اسپیرولینا چیست که ناسا آن را به غذای اصلی فضانوردان تبدیل کرده است

در

اسپیرولینا

 

 البته ، بسیاری از ما حتی نمی دانیم که این ابر غذای معروف به نام اسپیرولینا در طبیعت به چه صورت است. این جلبک غنی از پروتئین ، آهن و ویتامین ها ، در سطح آب و در یک محیط طبیعی یا مصنوعی زندگی می کند و به صورت قرص ، پودر یا .... سر میز ما می آید .


اسپیرولینا چیست؟

اگرچه ما جلبک اسپیرولینا می نامیم ، در درجه اول زیست توده باکتری ها است. بله ، از موجودات زنده کوچک (فقط 0.2-0.5 میلی متر) به صورت مارپیچ زمردی. سیانوباکتریا ، که به آن ریز جلبک نیز گفته می شود ، حدود 3.5 میلیارد سال پیش روی زمین ظاهر شد و از پیشگامان واقعی زندگی در سیاره ما محسوب می شود. در طی هزاره های گذشته ، آنها تغییر زیادی نکرده اند.

 

نام "اسپیرولینا" از کلمه لاتین "مارپیچ کوچک" آمده است.

تعداد کمی سیانوباکتری در جهان وجود دارد. در حدود 1500 گونه مختلف ریز جلبک سبزآبی (که 36 گونه آن خوراکی است) در تمام قاره ها به جز قطب جنوب وجود دارد. دو مکمل متداول که استفاده می شود Spirulina platensis و Spirulina maxima هستند.

 

اسپیرولینا در طبیعت را می توان در همه جا یافت ، حتی در صحرای سینا ، اما فقط دو منبع طبیعی واقعاً بزرگ از این ماده در جهان وجود دارد.دریاچه آفریقای چاد و دریاچه چینگهای در چین. بقیه مصنوعی و در قرن های 20 و 21 ایجاد شده اند. Spirulina platensis آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری را ترجیح می دهد و در آفریقا ، آسیا و آمریکای جنوبی رشد می کند ، در حالی که اسپیرولینا ماکسیما فقط در آمریکای مرکزی یافت می شود. بزرگترین تولیدکنندگان اسپیرولینا در بسیاری از کشورها با آب و هوای گرم واقع شده اند: ایالات متحده آمریکا ، شیلی ، چین ، هند ، تایلند ، تایوان ، بنگلادش ، پاکستان ، میانمار ، یونان و ...

 

هنگام خشک شدن ، اسپیرولینا به ذرات سبز تبدیل می شود که برای مدت طولانی ذخیره می شوند بدون اینکه خواص مفید آنها از بین برود. این ماده در تمام دنیا کشت می شود و به عنوان یک مکمل غذایی برای انسان و حیوانات استفاده می شود.

 

اسپیرولینا
ترکیب شیمیایی اسپیرولینا

اسپیرولینا از نظر مواد مغذی ، ویتامین ها و مواد معدنی بسیار غنی است ، به همین دلیل مورد توجه متخصصان تغذیه و طرفداران تغذیه سالم قرار می گیرد.

 

100 گرم این محصول حاوی حدود 24 گرم كربوهیدرات ، 8 گرم چربی و 57.5 گرم پروتئین است كه شامل 18 اسید آمینه از جمله اسیدهای ضروری است.

اسپیرولینا به صورت پودر خشک 290 کیلوکالری تأمین می کند و منبع غنی از مواد مغذی ضروری از جمله ویتامین های گروه B و مواد معدنی است.


تاریخچه استفاده از اسپیرولینا

- از آزتک ها تا امروز
دانشمندان تمایل دارند فکر کنند که اسپیرولینا از قدیم الایام برای انسان شناخته شده است و آزتک های آمریکایی "کاشف" آن هستند. تا اوایل قرن شانزدهم ، این جلبک سبز آبی قسمت مهمی از رژیم غذایی هند بود ، باعث افزایش استقامت آنها و سلامتی می شد.

 

طبق یکی از افسانه ها ، اسپانیایی ها موفق شدند دقیقاً به لطف اسپیرولینا ، یا بهتر بگوییم ... نابودی آن ، آمریکا را فتح کنند. تسخیر کنندگان موذی آزتک ها را از طریق دریاچه Texcoco که از آن معدن معجزه آسا استخراج شده بود ، بیرون کرده و سپس آن را به طور کامل تخلیه کردند. بدون غذای "جادویی" خود ، آزتک ها ضعیف شدند و نتوانستند در برابر غریبه ها مقاومت کنند.

 

البته ، این افسانه فقط یک داستان زیبا است ، اما بر اساس واقعیت های بسیار واقعی است: چنین دریاچه ای واقعاً وجود داشته و تقریباً به طور کامل تخریب شده است ، و با آن فرهنگ خوردن اسپیرولینا نیز وجود دارد. شواهد مستندی وجود دارد که نشان می دهد برنارد دیاز کاستیلو ، فاتح اسپانیایی ، در طی لشکرکشی های خود ، توجه خود را به کیک های سبز که مکزیکی ها می خورند جلب کرده است.

 

آقای کاستیلو متوجه شد که این کیک ها از گل خشک تهیه شده اند ، که بومی ها از سطح دریاچه Texcoco جمع آوری می کردند ، "tequitlatl" نامیده می شدند و غذای مقدس به حساب می آمدند. افسوس که اسپانیایی فکر نکرد که راز سرخپوستان را به نفع خود بازگرداند و به زودی مزارع ذرت و گوجه فرنگی در محل دریاچه های تخریب شده ظاهر شدند.

 

اسپیرولینا


دفعه بعدی که عموم مردم فقط در اواسط قرن بیستم از این جلبک غیرمعمول مطلع شدند ، هنگامی بود که در سال 1965 ، در طی یک سفر علمی در آفریقا ، گیاه شناس بلژیکی ژان لئونارد یک قبیله کوچک کاننبو را در نزدیکی دریاچه چاد پیدا کرد ، که سبک زندگی آنها به طور قابل توجهی متفاوت از قبایل دیگر بود. بر خلاف دیگر آفریقایی ها ، مردم این قبیله دارای کبد سالمی بودند و بندرت بیمار می شدند. بلژیکی پس از مطالعه آداب و رسوم خود ، متوجه شد که کاننبو به طور منظم اصطلاحاً "نان سبز" می خوردند.

 

زنان قبیله با استفاده از سبدهای مشبک مخصوص، جلبک ها را از سطح دریاچه جمع آوری کرده و سپس آن را زیر آفتاب خشک می کردند. لایه ضخیمی از خمیر زمردی رنگ را روی سنگها یا مستقیم روی ماسه قرار می دادند. به لطف این "مکمل غذایی" ، کاننبو احساس گرسنگی نمی کرد و همیشه پر از انرژی بود.

 

در بازگشت به خانه ، دانشمند با چک کردن این "مکمل غذایی"متوجه شد که تقریباً 60٪ پروتئین است. این واقعیت به نظر ژان لئونارد و همکارانش بسیار جالب توجه بود و آنها توجه خود را معطوف مطالعه باکتریهای سبز دریاچه چاد کردند. با پایان قرن بیستم ، اسپیرولینا به یک غذای فوق العاده شناخته شده تبدیل شده بود ، که در بسیاری از کشورها محبوب است. و ناسا و اتحادیه فضانوردی اروپا اسپیرولینا را به غذایی اصلی برای فضانوردان تبدیل کرده اند .

 

امروزه از اسپیرولینا به طور فعال در صنایع غذایی ، مواد آرایشی و دارویی استفاده می شود. از آن برای تهیه نان ، چیپس ، سس و انواع نوشیدنی ها استفاده می شود ، به ماسک ها و کرم ها اضافه می شود و بر اساس آن مواد افزودنی زیست فعال ساخته می شود.

 

قابل توجه است که برای زنان آفریقایی ساکن در ساحل دریاچه چاد ، تغییر کمی صورت گرفته است: آنها هنوز هم به صورت دستی خمیر جلبک را از آب جمع می کنند ، و سپس آن را در فرو رفتگی ماسه ها می ریزند ، جایی که به سرعت در معرض آفتاب خشک می شود و یک فرم خرد "کیک" سبز ، "diche" نامیده می شود. این "پای ها" توسط زنان تکه تکه شده و در بازار به فروش می رسد.

 

اسپیرولینا


اسپیرولینا در چین - در دریاچه بزرگ چینگهای - به همین روش برداشت می شود. اما در آمریکا و دیگر کشورها با آب و هوای مناسب ، صدها متر مربع مخزن مصنوعی با آبراه هایی ایجاد شده که در زیر آفتاب داغ پیچ و تاب می خورند. جلبک های سبز برداشت شده از این حوضچه ها به یک کارخانه منتقل می شوند ، جایی که دیگهای فلزی می جوشد و فن ها با شدت می چرخند. بیشتر اسپیرولینا خشک شده و به یک پودر سبز مغذی برای استفاده در مکمل ها تبدیل می شود ، در حالی که مقدار کمتری به شدت پردازش می شود: از این لجن سبز  ، به آبی شفاف و پر جنب و جوش تبدیل می شود ، که برای رنگ آمیزی انواع محصولات - از آب نبات تا ماست طراحی شده است.

خواص جلبک اسپیرولینا

10 دلیل برای افزودن اسپیرولینا این مکمل به رژیم غذایی شما
1- اسپیرولینا سرشار از مواد مغذی است
2- اسپیرولینا یکی از بهترین منابع پروتئین است. به صورت خشک ، حاوی 60 تا 70 درصد پروتئین با مجموعه کاملی از اسیدهای آمینه ضروری است.          این  تقریباً همان تخم مرغ و دو برابر گوشت است.

3- اسپیرولینا سرشار از آنتی اکسیدان است
اسپیرولینا منبع خارق العاده ای از آنتی اکسیدان ها است که از ما در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کند. ماده اصلی فعال آن فایکوسیانین است که به اسپیرولینا رنگ منحصر به فرد آبی-سبز نیز می بخشد. فایکوسیانین می تواند با رادیکال های آزاد مقابله کرده و تولید مولکول های سیگنالینگ التهابی را سرکوب کرده و اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی چشمگیری ایجاد کند.

 

اسپیرولینا
4- اسپیرولینا به کاهش کلسترول بد کمک می کند
چندین مطالعه مختلف نشان داده است که اسپیرولینا یک پادزهر عالی برای کلسترول "بد" و تری گلیسیرید است. ضمن افزایش کلسترول "خوب" ، سطح آنها را کاهش می دهد. علاوه بر این ، اسپیرولینا از کلسترول "بد" در برابر اکسیداسیون محافظت می کند ، که اغلب منجر به شروع بیماری های جدی می شود.

5- اسپیرولینا به مبارزه با سرطان کمک می کند
در سال 1995 ، دانشمندان هندی توانستند اثبات کنند که اسپیرولینا ممکن است خاصیت ضد سرطانی داشته و به ویژه در برابر ضایعات پیش بدخیم حفره دهان موثر باشد.

6- اسپیرولینا فشار خون را کاهش می دهد
فشار خون بالا دلیل اصلی بسیاری از بیماری های جدی از جمله حملات قلبی ، سکته های مغزی و بیماری های مزمن کلیه است. در سال 2013 ، دوز حدود 4.5 گرم اسپیرولینا در روز نشان داد که فشار خون را کاهش می دهد. تصور می شود که این به دلیل افزایش تولید اکسید نیتریک باشد ، یک مولکول سیگنالینگ که به عروق خونی کمک می کند تا شل شوند و منبسط شوند.

7- اسپیرولینا برای رینیت آلرژیک
رینیت آلرژیک با التهاب مجاری بینی مشخص می شود ، که توسط آلرژن های محیطی مانند گرده ، شوره حیوانات و غیره ایجاد می شود. اسپیرولینا به یک درمان جایگزین محبوب برای علائم رینیت آلرژیک تبدیل شده است ، همانطور که در سال 2013 نشان داده شد حتی 2 گرم اسپیرولینا در روز می تواند به طور چشمگیری ترشحات بینی ، عطسه ، گرفتگی و خارش را کاهش دهد.

 

اسپیرولینا
8- اسپیرولینا ممکن است به بیماران دیابتی کمک کند
برخی شواهد نشان می دهد که اسپیرولینا با کاهش قابل توجه سطح قند خون ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مفید باشد ، اما تاکنون دانشمندان نمی توانند این موضوع را با اطمینان بیان کنند زیرا همه مطالعات فقط روی حیوانات انجام شده است یا به اندازه کافی بزرگ نبوده است ...

9- اسپیرولینا باعث سم زدایی و عملکرد خوب روده می شود
اسپیرولینا غلظت کلروفیل بسیار بالایی دارد (100 برابر بیشتر از سبزیجات). این ماده به بدن کمک می کند تا سموم و مواد سرطان زا را از بین ببرد و همچنین از شر میکرو فلورا بیماری زا خلاص شود. علاوه بر این ، اسپیرولینا با تغذیه فعال میکرو فلور روده با لاکتوباسیل ها و بیفیدوباکتری ها به مقابله با دیس بیوز کمک می کند.

10- اسپیرولینا سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است
اسپیرولینا رکورددار میزان آهن (25 برابر بیشتر از جگر خام) ، ویتامین E (3 برابر بیشتر از غلات گندم) ، ویتامین های گروه B (40 برابر بیشتر از ماهی ، تخم مرغ و پنیر) و بتاکاروتن (10 برابر بیشتراز هویج) علاوه بر این ، سرشار از منیزیم ، منگنز و سدیم است.

 

11- اسپیرولینا استقامت را بهبود می بخشد
برای ورزشکاران و افرادی که درگیر فعالیتهای بدنی شدید هستند ، اسپیرولینا با کاهش استرس اکسیداتیو در عضلات که منجر به خستگی می شود ، به حفظ فعالیت عضلات کمک می کند.

 

اسپیرولینا
نحوه استفاده از اسپیرولینا

مقدار مصرف
به صورت پودر ، استفاده از 10 تا 20 گرم اسپیرولینا در روز برای بزرگسالان بی خطر تلقی می شود ، اما اغلب توصیه می شود از 3 تا 5 گرم در روز مصرف کنید ، یا حداقل با این دوز شروع کنید ، 2-3 بار اول با احتیاط شدید ، اسپیرولینا باید با مشاهده واکنش بدن آنها به کودکان داده شود. برای آنها ، دوز نباید بیش از 5 گرم در روز باشد. اگر از قرص ها و کپسول های اسپیرولینا استفاده می کنید ، حتماً دستورالعمل های موجود در بسته را دنبال کنید و از مصرف بیش از حد آن خودداری کنید.

 

اسپیرولینا را به صورت پودر باید در آب گرم هم بزنید و اجازه دهید 5-10 دقیقه دم بکشد و سپس با یک لیوان آب تمیز بخورید. اگر از قرص ها و کپسول های اسپیرولینا استفاده می کنید ، به یاد داشته باشید که آنها را با آب فراوان بنوشید (حداقل 6 لیوان در روز).

 

هشداردر استفاده اسپیرولینا

با وجود خواص مفید فراوان ، اسپیرولینا را نمی توان به همه توصیه کرد. اگر از بیماری های خود ایمنی رنج می برید ، در لخته شدن خون یا تشدید بیماری زخم معده مشکل دارید و داروهای جدی تجویز شده مصرف می کنید ، بهتر است این محصول را از رژیم غذایی حذف کنید. اگر بیماری قلبی ، تیروئیدی و عروقی دارید نیز باید با احتیاط از اسپیرولینا استفاده کنید.

 

اسپیرولینا
چهار واقعیت جالب در مورد اسپیرولینا

رنگ آبی و سبز اسپیرولینا به دلیل رنگدانه فایکوسیانین است. اسپیرولینا حاوی ده تا بیست درصد فیکوسیانین است که آن را به یک منبع بسیار موثر از رنگدانه های آبی تبدیل می کند. از اسپیرولینا می توان به تنهایی استفاده کرد و یا با رنگدانه های دیگر مخلوط کرد تا رنگهای سبز ، آبی و سرخابی بی نظیری ایجاد کند.

با این حال ، مقاومت حرارتی ضعیفی دارد و در دمای بالاتر از 43 درجه خاصیت خود را از دست می دهد ، و همچنین پس از قرار گرفتن در معرض طولانی مدت در معرض نور ، رنگ محو می شود. به همین دلیل از اسپیرولینا آبی در غذاهای فرآوری شده با حرارت استفاده نمی شود ، اما در مواردی که گرما وجود ندارد به خوبی عمل می کند.

 

اغلب ادعا می شود که اسپیرولینا حاوی ویتامین B12 است ، اما این درست نیست. این ماده حاوی سودوویتامین B12 است که اثبات نشده است برای انسان مفید است.

maxresdefault.jpg

 ناسااسپیرولینا را به غذای اصلی فضانوردان تبدیل کرده است

 

از نظر تاریخی ، بیشتر اسپیرولینا تجاری در آسیا رشد می کرد ، اما از آنجا که به عنوان رنگ خوراکی مورد تأیید قرار گرفته ، بیشتر در اروپا و ایالات متحده رشد می کند. براساس این  مطالعه ،  بازار جهانی اسپیرولینا از 719 میلیون دلار در سال 2016 به بالغ بر 1،855.8 میلیون دلار در سال 2026 (با 10٪ CAGR قابل توجه) رشد خواهد کرد. با افزایش اشتیاق بیشتر مصرف کنندگان نسبت به محصولات طبیعی ، اهمیت اسپیرولینا در مکمل های غذایی و صنعت رنگ طبیعی همچنان رو به رشد است. 

 

سازمان ملل متحد  پیشنهاد اسپیرولینا به عنوان منبع غذایی برای جوامع دچار سوء تغذیه در مناطقی که زمین های زراعی برای کشت دشوار است را کرده است. طبق گفته های MicrOrganics UK اسپیرولینا در مقایسه با گیاهان زراعی دیگر آب کمتری می خواهد و فضای بسیار کمتری را اشغال می کند.

 

این مقاله به طور خلاصه بهترین تحقیقات پزشکی مبتنی بر شواهد طی سالهای گذشته را بیان می کند. با این حال ، این فقط برای اهداف اطلاعاتی است و نمی تواند به عنوان یک راهنمای مستقیم برای عمل استفاده شود. قبل از مصرف اسپیرولینا با یک متخصص مشورت کنید.

نظرات

در ادامه بخوانید...

ویتامین P چیست؟

در
ویتامین P
ویتامین P (نامهای دیگر بیوفلاونوئیدها ، روتین، فلاونوئیدها) نام مشترک برای گروهی از ترکیبات با توانایی کاهش نفوذ پذیری مویرگی و مهار فعالیت هیالورونیداز (آنزیمی است که هیدرولیز اسید هیالورونیک را شتاب می دهد) هستند. خواص این مواد مغذی نسبت به مواد ویتامین مشابه است، زیرا کمبود آنها در بدن عوارض جدی ایجاد نمی کند.
در طبیعت، این ترکیبات در حالت آزاد در قالب گلیکوئید ها یافت می شوند و رنگدانه گیاهان، گل، میوه، پوست و برگ را تشکیل می دهند.
 
تا به امروز، دانشمندان حدود 5000 ترکیبات که خواص ویتامین P  را نشان می دهند، شرح داده اند. بیشترین مورد مطالعه آنها عبارتند از روتین هاسپریدین، کورستین، مرکبات، لووتولین، کاتچین ها، آنتوسیانیدین ها. این مواد از خواص آنتی اکسیدانی 50 برابر نسبت به توکوفرول، و 20 برابر نسبت به ویتامین C برخوردارند .
 
Bioflavonoids، علاوه بر حمایت از مقاومت مویرگ ها، فرآیندهای اکسیداتیو در بافت ها را فعال می کنند، سنتز آنزیم ها را تنظیم می کنند، ماهیچه های مجاری صفراوی را آرام می کنند و از فعال شدن عوامل سرطانزا جلوگیری می کنند. علاوه بر این، روتین ترمیم اسید دهيدرواسکوربيک را در متابوليت فعال آسکوربيک بهبود می بخشد و به اين ترتيب عنصر ترکیبی ضروری ويتامين C  به دست آورده است.

 

تاریخ کشف ویتامین P یا فلاونوئیدها

در سال 1936 - 1937، آلبرت سنت گورگی، بیوشیمی مجارستانی آلبرت سنت گورگی، در طول جستجوی مواد غذایی ضد پوسیدگی، یک ماده (citrine) از لیمو را تولید کرد که خواص تقویت کننده مویرگی را تقویت کرده و عمل ضد پوسیدگی اسید آسکوربیک را افزایش می داد. دانشمند ماده جدید را Vitamin p  نامیده و توانایی آن را بر روی قدرت دیواره عروقبررسی کردند. این اصطلاح بعد به ترکیبات دیگری که خواص مشابهی دارند، گسترش یافت.
 
در طول تحقیقات، بیوشیمی ها اثر مشترک این مواد را کشف کردند - وجود حلقه های بنزن معطر در شبکه مولکولی آنها این خاصیت مشترک بود. با توجه به این ، در سال 1952، دانشمند انگلیسی T. Geissman پیشنهاد کرد که مواد مغذی گروه P نام "بیوفلاونوئیدها" را اختصاص دهد. در عین حال مکانیسم تأثیر آنها بر بدن انسان برای مدت طولانی هنوز مشخص نیست.
 
در سال 1971، متخصص زیست شناسی ریچارد پاسوو، سهم ارزشمند خود را در درک فرآیندهای رخ داده در هنگام استفاده از آنتی اکسیدان ها، از جمله فلاونوئیدها ایجاد کرد. در کارهای علمی، شیمیدان روند متوقف کردن تغییرات مرتبط با سن در اندام های داخلی را از طریق مبارزه با رادیکال های آزاد توصیف کرد. پس از 14 سال، گروهی از دانشمندان آمریکایی که در سال 1985 توسط بنیاد دیویس (در سال 1985) را اداره می کردند، روش های اساسی تشکیل فلاونوئیدها را از بافت گیاهان تولید کردند. این مطالعات در مطالعه نقش فیزیولوژیکی مواد گروه P برای بهبودی بدن تبدیل به "پیشرفت" شده است.
 

 

خواص شیمیایی بیوفلاونوئیدها

Bioflavonoids، به علت ماهیت شبکه کریستالی، متعلق به ترکیبات فنول سری C6 - C3  C6 و  یکی از ویژگی های این مواد، حضور در ساختار حلقه های بنزن است که با یک قطعه سه کربنی به یکدیگر متصل می شوند. در عین حال، مواد مغذی در درجه اکسیداسیون واحد پروپان، موقعیت و تعداد گروه های هیدروکسیل در هسته های معطر تفاوت دارند. در طبیعت، اغلب فلاونوئیدها با چهار یا پنج هیدروکسیل و به ندرت با یک، دو یا شش در مولکول وجود دارد.
 
مواد زیر دارای خاصیت خاصی برای افزایش مقاومت عروق خونی هستند: فلاونون ها، کاتچین ها، کلکون ها، فلاون ها، لوکوونتوسیانین ها، ایزوفلاون ها، دی هیدروکالکان ها، فلاونول ها، آنتوسیانین ها.
 
ترکیبات گروه P زرد، نارنجی و کریستال های سبز زرد و سبز است که اکثر آنها در آب حل می شود، در محلول کلروم، بنزن و اتیل اتر. یک ویژگی متمایز از روتین و کورستین نقطه ذوب بالا است. شاخص مواد اولیه 180 تا 190 درجه، دوم 316 تا 317 است. این مواد در آب جوش و الکل ها، که عمدتا در آب سرد حل نمی شوند، دشوار است. با محلول های آبی قلیایی، روتین و کورستین، مخلوط های همگن را تشکیل می دهند.
 
هنگامیکه متابولیسم کنسانتره FeCl3 (1٪) با فلاونوئیدها در اتانول ترکیب می شود، ترکیبات تیره رنگ می شوند. یعنی در واکنش به کاتکین ها، یک سایه تمشکی روشن (هنگام اضافه کردن محلول وانلین (1٪) به اسید هیدروکلریک)،در واکنش به هسپرین - نارنجی قرمز (هنگام کاهش با منیزیم)، در واکنش به فلاونول ها - زرد پر رنگ ).
 
حال ببینیم چرا ویتامین پی مورد نیاز است؟ چه کسانی نیاز به "درمان با بیوفلاونوئید"دارند؟ علائم هیپویتامینوز با Vitamin p چه هست؟و دستورالعمل استفاده از مواد غذایی مغذی حاوی ویتامین P کدام است؟

 

خواص ویتامین P

نقش بیولوژیکی فلاونوئیدها در کاهش نفوذپذیری مویرگی، افزایش قدرت خون و عروق لنفاوی است، و در نتیجه، افزایش جریان خون به رگ ها و بهبود انتقال مایعات بیولوژیکی به بافتها و اندامها می باشد. علاوه بر این، ویتامین P طبیعی باعث خواص رئولوژیکی خون است، زیرا تجمع گلبول های قرمز را تسریع می بخشد و سوخت و ساز بدن را تسریع می کند.
 
ویتامین P رادیکال های آزاد را نابود می کند. ویتامین P که یک آنتی اکسیدان قوی است با واکنش با یونهای فلزات سنگین، بدن را از اثرات مخرب عناصر اکسیداسیون محافظت می کند. با توجه به این خواص، فلاونوئیدها برای تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از تومور، جلوگیری از بروز اختلالات عملکردی، حمله قلبی، حفظ پوست جوان است.
کاهش فاکتور التهاب توسط کاهش غلظت پروتئین واکنش C در پلاسما (شاخص التهاب در بدن) و مهار لیپوکسیژناز (آنزیمی است که اسید آراکیدونیک را به لکو تریژن، میانجی التهاب تبدیل می کند) را کاهش می دهد.
افزایش خواص دارویی اسید آسکوربیک، جلوگیری از اکسیداسیون آن.
دریافت همزمان بیوفلاونوئیدها دارای اثر ضد باکتری قوی است، مانع توسعه بیماری های عفونی می شود.
تولید مایع بین مفصلی را افزایش می دهد. با کمبود فلاونوئیدها، سنتز مواد "روان کننده" کاهش می یابد، که منجر به ایجاد آسیب های مفصلی و بی حرکتی می شود.
تنفس سلولی را تحریک می کند، در نتیجه باعث کاهش خطر هیپوکسی، از جمله در شرایط کمبود اکسیژن می شود.
متابولیسم چربی و کربوهیدرات را عادی میکند. مولکول های فلاونوئید فعال بیولوژیکی باعث افزایش پرولیفراتور توسط پراکسیوم (organelles، مرکز واکنش های بازتوکس در سلول ها) می شود که به نوبه خود گیرنده های هسته سلولی PPAR را فعال می کند. انتهای عصب PPAR و کنترل هوموتاز گلوکز و متابولیسم چربی در ماهیچه ها و کبد.
در کنار این، گیرنده های فعال به عنوان حسگرهای مولکولی اسیدهای چرب عمل می کنند و ژن های پروتئین حمل و نقل و آنزیم ها را تنظیم می کنند. در عین حال مواد کنترلی هموستاز چربی را کنترل می کنند که منجر به تحریک اکسیداسیون اسید چرب و بهبود متابولیسم لیپوپروتئین می شود.
علاوه بر این، آزمایش ها اثرات مثبت فلاونوئیدها را بر پایداری وزن بدن و در درمان پیچیده در مبارزه با چاقی نشان می دهد.
کاهش واکنش های آلرژیک فلاونوئیدها (هسپریدین، روتن، سیانیدین، کاتچین، کورستین، میریستین) مانع از تولید سروتونین (میانجی کننده آلرژی) و هیستامین می شود، که باعث تشدید نور و ضد درد می شود. با توجه به این خواص، ویتامین P به عنوان آنتی هیستامین برای کاهش آسم برونش استفاده می شود.
بیوفلاونوئید باعث کاهش میزان جذب مواد سرطانزا که در غذا در دستگاه گوارش قرار دارند (nitrosamines، radionuclides، metals heavy metals، pesticides) می شوند.
سنتز کلاژن  را افزایش می دهد. Bioflavonoids همراه با ویتامین C از تخریب اسید هیالورونیک جلوگیری می کند، در نتیجه، قدرت بافت های اپیتلیالی طبیعی می شود.
 
این دارو دارای اثرات استروژن، آرام بخش و مسکن است. برنامه های عادی ترکیبات هورمونی گروه R استفاده می شود برای تحریک سنتز آدرنال (glyukokrtikoidov) و تنظیم سطح استرس (ساخت عادی توسط اپی نفرین و نوراپی نفرین).
پس از خونریزی، به دلیل تقویت دیواره های مویرگی، دوره توانبخشی را تسریع می کند.
عملکرد عصبی کبد و معده را عادی می کند. ویتامین P برای مدت زمان دفع صفرا "مسئول" است، در نتیجه تنظیم روند گوارش را انجام می دهد.
Bioflavonoids، به ویژه، کورستین، به عنوان بخشی از درمان پیچیده برای درمان زخم معده استفاده می شود.
کاهش خطر ابتلا به آترواسکلروز را کاهش می دهد. فلاونوئیدها گروه P را بهبود می بخشد متابولیسم کربوهیدرات در سلول متابولیسم کلسترول نرمال در رگ های خونی بود، فرایندهای التهابی در مویرگ بریده شده، به موجب آن خطر ابتلا به کلسترول بالا سه برابر کاهش می یابد.
عصاره فلاونوئید دیواره های مویرگ های چشم را تقویت می کند و وضعیت غشای سلولی را تثبیت و باعث جلوگیری از آب مروارید میشود. به همین علت، فشار داخل چشم به حالت طبیعی برطرف می شود و خطر فرآیندهای دژنراتیو در چشم کاهش می یابد.
 
تولید آنزیم ها را تنظیم می کند. علاوه بر این، فلاونوئیدها به تثبیت عملکرد فیزیولوژیکی بدن منجر می شوند.اختلالات عملکردی سیستم قلبی عروقی را کاهش می دهد. اثر مفید ویتامین باعث افزایش گردش خون مویرگی، بهبود رئولوژی خون، کاهش خطر ابتلا به آترواسکلروز در حال توسعه، انفارکتوس میوکارد، بیماری ایسکمیک قلب و بحران فشار خون بالا، به خصوص با اختلالات ریتم قلب می شود.
علاوه بر این، ترکیبات ویتامین مانند در بدن انسان عملکردهای زیر را انجام می دهد: فعالیت غده های غدد درون ریز را تحریک می کند، باعث ضعیف شدن سلول های سرطانی می شود، میزان قند خون را کاهش می دهد، ترشح صفرا را تنظیم می کند، تظاهرات تبخال را کاهش می دهد.
بیوفلاونوئید ها آنتی اکسیدان های قوی و محافظ های مویرگی هستند که در خواص دارویی با اسید آسکوربیک و توکوفرول قابل مقایسه است. آنها سیستم ایمنی و رگ های خونی را تقویت و بدن را ترمیم می کنند.
 

 

استفاده از ویتامین P در درمان بیماری ها

دیاتوز هموراژیک (هموفیلی، آسیب شناسی )
هیپو و آیتامینون P
ترومبوفلئیت سطحی
هموروئید
خونریزی از معده، بینی، ریه، روده، چشم
خونریزی های مرتبط با بیماری های عفونی (تب زرد، سرخک، عفونت های ویروسی)
بیماری های دستگاه گوارش (زخم معده یا دوازدهه)
التهاب آلرژیک دیواره های رگ های خونی (سموم مویرگی)
بیماری رادیواکتیو
گلومرولونفریت (التهاب رگ‌های خونی کوچک در کلیه‌ها) با سندرم هموراژیک
کلاژنوز( بيماريهای روماتيسمال كودكان)
بیماری های پوستی (اگزما مرطوب، درماتیت، هوموسیدروز، اریترومایسین سمی)
روماتیسم
بیماری های اندام صفراوی
ضایعات مویرگی در زمینه دریافت سالیسیلات، ضد انعقاد و داروهای آرسنیک

آنژیوادم (به انگلیسی: Angioedema) ادم پوست، بافت زیر جلدی، مخاط و زیر مخاط. بسیار شبیه  به کهیر اما در  بافت‌های عمقیتر

کمبود وریدی در اندام تحتانی
اندوکاردیت سپتیک
گلومرولونفروز آسیب به غشای گلومرول کلیه
فشار خون بالا
پورپورای ترومبوپنیک
رگهای واریسی
با توجه به توانایی فلاونوئیدها برای اتصال  به مواد مضر (هیستامین و سروتونین)، تحریک ظاهر درد و بافت ادم، ویتامین P در ترکیب با اسید آسکوربیک برای آلرژی، آسم، آلودگی، و واکنش های غذایی منفی تجویز می شود.

 

میزان مصرف ویتامین P یا مکمل های بیوفلاونوئیدها

ویتامین P (قرص، کپسول، قرص، پودر، گرانول) پس از وعده غذایی ، میزان روزانه برای دو تا سه بار در روز مصرف می شود.

مقدار نیاز روزانه بدن به ویتامین P

برای نوزادان و نوزادان زیر 2 سال - 5 تا 10 میلیگرم
برای کودکان 3 تا 5 سال - 10 تا 15 میلی گرم
برای دانش آموزان 6 تا 8 ساله - 15 تا 20 میلی گرم
برای نوجوانان 9 تا 14 ساله - 20 تا 40 میلی گرم
برای بزرگسالان، 40 تا 100 میلیگرم.
میانگین دوز دارو 150 میلی گرم در روز است. با این حال، در نارسایی مزمن وریدی، رتینوپاتی دیابتی، واکنش های پوستی به پرتودرمانی، مقدار روزانه این ماده به 1200 میلی گرم (تحت نظر پزشکی) افزایش می یابد.
 
به یاد داشته باشید، در بعضی موارد، جذب فلاوانویدها آهسته و بدون علامت است. بنابراین، با نیاز به مقدار زیادی از ماده (1000 میلی گرم)، اثر این ترکیب با ویتامین C آلی (به نسبت مساوی) و توکوفرول افزایش می یابد . فاکتورهایی را که موجب وقوع شکست P می شود، در نظر بگیرید.
 

هیپو و هیپرتویتامینوز ویتامین P

با توجه به اینکه مجموعه بیوفلاونوئیدها به واسطه میکرو فلور روده سنتز شده است، مهم است که روزانه میزان مصرف آن در بدن را کنترل کنید. مواردی وجود دارد که حتی با در نظر گرفتن مصرف مواد غذایی کافی، P - hypovitaminosis را در فرد توسعه می دهد. به همین دلیل این اتفاق می افتد.

 

علل کمبود ويتامين P

التهاب دستگاه گوارش و در نتیجه نقض جذب مواد مغذی
پیوستن به رژیم های کاهش وزن برای مدت زمان طولانی (بیش از  6 ماه)
عادت های بد، مهار جذب مواد از طریق دیواره روده (سیگار کشیدن، وابستگی به الکل)
تغذیه نامتعادل.
کمبود فلاونوئیدها اغلب در زمستان و فصل بهار (حتی در افراد سالم) ظاهر می شود، زیرا در این زمان مصرف میوه ها و سبزیجات در بدن به شدت کاهش می یابد.
 
علامت واضح کمبود ویتامین P  ظاهر شدن کبودی روی پوست با فشار کم بر روی بدن است.
 

 

علائم اوردوز با  ویتامین P

علائم هیپویتامینوز:
 
خستگی
درد در پاها و شانه هنگام راه رفتن
خونریزی های زیر جلدی
ضعف، ناراحتی
خونریزی لثه، پارادونتوزیس(التهاب شدید لثه)
هنگامی که این علائم تشخیص داده شود، بلافاصله درمان "بیفلاونوئید" را شروع کنید. رژیم تجویز شده توسط دکتر، با تمرکز بر وضعیت بیمار و شدت اختلال عملکردی را شروع کنید. اگر مدت طولانی مصرف ویتامین P را متوقف نکنید - هیپویتامینوز، پاتولوژی های جدی ایجاد می کند.
 

 

علائم کمبود طولانی مدت ویتامین P

ریزش مو
ظاهر شدن یک رنگ پوست ملایم
وقوع آکنه
خونریزی مکرر
از دست دادن دندان
ضایعه در اندام های داخلی.
در موارد شدید، به علت شکنندگی مویرگ ها، خونریزی مغزی رخ می دهد.
 
Hypervitaminosis (مصرف بیش از حد ویتامین) فلاونید غیر سمی است و تهدیدی برای سلامت انسان نیست. مواد مغذی در بدن تجمع نمی یابند و ترکیبات اضافی در آب حل شده و از طریق ادرار دفع می شوند.
 

 

درمان هموروئید با ویتامین P

در پروکتولوژی، ویتامین P برای تقویت دیواره های رگ های خونی و مویرگ ها از "شبکه" ورید رکتوم استفاده می شود. هنگام درمان هموروئید، داروهای آسکوروتین یا روتن اغلب در ترکیب با ویتامین C آلی (آسکوربات کلسیم) استفاده می شود. استفاده ترکیبی از اسید آسکوربیک و biflavonoidov کاهش تورم و خونریزی در بافت کاورنو، بهبود میکروسیرکولاسیون در شبکه وریدی از مقعد را باعث می شود.
اثر پیچیده ای از مواد در مویرگ های رکتوم، کلید رفع خونریزی هموروئیدی و جلوگیری از پیشرفت دوباره آنها در آینده است.
 
علاوه بر این، ویتامین P به از بین بردن درد و تورم که در طول تشدید آسیب شناسی رخ می دهد کمک می کند. در هموروئید، روتین در هر مرحله از بیماری مورد استفاده قرار می گیرد، بدون توجه به محل خارجی یا داخلی گره.در طول درمان با بیفلاونوئید، حالت تهوع و سردرد رخ می دهد، که بعد از 5-7 روز ناپدید می شود.
ویتامین P در ترکیب آسکوریتین در دوز 50 میلی گرم (1 قرص) تجویز می شود 2 تا 3 بار در روز. مدت درمان 3 تا 4 هفته است.
داروهای این گروه با ترومبوفلبیت و ترومبوز با احتیاط استفاده می شود.
 
ویتامین ترکیبات متابولیسم
اکثر بیوفلاوونوئید ها به گروه فنول های چند قطبی وابسته هستند، به همین علت آنها در بدن به عنوان ترکیبات فنلی عمل می کنند. در مولکول هیدروکربن های آروماتیک شامل سه لینک در معرض تغییرات متابولیک: سیستم حلقه معطر، گروه های هیدروکسیل فنولیک و جایگزین مجاور به حلقه. با این حال، متابولیسم bioflavonoids در سلول انسان در چارچوب تعدادی از مواد از گروه catechins، flavanones و flavones بررسی شده است.
 
در انسان، ذرات مواد مغذی تحت تجزیه عمیق قرار می گیرند، که طبق بیوشیمی ها آنها را برای تشخیص و مطالعه دشوار می سازد. از این رو، مکانیسم جذب ویتامین P در دستگاه گوارش به طور کامل درک نمی شود. با این حال، دانشمندان به صورت تجربی (با استفاده از کروماتوگرافی کاغذ و ضخیم شدن عصاره های پروتئین) حضور کاتچین ها و ریتین را در ادرار نشان دادند.
 
در طول آزمایش های انجام شده در موش صحرایی (حیوانات به طور سیستماتیک آماده سازی روتین برای دو هفته دریافت کردند)، دانشمندان دریافتند که 90٪ از جرم آنالیت 4 تا 5 ساعت پس از تزریق به روده منتقل می شود و 10٪ در معده تغییری ایجاد نمی کند.
 
تجزیه و تحلیل تطبیقی ​​آزمایش ها نشان می دهد که روتین و کورستین در بدن نسبت به کاتچین جذب بدن بسیار کندتر است. علاوه بر این، ماده اولیه عملا در آب معدنی، چای، بزاق غیرحلال است، اما در مایع روده و پانکراس تجزیه می شود. بر اساس این آزمایشات، بیوشیمی ها مشخص کرده اند که متابولیسم روتین در روده در شرایط هیدرولیز قلیایی رخ می دهد.
در همان زمان، به گفته برخی از شیمیدانان، اثر فیزیولوژیکی بیوفلاونوئید ها از طریق غدد درون ریز رخ می دهد. با این حال، با توجه به این واقعیت که ویتامین P برخی از گروه های آنزیم را مهار می کند، دیگر دانشمندان پیشنهاد کرده اند که مکانیسم عمل بیوفلاونوئیدها از طریق یک اثر انتخابی بر روی برخی سیستم های آنزیمی که در تنظیم نفوذپذیری عروق و تنفس بافت دخیل هستند، رخ می دهد.
بیوفلاوونوئید ها آنتی اکسیدان های طبیعی هستند که از سلول های اندام های داخلی از اثرات مخرب رادیکال های آزاد محافظت می کنند .
 
این اثر با حضور گروه های هیدروکسیل در ساختار مواد مغذی، که به عنوان یک نوع "دام" برای مواد تهاجمی استفاده می شود، توضیح داده شده است. اگر فاکتورهای آنتی اکسیدانی موجود در بدن انسان وجود نداشته باشد، رادیکال های آزاد تمایل به گرفتن تعداد از دست رفته الکترون ها را با اجبار "ذرات" را از مولکول های مواجه می کنند و موجب واکنش زنجیره ای از تغییر شکل می شوند. آسیب به غشاء سلولی، نقض فرایندهای متابولیک در آن است که در نتیجه ی آن میمیرد. این واکنش، که به عنوان "استرس اکسیداتیو" نامیده می شود، موجب توسعه بیماری های متعدد می شود.
 
علاوه بر این، "حمله" مواد با مواد ژنتیکی بدن، به حامل اطلاعات DNA واکنش نشان می دهند، در نتیجه جهش های ناخواسته یا نئوپلاسم های بدخیم رخ می دهند. در کنار این، رادیکال های آزاد هم مولکول ها را در بافت های اندام های سالم می چسبانند، و جریان طبیعی واکنش های بیوشیمیایی را مختل می کند. این فرآیند به ویژه در پوست ظاهر می شود.
 
در تمرینات درمانی، ترکیبات آنتی اکسیدانی، از جمله بیوفلاونوئیدها، برای خنثی کردن مولکول های تهاجمی با الکترون ناسازگار استفاده می شود. هنگام مصرف، این مواد با افزودن مولکول ناپایدار با اکسیژن تماس می گیرند. با توجه به این واکنش، رادیکال های آزاد فعالیت های خطرناکی خود را از دست می دهند، زیرا ثبات آنها بازسازی می شود.
 
توانایی فلاونوئید برای اتصال به ذرات اکسیژن بستگی به تعداد گروه های هیدروکسیل در ساختار مولکول دارد. قویترین آنتی اکسیدان ها در میان مواد گروه P پروانتیسیانیدین است.
 
علاوه بر این، برخی از ترکیبات پلیفنولی، به ویژه رزوراترول و کورکومین، فون های رشد سرطانی را خنثی می کنند، سلول های بدخیم را از بین می برند و سلول های بدن سالم را تقویت می کنند. مطالعات انجام شده در دانشگاه ایلینوی (ایالات متحده آمریکا) تایید می کند که اثربخشی استفاده از رزوراترول برای سرطان کبد 37-48٪، غدد پستان 43-47٪ و معده 35-41٪ در برابر پس زمینه رشد سلول های سالم 9-18 ٪ است.
 
در کنار حفاظت آنتی اکسیدانی، فلاونوئیدها دارای خواص ضد قارچ و ضد باکتری هستند.
 

 

منابع ویتامین P

بیوفلاونوئید ها در ارگان های گیاهی یافت می شوند: برگ ها، ریشه ها، گل ها، میوه ها . بزرگترین مقدار ویتامین P در خمیر و پوست مرکبات، میوه های قرمز یا به رنگ ارغوانی بورژوانی، بنفش (گیلاس، زغال اخته، آلو) موجود است.
در میوه های برخی از گیاهان، فلاونوئیدها عمدتا در پوست (سیب، خیار، گلابی) متمرکز می شوند. در عین حال، هر محصول حاوی ترکیب استثنایی فلاونوئیدها است. به عنوان مثال، بتایین و بتینین در چغندرها، آنتوسیانین ها در زغال اخته، فلاونون ها در میوه های مرکبات و کاتچین ها در چای (سبز) وجود دارد.
 

وجود دارد.

نام محصول محتوای فلاوانویدها در 100 گرم محصولات میلی گرم
Chokeberry 3000
گیلاس 2300
پرتقال 500
لیمو 500
انگور 430
زرشک 400
هلو 350
زغال اخته 300
قره قاط  300
توت فرنگی وحشی 300
توت فرنگی 250
آلو 90
گیلاس شیرین 85
تمشک 250
توت سیاه 240
توت قرمز 210
توت قرمز 210
سیب 80
   
کلم سفید 160
گل کلم 140
سیب زمینی  100
کاهو ، اسفناج 90
فلفل بلغاری 300
گوجه فرنگی 60
   
   
سویا 56
میوه کاج 48
فندق 40
کنجد (غلات) 34
 

 

منابع ویتامین P در  گیاهان

گیاه دم اسبی، زالزالک، برگ چای، Polygonum در، شیرین بیان، پایا، پیسما ، لئونوس، هر نوع گیاه یا بوته یا درخت از جنس بامیه از خانواده پنیر کیان (ترش). غلظت فلاونوئیدها در یک فنجان نوشیدنی بین 40 تا 400 میلی گرم بسته به نوع مواد خام و روش بخار شدن است.
 
آماده سازی
همیشه رژیم غذایی روزانه با فلاونوئیدها امکان پذیر نیست. اگر منابع طبیعی این مواد برای مصرف در دسترس نباشند، کارشناسان توصیه می کنند که مکمل های فعال بیولوژیکی حاوی عصاره های طبیعی از مواد گیاهی برای پر کردن نیازهای روزانه را در نظر داشته باشند.
 
داروهای حاوی ویتامین P
 
"عصاره مليلووت + روتن" - تهيه آمپول بر اساس عصاره روتين و شبدر. این دارو دارای ضد التهاب، ضد میکروبی و antiedematous و vazo- cytoprotective deystviya
.Inektsiya معمول - "شیرین بیان " به منظور افزایش دیواره مویرگی در سلولیت، ریزش مو، روش های mezoterapii
Dlya بهبود آمادگی مو خارج شده است به عنوان یک ماسک استفاده می شود، ترکیب با  parentoralnym.
Venaruton یک درمان پزشکی برای محافظت از تنفس عروق خونی است. عنصر فعال داروی روتن است.
Venaruton به شکل کپسول، قرص های اشباع شده برای مصرف خوراکی و ژل برای استفاده خارجی تولید می شود. محتوای روتین در کپسول 300 میلیگرم است، در قرص های 1000 میلی گرم، ژل 20 میلی گرم در هر گرم مخلوط است.
تروکسرورتین یک مکمل نیمه سنتتیک روتین است که دارای فعالیت P ویتامین است. معنی تثبیت اسید هیالورونیک در غشای سلولی، مهار هیالورونیداز شکنندگی مویرگی و نفوذ پذیری را کاهش می دهد.
شواهد مستقیم برای استفاده از troxerutin - نارسایی وریدی، ترومبوفلبیت سطحی، بواسیر، واریس، اختلالات مقاومت مویرگی، هماتوم. فلاونوئید "مصنوعی" در کپسول های خوراکی و ژل موضعی موجود است.
آسکوروتین یک عامل دارویی بر اساس ریتین و اسید آسکوربیک است. این دارو برای hypovitaminosis، خونریزی، سرخک، روماتیسم، هموروئید، خونریزی در چشم استفاده می شود.
قرص "روتن" - گلایکوزید، از گل و برگ های گندم سیاه حاصل می شود. 1 قرص حاوی 20 میلیگرم ماده فعال است. برای جلوگیری از خونریزی از علل مختلف، یک نسخه از دارو برای تقویت رگ های خونی و مویرگ ها تجویز می شود.
داروهای تراکسیازین - یک داروی ضد انعقادی است که شامل یک فتوسونات تروکسرورتین نیمه صنعتی (95٪) است. این دارو از جنس خارجی به صورت ژل و به صورت خوراکی در قالب کپسول استفاده می شود.
Venomax آماده سازی پیچیده بر اساس DNA جدا شده از ماهی آزاد ماهی و عصاره دانه انگور است. کاربرد داروهای تجویز شده در بیوفیزیکی بیماریهای قلبی عروقی.
قرص برگ چای یک ترکیب پودر آلی از کاتچین ها حاوی 15، 30 و 50 میلی گرم ویتامین P در هر کپسول است.
کورستین - فلاونوئید گلیکوزیدها aglycone متعلق به گروه R. گیاهی رنگدانه مقرر در درمان های پیچیده ضایعات فرسایشی حفره دهان، بیماری لثه، بیماری های چرکی بافت نرم، دیستونی neurocirculatory، گلومرولونفریت مزمن، زخم معده، بیماری ایسکمیک قلب.
به یاد داشته باشید، پذیرش کنترل نشده از فلاونوئیدها در 50٪ موارد عوارض جانبی به شرح زیر دارد: سوزش سر دل، نفخ، گرگرفتگی، اسهال، سردرد، واکنش های آلرژیک.
 

