ممکن است بیماری قلبی داشته باشید 12 علامت

در
ممکن است بیماری قلبی داشته باشید 12 علامت

آپنه خواب

هنگامی که خروپف شما به دلیل مکث در تنفس قطع می شود ، ممکن است مغز شما اکسیژن کافی دریافت نکند، که باعث ارسال سیگنال ها به رگ های خونی و قلب شما می شود تا بیشتر کار کنند و جریان خون ادامه یابد. این مسئله خطر ابتلا به فشار خون بالا ، ضربان قلب غیر طبیعی ، سکته مغزی و نارسایی قلبی را افزایش می دهد. خوشبختانه ، آپنه خواب قابل درمان است.
 

بثورات راش زرد و نارنجی

سطح بسیار زیاد تری گلیسیرید می تواند باعث شود تا پوست شما در اطراف مفصل انگشتان دست دارای راش زرد و نارنجی داشته باشد  . بسیاری از این چربی ها در خون شما می تواند در سخت شدن شریان های شما نقش داشته باشد ، و تعداد زیاد آن ها اغلب مربوط به شرایط دیگری است که شما را نیز در معرض بیماری قلبی و سکته های مغزی قرار می دهد.
 

قدرت ضعیف دست ها

قدرت دست شما ممکن است در مورد قدرت قلب شما نکته مهمی را به شما بگوید. تحقیقات حاکی از آن است که توانایی فشار به خوبی به معنای پایین آمدن خطر بیماری قلبی است. اگر قدرت دست شما بر یک شیء برای شما دشوار است ، می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. (اما بهبود قدرت گرفتن به تنهایی لزوماً قلب شما را سالم نخواهد کرد.)
 

نقاط تیره در زیر ناخن ها

اگر به تازگی به انگشت خود آسیبی وارد نکرده اید و صدمه ندیده اید، اما نقاط کمی از خون مردگی در زیر ناخن شما دیده می شود، می توانند به عفونت در قلب یا دریچه های قلب شما بنام اندوکاردیت اشاره کنند. شما همچنین هنگام ابتلا به دیابت می توانید این نقاط خونی را در زیر ناخن ببینید و افراد مبتلا به دیابت، دو تا چهار برابر بیشتر از افراددارای بیماری قلبی و سکته مغزی این نقاط تیره را دارند.
 

سرگیجه

سبکی سر اغلب نتیجه مستقیمی از اشتباه در عملکرد قلب شما است زیرا خون کافی را به مغز شما پمپ نمی کند. سرگیجه می تواند نشانه ای از ریتم غیر طبیعی به نام آریتمی باشد . نارسایی قلبی به معنای تضعیف ماهیچه نیز می تواند شما را ناپایدار کند. احساس دلپذیر سبکی سر یکی از بسیاری از علائم کمتر شناخته شده حمله قلبی است.
 

مشکلات جنسی

برخی از مشکلات موجود در اتاق خواب می تواند به معنای ابتلا به بیماری قلبی و خطر بیشتر برای حمله قلبی یا سکته مغزی باشد. مردان با اختلال نعوظ ممکن است مشکل فشار خون از کلسترول بالا یا دچار مشکلات گردش خون مربوط به فشار خون بالا یا شریان های باریک باشند. این مشکلات جریان خون همچنین می تواند میل جنسی زن و توانایی لذت بردن از رابطه جنسی را کاهش دهد.
 

تغییر رنگ پوست

انگشتان دست و انگشتان آبی یا خاکستری می تواند از گردش خون ضعیف باشد ، غالباً به دلیل نقص قلب  که در عروق خونی از زمان تولد یا باریک یا مسدود هستند. وقتی تکه های پلاکهای ساخته شده از کلسترول ایجاد شود در رگ های خونی کوچک گیر می کند. ممکن است هنگام آندوکاردیت ، شکافهای خونی دقیقاً زیر پوست در قسمت داخلی دست  و کف پا ایجاد شود.
 

خونریزی لثه ها

متخصصان ارتباط بین بیماری لثه و بیماری های قلبی را کاملاً درک نمی کنند. اما مطالعات نشان می دهد که خونریزی ، تورم لثه ممکن است باعث ایجاد درد در قلب شود. یک نظریه این است که باکتریهای موجود در لثه به جریان خون شما می رسد و التهاب را در قلب شما به وجود می آورد. ابتلا به بیماری لثه ، که می تواند منجر به افتادن دندان شود ، ممکن است احتمال سکته مغزی را نیز بالا ببرد.
 

لکه های تیره و مخملی روی پوست

ممکن است این لکه های ضخیم ، به نام آکانتوز نیگریکانس ، در چین های پوستی مانند گردن ، زیر بغل و کشاله ران پیدا شود که بدن شما در استفاده از هورمون انسولین دچار مشکل شود. تکه ها می توانند برچسب های پوستی نیز داشته باشند. اگر به دلیل مقاومت به انسولین ، سندرم متابولیک یا دیابت نوع 2 تحت درمان نیستید ، برای کمک به کنترل قند خون و محافظت از قلب خود به پزشک مراجعه کنید.
 
تنفس مشکل 
احساس کمبود نفس می تواند نشانه نارسایی قلبی ، ضربان قلب غیر طبیعی یا حمله قلبی باشد. به پزشک خود بگویید که اگر بعد از انجام کارهایی که قبلاً برای شما آسان بود ، یا اگر نفس کشیدن دشوار است . درد قفسه سینه هم دارید؟ با 115 تماس بگیرید.
 

تورم در پاها

این اتفاق می افتد وقتی مدت طولانی می ایستید یا می نشینید ، و همچنین در دوران بارداری شایع است. تورم پا ها همچنین می تواند ناشی از نارسایی قلبی و گردش خون ضعیف در پاهای شما باشد. پاهای متورم می تواند از لخته ای باشد که باعث بازگشت خون از اندام تحتانی به قلب شما می شود. 
 

خستگی

نارسایی قلبی می تواند شما را خسته و از انرژی تخلیه کند ، زیرا ماهیچه قلب دیگر به اندازه کافی برای تأمین نیازهای بدن شما پمپ نمی کند.مراقب علائم دیگر ، مانند سرفه و تورم باشید ، زیرا احساس ضعف می تواند نشانه هشدار دهنده بسیاری از شرایط مختلف ، از جمله کم خونی ، سرطان یا حتی افسردگی باشد.

نظرات

در ادامه بخوانید...

تاثیر ازدواج در بهبود بیماری قلبی

در

تحقیقات جدید نشان داده است که احتمال مرگ افراد متاهل در اثر حمله قلبی ۱۴ درصد کمتر از افراد مجردمی باشد ، افراد مجرد در مقایسه با متاهل ها  در طول زندگی  از سلامتی کمتری برخوردار هستند و تعداد روزهای بیشتری را در بیمارستان ها نسبت به متاهل ها بستری می شوند.

دوران نقاهت مجرد ها نسبت به متاهل ها طولانی تر می باشد درنتیجه هزینه متوسط بستری شدن آنها برای سازمان های بیمه بیشتر می باشد.این تحقیقات با بررسی شرایط بیش از بیست و پنج هزار نفر که بین سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۳ دچار حمله قلبی شده بودند صورت گرفته است.
هر چندمشخص نشده است که افزایش احتمال زنده ماندن افراد متاهل پس از حمله قلبی در نتیجه چه عاملی می باشد  اما این گروه پژوهشی اعتقاد دارند که حمایت جسمی و روحی از بیماران مطمئنا در بازگشت سلامتی آنان تاثیر بسزایی دارد.(سیارک)

نظرات

در ادامه بخوانید...

عوارض بلند مدت خوابیدن بیش از اندازه

در

مسلماً همگی ما خوابیدن را به عنوان فعالیتی می شناسیم که برای سلامتی ما مفید و حیاتی است، با این وجود آیا این مسئله درست است که بگوییم هر چه بیشتر بخوابیم، بیشتر قادر خواهیم بود از ثمرات آن برای سلامت خود بهره بگیریم؟ به عبارت دیگر زیاده روی در خوابیدن کار درستی است؟ البته پاسخ این سؤال منفی است و خوابیدن بیش از اندازه می تواند به مرور زمان سبب ایجاد اختلالاتی از قبیل دیابت و نارسایی های قلبی شود. مهم تر از این اختلالات، آمار ناخوشایند دیگری نیز وجود دارد که حاکی از این است که افرادی که بیش از اندازه معمول می خوابند، امکان مرگ شان بیشتر از افراد عادی خواهد بود. با سیارک همراه باشید تا اطلاعات و جزئیات بیشتری در این خصوص در اختیارتان قرار دهیم.

