نوزادی از یک رحم پیوندی متولد شد

 

به گفته ی مقامات بیمارستانی آمریکا، اولین نوزاد حاصل از یک رحم پیوندی در این کشور در شهر دالاس ایالت تگزاس به دنیا آمده. هرچند که این واقعه اولین موفقیت در این زمینه در آمریکا بوده، ولی چند سال پیش سوئدی ها هم به این دست‌آورد رسیده بودند.

این نوزاد فرزند خانمی است که بدون رحم به دنیا آمده بود و این تولد در بیمارستان دانشگاهی بِیلُر در شهر دالاس اتفاق افتاده.

کرگ سیویل، سخنگوی بیمارستان، روز جمعه این اتفاق را تایید کرد ولی ذکر کرد که اطلاعات بیشتری قابل ارائه نیست. همچنین به دلیل حفظ حریم خصوصی بیمار، بیمارستان از افشای نام وی خودداری نمود.

بیمارستان بیلر از سال ها قبل طرح مطالعاتی ای را آغاز کرده است که طی آن قرار است تا 10 نفر برای پیوند رحم کاندید شوند. در اکتبر 2016 اعلام شد که تا آن لحظه 4 رحم مورد پیوند قرار گرفته بودند ولی در 3 نفر از خانم ها به دلیل خونرسانی کم و نامناسب، رحم ها به اجبار خارج شده بودند.(سیارک)

بیمارستان بیلر اطلاعاتی در مورد این که از آن زمان تا به حال چند پیوند رحم دیگر انجام داده ارائه نداده، ولی مجله ی Time که اولین گزارش از این تولد را ارائه داده اعلام کرده که تا کنون در مجموع 8 پیوند انجام شده و یک خانم دیگر نیز در حال حاضر و به دنبال پیوند موفقیت آمیز باردار شده.

قرار است روز دوشنبه یک کنفرانس مطبوعاتی برای پوشش بیشتر این واقعه برگذار شود.

یک پزشک سوئدی به نام متس برانستورم اولین فرد در دنیاست که تحت نظرش نوزادی که در یک رحم پیوندی رشد یافته بوده متولد شده. تا سال گذشته وی 5 کودک را از مادرانی با رحم های اهدا شده به دنیا آورده.

 

دکتر متس برانستورم در استکهلم، در کنار تصویری از یکی از نوزادانی که از مادری با رحم پیوندی به دنیا آورده

 

تا کنون حداقل 16 پیوند رحم در دنیا انجام شده. یکی از این موارد در شهر کلیولند آمریکا بوده که رحم از یک اهدا کننده ی فوت شده گرفته شده بود ولی به دلیل عوارض و مشکلات پس از عمل، رحم به اجبار خارج شد. ماه گدشته بیمارستان Penn Medicine (وابسته به دانشگاه پنسیلوانیا) در شهر فیلادلفیا نیز اعلام کرد که جراحی پیوند رحم در آن مرکز نیز شروع به انجام می شود.

رحم اهدایی می تواند متعلق به فرد زنده یا مرده باشد و مطالعه ی بیمارستان بیلر قصد دارد هر دو نوع را استفاده کند. 4 مورد پیوند اول در این مطالعه از نوع altruistic بوده اند، یعنی فرد اهدا کننده نسبت فامیلی ای با فرد گیرنده نداشته و برای گیرنده کاملا ناشناس بوده. موارد پیوند انجام شده در سوئد از اهدا کننده های زنده و در بیشتر موارد از مادر یا خواهر فرد بیمار گرفته شده بودند.(سیارک)

پزشکان امیدوارند که پیوند رحم چندین هزار از زنانی را که بدون رحم به دنیا میایند را قادر به فرزند آوری کند. زنانی که می خواهند در طرح تحقیقاتی بیلر شرکت کنند باید بین 25 تا 30 سال داشته باشند و تخمدان های سالم و نرمالی داشته باشند. برای این افراد باید ابتدا باروری مصنوعی انجام شود، به این صورت که تخمک هایی از فرد استخراج می شود و درون آزمایشگاه بارور می شوند، سپس تخمک های بارور حاصل شده را منجمد می کنند و تا زمان آمادگی فرد برای بارداری آن ها را در شرایط مناسبی نگه می دارند. پس از این که حد اقل یک سال از پیوند رحم گذشت و اطمینان حاصل شد که رحم سالم است و خوب کار می‌کند، تخمک بارور شده یخ زدایی می شود و در رحم مادر جاگذاری می شود. فرزندی که از رحم پیوند شده حاصل می شود، به شیوه‌ی سزارین به دنیا آورده می شود.

 

 قابل ذکر است که این رحم ها قرار نیست دائمی باشند، زیرا پس از پیوند فرد باید دارو های قوی ای را مصرف کند که از پس زدن عضو پیوندی جلوگیری کنند. این دارو ها در دراز مدت خطرناک هستند و احتمال عوارض زیادی بر سلامت فرد وجود دارد، به همین دلیل رحم را پس از یک یا دو بارداری موفق خارج خواهند ساخت.

انجمن پزشکی باروری آمریکا روز جمعه در رابطه با این تولد بیانیه ای منتشر کرد و در آن ذکر کرد که :

این موفقیت بزرگی در زمینه‌ی علوم باروری است.

پیوند، تنها راه بارداری در زنانی است که بدون رحم متولد می‌شوند.

این انجمن در حال حاضر مشغول به گرد هم آوردن متخصصان است تا برای برنامه ها و بیمارستان هایی که می خواهند این سرویس را ارائه دهند دستورالعمل های مناسبی تدوین کنند.

ترجمه  itrans.ir 

 منبع: Telegraph.co.uk

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید