سلکوکسیب، سلبرکس، عوارض موارد مصرف

سلکوکسیپ عوارض موارد مصرف
برند مشترک: Celebrex سلبرکس
نام عمومی : Celecoxib سلکوکسیب

 

سلکوکسیب چیست

سلکوکسیب یا سلبرکس چیست؟

و موارد مصرف سلکوکسیب، عوارض سلکوکسیب، تداخل دارویی سلکوکسیب ونحوه استفاده از سلکوکسیب چیست؟

سلکوکسیب یک دارو ی ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) است ، به طور خاص یک مهار کننده COX-2 ، که درد و تورم ( التهاب ) را تسکین می دهد . از سلکوکسیب برای درمان آرتروز ، درد حاد و درد و ناراحتی قاعدگی استفاده می شود. درد و تسکین تورم توسط این دارو به شما کمک می کند تا فعالیت های روزمره خود را بیشتر انجام دهید.
 
اگر در حال درمان یک بیماری مزمن مانند ورم مفاصل هستید ، از پزشک خود در مورد درمان های غیر دارویی و / یا استفاده از داروهای دیگر برای درمان درد خود سوال کنید. همچنین به بخش هشدار مراجعه کنید.
 
سلکوکسیب با مسدود کردن آنزیمی موجود در بدن شما که باعث ایجاد پروستاگلاندین ها می شود و کاهش پروستاگلاندین ها به کاهش درد و تورم کمک می کند.

 

 

نحوه استفاده از سلکوکسیب

قبل از شروع استفاده از سلکوکسیب celecoxib و هر بار که دوباره می خواهید که سلکوکسیب را مصرف کنید ، راهنمای دارویی را که توسط داروساز شما تهیه شده است بخوانید . اگر سوالی دارید ، از پزشک یا داروساز خود سوال کنید.
 
معمولاً یک یا دو بار در روز سلکوکسیب را از طریق خوردن طبق دستور پزشک مصرف کنید. برای کاهش احتمال ناراحتی معده ، سلکوکسیب به بهترین وجه با غذا مصرف می شود. مقدار مصرف سلکوکسیب بستگی به شرایط پزشکی شما و پاسخ به درمان دارد. سلکوکسیب را با کمترین دوز موثر و فقط برای مدت زمان مشخص مصرف کنید (به بخش هشدار نیز مراجعه کنید).
 
سلکوکسیب را با یک لیوان آب کامل (8 اونس یا 240 میلی لیتر) مصرف کنید مگر اینکه پزشک شما را به روش دیگری راهنمایی کند. حداقل 10 دقیقه بعد از مصرف سلکوکسیب دراز نکشید.
 
برای شرایط خاص (مانند آرتریت ) ، ممکن است دو هفته مصرف سلکوکسیب به طور مرتب طول بکشد تا شما نتیجه کامل دریافت کنید.
 
اگر سلکوکسیب را به صورت "طبق نیاز و درد" مصرف می کنید (نه در یک برنامه منظم) ، به یاد داشته باشید که در صورت استفاده از اولین علائم درد ، داروهای ضد درد بهتر کار می کنند. اگر منتظر بمانید تا درد وخیم تر شود ، ممکن است دارو نیز کار نکند.
 
سلکوکسیب چه شرایطی را درمان می کند
بیماری التهابی مفاصل در کودکان و بزرگسالان
درد حاد پس از عمل
آسیب مفاصل که باعث درد و از بین رفتن عملکرد مفصل می شود
آرتریت روماتوئید
بیماری روماتیسمی که باعث درد و سفتی در ستون فقرات می شود
دوره های دردناک قاعدگی
اسپوندیلوآرتریت محوری غیر رادیولوژیکی (تعدادی از بیماریهای استخوان و مفاصل وجه مشترک در همه  درگیر شدن ستون فقرات و ایلیاک می باشد)
نقرس

 

 

هشدار برای مصرف سلکوکسیب

هشدارها: داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (از جمله سلکوکسیب ) به ندرت ممکن است خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش دهند. اما در صورت مصرف آن برای مدت طولانی احتمال این اثر ممکن است در هر زمان با مصرف سلکوکسیب اتفاق بیفتد  و احتمال بیشتری وجود داشته باشد.  اگر شما به بیماری های قلبی و یا افزایش خطر بیماری قلبی (به عنوان مثال، با توجه به مصرف سیگار ، سابقه خانوادگی از بیماری های قلبی ، یا بیماری هایی مانند فشار خون بالا و یا دیابت ) مبتلا باشید، خطر حمله قلبی یا سکته مغزی افزایش می یابد.
سلکوکسیب را درست قبل یا بعد از جراحی بای پس قلب (CABG) مصرف نکنید .
همچنین ، سلکوکسیب به ندرت ممکن است باعث خونریزی جدی (به ندرت کشنده) از معده یا روده شود . اما این اثر ممکن است بدون علائم هشدار دهنده در هر زمان و در هنگام مصرف سلکوکسیب رخ دهد. بزرگسالان مسن ممکن است برای این اثر در معرض خطر بیشتری باشند. (همچنین به بخش های احتیاطی و تداخلات دارویی نیز مراجعه کنید .)
 
در صورت مشاهده هر یک از عوارض جانبی نادر اما جدی مانند: مدفوع با خونریزی یا سیاه و سفید ، درد مداوم شکم، استفراغ که به نظر می رسد مانند قهوه ای باشد، درد در سینه / فک / بازوی چپ ، فوراً مصرف Celecoxib را قطع کنیدو در صورت تنگی نفس ، تعریق غیرمعمول ، ضعف در یک طرف بدن ، تغییر دید ناگهانی ، گفتار کمبود از کمک های پزشکی فوراً کمک بگیرید .
در مورد خطرات و مزایای درمان با سلکوکسیب با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید .
 

 

عوارض سلکوکسیب

همچنین به بخش هشدار مراجعه کنید.ناراحتی معده یا گاز ایجاد می شود. اگر هریک از این اثرات ادامه پیدا کرد یا بدتر شد ، سریعاً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید .
 
به یاد داشته باشید که پزشک شما سلکوکسیب را تجویز کرده است زیرا او تشخیص داده است که نتیجه سلکوکسیب برای شما بیشتر از خطر عوارضسلکوکسیب است. بسیاری از افراد با استفاده از سلکوکسیب عوارض جانبی جدی ندارند.
 
سلکوکسیب ممکن است فشار خون شما را بالا ببرد . فشار خون خود را مرتباً بررسی کنید و در صورت بالا بودن نتایج را به پزشک خود بگویید.
 
در صورت بروز عوارض جانبی جدی ، به پزشک خود بگویید از جمله: سردرد شدید ، درد / تورم / گرمی در کشاله ران، علائم مشکلات کلیوی (مانند تغییر مقدار ادرار) ، بلع دشوار / دردناک ، علائم نارسایی قلبی (مانند تورم مچ پا، خستگی غیر معمول ، افزایش وزن غیرمعمول / ناگهانی ).
 
سلکوکسیب به ندرت ممکن است باعث بیماری جدی (احتمالاً کشنده) کبد شود . در صورت بروز علائم آسیب کبدی ، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید ، از جمله: ادرار تیره ، تهوع مداوم / استفراغ / از بین رفتن اشتها ، درد شدید معده / شکم ، زرد شدن چشم یا پوست .
 
یک واکنش آلرژیک بسیار جدی به سلکوکسیب نادر است. اما در صورت مشاهده علائم واكنش آلرژیك جدی، از جمله: تب ، گره های لنفاوی تورم ، بثورات ، خارش / تورم (به خصوص صورت / زبان / گلو) ، سرگیجه شدید ، مشکل در تنفس، فوراً به پزشك معالج خود مراجعه کنید.
 
این یک لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی سلکوکسیب  نیست. اگر متوجه اثرات دیگری که در بالا ذکر نشده است شده اید ، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

 

 

اقدامات احتیاطی قبل از مصرف سلکوکسیب

همچنین به بخش هشدار مراجعه کنید.
 
قبل از مصرف سلکوکسیب ، در صورت حساسیت به آسپیرین ، سایر NSAID ها (مانند ایبوپروفن ) ، سایر مهارکننده های COX-2 به  پزشک یا داروساز خود بگویید. و یا اگر شما هر گونه دیگر آلرژی  دارید، به پزشک یا داروساز خود بگویید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد ، که می تواند باعث بروز واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.
 
قبل از استفاده از سلکوکسیب ، تاریخچه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید ، بخصوص: آسم (از جمله سابقه بدتر شدن تنفس بعد از مصرف آسپرین یا سایر NSAID ها) ، بیماری کبد ، مشکلات معده / روده / مری (مانند خونریزی ، زخم ، عود مجدد) سوزش قلب ) ، بیماری های قلبی (مانند آنژین ، سکته قلبی ) ، فشار خون بالا ، سکته مغزی ، اختلالات خونی (مانند کم خونی ، مشکلات خونریزی / لخته شدن) ، رشد پولیپ در بینی ( پولیپ بینی)
 
مشکلات کلیوی گاهی با استفاده از داروهای NSAID از جمله سلکوکسیب، celecoxib ممکن است رخ دهد . اگر کمبود آب بدن ، نارسایی قلبی یا بیماری کلیوی وجود داشته باشد ، در صورتی که  بزرگسالان مسن تر هستید یا اگر داروهای خاصی مصرف می کنید ، مشکلات به احتمال زیاد بروز می کند (به بخش تداخلات دارویی نیز مراجعه کنید ). برای جلوگیری از کم آبی بدن، مایعات فراوان بنوشید تا از کمبود آب بدن جلوگیری شود و در صورت تغییر در میزان ادرار ، فوراً به پزشک بگویید.
 
سلکوکسیب ممکن است باعث خونریزی معده شود. استفاده روزانه از الکل و دخانیات ، به خصوص در هنگام ترکیب با سلکوکسیب ، ممکن است خطر خونریزی معده را افزایش دهد. الکل و سیگار کشیدن را محدود کنید . برای اطلاعات بیشتر با دکتر یا داروساز خود مشورت کنید.
 
قبل از جراحی ، در مورد کلیه محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای بدون نسخه ، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) به پزشک یا دندانپزشک خود بگویید .
 
بزرگسالان مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی سلکوکسیب به ویژه خونریزی معده و مشکلات کلیوی حساس تر باشند.
 
در استفاده از سلکوکسیب برای کودکانی که نوع خاصی از آرتروز دارند (از ابتدای سیستمیک روماتیسم نوجوانان ) ، احتیاط لازم است زیرا ممکن است در معرض خطر جدی برای یک مشکل خونریزی / لخته شدن بسیار جدی (انتشار انعقاد داخل عروقی) قرار گیرند. اگر کودک شما دچار خونریزی / کبودی ناگهانی یا کبودی پوست در انگشتان دست یا انگشتان پا شد ، سریعاً کمک پزشکی دریافت کنید .
 

 

چه کسی نباید Celecoxib را مصرف کند

شرایط زیر با این دارو منع مصرف دارد. در صورت وجود موارد زیر با پزشک خود مشورت کنید:
ماستوسیتوز سیستمیک
افت شدید آب بدن
کم خونی
افزایش خطر خونریزی
مشروبات الکلی
فشار خون بالا
حمله قلبی
نارسایی مزمن قلب
سکته مغزی
لخته خون
آسم
زخم از اسید معده
زخم معده یا روده
مشکلات کبدی
خونریزی معده یا روده ها
احتباس آب قابل مشاهده
تست عملکرد غیر طبیعی کبد
بارداری
پارگی در دیواره معده یا روده
سیگار کشیدن
افزایش خطر حوادث قلبی و عروقی
بلافاصله بعد از جراحی بای پس عروق کرونر
سوخت و ساز ضعیف CYP2C9
بیماری مزمن کلیه مرحله 4 (شدید)
بیماری مزمن کلیه مرحله 5 (نارسایی)
بیماری کلیوی با کاهش احتمالاً عملکرد کلیه
آسپرین بیماری تنفسی را تشدید می کند
تاریخچه جراحی بای پس معده
آلرژی:
سالیسیلات
NSAIDS (داروی ضد التهابی غیر استروئیدی)
مهار کننده Cox-2
مهارکننده Cox-2 / Nsaid
Cox-2 اینه / سولفون
 

 

مصرف سلکوکسیب در دوران بارداری

قبل از استفاده از سلکوکسیب ، زنان در سن باروری باید در مورد فواید و خطرات (مانند سقط جنین ، مشکل در بارداری ) با پزشک خود صحبت کنند . اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید ، به پزشک خود بگویید . در دوران بارداری ، سلکوکسیب فقط در مواردی که به وضوح مورد نیاز باشد ، باید استفاده شود. استفاده از آن در سه ماهه اول و آخر بارداری به دلیل آسیب احتمالی به نوزاد متولد نشده و دخالت در زایمان طبیعی / زایمان توصیه نمی شود.

 

 

مصرف سلکوکسیب در دوران شیر دهی

سلکوکسیب و وارد شیر مادر  می شود .در حالی که هیچ گزارشی در مورد آسیب به نوزادان شیر خوار گزارش نشده است ، قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

 

 

تداخل دارویی سلکوکسیب

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این مقاله شامل تمام فعل و انفعالات احتمالی دارو نیست . لیستی از تمام کالاهایی را که استفاده می کنید (از جمله داروهای بدون نسخه و نسخه های گیاهی بدون نسخه و گیاهان دارویی) را آماده کنید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید . بدون تأیید پزشک ، دوز داروهای خود را شروع ، متوقف یا تغییر ندهید.
 
برخی از محصولاتی که ممکن است با سلکوکسیب تداخل داشته باشند عبارتند از: آلیسکیرن(برای درمان فشار خون بالا) ، مهار کننده های ACE (مانند کاپتوپریل ، لیسینوپریل ) ، مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین II (مانند والتسارتان ، لوزارتان ) ، سیدوفوویر ، لیتیوم ، " قرص های آب " ( دیورتیک هایی مانند فرووزمید ).
 
سلکوکسیب ممکن است خطر ابتلا به خونریزی را هنگام مصرف با داروهای دیگر که ممکن است باعث خونریزی شوند ، افزایش دهد. از جمله سلکوکسیب ها می توان به داروهای ضد پلاکت مانند کلوپیدوگرل ، " رقیق کننده خون " از جمله ( دابیگاتران / آنوکساپارین / وارفارین ) اشاره کرد.
 
برچسب های داروهای بدون نسخه و تجویز را با دقت بررسی کنید زیرا بسیاری از داروها حاوی تسکین دهنده درد / کاهش دهنده تب ( آسپرین ، NSAID هایی مانند ناپروکسن یا ایبوپروفن ) هستند. این دارو ها شبیه به celecoxib عمل می کنندد و در صورت مصرف با هم ممکن است خطر عوارض جانبی شما را افزایش دهند. حال، اگر دکتر به شما دوز پایین آسپرین برای جلوگیری از حمله قلبی و یا سکته مغزی (معمولا در دزهای 81-325 میلی گرم در روز) تجویز کرده است، شما باید آسپرین را مصرف کنید مگر اینکه دکتر شما به شما دستوری غیر این داده باشد. از دکتر یا داروساز خود برای جزئیات بیشتر بپرسید. 

 

مصرف بیش از حد سلکوکسیب

اگر فردی بیش از حد سلکوکسیب مصرف کرده و علائم جدی از قبیل بیهوشی و گیجی یا مشکل تنفس را دارد ، با شماره 115 تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل درد شدید معده ، استفراغ قهوه ای رنگ ، تغییر در میزان ادرار ، تنفس آهسته یا کم عمق ، سردرد شدید یا از بین رفتن هوشیاری باشد.
 

 

نکات مهم در مصرف سلکوکسیب

سلکوکسیب را با دیگران به اشتراک نگذارید .
 
آزمایشات و / یا آزمایشات پزشکی (مانند فشار خون ، شمارش کامل خون ، آزمایش عملکرد کبد و کلیه ) ممکن است بطور دوره ای انجام شود تا پیشرفت شما یا نظارت بر عوارض جانبی بررسی شود. برای جزئیات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید.
 
درمان غیر دارویی برای آرتروز که توسط پزشک شما تأیید شده است (مانند کاهش وزن در صورت لزوم ، تمرینات تقویتی و تهویه) ممکن است به بهبود انعطاف پذیری ، دامنه حرکت و عملکرد مفصل شما کمک کند. برای دستورالعمل های خاص با پزشک خود مشورت کنید.

 

 

فراموش کردن یک نوبت از مصرف سلکوکسیب

اگر یک دوز از دست دادید ، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک زمان دوز بعدی است ، از دوز فعلی صرفنظر کنید. دوز بعدی خود را در زمان عادی مصرف کنید. دوز مصرف را دو برابر نکنید.

 

 

نگهداری سلکوکسیب

در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگه دارید. در حمام نگهداری نکنید. تمام داروها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.
داروهای تاریخ مصرف گذشته یا داروهایی که اضافی هستند را در توالت نریزید زیرا بیشتر فاضلاب های شهری بعد از تصفیه برای مزارع و کشتزارها استفاده می شود.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید