علائم سکته مغزی

سکته مغزی چیست؟
سکته مغزی زمانی اتفاق میافتد که رگی که اکسیژن و مواد مغذی به بخشی از مغز منتقل میکند، توسط یک لخته خون یا پارگی رگ بلوکه میشود. زمانی که این اتفاق میافتد قسمتی از مغز اکسیژن دریافت نمیکند و شروع به از بین رفتن میکند.

حملات ایسکمی گذرا، شامل علائم سکته مانندی هستند که قبل از به وجود آوردن مشکل جدی از بین میروند. حتی اگر علائم شما به کلی از بین رفت، بسیار مهم است که به یک متخصص مراجعه کنید.
نشانه‌های خطر سکته:
بی حسی و خستگی ناگهانی صورت، دست یا پا، مخصوصاً وقتی فقط در یک سمت از بدن باشد
گیجی ناگهانی، مشکل در تکلم و فهم کلام دیگران
مشکل ناگهانی در بینایی یک یا هر دو چشم
سرگیجه ناگهانی، از دست دادن تعادل و مشکل در راه رفتن
سر درد ناگهانی بدون علت معلوم
اگر احساس میکنید که در حال سکته مغزی هستید چه کار بکنید؟
اگر هر یک از مشکلاتی که در بالا گفته شده است را تجربه کردید، با اورژانس تماس بگیرید تا سریعاً شما را به بیمارستان منتقل کنند. صبر نکنید تا ببینید که علائم شما بهبود میابد یا خیر. هرچقدر زودتر به بیمارستان منتقل شوید شانس آسیب ندیدنتان کمتر است.(سیارک)  
فاکتورهای افزایش خطر سکته مغزی:
فاکتورهای افزایش خطر جمع شونده هستند و از بین رفتن هر کدام ریسک را کمتر میکند.
سن: خطر سکته مغزی به ازای هر یک دهه بعد از 55 سالگی دو برابر میشود. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که زنان در سن بین 40 تا 55 سالگی به خاطر افزایش وزن شکم و دیابت در خطر بالاتری از سکته مغزی قرار دارند.
تاریخچه خانوادگی: اگر والد یا پدر بزرگ یا مادر بزرگ یا برادر یا خواهر فرد سکته مغزی کرده باشند این به معنی افزایش خطر سکته برای فرد است.(سیارک)  
تاریخچه نژادی: سیاه پوستان دو برابر خطر سکته مغزی نسبت به سفید پوستان دارد. هیسپانیک‌ها و سرخ پوستان نیز بیشتر در معرض خطر سکته مغزی هستند. در این گروه‌ها فشار خون بالا، دیابت، و چاقی میتواند عامل افزایش خطر باشد.
وجود سکته مغزی در گذشته
فشار خون بالا: این فاکتور مهمترین و قابل کنترل ترین عامل در سکته مغزی است
بیماری قلبی
عوارض دائمی همچون تنگی نفس، تهوع، خستگی، آنژین و درد سینه، غش کردن و ناراحتی در شکم از علائم مشکلات قلبی است. بیماری‌های قلبی همچون مشکلات عروقی، سکته قلبی و فیبریلاسیون اتریال میتواند خطر سکته مغزی را افزایش دهد.
سیگار کشیدن: سیگار به تنهایی خطر سکته مغزی را به شدت افزایش میدهد. سیگار کشیدن و استفاده از قرص‌های بارداری همزمان میتواند خطر سکته مغزی را بسیار افزایش دهد.
تغذیه نامناسب: رژیم سرشار از چربی‌های اشباع و ترنس، کلسترول و سدیم میتواند خطر سکته مغزی را افزایش دهد. در تضاد با این موضوع، رژیمی که دارای پنج وعده میوه و سبزیجات در روز باشد میتواند خطر سکته مغزی را بسیار کاهش دهد. (سیارک)  
همچنین دیابت، اعتیاد به مواد مخدر و الکل، کلسترول بالا، چاقی، فعالیت کم بدنی و کم خونی سلول داسی شکل، همه میتوانند خطر سکته را افزایش دهند.
فاکتوهای افزایش خطر مربوط به زنان کمتر از 55 سال:
میگرن: زنانی که از میگرن رنج میبرند و مشکلات بینایی پیدا میکنند ده برابر بیشتر در خطر سکته قرار دارند.
قرص‌های ضد حاملگی: زنانی که حتی قر‌ص‌های ضد بارداری با استروژن پایین مصرف میکنند، دو برابر بیشتر در خطر سکته مغزی قرار دارند.
فاکتورهای خطر دیگر: مشکلات خود ایمنی، مثل دیابت نوع 1 یا لوپوس، مشکلات انعقاد خون، استفاده از هورمون درمانی، افزایش وزن شکم، سقط و حاملگی‌های متعدد.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. (سیارک)  

مترجم  itrans.ir 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید