یونجه خواص و مضرات

گل یونجه

یونجه چیست

یونجه این گیاه دارویی در اصل از آسیای مرکزی است. همچنین تحت نام شفا دهنده شناخته شده است. بشریت به مدت طولانی در مورد خواص مفید این گیاه آشنایی دارد. با توجه به تاریخ ، در اوایل سال 470 قبل از میلاد، در جنگ بین ایرانیان و یونانیان، از استان فارس ، یک گیاه با طیف گسترده ای از خواص شفا دهنده به یونان آورده شد. با توجه به شرح آن حدس می زنند که این گیاه دارویی یونجه بوده است.
 
بر اساس یک نسخه، برای اولین بار این گیاه در هزاره سوم قبل از میلاد کشت شد. با این وجود، اکثر متخصصان معتقدند که آنها برای اولین بار در خاک آسیای مرکزی مدیترانه و قفقاز حدود پنج هزار سال پیش شروع به کشت یونجه کردند. با این حال، در اروپا و ایالات متحده آمریکا، این گیاه تنها در آغاز قرن بیستم به محبوبیت رسید.

 

زمینه تاریخی یونجه

به رسمیت شناختن یونجه به کارل رنبورگ آمریکایی رسید. از سال 1915 تا 1927، او به عنوان نماینده فروش در چین کار کرد. مرد جوان مجبور بود در سراسر کشور سفر کند. او به طور سنتی آداب و رسوم محلی را مطالعه کرد. توجه ویژه به اختلاف آماری در رژیم غذایی جمعیت روستایی و شهری داشت.کارل رنبورگ اظهار داشت که ساکنان مناطق روستایی چین بیشتر از ساکنان شهرهای بزرگ فعال و قوی هستند. علاوه بر این، تا زمان پیری آنها، وضوح ذهن و سلامت خود را حفظ می کنند.
 
پس از تجزیه و تحلیل کارل رنبورگ به این نتیجه رسید که همه چیز درباره رژیم غذایی چینی ها بود. بنابراین، ساکنان شهر عملا از گیاهی که در میان دهقانان بسیار محبوب بود، و یونجه نامیده می شد استفاده نمی کردند.
پس از بررسی ترکیب شیمیایی یونجه، رنبورگ در بازگشت به ایالات متحده، اولین افزودنی فعال زیستی در جهان را ایجاد کرد. این یک کنسانتره گیاهی بود که بر پایه یونجه، جعفری ، کاکائو و مخمر بود.
رنبورگ شروع به پحش کنسانتره گیاهی خود به دوستان خود کرد و از آنها دعوت کرد تا بلافاصله آن را امتحان کنند. با این حال، آنها بخاطر ترس از مصرف داروی عجیب و غریب پیشنهاد او را رد کردند . سپس رنبورگ متوجه شد برای اینکه اختراعش متقاضی پیدا کند، باید فروخته شود، نه اهدا گردد. در سال 1934 او شرکت خود، ویتامین های کالیفرنیا را تأسیس کرد . کارل رنبورگ طرح جدیدی برای فروش کالا پیشنهاد کرد: اکنون دوستانش می توانستند محصولات این شرکت را به دوستان خود توصیه کنند و کارل رنبورگ کسانی را که مشتری های جدید را به این شرکت معرفی می کردند پورسانت می داد. 
 
یونجه
گل یونجه بنفش

 

ویژگی های عمومی یونجه

یونجه  گیاهی است با ساقه راست که می تواند تا ارتفاع 120 سانتی متری برسد. این گیاه دارویی می تواند یک یا چند ساله باشد. یونجه دارای سیستم ریشه قوی است و ریشه می تواند به عمق ده متری نفوذ کند.
 
برگهای وسط یونجه کمی بزرگتر از برگ هایی است که در کنار آن قرار دارند. محدوده رنگ گل آذین متفاوت است - آنها می توانند تمام سایه های آبی، آبی و بنفش، و همچنین زرد یا سفید را داشته باشند. میوه یونجه دانه های قهوه ای دارد.
 
یونجه آبی، با گل آذین سفید یا آبی رنگ مشخص شده است. میوه های این گونه پیچ خورده و شبیه شکل پوسته حلزون است.ارتفاع گیاه معمولا حدود هشتاد سانتی متر می رسد.
 
یونجه هلال احمر به عنوان یونجه زرد شناخته می شود. ارتفاع آن تا یک مترمی رسد.ویژگی مشخص - گل زرد آن است.
یونجه زرد کمرنگ - یک گیاه سالانه است که به نیم متر می رسد. گل آذین زرد کمرنگ است.
 
یونجه
عکس گل یونجه

 

چگونه یونجه را پرورش دهیم

یونجه گیاهی است که می تواند، بسته به هدف مورد نظر شما برای استفاده از آن، در یک باغ یا بدون خاک رشد کند.
بنابراین، در صورتی که این گیاه به عنوان یونجه برای تغذیه حیوانات مورد استفاده قرار گیرد، شما باید یونجه را به یک منطقه جداگانه در حیاط اختصاص دهید.
 
اگر شما به یونجه برای اهداف دارویی یا برای غذا نیاز دارید، می توانید تخم ها را از بذرهای علفی بپاشید. با توجه به اینکه بذرها به صورت دوره ای، حداقل دو بار در روز آبیاری شود و آب به طور مرتب تغییر می کند، اولین شاخه ها طی هفت روز ظاهر می شود. نکته اصلی - فراموش نکنید که قبل از استفاده از جوانه ها باید کاملا شسته شود.
 

ترکیب شیمیایی و محتوای کالری

مقدار انرژی دانه های یونجه جوانه زنی 23 کیلوکالری در هر 100 گرم محصول است. ترکیب مواد مغذی به شرح زیر است: 3.99 گرم پروتئین ، 0.69 گرم چربی و 2.1 گرم کربوهیدرات .
 
اگر ما در مورد ترکیب شیمیایی یونجه صحبت کنیم، شامل اسید های چرب، اسانس، پکتین ، کلروفیل، استروئید گیاهی، اسید نیکوتین و پانتوتنیک ، کاروتن و همچنین آنزیم ها می باشد.
ویتامین A (0.01 میلی گرم) دارای خواص ضد ویروسی و ضد باکتری است، می تواند مقاومت کلی بدن را افزایش دهد. این همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است و در فریم اول در انواع فرآیندهای بازسازی مجدد نقش دارد. علاوه بر این، برای زیبایی مو و پوست ضروری است.
 
ویتامین B1 (0.13 میلی گرم) کمک می کند تا سلامت اندام های دستگاه گوارش را حفظ کند،  ثبات در زمینه های عاطفی، اشتها و تحریک فعالیت های شناختی کمک می کند. این ماده برای سلامت عضلات قلب ضروری است.
 
ویتامین B2 (0.48 میلی گرم) در متابولیسم انرژی مشارکت می کند و به سوخت و ساز بدن سرعت می بخشد. این ماده کمک می کند تا غشاهای مخاطی حفره دهان را در حالت سالم حفظ کرده و همچنین خواص بازسازی سلول ها را بهبود بخشد. ویتامین نیز برای تثبیت سیستم عصبی مورد نیاز است: به کاهش اضطراب و حملات وحشت کمک می کند.
ویتامین P (0.08 میلی گرم) اثر مثبتی بر روی میکرو سیکلوکتیو خون دارد، در سنتز آنزیمها و هورمونها نقش دارد، برای جذب پروتئین گیاهی که از غذا وارد بدن می شود ضروری است. همچنین به کاهش سطح کلسترول بد خون کمک می کند .
ویتامین C (8.2 میلی گرم) در طول فصل سرد بسیار مورد نیاز بدن است. این به طور موثر باعث افزایش تن کلی و توانایی مقاومت در برابر باکتری ها و ویروس ها، بهبود وضعیت کیسه صفرا، در سنتز کلاژن مسئول در وضعیت بافت استخوانی و غضروف می شود. این همچنین به بدن سم زدایی کمک می کند.
 
سدیم (6 میلی گرم) به ایجاد متابولیسم آب-نمک کمک می کند، در سنتز آب معده شرکت می کند. همچنین قادر به گسترش رگ های خونی، جلوگیری از اسپاسم آنها و تنظیم شاخص های فشار خون است.
 
پتاسیم (79 میلی گرم) فعالیت های شناختی را افزایش می دهد و اکسیژن را به مغز بهبود می بخشد. همچنین دارای خواص آنتی هیستامین می باشد و آلرژی را کاهش می دهد. علاوه بر این، آن را به حذف مایع اضافی از بدن کمک می کند، کمک به جلوگیری از وقوع ادم.
کلسیم (32 میلی گرم) مسئول وضعیت بافت استخوانی و دندان است. علاوه بر این، دارای خواص ضد التهابی و آنتی هیستامین می باشد، در تولید سدیم تعدادی از هورمون ها و آنزیم ها نقش دارد.
 
منیزیم (27 میلی گرم) کمک می کند تا از بروز کالکول در کلیه ها و مثانه جلوگیری شود. همچنین لازم است که سیستم غدد درون ریز بدون شکست موثر باشد، این امر مسئول وضعیت دندان ها و استخوان ها و کلسیم است.
 
فسفر (70 ميليگرم) در متابوليسم انرژی دخيل است، برای کار فکری و عاطفی لازم است.
 
آهن (0.96 میلی گرم) به تشکیل هموگلوبین کمک می کند؛ برای جذب ویتامین B ضروری است ، مقاومت کلی بدن را افزایش می دهد، از حالت خستگی مزمن خارج می شود.
 
تمام مواد فوق به یونجه طیف گسترده ای از خواص دارویی می دهد. در همان زمان، در طب سنتی، آن را به عنوان عنصر اصلی از دستور العمل، طراحی شده برای مقابله با یک لیست بسیار معروف از بیماری ها استفاده میکنند.
یونجه
عکس گل یونجه

 

خواص دارویی یونجه

خواص درمانی یونجه به مدت طولانی توسط شفا دهنده های مردمی از کشورهای مختلف پذیرفته شده است. بنابراین، سرخپوستان برای درمان زردی از یونجه استفاده می کنند. هندوها به عنوان درمان برای درد مفاصل استفاده می کنند. چینی ها به عنوان ابزار اصلی مبارزه با بیماری های دستگاه گوارش درمانی را در نظر می گیرند. در بلغارستان، مجارستان و رومانی، به دلیل اجزای هورمونی موجود در ترکیب شیمیایی این گیاه، برای مبارزه با بیماری های غدد درون ریز مورد استفاده قرار می گیرد.
 
یونجه واقعا برای تمام اعضای بدن مفید است. جای تعجب نیست که متخصص زیست شناسی فرانک بویور در آثار او این گیاه را یک شفا دهنده بزرگ می نامد.
 
در ترکیب این گیاه کلروفیل است که فرمول مولکولی آن مشابه فرمول هموگلوبین است. علاوه بر این واقعیت که کلروفیل به حفظ فرمول خون کمک می کند، همچنین قادر به اتصال سرباره ها، کمک به سم زدایی بدن است.
ایزوفلاونهای حاوی یونجه فیتواستروژن هستند که می توانند وضعیت زنان یائسه را کاهش دهند.
خواص متابولیک و ملین های یونجه برای حذف مایع اضافی از بدن، جلوگیری از بروز ادم و جلوگیری از نقرس کمک می کند.
یونجه یک راه موثر برای کاهش حضور اسید اوریک در بدن است. این می تواند در مفاصل به شکل نمک ها دفع شود، که مملو از التهاب و درد در مفاصل است. بنابراین، این گیاه را می توان به عنوان وسیله ای برای جلوگیری از آرتریت در نظر گرفت.
 
Saponins موجود در یونجه دارای خواص ضد انعقادی، جلوگیری از بروز لخته شدن خون و همچنین کاهش کلسترول خون است.یونجه می تواند هضم را بهبود بخشد.شاخه های جوان یونجه به افرادی که از بیماری صرع کمک می کند.
آب یونجه تازه سیستم ایمنی را تحریک می کند و برای جلوگیری از بیماری های قلبی استفاده می شود.
 
ترکیب شیمیایی این گیاه حاوی ویتامین U است که توانایی ترمیم زخم را در هنگام گاستریت و بیماری های زخم معده دارد.
 
جوانه یونجه

 

برنامه آشپزی با یونجه

اعراب بصورت طولانی مدت از یونجه در غذا استفاده می کردند. در همان زمان، در اروپا برای مدت طولانی یونجه فقط به اسبها داده می شد،زیرا استقامت آنها را افزایش می داد.
 
در پخت و پز، یونجه برای اولین بار برای تزئین ظروف سالاد مورد استفاده قرار گرفت .در انگلستان در زمان ویکتوریا، گل های روشن یونجه برای تزئین سالاد و تنقلات مورد استفاده قرار گرفتند.
 
در طول زمان گیاه یونجه  جزء کامل رژیم غذایی بود. از جوانه های تازه برای تهیه سالاد و سپس آنها را به سوپ اضافه کردند.
 
یونجه خشک می شود و سپس در طب سنتی استفاده می شود. آرد آماده شده از دانه های یونجه برای نان و بیسکویت ها استفاده می شود. در بالکان، گل آذین یونجه گل کلم پخته می شود .
 
توجه داشته باشید که قبل از استفاده از یونجه برای تهیه سالاد برای حذف طعم تلخ عجیب و غریب یونجه لازم است آن را برای یک ربع ساعت در یک لیتر آب با یک قاشق غذاخوری سرکه سیب قرار دهید.
 

آشپزی کوکتل سبز برای افزایش ایمنی

در تابستان شما می توانید خود را به یک کوکتل خوشمزه و سالم بر پایه یونجه دعوت کنید. این نه تنها کاملا تشنگی شما را برطرف می کند، بلکه یک بمب ویتامین واقعی خواهد شد.
 
طرز تهیه: شما نیاز به عسل تازه، برگ گزنه، پیاز ، جعفری، کرفس و کلم بروکلی دارید . تمام مواد تشکیل دهنده باید خرد شود و سپس با مخلوط کننده، کاملا له و یکنواخت شوند. پس از آن،با آب سرد رقیق و کمی عسل را برای طعم به آن اضافه کنید .
 

آشپزی با یونجه

غذا با یونجه 

 700 گرم شاخه های جوان یونجه، 125 گرم آرد گندم ، 100 گرم کره ، 300 میلی لیتر شیر ، 50 گرم پنیر تند، 50 گرم برنج ، چند تخم مرغ، نمک و فلفل برای مزه.
طرز پختن یونجه در  غذای یونجه پلو
جوانه های یونجه به طور کامل شسته شود و در آب و نمک به مدت یک ربع ساعت جوشیده شود. پس از آن، آنها در آبکش ریخته و با آب سرد شستشو دهید، اجازه دهید آب سبزی کاملا خشک شود ، سپس خرد کنید.
 
برنج را در آب و نمک بجوشانید.
در یک کاسه ای جداگانه، آرد را حرارت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود، کره را اضافه کنید. یونجه و برنج را اضافه کنید. به مدت 5 دقیقه، به طور مداوم هم بزنید، و سپس شیر، نمک و فلفل  را اضافه کنید.تمام مواد را داخل ظرف پخت بریزید، تخم مرغ را جداگانه هم بزنید و روی مواد بریزید و هم بزنید، حال پنیر رنده شده را روی ظرف بپاشید و داخل فر بپزید.
 

طرز تهیه سوپ با یونجه

در  طرز تهیه سوپ یونجه  شما نیاز به: یک و نیم فنجان یونجه سبز، یک هویج ، یک تخم مرغ، نیم فنجان آرد، دو قاشق غذاخوری کره، یک لیتر آب و نمک دارید .
 
برای  سوپ یونجه  آب را به جوش آورده و هویج را ریز کرده داخل آن بریزید. خمیر را با مخلوط کردن آرد و تخم مرغ آماده کنید. با قاشق مرطوب، قطعات خمیررا که ریز کرده اید در آب در حال جوش بریزید و آنها را در آب جوش قرار دهید. پس شناور شدن تکه های خمیر روی اب، یونجه را به سوپ اضافه کنید. پنج دقیقه دیگر سوپ را بجوشانید، کره را اضافه کنید.سوپ آماده است
 

دستور غذای سنتی

شفا دهنده های مردمی دستور العمل های بسیاری را می دانند، عنصر اصلی یونجه است.
 

یونجه در بیماری های سیستم قلبی عروقی

لازم است شش قاشق غذا خوری یونجه خام و 500 لیتر آب تهیه شود. بعد از شش ساعت، قبل از صبحانه، ناهار و شام، یک چهارم فنجان را صاف کنید و بنوشید. این نوشیدنی را به مدت یک ماه استفاده کنید.
 

یونجه برای درمان دیابت

دو قاشق چای خوری از یونجه خشک شده با عسل و یک لیوان آب جوش را به مدت یک ربع ساعت دم کنید. بعد از آن به مدت یک ساعت حرارت دهید و بعد از یک روز نوشیدنی را صاف کرده و بخورید.
 

یونجه برای افزایش شیر 

مادران شیرده، به منظور بهبود شیردهی، باید به چای سیاه معمولی  یک چهارم قاشق چای خوری پودر یونجه خشک اضافه کنند.

یونجه برای لاغری

عصاره آماده از 200 گرم شاخه های جوان یونجه با دو فنجان آب جوش کمک می کند تا به طور قابل توجهی اشتهای شما را کاهش می دهد.یک ساعت قبل از غذا مصرف کنید.
 
یونجه
گیاه یونجه   و   جوانه یونجه
 

 

کاربرد یونجه در لوازم آرایشی

یونجه گیاهی است که کاربرد وسیعی در زیبایی شناسی پیدا کرده است. تولید کنندگان محصولات مراقبت از پوست و مو از ترکیب شیمیایی عسل یونجه بسیار استفاده می کنند. 
 
اول از همه، یونجه در ویتامین ها، پروتئین ها، مواد معدنی و کلروفیل بسیار غنی است. همه این مواد ثابت کرده اند که اجزای بسیار موثر لوازم آرایشی هستند. به عنوان مثال، آرژینین ، تریپتوفان و ترونین به حفاظت از پوست در برابر اثرات نامطلوب عوامل خارجی کمک می کند و باعث بهبودی سریع زخم های کوچک می شود.
 
صابون های Phytoestrogens آنتی اکسیدان ها هستند که بسیار فعال می باشند و روند پیری پوست را آهسته می کنند.
یونجه، بازسازی بافت همبند را تحریک می کند، و همچنین دارای اثر ضد میکروبی و ضد التهابی است. این خواص اجازه می دهد تا از عصاره یونجه به عنوان یک نرم کننده استفاده شود که متابولیسم را در اپیدرم افزایش می دهد و باعث بهبودی سریع بافت ها در طی صدمات می شود.
همچنین یونجه می تواند به عنوان وسیله ای برای تحریک رشد مو و تقویت ساختار آن استفاده شود.
گیاه یونجه به عنوان یک ماده جانبی کمکی در لوازم آرایشی استفاده می شود. علاوه بر این، عصاره یونجه می تواند به عنوان ضخیم کننده و رنگ موثر باشد.
بنابراین، ویژگی های اصلی یونجه به عنوان یک عنصر در لوازم آرایشی عبارتند از:
 
توانایی محافظت از پوست در برابر عوامل خارجی نامطلوب.
پوست را مرطوب می کند.
کنترل موثر التهاب های مختلف، تحریک، بهبود سریع زخم ها، جلوگیری از پوکی استخوان.
پاک کننده و موثر به علت خواص ضد عفونی کننده.
تحریک رشد مو، ترمیم ساختار آنها، ضد شوره سر.
با این حال، استفاده از لوازم آرایشی حاوی یونجه برای صاحبان پوست بسیار حساس توصیه نمی شود. واقعیت این است که مواد موجود در عصاره این گیاه می تواند به اصطلاح حساسیت به نور را تحریک کند، که می تواند در هنگام نور آفتاب، روی پوست ظاهر شود.
 
اگر ما در مورد لوازم آرایشی از تولید صنعتی صحبت کنیم، عصاره یونجه معمولا در تونیک، لوسیون و سایر روش های پاک کننده وجود دارد. همچنین می تواند به ترکیب کرم های درمانی برای پوست اضافه شود. عصاره یونجه به طور گسترده ای توسط Lancôme استفاده می شود - در ماسک مواد مغذی و سرم های فشرده این مارک موجود است.
 
یونجه همچنین می تواند به عنوان یک جزء از ماسک صورت خانگی استفاده شود. یونجه بعنوان یک ماسک جوان کننده خود را به خوبی ثابت کرده است که می تواند با مخلوط کردن یک قاشق غذاخوری پودر یونجه خشک، کمی آب جوش و همان مقدار عسل انجام شود. مخلوط حاصل باید یکمی غلیظ باشد. با دقت آن را تکان دهید، روی پوست، بجز ناحیه اطراف لب ها و چشم ها بمالید . بعد از یکربع ساعت،با آب سرد بشویید. این روش باید دو بار در هفته تکرار شود. در نتیجه تون پوست افزایش می یابد، چین و چروک کمتر  می شود، تورم ناپدید می شود.
 
توصیه می شود برای پوست های دارای چین و چروک ، با استفاده منظم از عصاره یونجه چین و چروک ها به خوبی ناپدید می شوند، پوست ابریشمی و الاستیک می شود.
 
یونجه
عکس گیاه یونجه

 

آسیب و منع مصرف یونجه

مضرات یونجه  ،  عوارض یونجه

مضرات یونجه برای انسان  مانند هر گیاه می تواند یک واکنش آلرژیک بوجود آورد، بنابراین افرادی که مستعد ابتلا به آلرژی ( مضرات عسل یونجه )  هستند، باید هنگام استفاده از یونجه و محصولات یونجه  در هر شکل احتیاط کنند.
 
همچنین در منع استفاده از یونجه و  عوارض خوردن یونجه  در بیماریهای خودایمنی، مشکلات کیسه صفرا و پانکراتیت نیز وجود دارد. روغن دانه یونجه باید از رژیم غذایی زنان باردار و مادران شیرده و همچنین کودکان که هنوز به سن دوازده سالگی نرسیده اند، حذف شود.
 
علاوه بر این، متخصصان گوارش توصیه می کنند قبل از شروع به استفاده از یونجه برای درمان، دوره ای از آماده سازی حاوی بیفیدوباکتریوم را بخورند.  معده برای مقابله با محتوای فیبر بالا آسان تر خواهد بود.
 

 

چگونه یونجه را برداشت کنیم

برای اینکه یونجه بتواند تمام خواص مفید خود را حفظ کند، در طول دوره گلدهی برداشت می شود. شاخه های بریده شده باید با یک چاقوی تیز باشد. در زمان بریدن نیمی از شاخه، گیاه نمی میرند.
برای خشک کردن یونجه از یک مکان تاریک با گردش هوای خوب استفاده کنید. بهتر است شاخه های یونجه را آویزان کنید تا گیاه خشک شود. مواد خام خشک باید در کیسه های کتانی، در مکان های سرد و محافظت شده از نور خورشید باشد. یونجه خواص دارویی خود را در طول سال حفظ می کند.
 

یونجه زرد

یونجه

غنای گیاهی کشور ما هرگز متوقف نمی شود که همه کسانی که به آن علاقه دارند را شگفت زده کند. گیاهی مانند یونجه زرد مجموعه ای منحصر به فرد از خواص است که به طور گسترده در کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد ، در هر خانه ای مفید خواهد بود. آنچه باید در مورد یونجه بدانید؟ در مطالب زیر بیشتر در این باره توضیح دهید.

 

ویژگی های یونجه

یونجه متعلق به گیاهان چند ساله است. انواع مختلفی از این گیاه وجود دارد که محبوب ترین آنها یونجه آبی و یونجه زرد هلالی است. سیستم ریشه ای این گیاه مشخصه یونجه است. بسیار قدرتمند است و شبیه میله ای است که 2-3 متر در خاک می رود. برگها از سه قسمت تشکیل شده اند و یونجه با گل آذین به شکل بیضی شکل با تاج آبی یا زرد شکوفا می شود. یونجه زرد (عکس را در مقاله ببینید) از اواسط ماه ژوئن تا اواخر آگوست تقریباً در هر منطقه علفزار شکوفا می شود. استثنا مناطق دارای آب زیرزمینی است - در مجاورت آنها مقاومت نمی کند.

 

یافتن یونجه در مراتع ، در ناحیه استپی ، نزدیک جاده ها و در لبه های جنگل آسان ترین است. در نزدیکی مرداب ها و در تالاب ها رشد نمی کند. یونجه با بذر تکثیر می شود. آنها را می توان برای کاشت آماده خریداری کرد یا می توان آنها را از گیاهان جوان تهیه کرد.

 

یونجه

یونجه زرد

خواص ویژه یونجه زرد

چه چیزی یونجه زرد را متفاوت می کند و چه چیزی آن را برای خانوارها ارزشمند می کند؟ همه چیز در مورد تعدادی از ویژگی ها است که باعث محبوبیت آن شده است:

ارزش غذایی یونجه زرد

یونجه زرد سرشار از پروتئین و همچنین ویتامین E ، PP ، C. به لطف این ، یکی از بهترین محصولات علوفه ای است.

عسل یونجه زرد

یونجه با موفقیت توسط زنبورداران برای تولید عسل استفاده می شود.

خواص یونجه زرد

با توجه به ساختار سیستم ریشه ، یونجه برای بهبود ساختار خاک و جلوگیری از رشد علف های هرز استفاده می شود.

چند کاره بودن یونجه زرد

ارزش علوفه یونجه نیز در این واقعیت نهفته است که هر عنصر گیاه برای استفاده در علوفه و نگهداری طولانی مدت مناسب است. یونجه از آن برداشت می شود ، بریکت و خوراک دام تهیه می شود.

یونجه زرد مقاوم در برابر تغییرات دما 

یونجه زرد از جمله محصولاتی است که می تواند دمای بالا را با آبیاری کافی تحمل کند و همچنین نسبت به سرما مقاوم است. بنابراین ، کشت آن عملکرد خوبی می دهد. به همین دلیل است که گیاهی مانند یونجه محبوب و مورد احترام کشاورزان و خانوارها است.

 

پرورش یونجه این گیاه چند ساله تقاضای زیادی ندارد ، اما در خاک سیاه و لومی بهترین رشد را دارد. خاکهایی که بیش از حد از رطوبت اشباع شده اند برای پرورش یونجه مناسب نیستند. در خاکهای باتلاقی و بیش از حد اسیدی ضعیف رشد می کند.

 

اغلب برای آماده سازی زمینه برای کشت بعدی جو یا گندم کاشته می شود - یونجه زرد برای این مناسب است. اولین محصول گیاه برای به دست آوردن بذر استفاده می شود. همچنین می توانید دانه های یونجه را به صورت آماده خریداری کنید. برای رشد خوب ، گیاه به رطوبت و نور خوب خاک نیاز دارد.

 

یونجه زرد مقاوم در برابر شرایط نامساعد

یونجه با رطوبت خوب می تواند دمای نسبتاً بالایی را تحمل کند. همچنین به دلیل سیستم ریشه ای عمیق ، مقاوم به خشکی است. این گیاه سرما را به خوبی تحمل می کند. بذرها می توانند در دمای 1-2 درجه جوانه زده و نهال های در حال ظهور می توانند در برابر یخ زدگی ناگهانی تا 5 درجه زیر صفر مقاومت کنند.

 

اما اگر یونجه اغلب چیده شود یا خیلی دیر انجام شود و اگر محصولات این گیاه در معرض چرای بی رویه قرار گیرند ، مقاومت یونجه در برابر هوای سرد به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. محصولات زراعی می توانند در برابر سیلاب های کوچک مقاومت کنند ، اما جاری شدن سیل توسط آب های زیرزمینی برای آنها مضر است. بنابراین ، قبل از کاشت یونجه زرد ، باید مطمئن شوید که هیچ آب زیرزمینی  در این نزدیکی وجود ندارد.

یونجه

یونجه زرد برای چه کاری استفاده می شود؟

اول از همه ، یونجه برای دامداری ها ارزشمند است. یونجه از نظر ارزش غذایی ، وجود عناصر کمیاب و ویتامین ها در بین محصولات علوفه ای پیشتاز است. بیشتر از آن به عنوان خوراک دام استفاده می شود. یونجه زرد نیز برای خرگوش بسیار مناسب است.

 

زنبورداران به عسل زیاد گیاه یونجه زرد توجه دارند. علاوه بر این ، برای جمع آوری گرده و شهد ، یونجه توسط زنبورها  نیز انتخاب می شود. یونجه همچنین در کشاورزی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. و نه تنها به عنوان یک خوراک دام بسیار مغذی ، بلکه برای آماده سازی خاک نیز مورد استفاده قرار می گیرد. به لطف کاشت یونجه با سیستم ریشه ای خاص ، خاک همگن تر می شود ، از مواد معدنی اشباع می شود . ترکیبی از خواص منحصر به فرد و کشت بی رویه ، یونجه را برای مزارع و خانوارها به یک محصول فوق العاده ارزشمند تبدیل می کند و ارزش تغذیه ای بالا و محتوای پروتئین ها ، اسیدهای آمینه و ویتامین ها آن را به محبوب ترین خوراک دام تبدیل کرده است.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید