فیدبک شنوایی بالا در تایپ با صفحه کیبورد

تعداد کامپیوترهای مورد استفاده در ایالات‌متحده از 13 میلیون در 1980 به 129 میلیون در 1998 (سالنامه صنعت کامپیوتر 1999) افزایش یافته است. این افزایش در استفاده از کامپیوتر همراه با افزایش گزارش اختلالات اسکلتی عضلانی از جمله، سندروم تونل کارپال، التهاب تاندون، اپی کندیلیت و غیره همراه بوده است. تعداد کل موارد ثبت شده آسیب حرکات تکراری، از 34700 مورد در 1984 به 372300 مورد در 1999 افزایش یافته است که حدود 66% کل بیماری‌های محل کار را تشکیل می‌دهد که اختلالات تجمعی ناشی از تروما پرهزینه‌ترین و شدیدترین اختلالات هستند که در محیط کار اداری رخ می‌دهند . عوامل خطر اصلی ایجاد اختلالت تجمعی تروما در حین تایپ عبارت‌اند از نیرو، اعمال نیروی ایستا، تکرار تنش تماسی و پوسچر نامناسب .
محققان چندین مطالعه، نیروی تایپ کردن را بررسی کرده‌اند و دریافته‌اند که افراد بسیار محکم‌تر از مقدار لازم برای فعال‌سازی کلیدها، به آن ها ضربه می‌زنند . اوج نیروی تایپ در این مطالعات از 5/5 تا 3/9 برابر نیروی مورد نیاز برای فعال سازی متفاوت بودند. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که مقدار ضربه بیش‌ازحد تا حدودی به‌وسیله نیروی فعال‌سازی تعیین می‌شود و نیروهای فعال‌سازی بیشتر، منجر به نیروهای تایپ بیشتر می‌شود. همچنین خصوصیات فیدبک صفحه‌کلید در تعیین سطح ضربه بیش‌ازحد، در طول تایپ مهم است .
از فیدبک الکترومیوگرافی (EMG) برای کاهش سطح EMG تا 31% در حین صحبت، در افراد دارای لکنت زبان  و سطح EMG تراپزیوس در حال نشسته 50%  استفاده شده است. از بیوفیدبک به عنوان ابزار آموزش برای کاهش تنش نوازندگان ویولون و ویولا  در طول کسب مهارت‌های ظریف حرکتی و در برخی موارد دیگر  استفاده شده است.
فیدبک نیرو قبلاً به بسیاری از طرح‌های صفحه‌کلید افزوده می‌شود. بر اساس تحقیق مونتی و همکاران در1986، استاندارد ANSI/HFS  اعلام می‌کند که «هشدار کلید از طریق فیدبک لامسه یا شنوایی یا هر دو انجام خواهد شد». تحقیق قبلی نشان می‌دهد که افراد می‌توانند با صفحه‌کلید buckling spring با نیروی کمتری نسبت به صفحه‌کلید لاستیکی برجسته (rubber dome) تایپ کنند. یکی از تفاوت‌های مهم این صفحه‌کلیدها، افت شدید نیرو و «کلیک» شنوایی بعد از فعال شدن صفحه‌کلید buckling spring است.
فیدبک را می‌توان سیستمی تصور کرد که اگر افراد به هدف مورد نظر رسیدند، به آن‌ها اطلاع می‌دهد. بنابراین، فیدبک شنوایی بالا را می‌توان بخشی از حلقه مستقیم فیزیولوژیکی تلقی کرد که هدف آن کمک به انجام رفتار حرکتی خاص است . بیوفیدبک و فیدبک نیرو را می‌توان برای رسیدن به کنترل روی مکانیسم فیدفوروارد استفاده کرد. به منظور داشتن فیدفوروارد، افراد به فیدبک کافی نیاز دارند. افزایش فیدبک در دسترس افراد از طریق بیوفیدبک یا فیدبک نیرو، مقدار اطلاعات در دسترس را برای مکانیسم فیدفوروارد افزایش می‌دهد.
فرض بر این است که فیدبک شنوایی بالا در طول تایپ کردن، می‌تواند به افراد در کاهش سطح ضربه بیش‌ازحد کمک کند. هدف این مطالعه تعیین تأثیرات کوتاه‌مدت و بلندمدت فیدبک شنوایی بالا روی کاهش نیروی و EMG تایپ در اکستانسور و فلکسور انگشت در حین تایپ بود. دو آزمایش انجام شد. آزمایش اول تأثیرات کوتاه‌مدت فیدبک نیرو و فیدبک EMG را روی تایپ کردن بررسی کرد. آزمایش دوم تأثیرات بلندمدت فیدبک نیرو را روی تایپ بررسی کرد. این مقاله ادامه دارد.............(سیارک)

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید