پیشگیری از بیماری‌هایی که پشه حامل آن است

اگر طبیعت خارج از خانه در تابستان با صدای آزاردهنده وزوز پشه‌ها بهم می‌خورد، این اتفاق می‌تواند یک بدشانسی باشد. گزش آنها نه تنها موجب ورم قرمز خارش‌دار بر روی پوست می‌شود؛ همچنین خطر ابتلا به بیماری را نیز ایجاد می‌کند. دانشمندان موسسه ملی بهداشت (NIH) در حال تحقیق جهت یافتن راه‌هایی بهتر برای تشخیص، درمان و جلوگیری از بیماری‌های پشه- حامل هستند. و همه ما می‌توانیم گام‌های ساده‌ای را برای جلوگیری از گزش حشرات گزنده انجام دهیم.(سیارک)


گزش بسیاری از پشه‌ها نسبتا بی‌ضرر است. ورم و خارش اغلب فقط یک یا دو روز بعد از گزیدن وجود داشته و پوست شما را سوراخ می‌کند. اما اگر پشه حامل میکروب‌های خاصی باشد، از جمله ویروسها یا انگلها، این عوامل بیماری‌زا ممکن است در طول گزش وارد خون شما شده و شما را بیمار نمایند.
بیماری‌های منتشر شده توسط گزش پشه‌ها می‌توانند جدی باشند. برخی از کارشناسان می‌گویند پشه‌ها کشنده‌ترین حیوانات جهان هستند. بیماری‌های مرتبط با پشه‌ها حدود 725.000 نفر را سالانه در سراسر جهان می‌کشند. در مقایسه، مارها حدود 50.000 نفر، کرم کدو حدود 2.000؛ و کوسه‌ها تنها حدود 10 نفر را سالانه در سراسر جهان می‌کشند.
بسیاری از مرگ‌ها و بیماری‌های مرتبط با پشه‌ها خارج از ایالات متحده بویژه در آفریقا اتفاق می‌افتند. دکتر توماس دبیلیو اسکات کارشناس بیماری‌های حشره- حامل در دانشگاه دیویس کالیفرنیا می‌گوید: «اما همیشه انواعی از پاتوژن پشه- حامل در ایالات متحده وجود دارد. در حال حاضر، بنده می‌خواهم بگویم که ویروس غرب نیل، بزرگترین مشکل در قاره ایالات متحده آمریکاست».
نیل غرب اشاره به بیماری همه‌گیر فصلی در ایالات متحده دارد. در اوایل بهار یا اوایل تابستان شدت یافته و در پاییز ادامه می‌یابد. در سال 2015، بیش از 2.000 مورد از بیماری نیل غرب در سراسر کشور رواج پیدا کرد و این ویروس نزدیک به 120 کشته داشت.
اغلب افراد آلوده به عفونت نیل غرب، هیچ نشانه‌ی خاصی نداشتند. تقریبا یک پنجم افراد آلوده علائم نسبتا خفیف، مثل تب، سر درد، یا تهوع داشتند. نیل غرب می‌تواند برای حدود یک، صد و پنجاهم افراد آلوده، خطری بسیار جدی یا حتی مرگبار باشد. (سیارک)
ویروس دیگر، تب دانگ نامیده می‌شود که یکی از رایج‌ترین بیماری‌های پشه- حامل در سراسر جهان است. شیوع تب دانگ در هاوایی صدها نفر از مردم را در اواخر سال 2015 تحت تاثیر قرار داده است.
برای درمان بسیاری از بیماری‌های انتقال یافته از پشه‌ها، هیچ دارویی وجود ندارد. اما داروهای فعلی می‌تواند از مالاریا پیشگیری و آن را درمان نمایند، که از طریق انگل کوچک پشه- حامل ایجاد می‌شود و ویروسی نیست.
دانشمندان NIH در تلاش برای توسعه و آزمایش واکسن‌های جدید بالقوه برای دانگ‌ها و ویروس‌های نیل غرب هستند. یک واکسن تب دانگ آزمایشگاهی نشان می‌دهد که وعده داده شده در آزمایش بالینی کوچک، هم‌اکنون در حال ارزیابی در جمعیت بزرگتری در برزیل است.
تعدادی از بیماری‌های پشه‌-حامل از جمله تب زرد و آنسفالیت ژاپنی، توسط واکسن‌ها پیشگیری می‌شوند. اما واکسن‌‌ها هنوز در برابر بسیاری از بیماری‌های مرتبط با پشه از جمله مالاریا و ویروس نیل غرب، محافظت نمی‌کنند.
زیکا که ویروس پشه- حامل دیگری است، در مرکز و جنوب آمریکا شیوع دارد. از آنجایی که تب دانگ و ویروس‌های نیل غرب از نزدیک با ویروس زیکا در ارتباط هستند، محققان NIH در طرحی برای ایجاد واکسیناسیون آزمایشی زیکا با استفاده از روش‌هایی مشابه با روش‌هایی هستند که برای واکسن‌های دیگر استفاده می‌شود. آزمایش‌های بالینی کوچک ممکن است به زودی آغاز گردد، اما سال‌ها آزمایش نیاز خواهد بود تا به طور کامل واکسن‌های بالقوه زیکا ارزیابی گردد.
در حالی که واکسن‌های پیشگیرنده هنوز در حال توسعه هستند، اسکات می‌گوید «چیزهای زیادی وجود دارد که در حال حاضر می‌توان انجام داد تا از بیماری‌های پشه- حامل جلوگیری کرد». محفظه انتخاب عاقلانه برای راهنمایی پیشگیری از پشه را ببینید.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. خیلی دوست داریم که از شما این را بشنویم.(سیارک)

ترجمه توسط itrans.ir

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید