی از آن را به طور کلی از خود دور خواهید کرد.

نفخ شکم

اگر شکم بزرگی پیدا کرده اید، ممکن است بیش از هر چیز دیگری علت این مسئله مصرف نمک باشد. متخصصان تغذیه، نمک را به عنوان یکی از عوامل اصلی ای می شناسند که به خاطر مصرف اش فرد ممکن است دچار اختلال و نفخ شود. نفخ شکم، علاوه بر این که ظاهری ناخوشایند برای فرد به همراه خواهد آورد، احساس بسیار بدی برای این گونه افراد به همراه دارد، بنا بر این اگر قصد دارید اندامی متناسب داشته باشید، بهتر است هر چه سریع تر مصرف نمک در غذای تان را متوقف کنید.

چاقی بیش از اندازه

اگر می خواهید اندامی متناسب داشته باشید بهتر است مصرف نمک را به طور کلی متوقف کنید. تحقیقات انجام گرفته در دانشگاه هلینسکی حاکی از آن است که ارتباط مستقیمی میان مصرف بیش از اندازه نمک و چاقی وجود دارد، بنا بر این، به نظر این محققان، یکی از راهکار هایی که برای کاهش وزن مطرح شده است، کاهش و یا قطع کلی مصرف نمک است.

دیابت

دیابت و فشار خون بالا، دو مسئله ای هستند که ارتباط مستقیمی با یکدیگر پیدا می کنند و به همین خاطر است که تمامی افرادی که مرض دیابت در آن ها تشخیص داده شده است و برای کنترل اش دارو مصرف می کنند (یا انسولین تزریق می کنند) باید میزان جذب نمک شان را در طول روز، بیشتر از سایر افراد عادی مد نظر داشته باشند. هر دو اختلال یاد شده (دیابت و فشار خون بالا) می توانند در نهایت منجر به بروز اختلالات قلبی و نیز سکته مغزی شوند و به همین خاطر این گونه افراد باید میزان نمک بسیار اندکی در طول روز جذب کرده و از خوردن نمک خودداری کنند. علاوه بر این بهتر است این گونه افراد میزان نوشیدن آب و خوردن سبزیجات خود را افزایش دهند.

کاهش کلسیم

حتی اگر به باور خود میزان کلسیم جذب شده در طول روز برای سلامتی تان کافی است، به احتمال زیاد اشتباه می کنید و اگر میزان نمک جذب شده توسط شما در طول روز زیاد باشد، این احتمال به مراتب قدرت بیشتری پیدا می کند. متأسفانه علاوه بر تمامی آن چه تا کنون عنوان شده است، جذب بیش از اندازه نمک توانایی فرد برای جذب کلسیم را به طور جدی ای تحت تأثیر قرار می دهد و همین مسئله می تواند منجر به اختلالاتی در توانایی استخوان ها و درد گرفتن آن  شود.

عدم توانایی فرد در دفع آب اضافی از بدن

البته عوامل متعددی هستند که می توانند در نهایت منجر به این اختلال شوند: از تغییرات هورمونی شکل گرفته در بدن افراد گرفته تا کاهش آب جذب شده توسط آن ها، با این حال، کمتر عاملی را می توان یافت که تأثیر آن به قوت مصرف بیش از اندازه نمک باشد. البته، خبر خوب برای این دسته از افراد آن است که همانند تمامی مواردی که تا کنون عنوان شده اند، کاهش و یا قطع کلی مصرف نمک می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن خطر این گونه اختلالات را از افراد دور کند.

سندرم منیر

این اختلال مربوط به گوش داخلی می شود و با نشانه هایی از جمله کاهش شنوایی (و یا از دست دادن شنوایی به طور کلی) و سرگیجه شناخته می شود. متأسفانه افزایش و بالا رفتن فشار خون می تواند تأثیر مستقیمی بر شدت گرفتن این سندرم داشته باشد و همان گونه که تا کنون متوجه شده اید، مصرف بیش از اندازه نمک تأثیر بسزایی بر بالا رفتن فشار خون دارد و اگر این سندرم در شما تشخیص داده شده است، بهتر است هر چه سریع تر مصرف نمک را به طور کلی متوقف کنید.

پوکی استخوان

اگر فرد بخواهد از تأثیرات کهولت سن بر سلامتی اش تا حدود زیادی در امان بماند، پیش از هر چیز دیگری باید به رژیم غذایی خود توجه نشان داده و غذاها و خوراکی های مضر برای سلامتی اش را مصرف نکند. جذب بیش از اندازه نمک در طول روز، علاوه بر تمامی مواردی که تا کنون درباره شان توضیحاتی عنوان شد، سبب می شود استحکام معمول استخوان ها به طور قابل ملاحظه ای تحت تأثیر قرار بگیرد و احتمال ابتلا به پوکی استخوان افزایش پیدا کند. با این حال، پیش گرفتن یک رژیم غذایی مناسب و خوردن غذاها و خوراکی های سالم می تواند فرد را از بروز این گونه اختلالات مرتبط با استخوان تا حدود زیادی در امان دارد.

آسم

آن دسته از افرادی که از آسم و سایر اختلالات مرتبط با ریه رنج می برند، بهتر است هر چه سریع تر مصرف و جذب بیش از اندازه نمک شان را کاهش دهند. بنا به اطلاعات منتشر شده توسط محققان دانشکده سلامت بریتانیا، آن دسته از افرادی که از این گونه بیماری ها رنج می برند و جذب نمک شان را در طول روز کاهش می دهند، به مراتب کمتر از سایر افراد در معرض خس خس کردن گلو (و سایر ناراحتی های این چنینی) قرار می گیرند و علاوه بر این کمتر از سایرین در معرض خطر مرگ ناشی از این گونه بیماری های تنفسی قرار می گیرند.

نظرات

در ادامه بخوانید...

نمک بخوریم یا نخوریم

در
برخی از غذاها در واقع نمک بیشتری دارند و می توانند بی سر و صدا به مصرف بیش از حد منجر شوند.غذاهایی که در واقع حاوی مقدار زیادی نمک هستند.

 

مصرف نمک

بسیاری از مردم نمک مصرف می کنند. این ماده توسط بدن مورد نیاز است، به ویژه، سدیم و کلر در روند گردش خون دخیل هستند. اما بدن نیاز به نمک بسیار کم دارد، و ما به طور معمولدر تغذیه و رژیم غذایی روزانه خود ده برابر آن مقدار را مصرف می کنیم. به عنوان مثال، یک غذای فست فود حاوی چندین بار مصرف نمک است. بیش از این نمک منجر به احتباس مایع در بدن می شود.
 
همه می دانند که مقدار زیادی نمک در گوشت دودی، غذاهای نیمه آماده، غذاهای فست فود و میان وعده ها وجود دارد. اما غذاهایی وجود دارد که حاوی مقدار زیادی نمک است و شما حتی نمی توانید در مورد آن حدس بزنید.
 
به عنوان مثال، مقدار زیادی نمک در سس گوجه فرنگی و سس ماکارونی یافت می شود. در این محصولات، نمک برای افزایش طعم استفاده می شود. بنابراین، به جای رب گوجه فرنگی، بهتر است از گوجه فرنگی تازه استفاده کنید. سس نیز می تواند توسط خود شما پخته شود. همچنین مقدار زیادی نمک در سبزیجات بسته بندی شده و سیب زمینی پخته شده وجود دارد.
 
بسیاری از افراد نمک اضافی را از پنیر دریافت می کنند.اگر چه مقدار چربی آنها تا حدودی کم است، اما آنها حاوی نمک زیادی هستند. بنابر این،  از پنیر های زیاد استفاده نکنید. به هر حال، برخی از انواع پنیر را می توان در آببگذاریم تا مقدار نمک آن کاهش پیدا کند.
 
صبحانه های آماده، حاوی مقدار غیر منتظره ای از نمک است. علاوه بر این، شکر در آنها بسیار زیاد است. بنابراین، بهتر است صبحانه را خودتان آماده کنید و به تولید کنندگان محصولات نهایی اعتماد نکنید.
 

 

نکاتی برای کمک به کاهش مصرف نمک

جایگزین نمک چیست؟ نمک حاوی سدیم و کلر است. آنها به طور فعال در بسیاری از فرایندهای بدن دخالت دارند و بسیار ضروری هستند. اما واقعیت این است که ما آنها را بسیار بیشتر از ضروری می گیریم و این به مشکلات سلامتی منجر می شود.
 
نکاتی برای کمک به کاهش مصرف نمک
در روز بدون آسیب رساندن به سلامتی، می توانید یک قاشق چای خوری نمک را بخورید. اما باید خاطرنشان کرد که نمک در تمام محصولات نهایی و محصولات نیمه آماده که شما می خورید وجود دارد. علاوه بر این، حتی برخی از سبزیجات غنی از سدیم هستند. به همین دلیل کنترل مصرف نمک بسیار دشوار است.
 
منابع اصلی "نمک پنهان" عبارتند از محصولات نانوایی، سوسیس، محصولات گوشتی، کالاهای کنسرو شده، پنیر، محصولات ماهی، سس های مختلف، غذاهای فست فود، غذاهای فست فود، آب معدنی، تنقلات.  
 
برای کاهش مصرف نمک، توصیه می شود حداقل مصرف برخی از این محصولات را ترک کنید. همچنین ارزش خرید نمک حاوی ید، پتاسیم و منیزیم  دارد و با ارزش تر است.
 
هنگام پخت غذا نمک را اضافه کنید و در زمان خوردن نمک را مستقیما به غذا اضافه نکنید. ادویه جات ترشی جات به شما کمک می کند مصرف نمک خود را کاهش دهید. به خصوص در این رابطه، سرکه، لیمو و ... خوب است - آنها را به سالاد اضافه کنید و کمبود نمک را احساس نخواهید کرد.
برای جایگزینی نمک در سالاد، آب لیمو را به آن اضافه کنید. آب لیمو مواد غذایی را با ویتامین C غنی خواهد کرد. متاسفانه، این روش برای پختن غذاهای گرم مناسب نیست. اما شما می توانید از سرکه استفاده کنید. انواع مختلف سرکه وجود دارد - شما می توانید آنها را بنا به ذائقه خود برای سوپ، غذاهای گوشت، ماهی و سبزیجات استفاده کنید. توجه داشته باشید که در برخی از بیماری های دستگاه گوارش، مصرف آب لیمو و سرکه ممکن است منع مصرف داشته باشد.برای غذاهای گرم، از سیر، سبزیجات مختلف، پاپریکا، زیره سبز و ...استفاده کنید.
جایگزین خوبی برای نمک می تواند جلبک باشد. آنها حاوی نمک طبیعی و ید هستند.جلبک خشک را به یک حالت پودر تبدیل کنید و به جای نمک استفاده کنید. همچنین برخی سبزیجات با طعم شور، به عنوان مثال، گوجه فرنگی را در غذا استفاده کنید. توصیه می شود برای استفاده از گوجه فرنگی در فرم خشک و بصورت به پودر استفاده شود
 
شما همچنین می توانید مقدار نمک را با کمک ادویه جات و گیاهان مختلف کاهش دهید. سیر برای این منظور مفید است - می توان آن را هر دو تازه و به صورت پودر استفاده کرد. شما می توانید انواع ادویه جات مختلف را امتحان کنید و آنهایی را که دوست دارید انتخاب کنید. کارشناسان خاطر نشان می سازند که ادویه ها در غذا کمک می کند میزان نمک را کاهش دهید یا حتی کاملا آن را جایگزین نمک کنید.
 
نمک اضافی در بدن منجر به مشکلات سیستم قلبی عروقی، سیستم عصبی، بافت عضلانی و کلیه می شود.
 

 

عوارض نمک اضافی برای کبد

یون سدیم، که ما با خوردن نمک وارد بدن می کنیم، در بدن ما مورد نیاز است، زیرا آنها در انتقال امواج عصبی و همچنین در چرخه آب نقش دارند. دانشمندان می گویند، میزان مصرف نمک در روز به وسیله یک فرد نباید بیش از 2300 میلی گرم باشد که حدود یک قاشق چای خوری نمک است.
شواهد نشان می دهد که افرادی که بیش از حد نمک مصرف می کنند باعث اختلال در میزان فشار خون می شوند اما اثرات نامطلوبی در کبد بوجود می آید. این تغییرات می توانند خود را در شکل سلولی نامنظم یا حتی در فرآیندهای تقسیم شده و شکل گیری فیبروز نشان دهند. دانشمندان به عنوان ماده ای که تاثیرات نمک بر روی بدن را کاهش می دهد، توصیه می کنند که از ویتامین C استفاده کنند.
 

 

کمبود نمک بدن را تهدید می کند

در سال های اخیر، ما در مورد عوارض نمک زیاد می شنویم. اما در واقع، نمک برای بدن ضروری است.
مطالعات بسیاری وجود دارد که در مورد خطرات نمک صحبت می کنند. مقدار زیادی نمک در رژیم غذایی می تواند باعث اختلال در کلیه ها، دستگاه گوارش، سیستم عضلانی اسکلتی، قلب، رگ های خونی، سلول های عصبی و غیره شود.
 
اما یک طرف قضیه است طرف دیگری هم وجود دارد، بدن نیازمند نمک است. به طور خاص، برای حفظ تعادل الکترولیت، برای عملکرد طبیعی سیستم گردش خون، مغز، متابولیسم و ​​دیگر فرآیندهای به نمک نیاز دارد.
میزان مصرف نمک 5 گرم در روز براساس ماده خشک محاسبه شده است. لازم به ذکر است که یون های نمکی در بعضی از میوه ها و سبزیجات یافت می شوند و علاوه بر این، بسیاری از مواد غذایی که ما خریداری می کنیم حاوی نمک است.سیب زمینی سرخ کرده و یک همبرگر حاوی نمک بیشتری است که توصیه می شود هر روز نخورید. بنابراین، میزان مصرف نمک تقریبا بیش از همه چیز است.
 
