کپسول ارلیستات چیست

در

کپسول ارلیستات چیست

 

ارلیستات چیست

ارلیستات چیست؟ (Alli، Xenical)
(AllAAlli (orlistat کپسول ارلیستات ، زنیکال، یک داروی بدون نسخه است که برای کمک به افراد برای از دست دادن وزن استفاده می شود . مطالعات نشان داده اند که کپسول ارلیستات می تواند به افراد کمک کند تا وزن بیشتری را از دست بدهند . دارو ی کاهش وزن در نظر گرفته شده ی فقط برای  بزرگسالان 18 ساله و فقط با یک رژیم غذایی کم کالری قابل استفاده است
 
یک دوز قوی از همان ماده فعال در Alli به صورت تجویزی در دسترس است و تحت نام تجاری Xenical فروخته می شود . Xenical نیز ممکن است پس از عمل جراحی کاهش وزن توصیه شود تا وزن بیماران دوباره اضافه نشود.
 
ارلیستات متعلق به یک دسته از داروهایی است که مهار کننده های لیپاز هستند. کپسول ارلیستات روده را بعد از جذب حدود 25 درصد از چربی که شما می خورید مسدود می کند. چربی هایی که جذب نمی شوند، را از طریق حرکت روده ها دفع می شوند . برخی از داده ها نشان می دهد که کپسول ارلیستات 120 کمک می کند تا میزان یک نوع خاص از چربی شکم به نام چربی احشایی را که به دیابت نوع 2 ، فشار خون بالا ، بیماری قلبی و سکته مغزی مرتبط است ، کاهش دهد .

 

موارد مصرف کپسول ارلیستات

اگر اضافه وزن دارید و رژیم غذایی و ورزش به کاهش وزن شما کمک نکرده تست، با پزشک خود در مورد یک برنامه مدیریت وزن که شامل دارو است صحبت کنید. اما به یاد داشته باشید، هنوز هم باید یک شیوه زندگی سالم داشته باشید که شامل تمرین منظم و رژیم غذایی و تغذیه سالم است.
 
برای تعیین اینکه آیا شما اضافه وزن دارید، می توانید شاخص توده بدنی (BMI) خود را با استفاده از اطلاعات قد و وزن خود محاسبه کنید. 18.5 تا 24.9 BMI  وزن سالم در نظر گرفته شده است.  25 تا 29.9 BMI اضافه وزن در نظر گرفته می شود.
 

 

نحوه مصرف کپسول ارلیستات

ارلیستات به شکل کپسول عرضه می شود.اورلیستات معمولا 3 بار در روز با هر وعده غذایی اصلی حاوی چربی (بیش از 30٪ کالری برای آن وعده غذایی) مصرف می شود. ممکن است دارو را با غذا یا یک ساعت بعد از غذا مصرف کنید.پزشک ممکن است به شما بگوید که دوز خود را از دست ندهید. هرگز دارو را بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید.

 
هنگام مصرف این دارو مهم است که رژیم کم کالری و کم چرب را دنبال کنید. اگر غذاهای چرب زیادی بخورید، حتی یک وعده غذایی با چربی بالا مانند یک همبرگر چرب، احتمال بیشتری دارید که عوارض جانبی گوارشی را داشته باشید. در رژیم غذایی خود کاهش گوشت و محصولات لبنی کم چرب را انتخاب کنید. به طور کلی، بیش از 30٪ از کالری شما در هر وعده غذایی نباید از چربی باشد.

مقدار چربی رژیم غذایی روزانه نباید بیش از 30٪ کل کالری مصرفی روزانه شما باشد. به عنوان مثال، اگر شما به مصرف 1200 کالری در روز برسانید، بیش از 360 کالری از آن به صورت چربی نیست.برچسب همه اقلام غذای مصرفی را بخوانید، توجه ویژه ای به تعداد وعده ها در هر وعده داشته باشید. پزشک، مشاور تغذیه یا متخصص تغذیه می تواند به شما در برنامه غذایی سالم کمک کند.

شما همچنین باید یک مولتی ویتامین روزانه مصرف کنید که حاوی ویتامین A ، ویتامین D ، ویتامین K، ویتامین E و بتا کاروتن است. خواص مسدود کننده چربی دارو نیز برای بدن شما جذب این ویتامین های محلول در چربی است . ویتامین ها را همزمان با ارلیستات مصرف نکنید.
هرگز ارلیستات را با فرد دیگری به اشتراک نگذارید، به ویژه افرادی که سابقه اختلالات در خوردن دارند.
Orlistat تنها بخشی از برنامه کامل درمان است که شامل رژیم غذایی، تمرین و کنترل وزن نیز می شود. مصرف روزانه چربی، پروتئین و کربوهیدرات ها باید بر روی تمام وعده های روزانه شما تقسیم شود.
Orlistat می تواند بدن شما را برای جذب برخی از ویتامین ها سخت تر کند و در صورت مصرف اورلیستات ، ممکن است نیاز به مصرف مکمل ویتامین و مواد معدنی داشته باشید. دستورالعمل های پزشک خود را در مورد نوع مکمل استفاده کنید. مکمل را در زمان خواب یا حداقل 2 ساعت قبل یا بعد از مصرف orlistat مصرف کنید.

در هنگام مصرف Orlistat چه باید بکنم؟

اجتناب از خوردن وعده های غذایی با چربی بالا زیرا می تواند اثرات جانبی ناخوشایندی بر روی معده یا روده شما داشته باشد .
 
اگر سیکلوسپورین مصرف می کنید، آن را در عرض 3 ساعت قبل یا 3 ساعت پس از مصرف orlistat مصرف کنید.
 
اگر شما همچنین لووتیروکسین (مانند Synthroid) را مصرف کنید، آن را ظرف 4 ساعت قبل یا 4 ساعت پس از مصرف orlistat مصرف کنید.
 

 

تداخل دارویی با ارلیستات

همیشه در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید. ارلیستات می تواند با داروهای خاصی تداخل داشته باشد، بر سطح آنها تاثیر بگذارد یا می تواند منجر به عواقب تهدید کننده زندگی شود. اگر وارفارین ، داروهای دیابت یا داروهای تیروئید یا سایر داروهای کاهش وزن را مصرف می کنید، با پزشک خود مشورت کنید . در برخی موارد ممکن است نیاز به تنظیم دوزهایتان داشته باشید.
در صورتی که از یکی از داروهای زیر استفاده می کنید، از پزشک یا داروساز خود سؤال کنید:
آمیودارون 
انسولین و یا داروهای دیابت 
داروهای HIV یا ایدز
داروهای تشنج (به خصوص اگر تشنجهای شما در هنگام مصرف ویتالایت بدتر شود)
مکمل ویتامین یا مواد معدنی که حاوی بتا کاروتن یا ویتامین E است
رقیق کننده های  خون - وارفارین ، کومادین ، یانوتون .
 

 

موارد منع مصرف کپسول ارلیستات

- در صورت عمل پیوند عضو .
- در حال مصرف سیکلوسپورین هستید .
- شما اضافه وزن ندارید
- شما باردار هستید و یا تغذیه نوزاد را با شیر مادر انجام می دهید .
 

 

عوارض جانبی ارلیستات

دفع مدفوع و سایر تغییرات روده ای شایع ترین عوارض جانبی ارلیستات است. علائم معمولا در طی چند هفته اول درمان رخ می دهد و سپس از بین می روند. با این حال، ممکن است ادامه یابد.
اگر دچار علائم زیر شده اید و به شدت آسیب می بینید یا از بین نمی رود، به پزشک خود بگویید:
- دشواری در کنترل حرکات روده
- مدفوع مکرر و خفیف
- مدفوع چرب
- لکه های چرب در زیر لباس
- درد معده یا رکتوم
- نفخ
- اضطراب
- تغییرات در چرخه قاعدگی شما
- سردرد
عوارض جانبی اضطراری ارلیستات
اگر هر یک از این علائم را داشتید، 115 یا به دکتر خود بلافاصله مراجعه کنید.
- تنفس دشوار
- مشکل در بلع
- کهیر یا خارش
- درد معده که شدید است و یا از بین نمی رود.
 
ارلیستات با آسیب شدید کبدی در موارد نادر ارتباط دارد. در صورت بروز هر یک از این علائم احتمالی آسیب کبدی، مصرف ارلیستات را متوقف کنید و بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.
- ادرار تیره
- خستگی
- تب
- مدفوع رنگی
- از دست دادن اشتها
- خارش شدیدو مداوم
- ضعف
- استفراغ
- زردی پوست یا چشم ( یرقان )

 

فراموش کردن یک نوبت از دوز مصرفی ارلیستات

اگر شما یک نوبت را فراموش کرده اید (اما نه بیش از یک ساعت بعد از خوردن غذا) می توانید دوز آن نوبت را مصرف کنید، اگر بیش از یک ساعت بعد از آخرین وعده غذایی خود را گذرانده باشید، دوز از دست رفته را فراموش کنید و دارو را در نوبت بعدی به طور منظم بدون اضافه کردن دوز مصرف نمایید.(مقدار دارو را دوبرابر نكنید).

 

 

نگهداری ارلیستات

در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگه دارید. در حمام نگهداری نکنید. تمام دارو ها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید .دارو های تاریخ مصرف گذشته یا دارو هایی که اضافی هستند را در توالت نریزید زیرا بیشتر فاضلاب های شهری بعد از تصفیه برای مزارع و کشتزارها استفاده می شود.

 

اسامی تجاری ارلیستات موجود در ایران

کپسول اورلیستات ایران دارو 60 میلی گرم
کپسول اورلیستات تولید دارو 60 میلی گرم
کپسول ونوستات 60 میلی گرم
کپسول زنیستات 60 میلی گرم
کپسول فت-استاپ اکسیر 120 میلی گرم
کپسول لینوستات 120 میلی گرم
کپسول اورلیستات فارابی 120 میلی گرم
کپسول اورلیستات آی پی پی 120 میلی گرم
کپسول اورلیستات ویستا 60 میلی گرم
کپسول اورلیستات تولید دارو 120 میلی گرم
کپسول اورلیستات ویستا 120 میلی گرم
کپسول ونوستات 120 میلی گرم
کپسول زنیستات 120 میلی گرم
کپسول زنولیپ 120 میلی گرم
کپسول اورلی اسیم 120 میلی گرم
کپسول فت-استاپ اکسیر 60 میلی گرم
کپسول ارلیستات فارابی 60 میلی گرم
کپسول زنیکو 60 میلی گرم
کپسول اسلیم بکس 60 میلی گرم
کپسول زنوور 120 میلی گرم
کپسول زالوپید 120 میلی گرم
کپسول اسلیمبکس 120 میلی گرم
کپسول ارلیست 120 میلی گرم
کپسول لیپونیل 120 میلی گرم
کپسول ارلیستات فندا 120 میلی گرم
کپسول ارلیستات-حکیم 120 میلی گرم
کپسول ارلیستات-حکیم 60 میلی گرم
کپسول زنولیپ 60 میلی گرم
کپسول ارلیستات-الحاوی 120 میلی گرم
کپسول ارلیستات-الحاوی 60 میلی گرم
کپسول ارلیستات تهران شیمی 120 میلی گرم
کپسول ارلیستات تهران شیمی 60 میلی گرم
کپسول ارلیست 60 میلی گرم
کپسول ارلیستات رامین 60 میلی گرم
کپسول ارلیستات اوه سینا 120 میلی گرم
کپسول ارلیستات-جالینوس 120 میلی گرم

نظرات

۱۳۹۸/۵/۲۷سلام من این دارو رو سه روزه میخورم متاسفانه سردرد و ضعف عمومی دارم

در ادامه بخوانید...

این مواد غذایی و دارو ها را با هم استفاده نکنید 10 مورد

در
تقریبا در هر بسته ی دارو، تاکید شده که شما نباید با نظر خودتان از دارو ها برای درمان استفاده کنید، بلکه باید با پزشک مشورت کنید.به خاطر این واقعیت که هر دارویی دوز، زمان استفاده، سازگاری یا تداخل متفاوت با سایر داروها یا مواد غذایی در تغذیه روزانه شما دارد.
 
sayarak.com با آرزوی سلامتی همیشه برای شما، پیشنهاد می دهد که ترکیبی از دارو و مواد غذایی را در نظر داشته باشید که می تواند منجر به پیامدهای نامطلوب شود.
 

1. آنتی بیوتیک ها + سرکه

آنتی بیوتیک ها قادرند نه تنها باکتری های بیماری زا را از بین ببرند بلکه همچنین باکتری های مفید را که برای عملکرد طبیعی بدن ضروری هستند را از بین ببرند. و به همین دلیل درد معده به علت استفاده مکرر از این داروها است. استفاده از غذاهای اسیدی، به ویژه آنهایی که حاوی سرکه هستند، موجب اضافه بار بر معده می شود.
 
در طول دوره درمان با آنتی بیوتیک ها توصیه می شود غذاهای بخارپز شده یا جوشانده شده بخورید و سبزیجات بیشتری مصرف کنید، بهتر است نان سبوس دار را انتخاب کنید.
 

2. آنتی بیوتیک + سودا

نوشابه های شیرین منجر به  تورم شکم می شود. و در ترکیب با داروها کار دستگاه گوارش را پیچیده تر می کند. و در درجه اول مشکل با داروهای مربوط به آنتی بیوتیک ها می باشد.
 
پزشکان توصیه می کنند، بزرگسالان آب آشامیدنی غیر گازدار را در طول روز 2.5 تا 3 لیتر مصرف کنند و کودکان 1.5 تا2 لیتر.
 

3. ضد بارداری + محصولات گل راعی

یکی از محبوب ترین گیاهان که برای افسردگی گل راعی است که در ترکیب با داروهای ضد بارداری می تواند اثر قرص را کاهش دهد. و در مورد بارداری، استفاده از این گیاه، برای جنین مضر است و کودک را تهدید می کند.
 

4. داروهای آلرژی + آبمیوه

مصرف داروهای ضد آلرژی (به عنوان مثال، فکسوفنادین) با پرتقال یا گریپ فروت، می تواند تاثیر دارو بر روی بدن را کاهش دهید. چنین نوشیدنی ها پپتید را که دارو را از روده وارد جریان خون می کند، کاهش می دهند.
 
یک رژیم غذایی ضد آلرژیک معمولا به درمان اضافه می شود. از رژیم غذایی میوه ها، انواع توت ها، انواع آجیل ها و همچنین نوشیدنی های الکلی را حذف کنید. شما می توانید گوشت گوساله، بروکلی، سبزیجات ، برنج، سیب و گندم سیاه را بخورید.
 

5.داروهای ضد سرفه + مرکبات 

درمان سرفه با دكسترومتورفان (آنالوگهاي آن - stopex، tussin، glycodine) با ويتامين C ناسازگار است : اين امر باعث خواب آلودگي، سرگيجه و وزوز گوش در فرد میشود. کارشناسان بین مصرف این داروها و میوه های مرکبات توصیه می کنند تا فاصله زمانی 5 ساعت باشد.اضافه کردن آناناس یا آب آناناس به رژیم غذایی خود.
 

6. پاراستامول + الکل

بدن ما از آنزیم مشابه برای تجزیه الکل و پاراستامول استفاده می کند. از آنجا که پزشکان توصیه بین مصرف مشروبات الکلی و داروهای را حداقل 6 ساعت می دادند. این ترکیب می تواند منجر به اختلالات جدی در کبد و کلیه شود.
 

7. داروهای ضد بارداری + غذاهای چرب

داروهای ضد سل، مانند ایزونیازید، نیاز به یک رژیم سختگیرانه را که توسط یک پزشک تجویز می شود، زیرا غذاهای با چربی بالا باعث کاهش غلظت سرمی این دارو و منجر به  نابودی باکتری ها می شود.
 

8. آسپرین + آب پرتقال

از اسید استیل سالیسیلیک در یک زمان یا پس از مدت کوتاهی با آبمیوه های مرکبات استفاده نکنید. این ترکیبی باعث تخریب معده می شود. و آب گریپ فروت همچنین اثر دارو را بر بدن کاهش می دهد . به هر حال، نوشیدن آسپرین نیز با شیر توصیه نمی شود . در این موارد، قرص خواص خود را از دست می دهد.
 
پزشکان ترک ترکیب آسپرین با مواد غذایی تند را توصیه می کنند زیرا این می تواند منجر به گاستریت و زخم معده شود.
 

9. داروهای ضد فشار خون + نمک

در هنگام مصرف دارو برای فشار خون بالا، برای اثربخشی درمان، کارشناسان توصیه می کنند از نمک استفاده نکنید. و این بدان معنی است که مواد غذایی کنسرو شده، سوسیس، انواع ترشی، محصولات نیمه آماده ممنوع است. علاوه بر این، باید ترکیبی از داروها - مهارکننده های ACE (enalapril، captopril، lisinopril) و از مواد غذایی با پتاسیم بالا (زردآلو، موز، بادمجان) اجتناب کنید. پتاسیم بیش از حد منجر به اختلالات ریتم قلب می شود.محصولات غنی از فیبر توصیه می شود.
 

10. داروهای دیورتیک + موز

داروهایی مانند triamteren، توانایی کلیه ها برای حذف پتاسیم را کاهش می دهد. و اضافه شدن این عنصر شیمیایی موجب ضربان قلب می شود. لازم است از خوردن مقادیر زیادی از مواد غذایی با پتاسیم (موز، پرتقال و سبزیجات برگ سبز) جلوگیری شود.
 
البته، پاسخ بدن به دارو در یک فرد ممکن است با واکنش دیگران متفاوت باشد. ما توصیه می کنیم از خود درمانی پرهیز کرده و یا داروها را از جانب خود لغو نکنید،در هر زمینه ای با پزشک مشورت کنید.

نظرات

در ادامه بخوانید...

روش‌های پزشکی برای درمان استئوپروز

در

سازمان تغذیه و داروی ایالات متحده (FDA) چند دارو برای زنان یائسه تصویب کرده است تا به کاهش یا توقف تحلیل استخوان، ساخت استخوان یا کاهش خطر شکستگی کمک کند. این داروها تنها زمانی کارآمد هستند که به طور منظم مصرف شوند. بعلاوه، درمان از طریق هر دارو، خطرهای مشخص و عوارض جانبی نیز دارد.

هورمون درمانی

درمان استروژن پس از یائسگی و درمان ترکیب استروژن پروژسترون

گرچه مورد تایید سازمان غذا و درمان (FDA) برای درمان استئوپروز که یکی از شایع ترین بیماری های زنان است، نمی باشد، اما درمان خوراکی (از راه دهان) و ترنس درمان استروژن که درمان استروژن (ET) نامیده می‌شود و ترکیب استروژن پروژسترون ، هورمون درمانی (HT) نامیده می شود، برای پیشگیری از تحلیل استخوان زنانی که به تازگی یائسه شده اند و عوامل خطر ابتدا به استئوپروز ازجمله تحلیل استخوان یا کوچک شدن اسکلت دارند‌ و پوکی استخوان،  تایید می شود.
مطالعات نشان می دهد که ET، توده استخوانی را افزایش داده و بروز شکستگی‌های مربوط به ستون فقرات، مچ دست و لگن را کاهش می دهد. با این حال به خاطر خطرات طولانی مدت هورمون درمانی (خطرات شناسایی شده در چند سال اخیر توسط انستیتوی فدرال سلامت زنان)، FDA توصیه می کند که زنان ابتدا دیگر داروهای ضد پوکی استخوان را استفاده کنند و هشدار می دهد که هورمون درمانی باید در کمترین دوز برای کوتاه ترین زمان ممکن به کار برده شود.

    رالوکسیفن (اویستا)

    به شکل قرص موجود می باشد. این دارو برای پیشگیری و درمان استئوپروز در زنان یائسه توصیه می شود. رالوکسفین اثرات مثبتی شبیه به استروژن روی استخوان دارد اما نه روی پستان یا پوشش داخلی رحم و ممکن است خطر سرطان سینه حاصل از استروژن را تا 65 درصد در هشت سال کاهش دهد. FDA تایید می کند که رالوکسفین خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان مبتلا به استئوپروز و حتی در زنان بدون استئوپروز که بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند، را کاهش می دهد.
    این بخشی از گروه داروهایی است که تعدیل‌کننده انتخابی گیرنده استروژن (SERMها) نامیده می شوند و به نظر می رسد که از تحلیل استخوان در ستون فقرات، لگن و نقاط دیگر بدن پیشگیری نماید. مطالعات نشان می دهد که رالوکسیفن خطر شکستگی ستون فقرات در زنان مبتلا به استئوپروز را کاهش می دهد اما هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که کاهش خطر هرگونه شکستگی دیگر را تایید نماید. عوارض جانبی احتمالی شامل گرگرفتگی ، لخته شدن خون رگ ها (شبیه به استروژن) و گرفتگی عضلات پا می باشد. این قرص یکبار در روز بهمراه غذا یا بدون آن مصرف شود.

    آلندرونات (فوزاماکس و برندهای دیگر، از جمله ژنتیک)

    از داروهای گروه بیس فسفونات، این دارو مورد تایید FDA مخصوص درمان و پیشگیری از استئوپروز استخوان می باشد. مطالعات نشان می دهد که آلندرونات، توده استخوانی را افزایش داده و خطر شکستگی های مربوط به ستون فقرات،‌لگن، مچ دست و دیگر شکستگی ها را تا بالای 50 درصد در هر دو تا چهار سال در زنان مبتلا به استئوپروز کاهش می دهد.
    آلندرونات همچنین برای درمان گلوکوکورتیکوئید ناشی از استئوپروز و درمان استئوپروز در مردان تایید شده است. قرص های آلندرونات بایستی با معده خالی در صبح و با هشت اونس آب در حداقل 30 دقیقه قبل از اولین وعده غذایی، نوشیدنی یا داروی روزانه مصرف شود. برای به حداقل رساندن اثرات جانبی که می تواند شامل سوزش معده یا سوزش مری باشد، حداقل ۳۰ دقیقه بعد از مصرف این دارو راست بایستید. آلندرونات را می توان روزانه و یا بعنوان یک رژیم دارویی هفتگی مصررف کرد.
    آلندرونات همچنین به صورت قرص 2.800 یا 5.600 IU از ویتامین D3 که فوزاماکس پلاس دی نامیده می شود، نیز موجود می باشد.

    ریزدرونات (یا آکتونل، آتلویا)

    نوع دیگری از داروی بیس فسفونات است که برای درمان و پیشگیری از استئوپروز در زنان پس از یائسگی و برای پیشگیری و درمان استئوپروز ناشی از گلوکوکورتیکوئید در زنان و مردان توصیه می شود. این می تواند یک بار در روز، یک بار در هفته یا یک بار در ماه مصرف شود. ریزیدرونات همراه با کلسیم نیز موجود می باشد. مطالعات نشان می دهد که ریزیدرونات، توده استخوانی را افزایش داده و خطر شکستگی های ستون فقرات، مچ دست، ران و دیگر شکستگی‌ها در زنان مبتلا به استئوپروز را کاهش می دهد. آن را با معده خالی در صبح با هشت اونس آب، به مدت 30 دقیقه قبل از خوردن یا نوشیدن مصرف نمایید. برای حداقل کردن عوارض جانبی که می تواند شامل سوزش معده یا سوزش مری باشد، به مدت حداقل 30 دقیقه بعد از مصرف راست بماند. هرگونه ویتامین، کلسیوم و آنتی اکسیدانها را حداقل 30 دقیقه بعد از رزیدرونات مصرف کنید.

    ایباندرونات (Boniva)

    بیس فسفونات دیگری است که توسط FDA جهت پیشگیری و درمان استئوپروز در زنان یائسه توسعه داده شده است. بروز شکستگی‌های مهره را تا حدود 50 درصد کاهش داده و تراکم مواد معدنی استخوان در کل اسکلت را افزایش می‌دهد. همچنین ایباندرونات در زنانی که به تازگی یائسه شده‌اند، از تحلیل استخوانی پیشگیری می کند اما فقط در افرادی که هنوز به استئوپروز مبتلا نشده‌اند. ایباندرونات بایستی یکبار در ماه با معده خالی اول صبح با هشت اونس آب (نه مایع دیگر) حداقل 60 دقیقه قبل از هرگونه خوراکی یا نوشیدنی مصرف گردد. بیماران بایستی به مدت حداقل یک ساعت بعد از مصرف این دارو، راست بمانند. همچنین ایباندرونات می تواند به صورت داخل وریدی هر سه ماه یکبار استفاده گردد.

    زولدرونیک اسید (Reclast)

    در سال 2007، برای درمان استئوپروز بعد از یائسگی، زولدرونیک اسید با تزریق یکبار در ماه آزمایش شد و در سال 2009 مجوز آن تصویب گردید تا برای پیشگیری از بروز استئوپروز در زنان بعد از یائسگی با توده کم استخوانی نیز استفاده شود. Reclast داروی بیس فسفونات دیگری است که روی تقویت استخوانها و حفاظت در برابر شکستگی‌های ناشی از استئوپروز از جمله ستون فقرات و لگن بکار می‌رود. در یک پروژه عظیم، زولدرونیک اسید خطر شکستگی های لگن را تا 41 درصد و شکستگی‌های ستون فقرات را تا 70 درصد کاهش داد. Reclast تنها یکبار در سال یا یکبار در دو سال (بسته به تشخیص) به صورت 15 دقیقه تزریق داخل وریدی انجام می‌شود. عوارض جانبی شامل تب گذرا، درد عضلانی، درد استخوانی یا مفصلی، علائمی شبیه به سرماخوردگی و سردرد دارد. معمولا بروز چنین علائمی در سه روز اول دریافت Reclast شروع می شود و معمولا در عرض سه تا چهار روز برطرف می‌گردد.

    کلسی تونین (میاکلسیک و فورتیکال)

    این برای درمان استئوپروز در زنانی که پنج سال از یائسه شدن آنها می گذرد و نمی توانند استروژن درمانی را تحمل کنند، تایید شده است. مطالعات نشان می دهند که این دارو به آرام شدن تحلیل استخوانی، افزایش تراکم استخوانی ستون فقرات کمک می کند و می تواند درد شکستگی را کاهش دهد. از آنجایی که کلسی تونین یک پروتئین است، نمی تواند به صورت خوراکی مصرف گردد، بنابراین به صورت اسپری بینی یا در برخی موارد، به صورت تزریق می باشد. عوارض جانبی احتمالی آن شامل سوزش و التهاب بینی، خون دماغه، سردرد و کمردرد می‌باشد. کلسی تونین تزریقی ممکن است واکنش آلرژیک و فلاشینگ صورت و دستها، ادرار مکرر، تهوع و خارش پوست بهمراه داشته باشد. کلسی تونین برای استئوپروز به قدر سایر داروها قوی نیست بنابراین معمولا برای افرادی که نمی توانند از داروهای دیگر استفاده کنند، بکار می رود. (سیارک)

    تری پاراتاید (فورتئو)

    نوعی از هورمون پاراتیروئید و اولین دارویی است که به جای کاهش از کارافتادگی استخوان، تشکیل استخوان را تحریک می کند. این برای زنان بعد از یائسگی و برای مردانی که در خطر بالای شکستگی قرار دارند، تایید شده است. این تراکم استخوانی را افزایش و شکستگی‌های ستون فقرات و دیگر شکستگی‌ها را کاهش می دهد. این دارو یک بار در روز تزریق می شود (به مدت بیش از 24 ماه). عوارض جانبی آن می تواند شامل تهوع، سرگیجه و گرفتگی عضلات پاها باشد.

    دنوزوماب (پرولیا)

    این درمان تزریقی که در سال 2010 توسط FDA تایید شده است، یک آنتی بادی مونوکلونال کاملا انسانی است. این گزینه دیگری برای زنان بعد از یائسگی مبتلا به استئوپروز که در خطر بالایی از شکستگی قرار دارند، مهیا می سازد. این به کار می رود تا تحلیل استخوانی را کاهش داده و توده استخوانی و طول آن را افزایش ‌دهد. همچنین خطر شکستگی‌های مربوط به ستون فقرات، لگن و سایر شکستگی‌ها را کاهش می دهد. تزریق آن هر شش ماه یکبار توصیه می شود. عوارض جانبی می تواند شامل درد پشت، درد در اندام، درد عضلانی، کلسترول بالا و عفونت مثانه باشد. عوارض جانبی جدی شامل میزان کلسیم بالا در خون، عفونت‌های جدی و واکنش‌های پوستی از جمله درماتیت، خارش و اگزما می‌باشد. (سیارک)
    در مورد داروهای ضد پوکی استخوان، به ویژه بیس فسفونات‌ها و دنوزوماب مرتبط با استئونکروز فک (ONJ) و شکستگی‌های غیرمعمولی استخوان ران نگرانی‌هایی وجود دارد. برخی از گزارش‌ها، در مورد افراد مبتلا به استئوپروز که برای مدت زمان طولانی از بیس فسفونات‌ها استفاده می‌کنند، افزایش خطر ابتلا به شکستگی ران را نشان می دهد. همچنین FDA درباره چسباندن برچسب‌های اخطار و استفاده محتاطانه برای تمامی داروهای بیس فسفونات که جهت پیشگیری و درمان استئوپروز و برای دنوزوماب تایید شده است، هشدار داده است. گاها قبل از اینکه هرگونه شکستگی غیرمعمولی اتفاق افتاده باشد امکان دارد در ران علائم درد دیده شود؛ در صورتی که از داروی استئوپروز به مدت چند سال است که استفاده می کنید و در باسن یا ران خود احساس کشیدگی یا درد می کنید با متخصص مراقبت‌های بهداشتی تماس حاصل فرمایید.
    از آنجایی که بیس فسفونات ها در استخوان انباشته می شوند، امکان دارد برخی از بیمارانی که از این داروها استفاده کرده اند، بعد از 5 تا 10 سال درمان با بیس فسفونات، از آنها «ترک موقت دارو» خواسته شود. مهم است بدانیم که ONJ و شکستگی‌های معمولی، به ندرت اتفاق می افتند و اینکه خطر شکستگی لگن معمولی تهدید بسیار جدی برای زنان مبتلا به استئوپروز می باشد. درباره مزایا و خطرات استفاده از داروهای استئوپروز با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود گفتگو کرده و با در نظر گرفتن سابقه سلامتی خود، درباره اینکه چه درمان و گزینه های پیشگیرانه‌ای برای شما بهترین گزینه است، مشورت نمایید.

    جلوگیری از افتادن و زمین خوردن مهم است

    در افراد بالای 60 سالگی، افتادن یکی از شایع‌ترین علل شکستگی لگن، مچ دست و مهره می باشد. خطرات محیطی از جمله طبقه‌های لغزنده، یا موکت سست می تواند خطر افتادن را افزایش دهد. مسائل فیزیکی از جمله مشکلات بینایی و/یا مشکلات تعادلی، بیماری‌های مزمن که عملکرد ذهنی یا فیزیکی را مختل می نمایند، و داروهای معینی نیز ممکن است شما را در معرض خطر قرار دهد. (سیارک)
    جهت کمک به از بین بردن عوامل محیطی که ممکن است منجر به افتادن شود را تغییر دهید:
    در داخل خانه: سطوح کف را صاف نگه دارید اما نه لغزنده، درهم ریختگی و سیم‌های رها شده را جمع آوری کنید؛ حتی در منزل هم از کفش‌های پاشنه کوتاه و ساپورتیو استفاده کنید، از راه رفتن با جوراب، جوراب ساق بلند یا دمپایی خودداری کنید؛ اطمینان حاصل کنید که پله ها نور کافی دارند و اینکه در هر دو طرف دارای نرده می باشد؛ بر روی دیوارهای حمام نزدیک به وان، دوش و دستشویی دستگیره نصب کنید. و از حصیر لاستیکی در دوش یا وان استفاده کنید.
    خارج از منزل: در صورت لزوم، از عصا یا واکر استفاده کنید، برای کشش از کفش های کف لاستیکی استفاده کنید، زمانی که پیاده‌روها لغزنده است، روی چمن راه بروید؛ در کف های زیاد جلا داده شده که وقتی مرطوب هستند صیقلی می باشند، با احتیاط راه بروید. در حد امکان از رانر پلاستیک یا فرش استفاده کنید. برخی از زنان مسن که احتمال افتادن و شکستگی لگن در آنها بیشتر است امکان دارد بخواهند تا از محافظ ران استفاده کنند. این محفظها پوشش‌هایی نازک هستند که می توانند از زیر لباس پوشیده شوند.
    برنامه های تقویت عضلانی و بازآموزی تعادل نیز در پیشگیری از افتادن موثر می باشند.

     پست های مرتبط:

    استراتژی ورزشی برای پیشگیری از استئوپروز

    پرسش و پاسخ در مورد پوکی استخوان

    درمان استئوپروز یا پوکی استخوان

    تشخیص استئوپروز یا پوکی استخوان

    استئوپروز یا پوکی استخوان

    بررسی اجمالی پوکی استخوان ارثی

    علائم پوکی استخوان و راه های تشخیص

    پیشگیری از سقوط در مردان و زنان مبتلا به پوکی استخوان

    بررسی اجمالی پوکی استخوان

    این پست را چگونه می‌بینید؟ آیا شما یا کسی از نزدیکانتان از دارو های بالا استفاده می کند؟ لطفا اثرات آن داروها را به اشتراک بگذارید. (سیارک)  

    مترجم  itrans.ir

    نظرات

    در ادامه بخوانید...

    منولیستیکا

    در


    مکمل غذایی طبیعی با عصاره طبیعی سیب زمینی هندی، اسیدهای چرب ضروری و مواد معدنی دریایی.

    جزئیات محصول

    منولیستیکا کمک ضروری و خاصی را ارائه می‌دهد؛ به گونه‌ای که زنان چهل ساله و بالاتر می‌توانند شکل بدنی بهینه و انرژی خود را حفظ کنند که این متقابلاً منبع خوشحالی و حالت روانی مساعد است. بنابراین، ادامه زندگی با زیبایی و ظرافت کامل زنانه امکان پذیر است.

    ترکیبات

    هر کپسول نرم ژلاتینی منولیستیکا حاوی مواد زیر است:
    عناصر دارویی: روغن دانه گل گاو زبان (22% GLA) – 160 میلی‌گرم؛ عصاره ساقه سیب زمینی شیرین (20:1، QCE 2500 میلی‌گرم) – 125 میلی‌گرم؛ روغن ماهی (18% EPA، 12% DHA) (موتوماهی کامل، گیش ماهی کامل، شگ ماهی کامل) – 70 میلی‌گرم؛ روغن زیتون تازه - 40 میلی‌گرم؛ ویتامین E (دی-آلفا توکوفرول) – 3.3 میلی‌گرم AT؛ ساقه جلبک دریایی – 52 میلی‌گرم؛ تخمه آفتابگردان – 70 میلی‌گرم
    عناصر غیر دارویی: ژلاتین، گلیسیرین، پودر کاهوی دریایی، موم.

    مقدار مصرف

    1 تا 3 کپسول ژلاتینی در هر روز طبق سن؛ همراه با غذا (1 تا 2 کپسول برای حدود 40 سال، 2 تا 3 کپسول برای حدود 50 سال و 3 کپسول برای سنین بیشتر از آن). گاهی اوقات توصیه می‌شود پس از 3 هفته مصرف دارو، یک هفته توقف ایجاد شود.

    احتیاط

    قبل از استفاده از آن در صورتی که عوامل خطر بیماری قلبی عروقی (CVD) (از جمله فشار خون بالا، کلسترول بالا و/یا تری گلیسیرید) دارید با کارورز مراقب بهداشت مشورت کنید. در دوران بارداری یا شیردهی از آن استفاده نکنید. در صورتی که جوش قرمز صاف تا کمی برآمده، خارش پوست، سوزش در گلو و/یا احساس تنگی در گلو ادامه داشته باشد، مصرف آن را متوقف ساخته و با مراقب بهداشت خود مشورت کنید. در صورتی که روکش ایمنی پاره شده باشد، آن را مصرف نکنید.

    نظرات

    در ادامه بخوانید...

    چه تفاوتی بین گلوکوزامین با کندرویتین و گلوکوزامین با MSM وجود دارد

    در

    موارد مصرف گلوکوزامین‌

    گلوکوزامین، کندرویتین و متیل‌سولفونیل‌متان یا MSM، مکمل‌هایی هستند که بصورت جداگانه یا با هم برای درمان استئوآرتریت در دسترس هستند. استئوآرتریت شایع‌ترین نوع آرتریت است و زمانی رخ می‌دهد که غضروفی که مفاصل را در برمی‌گیرد تخریب می‌شود.

    گلوکوزامین و کندرویتین موادی هستند که نقش مهمی در سلامت مفاصل بازی می‌کنند، در حالی که MSM مزایای ضد التهاب ارائه می‌کند. ثابت شده است که درمان ترکیبی می‌تواند مفیدتر از درمان تکی با این مواد باشد، اما نتایج تحقیقات مختلط هستند. قبل از مصرف هر یک از این مکمل‌ها با پزشک مشورت کنید.

    این مواد در واقع چه هستند؟

    گلوکوزامین ماده‌ای است که به طور طبیعی در مایعی که مفاصل را احاطه کرده است یافت می‌شود و کندرویتین در غضروف اطراف مفاصل وجود دارد. هر دو ماده نقش مهمی در محافظت از مفاصل و حفظ روانی آنها بازی می‌کنند. معمولا مکمل گلوکوزامین به همراه کندرویتین برای درمان بیماری‌های مفاصل مانند استئوآرتریت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    MSM یک ترکیبی گوگردی است که در طیف گسترده‌ای از مواد غذایی موجود در رژیم غذایی یافت می‌شود مانند میوه، سبزیجات، شکلات، چای، گوشت و غذاهای دریایی. از آنجا که MSM می‌تواند مزایای ضدالتهاب ارائه کند، اغلب در مکمل‌های مفاصل به همراه گلوکوزامین استفاده می‌شود.

    گلوکوزامین با کندرویتین

    محققان مزایای بالقوه گلوکوزامین به تنهایی و در ترکیب با کندرویتین در درد آرتروز زانو را مورد بررسی قرار داده‌اند. به بیماران روزانه 1500 میلی‌گرم گلوکوزامین، 1200 گرم کندرویتین یا هر دو به مدت 24 هفته داده شده است. نتیجه تحقیق چنین بوده است که ترکیب گلوکوزامین با کندرویتین به درد زانوی متوسط تا شدید کمک می‌کند اما برای درد خفیف موثر نیست. این تحقیق در فوریه سال 2006 در یکی از شماره‌های "مجله جدید پزشکی انگلستان" منتشر شده است.

    گلوکوزامین با MSM

    در یک تحقیقی که در ماه ژوئن سال 2004 منتشر شد اثربخشی گلوکوزامین به تنهایی و در ترکیب با MSM بر روی استئوآرتریت خفیف تا متوسط مورد بررسی قرار گرفت. به مدت 12 هفته و سه بار در روز به بیماران 500 میلی‌گرم گلوکوزامین، 500 MSM یا هر دو داده شد. در این تحقیق مشخص شد که گلوکوزامین و MSM به تنهایی و به صورت ترکیبی باعث بهبود استئوآرتریت خفیف تا متوسط می‌شوند. همچنین در این تحقیق چنین نتیجه‌گیری شد که درمان ترکیبی در کاهش درد و تورم موثرتر بوده است و بهبود تحرک مفاصل نیز بهتر از استفاده از هر دو ماده به صورت منفرد بوده است. این تحقیق در مجله "بررسی دارو های بالینی" منتشر شده است.

    ایمنی مکمل‌ها

    تحقیقات بیشتری نیاز است تا بتوانیم بگوییم که یک ترکیب در درمان استئوآرتریت موثرتر از بقیه است. علاوه بر این، مصرف گلوکوزامین، کندرویتین و MSM به تنهایی یا به شکل ترکیبی می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد، مانند تهوع خفیف، سوزش معده، اسهال، یبوست و درد معده. این عوارض معمولا خفیف هستند و ممکن است خود به خود توسط بدن از بین بروند. اگر عوارض جانبی بیش از حد آزار دهنده را تجربه کردید حتما مصرف را قطع کرده و با پزشک مشورت کنید.

    نظرات

    در ادامه بخوانید...

    مکمل یوهمبه چیست؟ خواص و عوارض

    در

    مکمل یوهمبه اختلال نعوظ

    نام عمومی: یوهمبین (یوه-هیم-بین)
    نام تجاری: آفرودین و یوکن

    یوهمبه نام یک درخت همیشه سبز است که در قسمت‌های مرکزی و غربی آفریقا رشد می‌کند. پوست درخت یوهمبه حاوی یک ماده شیمیایی به نام یوهمبین است که برای ساخت دارو استفاده می‌شود. هیدروکلرید یوهمبین (نام تجاری آفرودین و یوکن ) یک شکل از یوهمبین است که یک داروی تجویزی در ایالات متحده است.
    در مکمل‌ یوهمبه اغلب عصاره پوست یوهمبه یا یوهمبین به عنوان یک عنصر فعال ذکر شده است. با این حال در برخی از این محصولات اطلاعات دقیقی در مورد میزان یوهمبین موجود در مکمل ارائه نشده است. همچنین در برخی از مکمل‌های یوهیمبه نیز هیدروکلرید یوهمبین به عنوان یک عنصر فعال ذکر شده است. محصولات یوهمبه که حاوی هیدروکلرید یوهمبین ساخت انسان به عنوان یک عنصر فعال هستند مجوز فروش به عنوان یک مکمل غذایی در ایالات متحده را ندارند.

    در سیارک بخوانیم : ارتباط افسردگی و مصرف دارو در عملکرد جنسی زنان 

    یوهمبه از طریق خوردن جهت تحریک هیجان جنسی، اختلال نعوظ (ED)، مشکلات جنسی ناشی از داروهای افسردگی به نام مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIها) و مشکلات عمومی جنسی هم در زنان و هم در مردان مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین از آن برای بهبود عملکرد ورزشی، کاهش وزن، خستگی مفرط، درد قفسه سینه، فشار خون بالا، افت فشار خون در زمان ایستادن، درد عصبی دیابتی، و افسردگی به همراه برخی داروهای دیگر استفاده می‌شود.

    نحوه عملکرد مکمل یوهمبه

    یوهمبه حاوی یک ماده شیمیایی به نام یوهمبین است که می‌تواند جریان خون و عصب‌های انگیزشی در آلت تناسلی مرد یا زن را افزایش دهد. همچنین به مقابله با عوارض جانبی جنسی ناشی از برخی داروهای مورد استفاده برای درمان افسردگی کمک می‌کند

    موارد استفاده یوهمبین

    گشاد کردن مردمک چشم و یا درمان اختلال نعوض به علت دیابت، مشکلات عروق خونی یا عوامل روانی. همچنین ممکن است بنا بر تشخیص پزشک برای بیماری‌ها و مشکلات دیگری نیز مورد استفاده قرار گیرد.
    این دارو مکمل، یک آلفابلاکر (مسدود کننده آلفا) است. باعث افزایش مواد شیمایی معینی در بدن می‌شود که باعث گشاد شدن مردمک چشم می‌شوند. همچنین باعث اتساع رگ‌های خونی و افزایش جریان خون در آلت تناسلی مرد می‌شود که این خودش به بهبود عملکرد نعوظ کمک می‌کند.
    در شرایط زیر از یوهمبین استفاده نکنید:
    • اگر به یکی از عناصر تشکیل‌دهنده یوهمبین حساسیت دارید
    • اگر باردار هستید، یا قصد بارداری دارید یا در حال شیردهی هستید
    • اگر مشکلات قلبی، کلیوی، زخم معدده یا روده یا سابقه اختلالات روحی و روانی دارید
    • اگر در حال مصرف داروه برای مشکلات روحی و روانی خود هستید (مانند داروهای ضدافسردگی، آرام‌بخش)
    اگر یکی از شرایط بالا در مورد شما صدق می‌کند باید حتما در مورد مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.

    نکاتی قبل از استفاده از یوهمبین

    ممکن است برخی از داروها با یوهمبین تداخل داشته باشند. اگر مشکلات پزشکی دارید حتما به پزشک یا داروساز مراجعه کنید بخصوص اگر یکی از موارد زیر در مورد شما مصداق دارد:
    • اگر در حال مصرف داروهای تجویزی یا بدون نسخه، محصولات گیاهی یا مکمل‌های غذایی هستید.
    • اگر نسبت به داروها، غذاها یا سایر مواد حساسیت دارید.
    • اگر سابقه مشکلات قلبی، کلیوی، فشار خون بالا، آنژین صدری (درد قفسه سینه)، زخم معده یا روده، یا بیماری کبدی دارید.
    برخی از داروها ممکن است با یوهمبین تداخل پیدا کنند. اگر در حال مصرف دارو هستید حتما با پزشک صحبت کنید بخصوص اگر داروهای زیر را مصرف می‌کنید:
    • داروهای مشکلات روحی و روانی (مانند داروهای ضدافسردگی و آرام‌بخش‌ها)، زیرا ممکن است عوارض جانبی توسط یوهمبین افزایش یابد.
    البته موارد ذکر شده در بالا نمی‌تواند لیست کامل تمامی تداخلات احتمالی باشد. در مورد احتمال تداخل یوهمبین با داروهایی که مصرف می‌کنید حتمال از پزشک یا داروساز سوال کنید. قبل از شروع، توقف یا تغییر دوز هر دارویی نیز حتما با متخصص مشورت کنید.
    نحوه استفاده از یوهمبین:
    یوهمبین را طبق دستور پزشک مصرف کنید. به منظور آگاهی از دستورالعمل مربوط به دوز دارو حتما برچسب روی داروها را مشاهده کنید.
    • یوهمبین را می‌توان به همراه غذا یا بدون غذا مصرف کرد.
    • چند هفته زمان لازم است تا اثرات یوهمبین مشخص شود.
    • هرگز بدون مشورت با پزشک از میزان دوز توصیه شده تجاوز نکنید و یوهمبین را بیشتر از 10 هفته مصرف نکنید.
    • اگر نتوانستید یک وعده از یوهمبین را مصرف کنید در اسرع وقت آن را جبران کنید. اگر تقریبا به نوبت بعدی مصرف رسیده‌اید دوز قبلی را رها کرده و طبق برنامه پیشین خود عمل کنید. همزمان دوز مربوط به دو وعده را با هم مصرف نکنید.
    اگر سوالی در مورد چگونگی مصرف این مکمل برایتان پیش آمد حتما با پزشک یا متخصص صحبت کنید.

    اطلاعات ایمنی مهم

    • یوهمبین می‌تواند منجر به ایجاد سرگیجه شود. از رانندگی، راه‌اندازی ماشین‌آلات یا هر فعالیت دیگری که می‌تواند خطرناک باشد اجتناب کنید. یوهمبین را به تنهایی استفاده کنید، استفاده از آن به همراه برخی داروهای خاص یا الکل می‌تواند توانایی شما در رانندگی یا سایر فعالیت‌های بالقوه خطرناک را کاهش دهد.
    • افراد مسن باید در مصرف یوهمبین احتیاط بسیار زیادی داشته باشند چرا که آنها نسبت به تاثیرات آن حساس‌تر هستند.
    • استفاده از یوهمبین در کودکان توصیه نشده است. ایمنی و اثربخشی آن تایید نشده است.
    • بارداری و شیردهی: به طور کلی استفاده از یوهمبین در زنان توصیه نشده است. اگر باردار هستید از یوهمبین استفاده نکنید. اگر مشکوک به بارداری هستید سریعا به پزشک مراجعه کنید. معلوم نیست که آیا یوهمبین در شیر ترشح می‌شود یا خیر. زمانی که در حال مصرف یوهمبین هستید از شیر دادن خودداری کنید.

    عوارض جانبی احتمالی یوهمبین

    تمامی داروها می‌توانند عوارض جانبی ایجاد کنند اما ممکن است افراد عوارض جزئی را تجربه کنند یا برخی هیچ عوارضی را مشاهده نکنند. اگر عوارض جانبی شایع زیر را مشاهده کردید یا دچار مشکل شدید با پزشک مشورت کنید:
    سرگیجه؛ سرخ‌شدگی؛ سردرد؛ تهوع؛ عصبانیت
    اگر عوارض جانبی شدید زیر را مشاهده کردید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:
    واکنش‌های آلرژیک شدید (بثورات،کهیر، خارش، مشکلات تنفسی، تنگی قفسه سینه، ورم دهان، لبها، صورت یا زبان)؛ اضطراب؛ کاهش ادرار یا دفع ادرار دردناک؛ ضربان قلب سریع؛ توهم؛ بی‌حوصلگی؛ حملات هراسی؛ بی‌قراری، سردرد شدید؛ عرق کردن؛ لرز؛ استفراغ.
    موارد بالا تمامی عوارض جانبی که می‌توانند رخ دهند نیستند. اگر سوالی در مورد عوارض جانبی دارید با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین از پزشک خود در مورد توصیه‌های بهداشتی در مورد این عوارض سوال کنید. به منظور گزارش عوارض جانبی به مقامات مناسب لطفا راهنمای گزارش مشکلات به FDA را مطالعه کنید.
    اگر مشکوک به اُوردوز هستید:

    بلافاصله با اورژانس  115، مرکز کنترل مسمومیت محلی یا اورژانس تماس بگیرید. علائم احتمالی عبارتند از سرگیجه؛ اضطراب؛ خستگی؛ بی‌حوصلگی، عصبانیت؛ خواب‌رفتگی؛ تشنج؛ ناراحتی شدید معده و ضعف.
    شرایط مناسب نگهداری:
    یوهمبین را در دمای اتاق بین 59 تا 86 درجه فارنهایت (حدود 15 تا 30 درجه سانتی‌گراد) نگهداری کنید. یوهمبین را دور از حرارت، رطوبت و نور نگهدارید. یوهمبین را در حمام قرار ندهید. یوهمبین را دور از دسترس اطفال و حیوانات خانگی نگه دارید.

     آیا این مقاله برای شما مفید بود؟لطفا تجربیات خود را با کاربران به اشتراک بگذارید.(سیارک)

    نظرات

    در ادامه بخوانید...

    آزمایش داروی جدید سرطان بر روی انسان بخش اول

    در

    در سال 2002 بود که یک محقق ژنتیک از درون میکروسکوپ خود به ماده ای که بر روی میز اش قرار گرفته بود نگاه کرد و متوجه نکته ای عجیب شد؛ او مشاهده کرد که سلول های منتشر کننده سرطان در حال از بین رفتن هستند و این در حالی بود که سلول های دیگر سالم باقی مانده بودند. این مسئله می توانست بدل به جهشی بزرگ در مسیر غلبه بر سرطان شود.

    زمانی که تمامی مواد اولیه به اندازه و به درستی با یکدیگر ترکیب شوند، مایعی به رنگ قهوه ای تیره خواهیم داشت. در آن زمان، پرستاری کیسه حاوی این دارو را نزدیک تخت بیماری آورد که از سرطان مغز رنج می برد. پس از آن، پرستار کیسه را به جایگاه مخصوص اش آویزان کرد و فرایند تزریق مایع قهوه ای رنگ به بدن بیمار آغاز شد. این نخستین باری بود که دارویی که در حال حاضر با نام «بی ایکس کیو-350 (BXQ-350)» می شناسیم، بر روی یک نفر مورد آزمایش قرار می گرفت. هم برای مردی که از بیماری سرطان مغز رنج می برد، و هم برای کسانی که این دارو را ساخته و مورد آزمایش قرار می دادند، آن روز، روز بزرگی بود.

    بی ایکس کیو-350 توسط داروسازان کاوینگتون ساخته شده است و دارویی کاملا جدید و خلاقانه در زمینه درمان سرطان به شمار می آید که هیچ نظیری ندارد. این دارو با روشی جدید به سراغ بیماری سرطان می رود و تهیه و آزمایش های اولیه آن در سینسیناتی انجام شده است. برای ساخت این داروی خلاقانه از نوعی پروتئین موجود در بدن انسان بهره گرفته شده است و تأثیر دارو در میان سایر دارو هایی که تا کنون ساخته شده اند، بی نظیر است. طرز کار دارو به گونه ای است که مکانیسم های به خصوصی از بیماری سرطان را بر علیه سلول های سرطانی تحریک کرده و به این صورت آن ها را از بین می برد. این در حالی است که ایرادی متوجه سلول های سالم بدن نخواهد شد.

    پس از این که عنوان شد با به کار بردن این روش جدید درمانی و استفاده از داروی جدید، بدون از بین بردن سلول های سالم می توان بر سرطان غلبه کرد، صدای بسیاری از قانون گذاران ائتلافی این حوزه در آمد و خواستار انجام آزمایش های بیشتری بر روی حیوانات شدند. در نهایت اما در یکی از روز های ماه سپتامبر 2016 بود که این گونه بحث ها به پایان رسید و قدرت ذهن انسان و سرمایه مالی در کنار یکدیگر توانستند داروی بی ایکس کیو-350 را برای نخستین آزمایش ها در برابر مقامات دولتی به مرکز درمان و پیشگیری از سرطان برت در سینسیناتی ببرند.

    سر انجام فردی به نام باب رولی به بخش تزریقات هدایت شده و پرستار از او سؤال کرد که آیا آماده است یا خیر. سپس سوزنی که برای تزریق مورد استفاده قرار می گرفت را به سمت دست بیمار برده و در دست اش فرو کرد. پس از مدتی بیمار شماره یک شاهد مایعی مرموز به رنگ قهوه ای تیره بود که به آرامی وارد بدن اش می شد.

    کشف بزرگ

    ناحیه جنوب غربی اوهایو و نواحی شمالی کنتاکی از جمله نقاطی هستند که آمار مبتلایان شان به سرطان بسیار بیشتر از سایر نقاط هستند و مردم این مناطق تا کنون متحمل بلایای بسیاری مرتبط با سرطان شده اند. در این مناطق شش مرکز سلامت وسیع وجود دارد و نیز تعداد بسیار زیادی بیمارستان تخصصی سرطان و همه این مکان ها در حال گسترش زیر ساخت های خود هستند تا قادر به پاسخ گویی به نیاز های بیماران مناطق باشند. در حال حاضر، زمانی که فردی به عنوان بیماری سرطانی شناخته می شود، می بایست چهار دوره درمانی را پشت سر بگذارد: شیمی درمانی،پرتو درمانی،  جراحی و ایمن درمانی (ایمنی درمانی یا ایمونوتراپی (انگلیسی: Immunotherapy) یک روش درمانی برای برخی بیماری ‌ها از جمله سرطان است که با تحریک یا سرکوب پاسخ سیستم ایمنی عمل می‌کند). البته پس از شروع فرایند های درمانی برخی از بافت های بدن بیمار دچار اختلال می شوند که خود نیازمند گذراندن دوره های درمانی و بهبود عوارض ناشی از فرایند های درمانی است.

    در سال 2002 بود که در یک مرکز درمانی سرطان متعلق به کودکان اتفاق بزرگی افتاد و درمان جدیدی برای غلبه بر سرطان کشف شد. در آن زمان یک محقق ژنتیک به نام زیائویانگ کی در حال تأثیر عملکرد نوعی به خصوص از پروتئین انسانی بر روی یک موش بود. زیائویانگ، زمانی که به داخل عدسی میکروسکوپ خود نگاه کرد، متوجه چیزی شد که او را شگفت زده کرد: پروتئینی که برای آزمایش اش مورد استفاده قرار داده بود به سلول های سرطانی رسوخ کرده و آن ها را از بین برده بود؛ این در حالی بود که سلول های دیگر که سالم بوده و در معرض سلول های سرطانی قرار نگرفته بودند، هیچ گونه اختلالی متوجه شان نشده بود. این اکتشافی بود که برای زیائویانگ باور کردنی نبود و بسیار او را شگفت زده کرد. زیائویانگ که محققی با استعداد و ثابت قدم بود، برای سال های متمادی آزمایش های گوناگونی بر روی پروتئین اش انجام داد و سر انجام توانست ملکولی جدید به وسیله آن به وجود بیاورد. صرف نظر از این که فرد بیمار دچار چه نوعی از سرطان باشد و نیز صرف نظر از این که سلول های سرطانی در کدامین قسمت از بدن انتشار یافته باشند، تمامی سلول های سرطانی ای که در معرض ملکول تازه کشف شده زیائویانگ قرار گرفته بودند، از بین می رفتند.

    در نهایت در سال 2006 و در نشستی در دانشگاه خاویر، زیائویانگ در خصوص کشف تازه اش با دکتر کوین زو، محقق برجسته و کارکشته مرکز درمانی سرطان اوهایو صحبت کرد. پس از آن بود که دکتر زو اطلاعات و کشفیات تازه زیائویانگ را با هم کار اش ری تاکیجیکو در میان گذاشت. تاکیجیکو عنوان کرد که اطلاعات و کشفیات تازه «مرموز، نادر و بسیار جالب توجه» هستند. در نهایت این سه تن به این نتیجه رسیدند که ادامه آزمایش بر کشفیات تازه زیائویانگ ارزش انجام هر کاری را دارد، حتی اگر کل زندگی شان را صرف ادامه فعالیت های مرتبط با آن و به نتیجه رساندن اش کنند. در نهایت این سه تن به مرکز درمانی سرطان کودکان واقع در سینسیناتی رفتند تا مجوزی برای ادامه فعالیت ها بر روی اکتشاف تازه زیائویانگ را دریافت کنند و نیز هزینه لازم برای شروع فعالیت ها شان و خریداری دستگاه های مورد نیاز شان. پس از آن به خانه ای قدیمی ساز واقع در خیابان راسل کاوینگتون رفتند تا فعالیت ها شان را آغاز کنند.

    به احترام کاشف اصلی دارو، زیائویانگ کی، داروی جدید کشف شده بی ایکس کیو-350 نام گرفت. زیائویانگ برای نخستین بار در سال 2009 بود که مقاله ای در خصوص داروی جدید اش منتشر کرد؛ در مقالات بعدی هم عنوان کرد که پس از وارد شدن دارو به بدن بیمار، دو مرحله برای فرایند درمانی طی می شود: در نخستین مرحله محتوایت داروی بی ایکس کیو-350 وارد قسمتی به نام لیزوزوم می شود و دیواره های آن را باز می کند، در مرحله دوم فرایند درمانی، محتویات دارو به سراغ سلول های سرطانی رفته و آن ها را از بین می برند.

    پیشرفت شایان محققان و موانعی که بر سر راه شان قرار گرفت

    پس از آن شرکت دارو سازی بکسیون اقدام به شروع فعالیت هایی کرد که به واسطه آن قادر باشند میلیون ها دلار هزینه لازم برای استفاده از این دارو بر روی نمونه های انسانی را فراهم آورده و مجوز های لازم برای این کار را از اداره کل تغذیه و داروی ایالات متحده آمریکا دریافت کنند. فعالیت هایی که انجام آن ها به سادگی امکان پذیر نبود و مسیر دشواری در پیش روی دست اندر کاران این آزمایش ها قرار گرفته بود. البته می شد کور سوی امیدی در پس این فعالیت ها مشاهده کرد، چرا که برخی از اتحادیه های مرتبط عنوان کردند که امکان موفقیت دارو بسیار زیاد است و ادامه فعالیت ها امکان پذیر. در سال 2010 بود که مرکز ملی مبارزه با سرطان ایالات متحده آمریکا، هزینه ای بالغ بر یک و نیم میلیون دلار در اختیار دست اندر کاران آزمایش های مرتبط با این دارو گذاشت. در سال 2013 نیز 2.9 میلیون دلار دیگر از سوی مؤسسه ای دیگر در اختیار شان قرار گرفت. اما در نهایت در سال 2014 بود که دولت آمریکا ادامه تحقیقات بر روی داروی بی ایکس کیو-350 را متوقف کرد. در حقیقت دولت اعلام کرد که پیش از شروع آزمایش دارو بر روی انسان، نمونه های حیوانی بیشتری باید مورد آزمایش قرار گیرند تا چند و چون کار کرد دارو به طور دقیق تری مشخص شود. این اعلامیه رسمی دولت به این معنی بود که برای رساندن آزمایش ها به مرحله ای که بتوان نمونه های انسانی را مورد آزمایش قرار داد، به هزینه بیشتر نیاز خواهد داشت. تاکیجیکو که سال های متمادی فعالیت در کنار همکاران اش حسابی خسته اش کرده بود عنوان کرد که مردد بودن مقامات را کاملا درک می کند و از خطرات آزمایش ها بر روی نمونه های انسانی کاملا آگاه است. او در این خصوص عنوان کرد: «همه چیز در خصوص این دارو جدید و بی سابقه بود، مکانیسم جدیدی داشت و به همین خاطر بود که قوانین مرتبط با امنیت جانی بیماران ما را از آزمایش دارو بر نمونه های انسانی باز داشت. تا آن زمان هیچ گاه سابقه نداشته بود که دارویی قادر به از بین بردن غده های سرطانی باشد بدون این که سلول ها و بافت های سالم بدن را مورد تهدید قرار داده و به آن ها آسیب برساند.».

    سرطان باب رولی

    در آزمایش های ام آر آی انجام شده بر روی مغز باب رولی، دایره سیاه رنگی مشاهده شد که از حیث اندازه تقریبا به بزرگی یک توپ گلف بود و حتی یک چشم نا کار آزموده و غیر متخصص هم با مشاهده نتایج اسکن ها می توانست تشخیص دهد چیزی غیر معمول در سر وی شکل گرفته است. این دایره سیاه رنگ دقیقا جایی بود که سلول های سرطانی پیشرفت کرده بودند.

    انکولوژیست هایی (سرطان شناس، تودینه شناس) که بر روی باب آزمایش های مربوطه را انجام داده بودند، روحیه خوب او را ستایش می کردند و از این بابت خوشحال بودند؛ باب شصت و شش ساله به گونه ای رفتار می کرد که اگر او را در خیابان می دیدید، به هیچ عنوان قادر به تشخیص دادن این که او بیمار است نمی بودید و بیشتر این مسئله را مدیون ورزش گلفی است که انجام می دهد. باب شوهری مهربان است و دو کودک دارد و در حال حاضر نوه های دختری نیز به خانواده شان افزوده شده اند.

    باب رولی زندگی سالمی را پشت سر گذاشته بود و به گفته خود در تمامی طول زندگی اش بیماری جدی تری از یک سرماخوردگی ساده نداشته بوده است. سال ها از پس هم می گذشتند و باب سرگرم گذراندن زندگی در کنار اعضای خانواده و انجام کار های اش بود و برای تفریح هم گاه به گاه گلف بازی می کرد. او بالغ بر چهار دهه به عنوان مهندس طراح موتور های هواپیما فعالیت کرد و در نهایت در سال 2012 بود که به طور رسمی خود را بازنشسته کرد.

    سال بعد از بازنشستگی اش بود که درد عجیبی در سر خود احساس کرد. دو ماه بعد از درد های اولیه بود که باب با واژه های گلیوبلاستوم مولتی‌فرم (گلیوبلاستوم مولتی‌فرم (به انگلیسی: Glioblastoma multiforme) یا GBM یا گلیوبلاستوما شایعترین تومور بدخیم اولیه سیستم عصبی مرکزی است که در نخاع یا مغز بروز می‌کند) آشنا شد. سرطانی که نهایتا هفده ماه بعد باب را از پای در می آورد و تنها چیزی کمتر از ده درصد بیمارانی که به این سرطان دچار می شوند قادر به ادامه زندگی برای پنج سال بعد از آغاز بیماری می باشند. اما گویا این مسئله و بیماری نتوانسته بود روحیه و اراده باب را متزلزل کند؛ او در خصوص بیماری اش عنوان کرده بود: «من واقعا با تمام وجود ام ایمان داشتم که بیشتر از هفده ماه زنده خواهم ماند.». در نهایت پس از تشخیص بیماری باب بود که روند درمانی آغاز شد و یکی پس از دیگری آزمایش های ام آر آی بود که باب آن ها را تجربه می کرد.

    برای مدتی طولانی هیچ روند درمانی ای قادر به جلوگیری از گسترش غده سرطانی نمی شد؛ نه شیمی درمانی ها و نه عمل جراحی ای که حفره ای به ابعاد 1.77 اینچ در لب قدامی سمت چپ مغز باب به جای گذاشت. پس از آن که آزمایش های ام آر آی بعدی نشان از گسترش بیشتر غده سرطانی داد، پزشکان و متخصصان مجبور شدند عمل جراحی دیگری بر روی مغز باب انجام دهند تا شاید پرتو های تازه بتوانند روند گسترش را کاهش دهند. هفده ماهی که در ابتدای تشخیص بیماری برای زندگی باب پیش بینی شده بود گذشت و باب توانست به زندگی ادامه دهد؛ او حتی بعضا گلف هم بازی می کرد. دیو برتک، همکار و همسایه باب در محله فورت توماس در باره باب عنوان کرد: «ما در هنوز هم مثل گذشته سر به سر باب می گذاریم. او شخصی است که زندگی را چندان جدی نمی گیرد و خود را به سادگی نمی بازد. او واقعا چنین انسانی است. در تمام طول دوران زندگی ام کسی را ندیده ام که با چنین مسئله جدی ای دست و پنجه نرم کرده و در عین حال بتواند آرامش خود را حفظ کند.».

    تابستان سال 2016 بود که تومور موجود در مغز باب رولی دوباره پیشرفت کرده و گسترش یافت. در آن زمان خانواده رولیس با دکتر ریچارد کری مشاوره کردند؛ او عصب شناس متخصص سرطان مغز است. در نتیجه این مشاوره ها، دکتر کری پیشنهاد کرد شیمی درمانی های بیشتری بر روی باب صورت گرفت، اما در نهایت امید چندانی به بهبود بیماری نداشت. در نهایت دکتر کری خانواده رولی را از داروی جدیدی آگاه کرد که هنوز در مرحله آزمون و خطا به سر می برد و ممکن است در آینده ای نه چندان دور قابل استفاده باشد و از باب رولی سؤال کرد که آیا ریسک استفاده از دارو را متحمل می شود یا خیر؛ پاسخ باب به این سؤال مثبت بود. باب رولی در این خصوص عنوان کرد: «اگر استفاده از دارو نتیجه بخش باشد، قدم بزرگی در راه غلبه بر سرطان خواهد بود. اگر هم نتیجه مد نظر حاصل نشود باز هم قدم بزرگی خواهد بود. این دارو ممکن است که سه تا شش ماه به عمر یک بیمار بیفزاید؛ و یا حتی یک سال و این مدت زمان کمی نیست و ارزش امتحان کردن را دارد.».

    این مقاله ادامه دارد...

    نظرات

    در ادامه بخوانید...