 

تعامل عصاره فلاونوئیدها و سایر مواد

کورستین قابلیت زیست پذیری اسید بنچنیک، اسید لاکتین و اسیدهای چرب اشباع نشده (امگا 3) را افزایش می دهد.
ویتامین P با قرار گرفتن در معرض اکسیژن، نور خورشید و گرمای بیش از حد از بین می رود.
الکل و نیکوتین باعث کاهش 3 برابری غلظت فلاونوئیدها در بدن می شود.
رویتین خواص دارویی ویتامین B1 را تضعیف می کند .
آسكوروتين دارويی با توجه به ميزان اسيد آسكوربيك جذب آهن و پنی سيلين ها را كاهش مي دهد و باعث كاهش اثر درمانی ضد انعقادی مي شود.
ویتامین P باعث افزایش خواص درمانی روی(زینک) و سلنیوم می شود.
کنسانتره بیوفلاونوئیدها جلوگیری از اکسیداسیون اسید آسکوربیک را افزایش می دهد و خواص دارویی خود را ده برابر می کند.
ویتامین P باعث جذب بتا کاروتن در روده می شود.
تحت عمل آنتی بیوتیک ها، سالیسیلات ها، داروهای گلوکوکورتیکواستروئید و سولفاکس، کنسانتره فلاوانویدها جذب نمی شود.
مواد گروه P از بروز عوارض هنگام مصرف ضد انعقادی جلوگیری می کنند (سینکومارا، وارفارین).
ویتامین P در هنگام تعامل با کربوهیدراتها، ترکیبات پیچیده - گلایکوزیدها را تشکیل می دهد که بدن را از عوارض جانبی محیط خارجی محافظت می کند.
Bioflavonoids با یکدیگر و اسیدهای ارگانیک ترکیب می شوند.
به یاد داشته باشید، انجماد و گرمای مواد غذایی تازه باعث کاهش غلظت ترکیبات ویتامین در مواد غذایی می شود.
 

 

نتیجه گیری

بنابراين، بيوفلاوويوئيدها به علت خواص ضدافسردگی، ضدالتهابی و بيشتر به منظور تقويت عروق خونی و افزايش کارايی دارويی اسيد آسکوربيک مورد استفاده قرار می گيرند.بسیاری از آنها به عنوان عامل ضد التهابی، آرام بخش و ضد زخم مورد استفاده قرار می گیرند و بعضی از آنها به علت خواص شیمی درمانی و هپاتوپتیک برای درمان هموروئید و اختلالات کبدی است.
 
در طی مطالعات اپیدمیولوژیک و آزمایشگاهی، بیوشیمی ها اثرات ضد تومور کورستین و کورکومین را ثابت کرده اند. با توجه به توانایی مواد برای بازگرداندن یکپارچگی ژن "ضد سرطان" (p53) در سلول های بدخیم، آنها در موفقیت درمان سرطان، از جمله کولون، پروستات، سرطان پستان، بیماری هوچکین، مورد استفاده قرار می گیرند.
 
با توجه به اینکه بیشترین مقدار ویتامین P در گیاهان با رنگدانه شدید متمرکز شده است، برای جلوگیری از اختلالات عملکردی و تقویت سیستم ایمنی بدن، متخصصین تغذیه توصیه می کنند سبزیجات تازه و میوه ای را که هر روز در رنگ های تیره رنگ می شوند، مصرف کنید. در عین حال، در فصل زمستان و بهار سال، توصیه می شود که در تغذیه و رژیم غذایی روزانه، مکمل های ویتامین P را اضافه کنید.امروزه کنسانتره فلاونوئید خالص بسیار نادر است، زیرا این ترکیبات به طور طبیعی در ترکیب با سایر مواد یافت می شوند.

نظرات

در ادامه بخوانید...

امگا 3 چیست؟ خواص، منابع

در

 

امگا 3 چیست؟

امگا 3 یک گروه از اسیدهای چرب اشباع نشده (PUFAs) است که غشای سلولی و اندام های داخلی یک فرد را از تخریب محافظت می کند. بدون این ترکیبات، عملکرد کامل سیستم های عصبی، ایمنی و قلب و عروق، سنتز مناسب هورمون های بافت، پروستاگلاندین ها، متابولیسم درست مواد ضروری غیر ممکن است. علاوه بر این، اسیدهای چرب اشباع نشده التهاب را مهار می کنند، شرایط مفاصل را بهبود می بخشد، مبارزه با اختلالات عاطفی، سندرم خستگی مزمن را برطرف می کنند.
 
بگذارید به جزئیات بیشتری در مورد اسیدهای امگا 3 و آنچه در آنها وجود دارد، بپردازیم.
 
 

اطلاعات عمومی در باره امگا 3

لیپیدهای کلاس Omega 3 به گروهی از چربی های ضروری تعلق دارند ، زیرا بدن انسان آنها را به طور مستقل ترکیب نمی کند. بنابراین، آنها باید به طور منظم با غذا خورده شوند.
 
اسید داکوساگزنئوئیک (DHA) بخشی از ماده خاکستری مغز، غشای سلولی، شبکیه، اسپرم، بیضه ها را تشکیل می دهد . علاوه بر این، DHA نقش مهمی در تشکیل سیستم عصبی نوزاد دارد.
 
Eicosapentaenoicic acid (EPA). بازسازی غشاء سلولی را تحریک می کند، مکانیسم های انتقال لیپید را در  جریان خون طبیعی، سیستم ایمنی را فعال می کند، جذب چربی ها را در دستگاه گوارش بهبود می بخشد، عملکرد آنتی اکسیدانی بدن را افزایش می دهد.
 
اسید آلفا لینولنیک (ALA). چربی های این نوع کمک به مبارزه با استرس، کلسترول بد، فشار خون بالا، مشکلات پوستی، مو، ناخن (خشکی، seborrhea، طبقه بندی). علاوه بر این، آنها یک زیرساخت ساختمانی برای سنتز اسید های چرب ایکوزاپنتانوئیک و داکوزا هگزاوان هستند.
 
لیپید EPA و DHA در محصولات دریایی یافت می شود. آنها برای بدن انسان مفید هستند،بر خلاف مواد غذایی گیاهی حاوی ALA، زیرا آنزیم های زیادی برای جذب آنها مورد نیاز نیست.

 

خواص امگا 3

تری گلیسیرید های غیر اشباع مثل امگا 3 مواد مغذی ضروری برای انسان هستند، زیرا عملکرد بیولوژیکی، ساختاری، انرژی و ذخیره سازی را انجام می دهند.
 
سنتز هورمون های بافت (ایکوسانوئید) را افزایش می دهند و تمامی واکنش های بیوشیمیایی سلول افزایش می دهد.
- امگا 3 باعث کاهش غلظت کلسترول "بد"، از جمله لیپوپروتئین با چگالی کم. در نتیجه خطر ابتلا به آترواسکلروز، انفارکتوس میوکارد و سکته مغزی کاهش می یابد.
- امگا 3 در تشکیل سلول های ژرمن (اسپرم)، غشاهای نورون مغزی و غشاهای شبکیه نقش دارند.
- امگا 3 در تنظیم سنتز هورمون ها و استروئید ها، از جمله تستوسترون نقش دارند.
- امگا 3 در حمل اکسیژن به بافتها شرکت می کند.
- امگا 3 عملکرد انقباضی عضله قلب را بهبود می بخشد.
- امگا 3 متابولیسم هورمون شادی (سروتونین) را تنظیم می کنند، استرس روانی-احساسی را کاهش می دهند، از خطر افسردگی جلوگیری می کنند.
- حفظ انعطاف پذیری مفاصل، شدت درد در آرتریت و آرتروز را کاهشمی دهد.
- باعث افزایش حساسیت به انسولین (با کاهش پیشرفت توده در روده).
- کاهش التهاب در بدن، جلوگیری از توسعه واکنش های آلرژیک و بیماری های خود ایمنی.
- افزایش توابع شناختی مغز (حافظه، توجه، یادگیری).
- سرکوب اشتهای بیش از حد.
- بهبود وضعیت عملکردی درم.
- افزایش وضعیت ایمنی بدن.
- رشد توده عضلانی را افزایش می دهد.
- افزایش عملکرد عصبی-عضلانی، استقامت، تن عضله عمومی.
- سنتز کورتیزول (هورمون استرس) را مهار می کند.
- علاوه بر این، روغن ماهی حاوی ویتامین A ، E ، D است که باعث بهبود وضعیت پوست، تقویت بینایی، کاهش تحریک پذیری عصبی، بهبود کشش غشای سلولی، تقویت بافت استخوانی می شود. 

 

میزان نیاز روزانه به امگا 3

نیاز روزانه به اسیدهای امگا 3، بسته به جنس، سن، وضعیت سلامتی، منطقه محل اقامت، 1-2 گرم است. در دوران بارداری، یائسگی، میزان روزانه بدنسازی به 2 تا 5-3 گرم و با وزن کمتر از 3 تا 4 گرم افزایش می یابد. حد بالای ایمنی برای مصرف ترکیبات 8 گرم است.
 
علاوه بر این، نیاز به چربی های سالم با افزایش حالت های زیر بیشتر می شود:
 
حالتهای افسردگی و خودایمنی (تیروئیدیت، لوپوس اريتماتوز، بیماری آلزایمر)
در فصل سرد
فعالیت های ورزشی شدید
آترواسکلروز
بیماری های انکولوژیک
تهدید حمله قلبی یا سکته مغزی
در دوران کودکی و پیری
 
برای درمان اختلالات عملکردی، 2 تا 4 گرم امگا 3 در روز مصرف کنید. در این مورد، اولویت استفاده از کنسانتره های منشاء حیوانی (EPA، DHA) است. بخش روزانه به 3 قسمت تقسیم شود.

عوامل مؤثر بر عدم تری گلیسیرید ضروری در بدن

برای کار کامل بدن، مهم است که حداقل  0.65 گرم امگا در روز مصرف کنید. اگر میزان لیپید در روز کمتر از حداقل بحرانی باشد، کمبود چربی ایجاد می شود.
 
طولانی شدن رژیم
رژیم غذایی نامتعادل، از جمله گیاهخواری و غذاهای خام
پیوستن به monodiets سفت و سخت (رژیم غذایی مونو رژیم وعده های تک غذایی است)
اختلال دستگاه گوارش

 

علائم کمبود امگا 3

تشنگی ثابت
پوست خشک
ناخن های شکننده
ریزش مو
شوره سر
افسردگی طولانی مدت، بی تفاوتی
آلرژیک بثورات پوستی
یبوست
درد در مفاصل، ماهیچه ها، تاندون ها
بهبود زخم به کندی، سایش، خراش.
فشار خون بالا
وخامت حافظه، توجه
خستگی، ضعف، از دست دادن عملکرد
عقب ماندگی ذهنی (در نوزادان و کودکان پیش دبستانی)
کاهش ایمنی، سرماخوردگی مکرر.
به یاد داشته باشید کمبود امگا 3 در بدن باعث آسیب به بیماری های عصبی، بیماری های خود ایمنی، اختلالات قلبی عروقی، اختلالات هورمونی می شود.
 
با این حال، با وجود این واقعیت که مصرف بیش از حد چربی های غیر اشباع بسیار ناچیز است، مصرف غیرقابل کنترل چربی ها می تواند به سلامت مضر باشد.

 

علائم اوردوز با امگا 3

اسهال طولانی مدت
فشار خون پایین
اختلالات دستگاه گوارش
کاهش لخته شدن خون و در نتیجه خونریزی در مفاصل (هماتوژن)، خونریزی داخلی و خارجی 
اختلالات مربوط به دریافت مواد:
هیپرکلسمی
عدم تحمل فرد
پرکاری تیروئید
سل (فاز فعال)
علاوه بر این، امکان استفاده همزمان از چربی های ضروری با ضد انعقاد خوراکی یا فیبرها، مهم است که با دکتر خانوادگی صحبت کنید.

 

استفاده پزشکی از امگا 3 در درمان بیماری ها

با توجه به اینکه چربی های امگا 3 حاوی هیپوليپیدمی، ایمونوادوالسیون، ضد انعقاد (ته نشینی خون) و اثرات ضد فشار خون هستند، آنها با موفقیت در فعالیت های دارویی مورد استفاده قرار می گیرند.
موارد استفاده از امگا 3
چاقی
ضایعات مزمن مفاصل
فشار خون بالا
دیابت
کمبود وزن
هیپوکلسترولمی
بیماری های عروق مغزی
آرتریت روماتوئید
بیماری های پوستی آلرژیک (پسوریازیس، اگزما)
آسیب به عروق اندام
بیماری های خود ایمنی (نفروپاتی، تیروئیدیت، لوپوس اريتماتوز)
استئومیلیت
آسیب های قلبی عروقی (آریتمی، ایسکمی، انفارکتوس میوکارد)
حالت افسردگی
سندرم روده کوچک
علاوه بر این، این لیپیدها برای پیشگیری از تومورهای سرطانی (در درمان پیچیده) مورد استفاده قرار می گیرند.

 

چگونه می توان امگا 3 (در کپسول) را مصرف کرد؟

برای درمان اختلالات عملکردی، چربی های حیوانی (DKG و EPA) مورد استفاده قرار می گیرند. دوزهای درمانی لیپید های ضروری 2.5 تا 3 گرم در روز است. کپسول روغن ماهی بلافاصله بعد از خوردن غذا با 100 میلی لیتر آب خالص مصرف شود . میزان روزانه به سه قسمت مساوی تقسیم می شود.

مکمل های امگا 3

برچسبهای داروهای حاوی لیپید اغلب کل مقدار روغن ماهی را در کپسول نشان میدهند. با این حال، برای درمان اختلالات عملکردی، انتخاب کردن ترکیبات حاوی غلظت بالا EPA و DHA مهم است.
 
امگا 3، (Solgar). این داروی حاوی بخش بزرگی از اسیدهای چرب امگا 3 است که از عضلات ماهی های ماهی سرد گرفته می شود. حجم کل ليپيدهاي polyunsaturated در يک کپسول 882 ميليگرم (504 ميليگرم EPA و 378 ميليگرم DHA) است.
امگا 800 . روغن ماهی آلی در کپسول های نرم ژلاتین موجود است. این مجموعه بیولوژیک شامل: اسید داکوزاگزنئوئیک (320 میلی گرم) و اسید ایکوزاپنتانوئیک (480 میلی گرم) اسید است.
فوق العاده امگا 3 . ترکیب این مکمل شامل 750 میلیگرم تری گلیسیرید امگا 3 (500 میلی گرم EPA، 250 میلی گرم DKG) است. علاوه بر این، هر مکمل کپسول محصور شده در یک پوشش ضد عفونی خاص (برای جلوگیری از طعم ناخوشایند و جلوگیری از تهوع).
امگا 3 (منبع طبیعی). کپسول ژلاتین حاوی 600 میلی گرم چربی های اشباع نشده (200 میلی گرم DHA، 400 میلی گرم EPA) است.
برای حفظ سلامت، مدت دوره مکمل 3 تا 4 ماه است. 1 تا 2 بار در سال مصرف شود. 

 

منابع غذایی امگا 3

با توجه به اینکه چربی های ضروری توسط میکرو فلور روده ای تولید نمی شوند، روزانه حجم مصرف خود را کنترل می کند.
 
جدول شماره 1 "منابع غذایی" حیوان "امگا 3"
 

منابع غذایی امگا 3

تعداد EPA و DHA در 100 گرم محصول، گرم
ماهی ماهی ساردین 26 - 30
کبد چرب 15
ماهی ماهی قزل آلا 10
خاویار سیاه و سفید قرمز 6 - 7
 شاه ماهی آتلانتیک 1.5 - 2.4
 سالمون آتلانتیک 1.2 - 2.4
ماهی خال مخالی 2
ماهی تن 1.6
نیزه ماهی 1.14
ماهی قزل آلا 0.7 - 1.3
صدف ها 0.7
میگو 0.6
خرچنگ 0.3 - 0.4
جدول  2 "محصولات حاوی امگا 3 گیاهی"

 

منبع اسید آلفا لینولنیک غلظت ALA در 100 گرم غذا، گرم
روغن کنجد 55
برگ های بادام زمینی (تازه) 50
دانه کتان (تازه) 18
روغن کلزا 9 - 12
روغن گردو 11
کوینولا (کروپ) 8
روغن زیتون گندم 7
روغن خردل 5 - 6
گردو 5.5
دانه چیا  5
پورتولاکا (تازه) 4
اسفناج (تازه) 0.9
اسپیرولینا 0.8
تمشک، توت فرنگی 0.15
تربچه 0.6
خردل (برگ) 0.5
روغن زیتون 0.45
بادام 0.4
آووکادو  0.15
کلم (گل کلم، کلم بروکلی) 0.1
فندق 0.1
به یاد داشته باشید ترکیبات امگا 3 به واسطه اثر خورشید، اکسیژن و دمای بالا به راحتی تخریب می شوند. بنابراین، برای تامین نیازهای روزانه بدن به چربی های ضروری، توصیه می شود از ماهی های آب های شور ، سبزیجات تازه و میوه ها، روغن های گیاهی، آجیل  استفاده کنید.
برای حفظ مواد مغذی، محصولات حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع را در یک مکان سرد در یک ظرف کاملا در بسته قرار دهید.

 

امگا 3 برای کودکان

اسیدهای چرب امگا 3 نقش مهمی در شکل گیری سیستم های عصبی، ایمنی و هورمونی کودک و همچنین آنتوزیون صحیح مغز، حفظ عملکرد دستگاه های تصویری، مولرهای انقباضی دارند. جالب توجه است، در اولین سال زندگی، کودک تمام مواد مغذی ضروری از جمله تری گلیسیرید را همراه با شیر مادر دریافت می کند. با این حال، در 90٪ از زنان در طول شیردهی، کمبود حسی اسیدهای چرب اشباع نشده در بدن وجود دارد. به عنوان یک نتیجه، یک کودک از سنین پایین کمبود چربی را تجربه می کند.

علائم کمبود امگا 3 در کودکان

دیاتوز، درماتیت آتوپیک (به علت اختلال عملکرد سیستم ایمنی بدن)
کاهش توانایی های شناختی (عملکرد، تمرکز، حافظه)
بیش فعالی
پوست خشک
واکنش های آلرژیک
تاری دید
جالب توجه است که مغز یک کودک تا 14 سالگی رشد میکند. بنابراین، برای کودکان از سال اول زندگی مصرف حداقل 1 گرم امگا 3 در روز را در برنامه تغذیه آنها بگنجانید. برای این، منوی روزانه شامل مواد غنی شده با میوه ها، سبزیجات، غذاهای دریایی، روغن کرچک است. علاوه بر این، نیاز روزانه به چربی ها با کنسانتره روغن ماهی پر می شود. با این حال، برای نوزادان تا سه سال بلعیدن کپسول بزرگ مشکل است. بنابراین، سؤال مطرح می شود:

چگونه کودکان مکمل امگا 3 را مصرف کنند؟

نحوه مصرف امگا3

برای حل این مشکلات، تولید کنندگان مخلوط های خاصی تولید می کنند که به شکل شربت، آب نبات، چاشنی جویدن می باشد.

نام مکمل های محبوب کودکان با امگا 3:

"امگا 3 برای کودکان" از اوریف لیم (سلامتی، سوئد). آماده سازی شامل روغن ماهی، ویتامین E، روغن لیمو، آنتی اکسیدان ها است. این مکمل به شکل شربت تولید می شود.
"امگا 3 برای کودکان" (دلتا پزشکی، سوئیس). Biocomplex حاوی روغن ماهی، موم زنبور عسل، ویتامین A، C، D3 است .
"Supradin با کولین و امگا 3" (Bayer، آلمان). این دارو شامل: اسید داکوزاگزنئوئیک، نیکوتین آمید، کلکلسیفرول، ویتامین A، E، C ، B4 ، B6 ، B12 می باشد. شکل مکمل به صورت آب نبات مارمالاد.
" Intello چند کاربرده با امگا 3" (Ferrosan، دانمارک). این دارو شامل: کنسانتره روغن ماهی، از جمله EPA و DHA، توکوفرول، ویتامین C است. ترکیب این کودکان به شکل کپسول های جویدنی با طعم توت سیاه تولید می شود.
"Pikovit امگا 3" (Krka، اسلوونی). مکمل مولتی ویتامین حاوی روغن ماهی، ویتامین های B (تیامین، اسید فولیک، پیریدوکسین، ریبوفلاوین، سیانکوبالامین)، رتینول، توکوفرول، کلکلسیفرول، دکوپانتنول، اسکوربیک اسید است. شکل این مکمل بصورت شربت است.
به یاد داشته باشید، پزشک متخصص اطفال دوز و رژیم مصرف چربی را بر اساس سلامت نوزاد تعیین می کند.
 

 

امگا 3 برای زنان

با توجه به اینکه PNZH "مسئول" فرآیندهای متابولیک در بدن، انعطاف پذیری غشای سلولی و عملکرد صحیح مغز است، برای هر زن مهم است که حداقل 1 تا 1.5 گرم امگا 3 در روز مصرف کند. هنگامی که بارداری رخ می دهد، نیاز روزانه به تری گلیسیرید 2 برابر افزایش می یابد.
 

مزایای روغن ماهی برای زنان

- کاهش درد قاعدگی، خلق و خو را در "روزهای بحرانی" بهبود می بخشد، دارای اثر ضد التهابی است.
- کاهش اضطراب، بهبود خلق و خوی، اثربخشی داروهای ضد افسردگی را افزایش می دهد.
- کاهش چربی و کاهش چین و چروک پوست.
- باعث جلوگیری از پوکی استخوان می شود، مخصوصا در دوران یائسگی.
علاوه بر این، روغن ماهی یک عامل تغذیه ضروری برای یائسگی است. با توجه به اینکه یائسگی با نقض متابولیسم مواد معدنی و چربی همراه است، زنان بالای 55 سال دارای آسیب های عروقی، از جمله اختلال عملکرد اندوتلیال هستند.
برای جلوگیری از توسعه ترومبوز، آسیب های قلبی عروقی، اختلالات متابولیک و همچنین کاهش علائم ناخوشایند یائسگی (ضربان قلب، گرگرفتگی، عرق شبانه)، جیره غذایی روزانه با غذاهای غنی از چربی های ضروری و یا ترکیبات زیست محیطی غنی شود.

نتیجه گیری

بنابراین، امگا 3 یک نوع از لیپید های ضروری است که نشان می دهد اثرات ضد التهاب، ضد انعقاد، ایمن سازی، آنتی اکسیدان و ضد چربی دارد.این چربی ها توسط بدن انسان سنتز نمی شوند، بنابراین بسیار مهم است که آنها را از خارج به برنامه غذایی اضافه کنیم. برای انجام این کار، در منوی روزانه ، غذاهای دریایی، روغن زیتون، سبزیجات تازه را بگنجانید. علاوه بر این، 1 تا 2 بار در سال، شما نیاز به مکمل زیستی دارید که حاوی امگا 3  (EPA و DHA) است.
 
میزان مطلوب مصرف چربی 1 گرم در روز است. اگر پوست خشک، شوره سر، آکنه، پسوریازیس یا اگزما وجود داشته باشد، مقدار روزانه اسید به 2 تا 3 گرم افزایش می یابد.
 
به یاد داشته باشید قبل از مصرف کنسانتره های چربی، مهم است که ارزیابی مزایا و آثار استفاده از آنها را انجام دهید. افراد مبتلا به نارسایی احتقانی قلب، سندرم هموراژیک، آنژین ناپایدار، آلرژی به غذاهای دریایی برای مصرف داروهای امگا 3 تنها تحت نظارت یک پزشک مجاز به استفاده هستند.

نظرات

در ادامه بخوانید...

نحوه مصرف ویتامین K2، خواص، منابع

در
ویتامین K2
ویتامین K2 (نام دیگری برای مناکینون) یک ترکیب محلول در چربی از ویتامین های گروه K است که برای حفظ سنتز پروتئین طبیعی و متابولیسم کامل مواد مغذی در بدن ضروری است.
 
این عنصر ابتدا توسط دانشمندان آمریکایی Binkley و Doisy در سال 1939 از غذای پخته شده ماهی جدا شد. بیوشیمی ها کشف کرده اند که ماده یک اثر ضد هورمونی دارد که متفاوت از خواص عملکرد ویتامین K1 است. ماده جدید K2 نام دارد.
 
مناکینون (Menaquinone) نقش مهمی در فرآیندهای پشتیبانی از حیات انسان دارد، به عنوان potentiates تشکیل سلول های استخوان جدید، ترویج جذب کلسیم است، در واکنش لخته شدن خون نقش دارد. علاوه بر این، برخی از ساختارهای پروتئینی موجود در ارگانیسم، به ویژه عناصر موجود در بافت قلب و ریه، فقط در حضور ویتامین K2 سنتز می شوند. به همین دلیل، این ماده به عنوان کمک کننده ضروری برای پوکی استخوان در سالمندان عمل می کند.
 

 

خواص فیزیکی و شیمیایی ویتامین K2

ویتامین K2 یک پودر کریستال زرد است که در حلال های آلی (اتانول بی آب، کلروفرم، بنزن، اتر) قابل حل است و عملا در آب حل نمی شود. تحت تاثیر هیدروژن، به راحتی تبدیل به هیدروکینون های بی رنگ می شود که در حضور اکسیژن دوباره به کینون رنگین تبدیل می شود. طیف جذب مناکینون ها و فایولووینون ها مشابه هستند، اما اولین مواد UV نور را به شدت جذب می کنند. حداکثر ویتامین K2 در hexane در 243، 249، 260، 325 نانومتر قرار دارد. در عین حال، با توجه به حساسیت ماده به نور فرابنفش، این طیف جذب به سرعت از بین می رود. برای تعیین ویتامین K2 در محلول های خالص، در 90٪ موارد، با استفاده از تجزیه و تحلیل طیفی مشخص می شود.
 
مواد مغذی Antihemorrhagic متعلق به دسته های محلول در چربی نفتو کینون ها ( Naphthoquinone)است.نقطه ذوب مناکینون 53.5 - 54.5 درجه است که سبب بی ثباتی ترکیب در محیط می شود.فرمول ساختاری این ماده 2-متیل-3-دی فورنسیل-1،4-naphtoquinone است.
 
ویتامین های طبیعی K2 و K1 قادر به اصلاح یکدیگرند. جالب توجه است، در بدن پرندگان، پستانداران، فيلوكينون ها به منواكينون تبديل می شوند.
 

 

خواص ویتامین K2 در بدن انسان

نقش متابولیک مواد مغذی به دلیل مشارکت ویتامین K2 در تغییر پروتئین بافت استخوانی و سیستم انعقاد خون است. در شروع انعقاد پردازش menaquinone به عنوان یک تحریک کننده سازه آنزیم بیوسنتز مورد نیاز برای تشکیل شکل فعال ترومبین و ترومبوپلاستین می باشد. همراه با این ویتامین K2 اوستئوکالسین را فعال (پروتئین غیر کلاژنی استخوان)، دخیل در ساختن بافت استخوان و مفصل می کند. با توجه به این، اسکلت انسان ، تراکم و قدرت را به دست می آورد.
 
سایر خواص مفید Menaquinone یا ویتامین K2 :
 
حالت عملکردی دندان ها را بهبود می بخشد
در مکانیزم های تمیز کردن عروق و از بین بردن کلسیم کریستالی شرکت می کند
فرآیندهای بازسازی را در بدن تنظیم می کند.
عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می بخشد
عملکرد کبد و قلب را پشتیبانی می کند.
تحرک روده را تقویت می کند
مانع از رشد نئوپلاسم های بدخیم (بر اساس مطالعات منتشر شده در مجله انجمن پزشکی آمریکا)
ظاهر درم را بهبود می بخشد
جلوگیری از پیری زودرس پوست
دخالت در تنفس درون سلولی
سنتز مقدار بیش از حد استئوکلاست ها را مسدود می کند.
به یاد داشته باشید، به منظور دستیابی به حداکثر نتایج، ویتامین K2 بهتر است با سایر مواد مغذی (کلسیم، کوله کلسیفرول، آلی ویتامین C ) و ترکیب  یک رژیم غذایی متعادل و سبک زندگی فعال استفاده شود .
 

 

کمبود ویتامین K2 و اوردوز ویتامین K2

در بدن سالم، ویتامین K2 توسط باکتری ها در روده کوچک تولید می شود. تحت تاثیر اسید های صفراوی، آن را تبدیل به یک لیپوپروتئین، که به لنف و سپس به جریان خون منتقل می شود. جالب توجه است، 70٪ منواکینون در کبد انباشته می شود، هر چند که بافت های بدن قادر به استخراج مستقیم آن از خون می باشند.
نیاز فیزیولوژیکی بدن برای ویتامین K2 برای بزرگسالان 100 تا 120 میکروگرم در روز است و برای کودکان 30 تا 75 میکروگرم است.
امروزه اکثر افراد به علت Biosis روده ای، که در زمینه رژیم غذایی نامناسب و یا دارو درمانی رخ داده است، کمبود منواکینون در بدن دارند.
 

 

علل کمبود ویتامین K2

بیماری قارچی
سیروز کبد
هپاتیت
تومورهای پانکراس
استفاده طولانی مدت از آنتی بیوتیک ها، سولفونامید ها و "رقیق کننده های خون" که میکرو فلور روده را مهار می کنند
اختلالات عملکردی دستگاه گوارش، به علت استرس، تغذیه نامتعادل، آسیب های مادرزادی، بیماری های مزمن حلقه غدد درون ریز.
هیپویتامینوز K2 به روش های مختلفی تحریک می شود و باعث ایجاد شرایط دردناک می شود.
 

 

علائم کمبود ویتامین K2

خونریزی و حساسیت لثه
خستگی
پریود دردناک در زنان
مشکلات روده
وخامت حالت عملکردی پوست و مو
کبودی برای ضایعات یا ضربه های جزئی
خونریزی بینی
درد مفصلی
بهبود زخم و زخمهای در طولانی مدت
خونریزی در شبکیه چشم
کمبود ویتامین K2 به مدت طولانی باعث از بین رفتن غضروف، ایجاد خونریزی داخلی، رسوب نمک در دیواره های عروق خونی و تغییر شکل سیستم عضلانی اسکلتی می شود.
 
زنان و نوزادان باردار در معرض خطر ابتلا به هیپویتامینوز کبدی به علت اختلالات احتمالی هموراژیک در طول زایمان هستند. برای جلوگیری از این مشکلات، برای مادران آینده 6 تا 8 روز قبل از تولد نوزاد، محصولات دارویی حاوی ویتامین K2 را تجویز می کنند. پزشک دوز را به صورت جداگانه، با ارزیابی خطر خونریزی، سلامت زن و جنین در حال رشد انتخاب می کند .کمبود Menaquinone در کودکان با مدفوع چرکی، استفراغ با خونریزی، خونریزی خارجی و داخلی ایجاد می کند.
 
هیپرویتامینوز K2 بسیار نادر است، زیرا ترکیبات این گروه مواد غیر سمی هستند. با این حال، مصرف طولانی مدت بخش های زیادی از مکمل ویتامین K2  (بیش از 370 میکروگرم در روز) منجر به افزایش لخته شدن خون، ایجاد ترومبوز عروقی و تحریک اختلالات قلب و عروق می شود.
 

 

علائم مصرف بیش از حد ویتامین K2 در بدن

پوست خشک
حالت تهوع
سقط جنین خودبه خود (در زنان باردار)
اسهال
به یاد داشته باشید، برای اهداف درمانی، ویتامین K2 تنها تحت نظارت یک پزشک مجاز است.
 

 

استفاده پزشکی از ویتامین K2

در عمل پزشکی، K2 مواد مغذی، به ویژه به عنوان یک درمان موضعی و "تقویت استخوان" استفاده می شود. علاوه بر این، ترکیب به طور موثر در درمان اختلالات مرتبط با اختلالات آنابولیک و انرژی در بدن استفاده می شود.
 
دستورالعمل برای استفاده از ویتامین K2
در مواردی که مصرف ویتامین مصنوعی K2، مکمل ویتامین K2 تجویز می شود، در نظر بگیرید.
 
استفاده برای انسان ها (نشانه ها):
 
هیپو مناکینون هیپو و آیتامینوزیس
داروهای هورمونی کورتیکواستروئید
استئوپروز، osteomalacia (کاهش کانی سازی بافت استخوانی)، استئومیلیت (التهاب غشایی استخوان)، استئدیستروفی با منشا کلیه
شکستگی استخوان ها و ستون فقرات
آرتریت
دیابت نوع یک
هیپوسیت و هیپرتیروئیدیسم غده تیروئید
لوپوس اريتماتوز با ضایعات پوستی
بیماری های دستگاه گوارش
دیاتوز هموراژیک، پسوریازیس
pollinois
خونریزی
دوره های قبل و بعد از عمل جراحی اعضای کبد یا شکم
زنان پیر و یائسه
بیماری های تنفسی مزمن
پیشگیری و درمان نئوپلاسم های بدخیم پستان، پروستات، تخمدان، مغز، لوسمی
درمان آنتی بیوتیک یا داروهایی که میکرو فلور روده را مهار می کنند
سل
عوارض درمان ضد انعقاد
کاهش ایمنی
مولتیپل اسکلروز (در درمان پیچیده)
آسیب های مزمن کلیه با اضافه شدن کلسیم در ادرار.
با توجه به اینکه مناکینون با مدت طولانی تقسیم بندی مشخص می شود، برای اصلاح اختلالات عملکردی بدن نیاز به دوزهای کوچک دارد: برای بزرگسالان - 100 تا 150 میکروگرم در روز، برای کودکان - 30 تا 85 میکروگرم.
 
مصرف مکمل یک بار در طول روز و یا بلافاصله پس از غذا، با 100 میلی لیتر آب خالص استفاده شود. 
 

 

منابع ویتامین K2

از آنجا که ویتامین K2 نقش کلیدی در بدن انسان دارد، در مکانیزم انعقاد خون، در ساختن استخوان و بافت مفصلی شرکت می کند، ضروری است که هر هفته میزان ویتامین K2  را از دریافت غذا بررسی کنیم. در نظر بگیرید که غذاهای حاوی ویتامین K2 در فرم طبیعی خود هستند.
 
جدول شماره 1 "منابع مناکینون طبیعی"

 

 
نام محصول محتوای ویتامین K2 در 100 گرم محصول، میکروگرم
جگر غاز 370
پنیر Gouda یا بری 270
پنیر های سخت 75
پنیر نرم 55
زرده تخم مرغ 20 - 30
پنیر دلمه شده 25
کره 16
جگر مرغ 14
سوسیس 9
سینه مرغ 9
پای مرغ 8.5
گوشت گاو 8
بیکن 5.5
شیر کامل (2 تا 4 درصد چربی) 1
ماهی قزل آلا 0.6
ماهی قزل آلا دریایی 0.2
سفیده تخم مرغ 0.2
 
علاوه بر این، ویتامین K2 طبیعی در مقدار کمی (تا 1 گرم در هر 100 گرم محصول) تقریبا در همه سبزیجات سبز (کاهو، جعفری، آووکادو، کیوی، کلم بروکلی، اسفناج، گزنه)، در روغن های گیاهی (زیتون و سویا) )، سبوس گندم، روغن ماهی، غلات و حبوبات موجود است. با این حال، بزرگترین غلظت ویتامین K2 در غذا، در پروتئین شیر و پروتئین است.
برای جذب کامل ویتامین K2، غذاهای غنی از مواد غذایی مهم برای مصرف با چربی های سالم (به عنوان مثال، با 5 میلی لیتر روغن زیتون) مهم هستند.
 

 

مکمل های ویتامین K2

جایگزین معتبر برای منبع طبیعی ویتامین K2 فرم دارویی آن است. مواد مخدر مبتنی بر مناکینون برای جلوگیری از خونریزی در نوزادان، کاهش خونریزی قبل از عمل، جلوگیری از پوکی استخوان در سالمندان، کاهش خونریزی ناشی از اقدامات داروئی یا لخته شدن پلاسمای ضعیف استفاده می شود.
Vita K2 (Eurocaps Ltd) یک داروی پیچیده برای پیشگیری و درمان آترواسکلروز، پوکی استخوان، ناهنجاری های خونریزی است. ترکیب یک کپسول حاوی مواد مغذی K2 (45 میکروگرم)، ویتامین D3 (5 میکروگرم)، روغن دانه کتان است.
 
ویتامین K2 (Now Foods) مکمل آلی از مناکینون (MK-7) با افزودن جوانه یونجه است. 1 کپسول حاوی یک ویتامین روزانه 100 میکروگرم است. این دارو سلامت سیستم استخوانی و انعقاد بدن را حفظ می کند.
 
ویتامین K2 (سوانسون) یک مونوآرژیک است که از سویا تهیه شده است. حاوی پایدارترین فرم مناکینون - MK-7 (50 میکروگرم در یک کپسول) است. این ابزار برای بهبود کار قلب و کبد، افزایش جذب کلسیم، تقویت قدرت استخوان و بافت مفصلی استفاده می شود.
 
ویتامین K2 (Source Naturals) یک مکمل غذایی حاوی ویتامین K2 (MK-7) و کلالهسیفرول (ویتامین D3 ) است. کپسول حاوی 100 میکروگرم MK-7 و 400 واحد ویتامین D3 است. کمپلکس ویتامین آمریکایی دستیار موثر در مبارزه با آترواسکلروز، پوکی استخوان و استئومالاسی است.
 
ویتامین K2 (فرمول Jarrow) - منواکینون خالص، جدا شده از لوبیای سویا تخمیر شده است. 1 کپسول دارای 90 میکروگرم ماده فعال (MK-7) است. این فرم ترکیب 10 برابر موثرتر از مواد گروه K1 است که از برگ های اسفناج حاصل می شود. در عین حال، MK-7 حفظ انعطاف شریانی رگ های خونی، تنظیم تراکم استخوان، مانع از چسبیدن کلسیم به دیواره های تخت مویرگی می شود.
 
Viva-K2 - Vivasan (Dr. Duenner) - داروهای سوئیس مبتنی بر ویتامین های K2، D3، روغن های کتان و روغن آفتابگردان است . مصرف منظم این ابزار مانع از برداشتن کلسیم از استخوان ها، تخریب بافت استخوانی، توسعه پوکی استخوان و ریکی (در کودکان) می شود. علاوه بر این، ویوا - K2 به تابع عملکرد غده تیروئید، لخته شدن خون، توانایی انقباض عضله قلب کمک می کند. ترکیب 1 قرص حاوی 45 میکروگرام ویتامین K2 و 5 میکروگرم کلالهسیفرول(ویتامین D3 ) است.
 
ویتامین K2 (دکتر Mercola) - مکمل premium class بر اساس منواکینون - 7 (150 میکروگرم ماده در یک کپسول). یک داروی کپسول ویتامین، بافت استخوانی را تقویت می کند، متابولیسم را تنظیم می کند، حافظه را بهبود می بخشد، با پیری زودرس پوست مبارزه می کند و نقش آنتی اکسیدان قوی را بازی می کند.
این داروها در فهرست داروهای با فعالیت ویتامین K موجود است. اگر در برابر پس زمینه مکمل، نیاز به ضد انعقاد، آنتی بیوتیک ها، سولفونامید ها یا استفاده از مقدار زیادی ویتامین E (حدود 2200 IU در روز) باشد، شما باید با پزشک مشورت کنید.
 

 

ویتامین K2 برای پوکی استخوان

پوکی استخوان یک بیماری سیستمیک اسکلتی است، به علت کاهش کانی سازی استخوان، به علت شکنندگی استخوان ها و افزایش خطر شکستگی ها افزایش می یابد.
 
این فرآیند به علت نقض تسلط بر مواد مهم "مصالح ساختمانی" برای بدن انسان انجام می شود: کلسیم و استئوکلسین. دومی، به نوبه خود، یک پروتئین غیر کلاژن است که استخوان ها را از آسیب محافظت می کند.
 
متابولیسم کلسیم و استئوکلسین تنها در حضور ویتامین K2 رخ می دهد. مطالعات اخیر، به ویژه، آزمایش های حمایت شده توسط موسسه ملی بهداشت، نشان می دهد که تغییرات پاتولوژیک در استخوان ها در سطح نانوساختار آغاز می شود. بیوشیمی ها کشف کردند که در طی سقوط، حرکت یا هرگونه تاثیر بر روی استخوان، یک جفت پروتئین ترکیبی (استئوکلسین و استئپونتین) تغییر شکل می دهد و موجب ظهور "حفره" با قطر 450 تا 500 اتم می شود. این سوراخها که نوارهای طولی نامیده می شوند، واکنشی دفاعی بدن هستند که به علت آن نیروی حرکت بدون شکاف بزرگ بازپرداخت می شود. بنابراین، ترک ها و شکستگی ها تنها تحت تأثیر تاثیرات بیرونی خارجی قرار می گیرند.
 
بیوشیمی ها بر این باورند که افزایش غلظت پروتئین در بدن باعث جلوگیری از تغییرات پاتولوژیک در ساختار استخوان ها و بافت های دندانی خواهد شد. با این وجود، جذب این پروتئین تنها پس از معرفی گروه کربوکسیل به ترکیب پروتئین در حضور ویتامین K2 (در چرخه کربوکسیلاسیون) امکانپذیر است. 
بنابراین، هنگام تحریک سنتز استئوکلسین، توصیه می شود سطح مصرف مواد غنی از مناکینون را افزایش دهید. این توسط مطالعات بیوشیمیای ژاپنی (دانشکده پزشکی کاوازاکی) نشان داده شده است: دانشمندان اثرات سویای تخمیر شده بر قدرت استخوانی و نشانگرهای متابولیسم استخوان در زنان سالم در طی یائسگی را شناسایی کرده اند. هفتاد و سه بیمار در آزمایش شرکت کردند و به 4 گروه تقسیم شدند، که بسته به سن مشخص شدند.
مدت زمان آزمایش بیش از یک سال است. در طول دوره مطالعه، بیماران تحت نظارت منظم استحکام استخوان (اولتراسوند) قرار گرفتند. علاوه بر این، 6 ماه پس از شروع و بلافاصله پس از اتمام آزمایش، آنها برای نشانگرهای متابولیسم استخوان مورد ارزیابی قرار گرفتند. در جریان آزمایش، پزشکان گزارش دادند که در گروه چهارم زنان میزان آلکالین فسفاتاز خاص استخوانی بالاتر از سوم است و درجه استئوکلسین کربوکسیل شده در مقایسه، به طور قابل توجهی پایین تر است.
پزشکان اشاره کردند که خطر کاهش میزان استخوان در گروه چهارم دو برابر کمتر از گروه اول است. بر اساس داده های به دست آمده، دانشمندان نتیجه گرفتند که برای افراد مسن، از جمله زنان در دوره پس از یائسگی، توصیه می شود برای سهولت کانی سازی بافت استخوانی سه بار در هفته از غذاهای غنی از ویتامین K2 استفاده کنید.
 
بنابراین، ویتامین K2 یکی از مهمترین مواد مغذی قابل حل در چربی است که برای متابولیسم کامل کلسیم و سنتز ساختارهای پروتئینی ضروری است. مصرف منظم ویتامین K2 طبیعی به کاهش خطر پوکی استخوان استخوانها، آسیب های قلبی عروقی، اختلالات هورمونی و لثه ها کمک می کند. در کنار این، ترکیبات گروه K2، کاهش پیری پوست، بهبود ظاهر آن و جلوگیری از ظهور چین و چروک را کاهش می دهد. با وجود این واقعیت که ویتامین می تواند به طور مستقل در روده کوچک تولید شود، مهم است که کالاهای حاوی K را سه بار در هفته برای اهداف پیشگیرانه مصرف کنید. بیشترین مقدار مناکینون در سویا، گوشت و غذاهای پروتئینی است .

نظرات

در ادامه بخوانید...

مواد غذایی سرشار از ید

در
ید برای عملکرد کامل غده تیروئید، رشد بدن کودک، انقباض صحیح عضلات قلب و حفظ سلامت سیستم عصبی و سیستم ایمنی ضروری است.کمبود ید و مواد معدنی در رژیم غذایی روزانه باعث نارسایی هورمونی می شود که منجر به اختلال در عملکرد غدد درون ریز می شود.
بدن افراد سالم به 25 میلیگرم ید نیاز دارند: 15 میلیگرم در غده تیروئید و 10 میلیگرم در کبد، پوست، کلیه ها، ناخن ها، موها، تخمدان ها و غدد پروستات متمرکز می شوند.
این عنصر به طور گسترده ای در طبیعت به صورت ترکیبات آلی و غیر آلی توزیع می شود.

 

تاثیر ید بر بدن انسان

نقش اصلی بیولوژیک ید، سنتز هورمونهای تیروئید (triiodothyronine و تیروکسین) است که عملکرد زیر را انجام می دهند:
 
- تحریک رشد و توسعه بدن، مسئول بازسازی سلول های بافت
- تنظیم متابولیسم ویتامین ها، هورمون ها و عناصر کمیاب
- افزایش تولید گلبول های قرمز در مغز استخوان (erythropoiesis)
- سیستم قلبی عروقی را فعال می کند (فشار خون را افزایش می دهد، فرکانس و قدرت انقباضات قلب را افزایش می دهد).
- افزایش مصرف اکسیژن توسط بافت
- کنترل حمل و نقل مواد سدیم دار و هورمون مانند را از طریق غشای سلولی انجام می دهد.
- افزایش میزان واکنش های بیوشیمیایی در غدد درون ریز
- تنظیم گرما، انرژی، آب و الکترولیت متابولیسم
- افزایش اکسیداسیون پروتئین ها ، چربی ها و کربوهیدرات ها
- شکل گیری فاگوسیت ها را تقویت می کند (سلول های خونی که میکروارگانیسم های مضر را از بین می برند)
- شرکت در تنظیم فعالیت احساسی فرد (افزایش توانایی های شناختی، عادی کردن فعالیت های ذهنی)
- افزایش دفع مایع اضافی از بدن
- بهبود وضعیت عملکرد کبد، مغز، قلب، عروق خونی
- تنظیم فرآیندهای بلوغ
- تنظیم چرخه قاعدگی
- افزایش فعالیت هورمون های جنسی، بازگرداندن عملکرد باروری زنان (توانایی زایمان و تحمل جنین).
- به علت اثرات چند جانبه ای بر بدن انسان، ید به عنوان مواد زیستی و ایمنی تحریک شده طبقه بندی شده است.
 

 

نحوه مصرف روزانه ید

نیاز روزانه به ید به طور مستقیم بستگی به سن فرد، وضعیت فیزیکی و ویژگی های فردی ارگانیسم دارد. با توجه به این که ید توسط میکرو فلور روده ای تولید نمی شود، باید به طور منظم با مواد غذایی در رژیم غذایی روزانه یا مکمل های غذایی مصرف شود.
 

متوسط ​​مصرف روزانه افراد گروههای سنی مختلف:

 
برای نوزادان زیر 2 سال - 50 میکروگرم
برای نوزادان 2 تا 6 ساله - 90 میکروگرم
برای کودکان 7 تا 12 ساله - 120 میکروگرم
برای بزرگسالان - 150 میکروگرم
برای زنان در دوران بارداری، در زمان تغذیه با شیر مادر - 200 تا 300 میکروگرم
برای افرادی که دارای ترکیبات افسردگی تیروئید هستند، 200 تا 300 میکروگرم است.
دوز دقیق روزانه ید بر اساس محاسبه 2 تا 4 میکروگرم مواد در هر کیلوگرم وزن بدن محاسبه می شود.
 
سطح بالای مواد معدنی دریافتی 600 میکروگرم در روز است. بیش از این شاخص باعث مسمومیت و مسمومیت بدن می شود.
 
اگر سیستم غدد درون ریز ناکارآمد باشد، قبل از مصرف مواد معدنی و قبل از مصرف دارو باید با پزشک خود مشورت کنید.
 
کمبود ید و غلظت بیش از حد ید
غلظت ید بسته به فصل در خون متفاوت است : در پاییز کاهش می یابد و در بهار افزایش می یابد. با این حال، غده تیروئید دقیقا همان مقدار عنصر را جذب می کند که برای تشکیل هورمون های تیروئید ضروری است. در عین حال، مواد معدنی بیش از حد با ادرار و بزاق دفع می شود.
 
جالب توجه است، در طول 20 سال گذشته غلظت ید در خاک یک سوم شده است، در نتیجه یک سوم ساکنان این سیاره مواد مغذی دریافت نمی کنند و از هر 6 نفر یک نفر در معرض خطر کمبود ید قرار دارد .
فقدان ید در منوی روزانه یک پدیده خطرناک است، زیرا کمبود طولانی مدت باعث مشکلات عملکردی در غده تیروئید می شود. این فرایند با افزایش جذب عنصر توسط بدن همراه است، به همین دلیل دفع آن با ادرار کاهش می یابد. پس از آن، با هدف استفاده از صرفه جویی در ید، فرایندهای انطباق راه اندازی می شود.
چنین واکنشی، کاهش عملکرد تیروئید (کم کاری تیروئید) است که منجر به افزایش جبرانی گواتر آندمیک می شود. این حالت شرایط مطلوب برای توسعه ناهنجاری های شدید تیروئید است.
 

 

علائم کم کاری تیروئید

خستگی، ضعف
تضعیف حافظه، بینایی، شنوایی
کاهش عملکرد و غلظت
بی نظمی، خواب آلودگی، تغییرات خلقی
افسردگی
فشار خون پایین
ضربان قلب آهسته (تا 45 تا 60 ضربه در دقیقه)
یبوست، ضعف حرکتی دستگاه گوارش
عرق کردن
افزایش وزن
تورم
تحریک پذیری
نقض حرارتی، لرز
اختلالات قاعدگی
پوست خشک و غشاهای مخاطی
ریزش مو
ناباروری، سقط جنین

عوارض کمبود ید در نوزادان

پیامدهای شدید کمبود ید در نوزادان، کرتینیسم، انحراف اسکلتی، فلج، ناشنوایی است. بنابراین، هنگام برنامه ریزی بارداری، حمل جنین و تغذیه با شیر مادر، زنان باید میزان مصرف مواد معدنی را با دقت خاصی کنترل کنند.
 

 

علل کمبود ید

زندگی در مناطق آندمیک که در آن مواد معدنی در خاک و آب تخلیه شده یا پیشینه تابش افزایش یافته است
مصرف نادرست مواد غذایی حاوی ید
مصرف مواد غذایی و یا مواد دارویی که در آن عوامل strumogenic ، thiourea، thiouracil، thioyanate، مشتقات پلی فنل، آنیلین و perchlorate)، که با جذب و استفاده از عنصر میکروبی دخالت می کنند
استفاده از داروهای حاوی آنتاگونیستهای ید (فلوئور، منگنز، کبالت، برم، سرب، کلر)
وجود کانون های عفونت مزمن (لوزه ها، رینوسینوئیت، فارنژیت، انتریت)
نقص جذب عنصر ناشی از کمبود روی، مس ، سلنیوم، اسید فولیک، ویتامین C ، A و E در بدن است.
برای پیشگیری از کمبود ید، رژیم غذایی روزانه غنی شده با محصولات حاوی ید و یا محصولات پیچیده زیستی با مواد افزودنی لازم است. جالب است که عناصر کمیاب از موادغذایی بهتر از ازدارو و مکمل جذب می شود.
 
به یاد داشته باشید، داروهای کم کاری تیروئید با احتیاط و فقط با نسخه پزشک مصرف شود.

سایر نشانه های اضافی:

تاکی کاردی
افزایش بزاق
سردرد، خستگی
بیخوابی و سوزش پوست
آکنه، بثورات پوستی، از جمله آلرژی
توسعه تیروتوکسیکوز
دیس پپسی یا سوء هاضمه
کاهش وزن و قدرت اسکلتی
تشکیل گواتر
عصبانیت
بی خوابی
سوزش
فلج، ضعف عضلانی.

 

علائم مصرف زیاد ید

استفاده از ید تنها در دوز بیش از 500 میلی گرم، مسمومیت مستقیم را تهدید می کند. اولین علائم مسمومیت عبارتند از استفراغ، رنگ قهوه ای پوست، دفع مدفوع، درد شکمی شدید، افزایش دمای بدن و طعم فلزی در دهان. اگر این شرایط متوقف نشود، به علت تحریک انتهای عصب، مرگ ممکن است رخ دهد.
 

مصرف دارو های حاوی ید در بیماری های:

 
افزایش عملکرد تیروئید (پرکاری تیروئید)
مشکوک انکولوژی غده تیروئید
Dühring درماتیت
گواتر سمی
درمان با ید رادیواکتیو
آدنوم سمی غده تیروئید
انطباق فردی مواد معدنی.
 
به یاد داشته باشید افزایش مصرف ید در زمینه بیماری های خودایمنی می تواند موجب تشدید هیپوتیروئیدیسم و ​​کاهش خواص دارویی داروهای تیروئید شود.
 

 

میزان ید در مواد غذایی

چگونه نیاز روزانه بدن به ید را تامین کنیم؟

با رژیم غذایی متعادل در تغذیه، نیاز روزانه به ید توسط محصولات گیاهی و حیوانی برآورده می شود. علاوه بر این، برخی از عناصر (تا 25٪ از ارزش روزانه)، بسته به محل اقامت،با هوا و آب وارد بدن می شوند. برای مواد غذایی سرشار از ید به جدول زیر مراجعه کنید.
 
مواد غذایی سرشار از ید
 
 
نام محصول مقدار ید در 100 گرم محصول، میکروگرم
ماهی مرکب 290
Feijoa 70 - 250
ماهی قزل آلا 200
گوشت گوزن 130
میگو، صدف، خرچنگ 90 -100
ماهی قزل آلا، گربه ماهی، ماهی تن، کپور، شاه ماهی شور 50
ماهی خال مخالی 45
زرده تخم مرغ 35
قارچ ها 18
شیر و فرآورده های لبنی 8 - 18
سبزیجات، حبوبات، سبزیجات 6 - 15
غلات، میوه ها، انواع توت ها 2 - 10
 
علاوه بر این، منابع خوب این عنصر عبارتند از نمک هیمالیا و در تمام محصولات لبنی، خرمالو، تربچه، بادمجان، سیب زمینی، اسفناج، مارچوبه، انگور، توت فرنگی، پیاز وجود دارد.
 
در طول پردازش آشپزی یا ذخیره سازی درازمدت، محتوای ید در محصولات به طور قابل توجهی کاهش می یابد. بنابراين، 45 تا 65 درصد از ريزمغذي ها در هنگام پخت و پز ماهی، گوشت، غلات، حبوبات، 70-80 درصد در هنگام پخت نان، 20 تا 25 درصد در هنگام جوشاندن و 30 تا 40 در هنگام جوشاندن سيب زمینی و ساير سبزيجات از بين مي روند.
 

 

نتیجه گیری

ید یک عنصر بیومتریک بیوگرافی است که "مسئول" برای سنتز هورمون های تیروئید است، و در نتیجه، برای عملکرد کامل کل ارگانیسم ضروری است.
 
جالب توجه است که در طول عمر یک شخص حدود 3 تا 5 گرم این ماده معدنی را می گیرد. علاوه بر این، برای کار کامل ارگان های داخلی، این حجم بلافاصله لازم نیست ، اما در بخش های 100 - 200 میکروگرم در روز ضروری است.
 
امروزه در نتیجه غلظت کم عنصر ید در خاک و آب، 153 کشور جهان کمبود ید را تجربه می کنند. این مشکل دارای ویژگی «جهانی همه گیر» است زیرا کمبود ید منجر به اختلالات تیروئید می شود که منجر به اختلالات هورمونی، اختلالات روانی، بیماری های داخلی و در زنان باردار زایمان زودرس یا تولد نوزادان نارس می شود.
 
برای پر کردن ذخایر و جلوگیری از کمبود مواد معدنی در بدن، توصیه می شود که غذاهای دریایی و نمک هیمالیا را به رژیم غذایی اضافه کنید.

نظرات

در ادامه بخوانید...

کپسول ارلیستات چیست

در

کپسول ارلیستات چیست

 

ارلیستات چیست

ارلیستات چیست؟ (Alli، Xenical)
(AllAAlli (orlistat کپسول ارلیستات ، زنیکال، یک داروی بدون نسخه است که برای کمک به افراد برای از دست دادن وزن استفاده می شود . مطالعات نشان داده اند که کپسول ارلیستات می تواند به افراد کمک کند تا وزن بیشتری را از دست بدهند . دارو ی کاهش وزن در نظر گرفته شده ی فقط برای  بزرگسالان 18 ساله و فقط با یک رژیم غذایی کم کالری قابل استفاده است
 
یک دوز قوی از همان ماده فعال در Alli به صورت تجویزی در دسترس است و تحت نام تجاری Xenical فروخته می شود . Xenical نیز ممکن است پس از عمل جراحی کاهش وزن توصیه شود تا وزن بیماران دوباره اضافه نشود.
 
ارلیستات متعلق به یک دسته از داروهایی است که مهار کننده های لیپاز هستند. کپسول ارلیستات روده را بعد از جذب حدود 25 درصد از چربی که شما می خورید مسدود می کند. چربی هایی که جذب نمی شوند، را از طریق حرکت روده ها دفع می شوند . برخی از داده ها نشان می دهد که کپسول ارلیستات 120 کمک می کند تا میزان یک نوع خاص از چربی شکم به نام چربی احشایی را که به دیابت نوع 2 ، فشار خون بالا ، بیماری قلبی و سکته مغزی مرتبط است ، کاهش دهد .

 

موارد مصرف کپسول ارلیستات

اگر اضافه وزن دارید و رژیم غذایی و ورزش به کاهش وزن شما کمک نکرده تست، با پزشک خود در مورد یک برنامه مدیریت وزن که شامل دارو است صحبت کنید. اما به یاد داشته باشید، هنوز هم باید یک شیوه زندگی سالم داشته باشید که شامل تمرین منظم و رژیم غذایی و تغذیه سالم است.
 
برای تعیین اینکه آیا شما اضافه وزن دارید، می توانید شاخص توده بدنی (BMI) خود را با استفاده از اطلاعات قد و وزن خود محاسبه کنید. 18.5 تا 24.9 BMI  وزن سالم در نظر گرفته شده است.  25 تا 29.9 BMI اضافه وزن در نظر گرفته می شود.
 

 

نحوه مصرف کپسول ارلیستات

ارلیستات به شکل کپسول عرضه می شود.اورلیستات معمولا 3 بار در روز با هر وعده غذایی اصلی حاوی چربی (بیش از 30٪ کالری برای آن وعده غذایی) مصرف می شود. ممکن است دارو را با غذا یا یک ساعت بعد از غذا مصرف کنید.پزشک ممکن است به شما بگوید که دوز خود را از دست ندهید. هرگز دارو را بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید.

 
هنگام مصرف این دارو مهم است که رژیم کم کالری و کم چرب را دنبال کنید. اگر غذاهای چرب زیادی بخورید، حتی یک وعده غذایی با چربی بالا مانند یک همبرگر چرب، احتمال بیشتری دارید که عوارض جانبی گوارشی را داشته باشید. در رژیم غذایی خود کاهش گوشت و محصولات لبنی کم چرب را انتخاب کنید. به طور کلی، بیش از 30٪ از کالری شما در هر وعده غذایی نباید از چربی باشد.

مقدار چربی رژیم غذایی روزانه نباید بیش از 30٪ کل کالری مصرفی روزانه شما باشد. به عنوان مثال، اگر شما به مصرف 1200 کالری در روز برسانید، بیش از 360 کالری از آن به صورت چربی نیست.برچسب همه اقلام غذای مصرفی را بخوانید، توجه ویژه ای به تعداد وعده ها در هر وعده داشته باشید. پزشک، مشاور تغذیه یا متخصص تغذیه می تواند به شما در برنامه غذایی سالم کمک کند.

شما همچنین باید یک مولتی ویتامین روزانه مصرف کنید که حاوی ویتامین A ، ویتامین D ، ویتامین K، ویتامین E و بتا کاروتن است. خواص مسدود کننده چربی دارو نیز برای بدن شما جذب این ویتامین های محلول در چربی است . ویتامین ها را همزمان با ارلیستات مصرف نکنید.
هرگز ارلیستات را با فرد دیگری به اشتراک نگذارید، به ویژه افرادی که سابقه اختلالات در خوردن دارند.
Orlistat تنها بخشی از برنامه کامل درمان است که شامل رژیم غذایی، تمرین و کنترل وزن نیز می شود. مصرف روزانه چربی، پروتئین و کربوهیدرات ها باید بر روی تمام وعده های روزانه شما تقسیم شود.
Orlistat می تواند بدن شما را برای جذب برخی از ویتامین ها سخت تر کند و در صورت مصرف اورلیستات ، ممکن است نیاز به مصرف مکمل ویتامین و مواد معدنی داشته باشید. دستورالعمل های پزشک خود را در مورد نوع مکمل استفاده کنید. مکمل را در زمان خواب یا حداقل 2 ساعت قبل یا بعد از مصرف orlistat مصرف کنید.

در هنگام مصرف Orlistat چه باید بکنم؟

اجتناب از خوردن وعده های غذایی با چربی بالا زیرا می تواند اثرات جانبی ناخوشایندی بر روی معده یا روده شما داشته باشد .
 
اگر سیکلوسپورین مصرف می کنید، آن را در عرض 3 ساعت قبل یا 3 ساعت پس از مصرف orlistat مصرف کنید.
 
اگر شما همچنین لووتیروکسین (مانند Synthroid) را مصرف کنید، آن را ظرف 4 ساعت قبل یا 4 ساعت پس از مصرف orlistat مصرف کنید.
 

 

تداخل دارویی با ارلیستات

همیشه در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید. ارلیستات می تواند با داروهای خاصی تداخل داشته باشد، بر سطح آنها تاثیر بگذارد یا می تواند منجر به عواقب تهدید کننده زندگی شود. اگر وارفارین ، داروهای دیابت یا داروهای تیروئید یا سایر داروهای کاهش وزن را مصرف می کنید، با پزشک خود مشورت کنید . در برخی موارد ممکن است نیاز به تنظیم دوزهایتان داشته باشید.
در صورتی که از یکی از داروهای زیر استفاده می کنید، از پزشک یا داروساز خود سؤال کنید:
آمیودارون 
انسولین و یا داروهای دیابت 
داروهای HIV یا ایدز
داروهای تشنج (به خصوص اگر تشنجهای شما در هنگام مصرف ویتالایت بدتر شود)
مکمل ویتامین یا مواد معدنی که حاوی بتا کاروتن یا ویتامین E است
رقیق کننده های  خون - وارفارین ، کومادین ، یانوتون .
 

 

موارد منع مصرف کپسول ارلیستات

- در صورت عمل پیوند عضو .
- در حال مصرف سیکلوسپورین هستید .
- شما اضافه وزن ندارید
- شما باردار هستید و یا تغذیه نوزاد را با شیر مادر انجام می دهید .
 

 

عوارض جانبی ارلیستات

دفع مدفوع و سایر تغییرات روده ای شایع ترین عوارض جانبی ارلیستات است. علائم معمولا در طی چند هفته اول درمان رخ می دهد و سپس از بین می روند. با این حال، ممکن است ادامه یابد.
اگر دچار علائم زیر شده اید و به شدت آسیب می بینید یا از بین نمی رود، به پزشک خود بگویید:
- دشواری در کنترل حرکات روده
- مدفوع مکرر و خفیف
- مدفوع چرب
- لکه های چرب در زیر لباس
- درد معده یا رکتوم
- نفخ
- اضطراب
- تغییرات در چرخه قاعدگی شما
- سردرد
عوارض جانبی اضطراری ارلیستات
اگر هر یک از این علائم را داشتید، 115 یا به دکتر خود بلافاصله مراجعه کنید.
- تنفس دشوار
- مشکل در بلع
- کهیر یا خارش
- درد معده که شدید است و یا از بین نمی رود.
 
ارلیستات با آسیب شدید کبدی در موارد نادر ارتباط دارد. در صورت بروز هر یک از این علائم احتمالی آسیب کبدی، مصرف ارلیستات را متوقف کنید و بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.
- ادرار تیره
- خستگی
- تب
- مدفوع رنگی
- از دست دادن اشتها
- خارش شدیدو مداوم
- ضعف
- استفراغ
- زردی پوست یا چشم ( یرقان )

 

فراموش کردن یک نوبت از دوز مصرفی ارلیستات

اگر شما یک نوبت را فراموش کرده اید (اما نه بیش از یک ساعت بعد از خوردن غذا) می توانید دوز آن نوبت را مصرف کنید، اگر بیش از یک ساعت بعد از آخرین وعده غذایی خود را گذرانده باشید، دوز از دست رفته را فراموش کنید و دارو را در نوبت بعدی به طور منظم بدون اضافه کردن دوز مصرف نمایید.(مقدار دارو را دوبرابر نكنید).

 

 

نگهداری ارلیستات

در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگه دارید. در حمام نگهداری نکنید. تمام دارو ها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید .دارو های تاریخ مصرف گذشته یا دارو هایی که اضافی هستند را در توالت نریزید زیرا بیشتر فاضلاب های شهری بعد از تصفیه برای مزارع و کشتزارها استفاده می شود.

 

اسامی تجاری ارلیستات موجود در ایران

کپسول اورلیستات ایران دارو 60 میلی گرم
کپسول اورلیستات تولید دارو 60 میلی گرم
کپسول ونوستات 60 میلی گرم
کپسول زنیستات 60 میلی گرم
کپسول فت-استاپ اکسیر 120 میلی گرم
کپسول لینوستات 120 میلی گرم
کپسول اورلیستات فارابی 120 میلی گرم
کپسول اورلیستات آی پی پی 120 میلی گرم
کپسول اورلیستات ویستا 60 میلی گرم
کپسول اورلیستات تولید دارو 120 میلی گرم
کپسول اورلیستات ویستا 120 میلی گرم
کپسول ونوستات 120 میلی گرم
کپسول زنیستات 120 میلی گرم
کپسول زنولیپ 120 میلی گرم
کپسول اورلی اسیم 120 میلی گرم
کپسول فت-استاپ اکسیر 60 میلی گرم
کپسول ارلیستات فارابی 60 میلی گرم
کپسول زنیکو 60 میلی گرم
کپسول اسلیم بکس 60 میلی گرم
کپسول زنوور 120 میلی گرم
کپسول زالوپید 120 میلی گرم
کپسول اسلیمبکس 120 میلی گرم
کپسول ارلیست 120 میلی گرم
کپسول لیپونیل 120 میلی گرم
کپسول ارلیستات فندا 120 میلی گرم
کپسول ارلیستات-حکیم 120 میلی گرم
کپسول ارلیستات-حکیم 60 میلی گرم
کپسول زنولیپ 60 میلی گرم
کپسول ارلیستات-الحاوی 120 میلی گرم
کپسول ارلیستات-الحاوی 60 میلی گرم
کپسول ارلیستات تهران شیمی 120 میلی گرم
کپسول ارلیستات تهران شیمی 60 میلی گرم
کپسول ارلیست 60 میلی گرم
کپسول ارلیستات رامین 60 میلی گرم
کپسول ارلیستات اوه سینا 120 میلی گرم
کپسول ارلیستات-جالینوس 120 میلی گرم

نظرات

۱۳۹۸/۵/۲۷سلام من این دارو رو سه روزه میخورم متاسفانه سردرد و ضعف عمومی دارم

در ادامه بخوانید...

رژیم غذایی انواع گروه خونی، گروه خونی O

در
رژیم غذایی انواع گروه خونی

 

رژیم غذایی دی آدامو

"خوردن آنچه در طبیعت شماست" - تحت این شعار کتاب دی - آدامو آمریکایی Naturopath منتشر شد. او استدلال کرد که مشکلات اضافه وزن و سلامتی ناشی از تغذیه نامناسب مردم مدرن است. در کتاب خود، او یک مدل رژیم غذایی برای هر فرد بسته به نوع گروه خون پیشنهاد کرد. آمریکایی ها کتاب او را با شک و تردید استقبال کردند، اما بعد از 10 سال، آدامو محبوب ترین متخصص تغذیه شد و تعدادی از کتاب هایی را منتشر کرد که بهترین فروشندگان در زمینه تغذیه مناسب بودند. امروزه رژیم غذایی بر اساس گروه خون یکی از محبوب ترین روش های بهبود و اصلاح وزن است.
این ایده توسط پدر پیتر مورد بررسی قرار گرفت، او زندگی خود را به تجزیه و تحلیل و مشاهداتی اختصاص داد و به این نتیجه رسید که همه مردم نمی توانند مثل هم غذا بخورند. پسر او همچنین کار آغاز شده توسط پدرش را به پایان رساند، و فلسفه جدید تغذیه و کاهش وزن را ایجاد کرد. Naturopathy علم رابطه بین بیماری و شیوه زندگی غلط است. نویسنده روش شناسی می گوید که گروه های خاص به غذاهای خاصی نیاز دارند، و نه همه چیز.
 

 

اصول رژیم غذایی انواع گروه خونی

مفهوم این رژیم می گوید: "چهار نوع خون - چهار راه برای سلامتی". D'Adamo به این نتیجه رسید که افرادی که با گروه های مختلف خون در معرض بیماری های مختلف هستند، نیاز به مجموعه ای خاص از محصولات دارند و به شیوه ای خود با عناصر فردی که ما از غذا دریافت می کنند تعامل می کنند. برای جلوگیری از اضافه وزن و بیماری، فرد باید خودش و همه چیز را که نیاز دارد بررسی کند.
 
Naturopath لسیتین عناصر اصلی را که ممکن است با بدن درگیر باشد، فرا می خواند. آنها هم در بدن انسان و هم در غذای مصرفی حضور دارند. اگر غذاهای مناسب را بخورید، درگیری رخ نمی دهد، اندام های داخلی به طور صحیح عمل می کنند، بدن به خوبی با عفونت مخالف است و مبارزه می کند. اگر همه چیز را در یک ردیف بخورید، لسیتین "نامناسب" با بدن درگیر خواهد شد، که باعث انقباض سلول های چربی، تضعیف سیستم ایمنی بدن و ناتوانی بدن می شود.
 
کدام محصول مناسب در یک مورد جداگانه توسط گروه خون دیکته می شود؟ بر اساس آن، نویسنده این روش چهار رژیم غذایی مختلف را که قبلا بررسی های مثبت در قاره های مختلف دریافت کرده اند، ساخته است.
 

 

قوانین رژیم غذایی 4 گروه خونی

چنین رژیمی بیشتر نسبت به فلسفه زندگی بیشتر با اقدامات کوتاه مدت برای از دست دادن وزن است. حداقل زمان رعایت آن باید حداقل شش ماه باشد. این نتایج به صورت سریع عمل نمی کند، اما تقریبا همیشه با کاهش وزن همراه است. بدن به طور عمده به علت انتخاب طبیعی محصولات و افزایش توجه به منو خود را اصلاح می کند.
 
هیچ چیز در این رژیم حساب نمی شود. نویسنده توصیه هایی در مورد حجم وعده ها، تعداد وعده های غذایی و محتوای کالری ارائه نمی دهد . چارچوب اصلی این است که گرسنه نباشیم شما می توانید هر بار که احساس گرسنگی می کنید بخورید. از قوانین رژیم غذایی شما باید موارد زیر را بخاطر داشته باشید:
 
نوع خون خود را دقیقا مشخص کنید. در کشورهای مستقل مشترک المنافع، شماره گذاری از 1 تا 4 است، نویسنده این روش با درجه بندی آمریکایی ABO عمل می کند.
پس از تعیین نوع خون خود، شما باید محصولات مناسب را انتخاب کنید که مناسب موارد خاص باشد. در زیر به تمام دسته های موجودآمده است.
غذای ناخواسته را رها کنید. دی آدامو اصرار دارد که غذای فوری، شکر تصفیه شده ، شیرینی و طعم های مضر را رد کنید. از نوشیدنی ها شما باید از نوشابه های شیرین، آبجو ، الکل سنگین را فراموش کنید.
فعالیت بدنی مطلوب را انتخاب کنید. با توجه به naturopath، نه تنها یک منوی خاص، بلکه تمرینات فیزیکی هم برای هر نوع از افراد مطابقت دارد. بسته به گروه خون، سطح دشواری فیزیکی انتخاب می شود.
مکمل های غذایی لازم را انتخاب کنید. پیتر توجه پیروان خود را به این واقعیت که تغذیه به طور کامل نیازهای بدن را در تمام مواد معدنی و ویتامین ها پوشش نمی دهد. بنابراین، هر دسته از افراد همچنین لیستی از ترکیبات مفید پیچیده ارائه می دهند.
شما می توانید یک رژیم غذایی را برای مدت زمان طولانی نگه دارید. همانطور که قبلا ذکر شد، این تکنیک کاملا نسبت به مدت دوره ای وفادار است. پیش بینی های خاص در مورد  این رژیم نه کاهش وزن در اول از همه، بلکه در جهت بهبود بدن، و بدن سالم است.
 

 

رژیم غذایی گروه خونی O

هر چهار گروه خون به تدریج در طول تکامل انسان و تغییر شیوه زندگی خود شکل گرفتند. بنابراین، گروه اول یا گروه O به عنوان قدیمی ترین و رایج ترین در جهان شناخته شده است، سه گروه دیگر بعد از آن و خارج از آن تشکیل شده اند. D'Adamo چنین افرادی را به شکارچیان نامگذاری می کند، زیرا در زمانی که تنها این گروه خونی بود، مردم به طور عمده به شکار می رفتند.
 

ویژگی افراد با گروه خونی O

چنین افرادی ویژگی های زیر را دارند:
 
افزایش نیاز به پروتئین
کار خوب دستگاه گوارش، اما خطر ابتلا به افزایش اسیدیته معده وجود دارد
سیستم ایمنی قوی و متابولیسم خوب
مقاومت در برابر بیماری های ویروسی
احتمال بالقوه آلرژی ها، بیماری های خود ایمنی
لخته شدن خون ضعیف
استقامت فیزیکی و ذهنی
ترس از تغییر، سازگاری ضعیف با تغییر محل، شیوه زندگی و تغذیه.
اگر به تحقیق متخصص تغذیه-naturopath متکی باشید، افرادی با گروه اول خون دارای سخت ترین رژیم غذایی هستند. به منظور جلوگیری از آسیب سیستم گوارشی و عصبی، مطلوب است که به تدریج درصد مواد غذایی توصیه شده را افزایش دهند.
 
از آنجا که قدیمی ترین اجداد ما با شکار زنده ماندند، این رژیم غذایی حاوی پروتئین بالا است. همچنین، شکارچیان باستانی برای رسیدن به پروتئین حیوانی مناسب به سختی کار می کردند، بنابراین گروه های خون، افزایش فعالیت بدنی برای اولین گروه را نشان می دهد. یک سبک زندگی فعال و ورزش برای چنین افرادی به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای بیماری ها و به طور طبیعی، تنظیم وزن بدن را سریع تر می کند. ایده آل چنین رژیم غذایی مناسب برای مردان است.
 
برای گروه 1 یا گروه خونی O، پیشنهاد شده است که وارد این رژیم غذایی شوید:
 
گوشت و ماهی دریایی محصولات اصلی برای این دسته از مردم است. شما می توانید آنها را به هر صورتی، حتی در روغن سرخ کنید. به خصوص استیک از فیله های با کیفیت بالا در انواع کباب . شما می توانید بجوشانید، بخارپز کنید و یا در فر، برای گروه خونی O مطلوب است که خوردن گوشت ریز شده و ماهی.
میوه ها و سبزیجات. آنها باید نیمه دوم کل رژیم غذایی باشند. شما باید از آن دسته از گونه هایی که در منطقه شما رشد می کنند انتخاب کنید، مطلوب است که آنها تازه بخورید. 
آجیل، دانه و میوه های خشک . آنها ایده آل برای ذخایر مواد معدنی و اسیدهای چرب است.
آب تمیز ، چای سبز و گیاهی، کمپوت های بدون قند. توصیه می شود نوشیدنی های گرم، نه خیلی سرد و نه خیلی گرم.
برای این دسته از گروه خونی خوردن موارد زیر باید ترک شود:
 
محصولات لبنی. شکارچیان باستان از شیر حیوانی استفاده نمی کردند ، بنابراین هر محصول شیری برای هضم بیش از حد سنگین خواهد بود و مزایای مورد انتظار را به ارمغان نخواهد آورد، زیرا اجزای مفید به طور کامل جذب نخواهند شد.
غلات و حبوبات. اجداد استفاده و رشد غلات و حبوبات را بسیار بعد آموخته اند، بنابراین برای اولین گروه خون لازم است که غلات، ماکارونی، نان و محصولات نانوایی را حذف کنید. رژیم غذایی به نیاز بدن بستگی دارد، به همین علت به ندرت مجاز به خوردن نان چاودار می شود ، این امر باعث می شود که روده ها تمیز شوند. گندم به ویژه خطرناک در نظر گرفته می شود، مشتقات آن  برای گروه خونی "گوشت خوار" باید کاملا حذف شود.
مواد غذایی ترش باید به حداقل ممکن باشد. رژیم غذایی این نیاز را به دلیل افزایش خطر ابتلا به نارسایی اسید معده در رده اول معرفی می کند.
قهوه ، شراب سفید و چای سیاه. آنها همچنین به لیست غذاهای ممنوعه می افتند، زیرا اسیدیته معده را افزایش می دهند.
علاوه بر این محصولات، نویسنده رژیم غذایی، توصیه به استفاده صحیح انتخاب ادویه جات که در این روش ممنوع نیست، دارد. نمک باید به حداقل برسد، در رژیم شکارچیان باستان گنجانده شده است، علاوه بر کاهش سدیم، سرعت بخشیدن به روند کاهش وزن را تسهیل می کند. گروه اول را می توانند از زنجبیل ، فلفل ،  زردچوبه استفاده کنند.
 

 

منو غذایی برای گروه خونی O

صبحانه: سالاد مرغ پخته شده و سبزیجات تازه، چای سبز.
صبحانه دوم: تعداد کمی از دانه ها، آب هویج .
ناهار: گوشت گاو stroganoff با لوبیا سبز سرخ شده، سیب های تازه .
عصرانه: سالاد گلابی ، هلو و تخم کتان .
شام: بروکلی و فیله ماهی، هویج رنده شده ، عصاره بابونه .
 
تغذیه با پروتئین بالا نیاز به اجزای اضافی دارد. علاوه بر رژیم غذایی، "گوشتخوارها" باید ویتامین B و K را تامین کنند . شما همچنین باید ذخایر ید ، کلسیم ، پتاسیم و منگنز را تامین کنید .
 
از تمرینات فیزیکی، انواع فعال توصیه می شود: شنا، بدن سازی، کراس فیت crossfit، ایروبیک.

نظرات

در ادامه بخوانید...