به تازگی، دانشمندان دریافته اند که کاهش میزان مصرف نمک، به عنوان مثال، تا 2-3 گرم در روز، همچنین بر سلامت تاثیر می گذارد. با کمبود عدم تعادل نمک در بدن بسیاری از مشکلات بهداشتی مانند فشار خون بالا می تواند رخ دهد.
 
فقط دو قاشق چای خوری نمک باعث آسیب جبران ناپذیر به بدن می شود، گرچه به نظر می رسد که این مقدار بسیار کم است.
دانشمندان آمریکایی معتقدند که مردم واقعا نمیدانند نمک چقدر به بدن صدمه می رساند.
کارشناسان معتقدند که دوز "بی خطر" نمک به تنهایی به بدن آسیب نمی رساند. در نظر گرفته شده است که برای یک فرد سالم مصرف 3-5 گرم نمک در روز لازم است.
 
محققان خاطرنشان می کنند که اکثر مردم در حدود 10 گرم نمک در روز مصرف می کنند، به ویژه در غذاهای آماده، سس ها، غذاهای کنسرو شده و تنقلات. این نگرانی بر وضعیت سلامتی تاثیر می گذارد، بنابراین دانشمندان توصیه می کنند مصرف نمک را کنترل و سعی در کاهش آن داشته باشند.
 

 

نمک با عفونت مبارزه می کند

آزمایشات نشان داده اند که نمک از بدن محافظت می کند و حتی می تواند به عنوان یک آنتی بیوتیک کار کند.دانشمندان آمریکایی دریافته اند که نمک می تواند با باکتری مبارزه کند و دفاع بدن را افزایش دهد. محققان موش های تجربی را به دو گروه تقسیم کردند. یک گروه غذا با نمک، و گروه دوم غذای بدون نمک داده شد. به زودی معلوم شد که موش هایی که نمک می خورند بیشتر به عفونت های مختلف مقاوم هستند. آنها ایمنی بهتر داشتند، بیماری را راحت تر تحمل کردند و سریعتر بهبود یافتند.
 
محققان بر این باورند که این نتایج را می توان به مردم اعمال کرد - نمک کمک می کند تا دفاع از بدن را تقویت کند. به هر حال، لازم به ذکر است که نمک قدیمی ترین روش حفاظت است - در یک محیط شور، اکثریت قریب به اتفاق باکتری ها نمی توانند زنده بمانند و تکثیر شوند. اما معلوم شد که حتی در مقادیر کم نمک اثر مثبت بر توانایی بدن برای مقاومت در برابر عفونت دارد.
اما لازم به ذکر است که نمک فراوان بدن را آلوده می کند. به طور معمول، بزرگسالان باید حدود 3.5 گرم نمک دریافت کنند. نمک باعث افزایش فشار خون و رگهای خونی می شود که خطر ابتلا به فشار خون بالا، حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد. افزون بر این، اضافه شدن نمک باعث کاهش متابولیسم و ​​عملکرد کلیه می شود. نمک اضافی بر روی کار تمام سیستم های بدن تاثیر می گذارد.

 

چه بیماری هایی را می توان با نمک درمان کرد

ما یاد گرفتیم که نمک می تواند به شما کمک کند تا با بسیاری از بیماری ها مقابله کنید و از پیشرفت آنها جلوگیری کنید.
همه می دانند که نمک بیش از حد برای بدن مضر است و پزشکان توصیه می کنند که حداکثر مصرف نمک را کاهش دهد. اما در عین حال، نمک نیز خواص بسیار مفید دارد. به طور خاص، آنتی بیوتیک فوق العاده طبیعی است. نمک می تواند بسیاری از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد، زیرا آنها به سادگی نمی توانند در چنین محیطی زنده بمانند. بنابراین، نمک به شما در درمان تعدادی از بیماری ها کمک خواهد کرد.
 

شستشوی با نمک در بیماری های التهابی گلو و دهان بسیار مفید است. راه حل بسیار ساده است - یک قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کرده و گلو و دهان را بشویید. با یک محلول نمک، میتوانید نازوفارنکس و سینوس را شستشو دهید. به خصوص برای استفاده از چنین اهدافی، نمک پخت و پز معمول است. علاوه بر این، اگر شما ابزار خاصی در دست نداشتید، می توانید از نمک برای ضد عفونی کردن برش های کوچک و زخم استفاده کنید.

این راه حل برای کشتن پاتوژن ها کمک می کند، اما خیلی سریع عمل نمی کند. به یاد داشته باشید که هر گونه عوامل ضد باکتری نیز بر روی میکروارگانیسم تاثیر می گذارد. بنابراین، انجام روش ها بیش از دو بار در روز لازم نیست. شما باید با دقت مراقب باشید - راه حل بیش از حد اشباع می تواند باعث سوختگی غشاء مخاط شود.

نظرات

در ادامه بخوانید...