تحقیقات جامعی که در این خصوص صورت گرفته است، نشانگر این نکته است که بیشتر افرادی که بیش از اندازه معمول می خوابند، غالباً از افرادی هستند که از افسردگی رنج می برند و یا این که از لحاظ اقتصادی در شرایط خوبی به سر نمی برند و روابط اجتماعی چندان روحیه بخشی با سایر افراد ندارند. البته این نکته را هم باید خاطر نشان کرد که افسردگی و این اوضاع بد اقتصادی فرد، به طور گسترده ای با هم ارتباط پیدا می کنند و هستند افراد بسیاری که از هر دوی این مشکلات در آن واحد رنج می برند. به هر صورت، اتفاقی که در نهایت می افتد این است که این افراد بعضاً بیش از اندازه می خوابند و متأسفانه از اختلالات ناشی از آن رنج می برند. برای نمونه افرادی که از لحاظ اقتصادی در شرایط خوبی به سر نمی برند، کمتر این امکان برای شان فراهم می شود که به دکتر های متخصص مراجعه کرده و آزمایش هایی مربوط به سلامتی شان بدهند. همین مسئله باعث می شود که این افراد از اختلالات و بعضاً بیماری هایی رنج ببرند که خود خبری از آن نداشته و تنها از عوارض و علائم ظاهری آن بیماری رنج می برند. خوابیدن بیش از اندازه و اختلالات ناشی از آن به صورت یک چرخه عمل می کنند؛ به عبارت دیگر، تنها این خوابیدن بیش از اندازه نیست که سبب بروز نارسایی ها و اختلالات می شود و همین نارسایی ها (مانند نارسایی های قلبی) نیز می توانند باعث شوند که فرد بیش از اندازه معمول بخوابد.

خوابیدن بیش از اندازه: چه هنگامی می توان گفت که فرد بیش از اندازه می خوابد؟

البته همه ما اطلاعاتی مختصر و کلی در خصوص خوابیدن و میزان لازم خواب در طول شب برای این که بدن قادر به بازیابی کامل انرژی باشد، داریم. این نکته را هم باید به خاطر داشته باشیم که میزان این خواب، در سنین مختلف، متفاوت خواهد بود. از دیگر عواملی که به طور مستقیم با میزان خواب فرد در طول شب ارتباط دارند به این موارد می توان اشاره کرد: سن و سال، میزان فعالیت های روزانه فرد و چگونگی این فعالیت ها، وضعیت کلی سلامتی فرد و عادات روزانه. می توان با ذکر مثالی، ذهنیت دقیق تری در این خصوص پیدا کرد: برای نمونه اگر دقت کرده باشید، در دوره هایی که اضطراب شدید و یا بیماری بر شما غالب می شود، به مراتب به خواب بیشتری احتیاج پیدا خواهید کرد. با تمام این تفاسیر و با وجود تمامی این تفاوت هایی که به علل مختلف ممکن است در میزان خوابیدن یک فرد تأثیر گذار باشد، محققان و متخصصان توصیه می کنند که یک فرد بالغ در طول شب حداقل باید بین هفت تا نه ساعت استراحت کند تا بدن او قادر به بازیابی انرژی لازم برای فعالیت های روز بعد اش را داشته باشد.

دقیقاً چه مسائلی باعث می شوند تا فرد بیش از اندازه معمول بخوابد؟

افرادی هستند که از بیماری پر خوابی رنج می برند (اصطلاحات پزشکی: hypersomnia معادل پر خوابی و insomnia معادل کم خوابی و بی خوابی است) و در خصوص این افراد، خوابیدن بیش از اندازه به عنوان اختلالی در سلامتی شان شناخته می شود و باید در خصوص رفع آن چاره ای بیندیشند. از علائم مشخص این بیماری می توان به این اشاره کرد که فرد در تمامی طول روز احساس خواب آلودگی می کند و این احساس به گونه ای است که با خوابیدن کوتاه مدت در طول ظهر یا بعد از ظهر نیز بر طرف نخواهد شد. علاوه بر این، افرادی که از این بیماری رنج می برند، در هنگام شب، خواب های طولانی مدت و غیر معمولی ای را تجربه می کنند. در بسیاری از افرادی که از بیماری پر خوابی رنج می برند، نشانه هایی از اضطراب و نگرانی شدید، کمبود انرژی و اختلالات مربوط به حافظه به کرات مشاهده می شود و در حقیقت نیاز دائم شان به خوابیدن است که باعث می شود این گونه مشکلات برای این افراد به وجود بیاید.

مشکل و اختلال دیگری که در خصوص خوابیدن بیش از اندازه وجود دارد، آپنه خواب یا قطعی کوتاه مدت فرایند تنفس به هنگام خواب، در فرد است که باعث می شود خواب فرد آن گونه که باید و شاید، عمیق و مؤثر نباشد و در نهایت این اختلال هم می تواند باعث شود که فرد احتیاج بیشتری به خوابیدن در طول روز در خود احساس کند. البته نکته ای که حائز اهمیت است و ذکر آن ضروری به نظر می رسد، این است که لزوماً تمامی کسانی که بیش از اندازه می خوابند، از چنین اختلالاتی رنج نمی برند. مصرف بیش از اندازه مشروبات الکلی و نیز دارو هایی که تنها با همراه داشتن نسخه ای از پزشک قابل خریداری هستند برای نمونه از جمله مسائلی هستند که می توانند به مرور زمان باعث شوند تا فرد بیش از اندازه معمول و همیشگی خود بخوابد. در کنار این مسئله، همان گونه که پیش از این نیز عنوان شد اختلالات دیگری نیز هستند (افسردگی، یا اختلالات و نارسایی های قلبی) که باز می توانند باعث شوند فرد تمایل بیشتری به خوابیدن داشته باشد و بیش از اندازه بخوابد. در نهایت افرادی هم هستند که هیچ گونه اختلال و مشکلی ندارند و تمایل دارند بیش از اندازه بخوابند و علت خوابیدن بیش از اندازه شان همین نکته ساده است.

 بیشتر بدانیم: چرا داشتن خواب کافی برای بدن لازم است

اختلالات و بیماری های مرتبط با خوابیدن بیش از اندازه

اما چه بیماری ها و اختلالاتی در نتیجه خوابیدن بیش از اندازه، به مرور زمان سلامت فرد را تهدید می کنند؟ در ابتدای متن توضیحات مختصری در خصوص برخی از این اختلالات داده شد (دیابت، نارسایی های قلبی)، اما در این قسمت قصد داریم اطلاعاتی دقیق تر و جزئی تر در خصوص این اختلالات در اختیارتان قرار دهیم (و نیز سایر اختلالاتی که به واسطه خوابیدن بیش از اندازه حادث می شوند):

دیابت:

بنا به تحقیقاتی که در این خصوص صورت گرفته است، دیابت از آن جمله بیماری هایی است که به واسطه خوابیدن بیش از اندازه سلامت فرد را تهدید خواهد کرد. علاوه بر این کم خوابی نیز همین حالت را خواهد داشت. بنا بر این هر گونه اختلال در خوابیدن خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد.

بیشتر بدانیم:  علائم دیابت 8 مورد 

اضافه وزن و چاقی:

اضافه وزن، از دیگر اختلالاتی است که در صورت خوابیدن بیش از اندازه، احتمال دچار شدن به آن در فرد افزایش پیدا می کند. بنا به تحقیقاتی که در این خصوص صورت گرفته است، افرادی که در طول شب بین نه تا ده ساعت می خوابند، بیست و یک درصد بیشتر از افرادی که بین هفت تا نه ساعت در طول شب می خوابند، در معرض ابتلا به چاقی و اضافه وزن قرار می گیرند. این اضافه وزن البته به مرور زمان و طی دوره ای چند ساله شکل می گیرد. نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که حتی پایبندی به رژیم غذایی به خصوص برای لاغری و یا حتی ورزش کردن، توانایی از بین بردن این اضافه وزن مربوط به خوابیدن بیش از اندازه را ندارد.

بیشتر بدانیم:  کاهش وزن ده کیلویی

سر درد:

این مسئله البته بیشتر در کسانی شایع است که سابقه سر درد داشته باشند و چنین افرادی، زمانی که در تعطیلات خود بیشتر از اندازه معمول خود در طول شب استراحت می کنند، دچار سر درد می شوند. محققان بر این باور اند که سردرد ناشی از خوابیدن بیش از اندازه بیشتر به واسطه تأثیراتی است که این گونه خوابیدن بر پیام رسان های عصبی در مغز می گذارد. یکی از این پیام رسان ها برای نمونه سروتونین است که در کارکرد اش اختلالاتی به وجود می آید. البته افرادی که در طول روز بیشتر از افراد عادی استراحت کرده و به جای آن از خواب شب خود می کاهند نیز در معرض این گونه سردرد ها قرار می گیرند.

بیشتر بدانیم: 12 عاملی که باعث سردرد می‌شود! 

کمر درد:

زمانی بود که به محض مواجه شدن دکتری با شخصی که از کمر درد رنج می برد، به سرعت به او توصیه می کرد که به تخت خواب خود رود و برای مدتی استراحت کند، اما مدت ها است که دیگر چنین توصیه هایی از سوی پزشکان متخصص به این گونه افراد نمی شود. حتی این تغییر در رویه پزشکان متخصص تا جایی پیش رفته است که دیگر از فرد مبتلا به کمر درد نمی خواهند در برنامه ورزش کردن روزانه خود تغییراتی به وجود آورد و انجام تمرین های ورزشی سبک در این خصوص توصیه می شود. در حقیقت کمر درد یکی از اختلالات شایع در میان افرادی است که بیش از اندازه می خوابند و به همین خاطر معمولاً به آن ها توصیه می شود در طول شب تا جایی که برای شان امکان دارد کمتر بخوابند و نیز انجام تمرین های ورزشی سبک را نباید فراموش کنند.

بیشتر بدانیم: ارتباط کمردرد با نحوه ی نشستن 

افسردگی:

البته نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که غالب افرادی که دچار افسردگی های شدید می شوند، بیشتر از اختلال بی خوابی رنج می برند تا خوابیدن بیش از اندازه، با این وجود طبق آمار و اطلاعاتی که در دست است، نزدیک به پانزده درصد از کل افراد مبتلا به افسردگی، بیش از اندازه معمول می خوابند. این خوابیدن بیش از اندازه می تواند در نهایت باعث شود، بیماری این افراد و افسردگی شان تشدید شود. داشتن برنامه مشخص زمانی برای خوابیدن از مهمترین عواملی است که برای بهبود این گونه بیماران مبتلا به افسردگی توصیه شده است.

بیشتر بدانیم: ارتباط افسردگی و مصرف دارو در عملکرد جنسی زنان 

نارسایی های قلبی:

اخیراً تحقیقاتی در این خصوص صورت گرفته است و برای انجام این تحقیقات، یک گروه هفتاد و دو هزار نفری از خانم ها برای انجام بررسی هایی در نظر گرفته شدند. آمار و ارقام حاصل شده از این تحقیقات، به دقت مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مشخص شد که خانم هایی که در طول شب، بین نه تا یازده ساعت می خوابیدند، تا چیزی حدود سی و هشت درصد بیشتر از افرادی که خواب معمولی داشتند (هفت تا نه ساعت) در معرض ابتلا به بیماری ها و نارسایی های قلبی قرار داشته اند. البته محققان هنوز نتوانسته اند از چند و چون رابطه میان خوابیدن بیش از اندازه و نارسایی های قلبی کسب آگاهی کنند و هنوز مشخص نیست که دقیقاً چه مسئله ای در خصوص خوابیدن بیش از اندازه وجود دارد که این گونه اختلالات را موجب می شود.

بیشتر بدانیم: بیماری قلبی عروقی 

مرگ:

  تحقیقات بسیاری تا کنون در این خصوص صورت گرفته است و نتیجه تمامی این تحقیقات حاکی از آن است که افرادی که بیش از نه ساعت در طول شب استراحت می کنند، به مراتب بیشتر از سایرین در معرض خطر مرگ قرار می گیرند. علت اصلی این مسئله هم هنوز به طور دقیق مشخص نشده است. البته ارتباط خوابیدن بیش از اندازه با وضعیت اقتصادی بد افراد مختلف و نیز افسردگی شان که پیش از این و در ابتدای متن توضیحاتی در خصوص آن داده شد، می تواند پرده از راز این ماجرا بردارد، چرا که معمولاً چنین افرادی هستند که تمایل بیشتری به خوابیدن از خود نشان می دهند و البته واضح است که عمر چنین افرادی نیز به مراتب کمتر از انسان های با انگیزه و خوشحال تر است.

از فواید خوابیدن بهره بگیرد، اما بیش از اندازه نخوابید

اگر به طور میانگین در طول شب بیشتر از هشت ساعت استراحت می کنید، توصیه می شود برای پی بردن به علت آن به پزشک متخصص مراجعه کنید. مطمئنا با انجام آزمایش هایی مشخص خواهد شد که علت این خوابیدن بیش از اندازه چیست و خطرات استفاده سرخود از دارو ها و قرص های مرتبط با مسائل مختلف، شما را در این صورت تهدید نخواهد کرد. برخی از افراد نیز هستند که به واسطه مصرف دارو های به خصوصی که برایشان تجویز شده است،  بیشتر از افراد عادی به خوابیدن تمایل نشان می دهند. می توان با نظر پزشک متخصص جایگزینی برای چنین دارو هایی انتخاب کرد و یا این که مصرف آن ها را به طور کامل قطع کرد و در این صورت فرد قادر خواهد بود به روند عادی خوابیدن خود باز گردد. اگر هم خوابیدن بیش از اندازه شما به واسطه اختلالاتی باشد که به طور مفصل در خصوص هر یک اطلاعاتی داده شد، می توانید با مراجعه به پزشک متخصص از این اختلال کسب آگاهی کرده و اقدام به بهبود آن کنید تا قادر باشید به خواب عادی شبانه خود بازگردید.

با تمام این تفاسیر، صرف نظر از این که علت خوابیدن بیش از اندازه شما چه باشد، با بازگشت به خواب هفت تا نه ساعته معمول میان افراد بالغ، می توانید از ثمرات بی نظیر خواب کامل برای سلامت خود بهره بگیرید. متخصصان این حوزه توصیه می کنند که افراد زمان مشخصی در طول شب برای خوابیدن و هنگام صبح برای بیدار شدن داشته باشند، به عبارت دیگر داشتن یک برنامه زمانی مشخص کمک شایانی به چگونگی خوابیدن افراد خواهد کرد. نکته دیگری که توسط این متخصصان توصیه می شود، عدم مصرف مشروبات الکلی و نوشیدنی های کافئین دار در هنگام شب و پیش از خواب است. انجام فعالیت های ورزشی به صورت روزانه و فراهم آوردن محیطی پاکیزه و مرتب و تاریک برای خوابیدن هم از عواملی هستند که در نهایت منجر به این می شوند که خواب کامل و مؤثری را در هنگام شب تجربه کنید.

در سیارک بخوانیم:

معایب خوابیدن روی زمین 

اختلال عجیب و غریب خواب 10 مورد 

نکاتی که باید برای بهتر خوابیدن بدانید 

چگونگی فعالیت مغز انسان هنگام خواب

چرا داشتن خواب کافی برای بدن لازم است 

حالت خوابیدن چه تاثیری بر روی سلامتی شما خواهد داشت؟ 

ارتباط بی خوابی در3 ماه آخر بارداری با افسردگی پس از زایمان  

حالات بدنی نامناسب به هنگام خوابیدن و عوارض ناشی از آن 

نظرات

در ادامه بخوانید...

علائم دیابت بخش اول

در

در حال حاضر نزدیک به 30.3 میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا با بیماری دیابت دست و پنجه نرم کرده و از آن رنج می برند. 30.3 میلیون نفر رقم قابل توجهی است و حتی از تعداد کسانی که جمعیت مکزیک را تشکیل می دهند بیشتر است. شاید ترسناک تر از این آمار و ارقام، اطلاعات مربوط به آن دسته از کسانی باشد که از این بیماری رنج می برند و در عین حال از این مسئله آگاهی ندارند: بنا به آمار و اطلاعات منتشر شده توسط انجمن درمان و پیشگیری از دیابت در ایالات متحده آمریکا، حداقل چیزی حدود هفت میلیون نفر از مردم این کشور از بیماری دیابت رنج می برند، بدون آن که از بیماری خود آگاهی داشته باشند. بنا به همین آمار و ارقام سالانه چیزی حدود یک و نیم میلیون نفر آمریکایی به این بیماری مبتلا می شوند.

شاید پیش خود فکر کنید که اگر فردی از این بیماری رنج برده و قادر به شناسایی آن نباشد، به این معنی است که این اختلال چندان جدی نیست و اگر بود، مطمئنا در فعالیت روزانه فرد اختلال ایجاد می شد، اما نکته ای که در خصوص این بیماری وجود دارد این است که معمولا تا مدتی طولانی مشکلی برای فرد به وجود نمی آورد و در بلند مدت است که درد سر ساز خواهد شد. باید از این مسئله آگاهی داشت که حتی اگر بیماری دیابت، مشکلی در فعالیت های روزانه فرد به وجود نیاورد و اختلال چندان جدی ای متوجه حالت طبیعی او نکند، به این معنی نیست که در حال از بین بردن کارایی عادی کارکرد اعضا و ارگان های مختلف بدن نمی باشد. اگر بیماری دیابت از کنترل خارج شده و به آن رسیدگی نشود، در بلند مدت اختلالات بسیار جدی و خطرناکی متوجه فرد خواهد کرد. از آن جمله اند: افزایش خطر رخ دادن حملات قلبی، سکته مغزی، آسیب رسانی به دستگاه عصبی، کوری، از دست رفتن توان ماهیچه ها و حتی مرگ.

خوشبختانه راهکار هایی برای افراد مبتلا به این بیماری وجود دارد که با به کار گیری آن ها قادر خواهند بود در بلند مدت از بروز این گونه اختلالات تا حدود بسیار زیادی جلوگیری کند. این افراد باید رژیم غذایی سالمی داشته و از اضافه کردن به وزن شان پرهیز کنند و در طول روز فعال باشند. علائمی نیز وجود دارند که افراد با توجه به آن ها قادر خواهند بود خطر احتمالی ابتلا به دیابت را مد نظر قرار دهند و در این مقاله موضوع اصلی ما در خصوص همین علائم است و قصد داریم اطلاعات دقیق تر و جزئی تری در خصوص شان در اختیارتان قرار دهیم. با سیارک همراه باشید.

افزایش تشنگی

اگر پس از نوشیدن یک لیوان آب، باز هم احساس تشنگی می کنید و گویی پایانی بر عطش تان نمی توان متصور بود، باید عنوان کرد که این مسئله می تواند نشانه ای بر مبتلا شدن شما به دیابت باشد. مسئله ای که در این خصوص وجود دارد این است که بدن فرد، به هنگام ابتلا به دیابت دچار اختلال شده و کارکرد طبیعی خود را از دست می دهد؛ به این صورت که دستگاه های مختلف بدن توانایی استفاده از گلوکز موجود در جریان خون را از دست می دهند و گلوکزی که مورد استفاده قرار نگرفته است، باید از طریق ادرار کردن از بدن دفع شود، به همین خاطر است که آب قسمت های مختلف بدن برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرند. این مسئله می تواند حالتی را برای فرد پدید آورد که گویی با گلویی خشک در حال قدم زدن در صحرا است و هر چه آب می نوشد باز هم احساس تشنگی رهای اش نمی کند، حتی اگر فرد در خانه و در مقابله دستگاه تهویه هوای خود نشسته باشد.

شکل گرفتن لکه هایی تیره رنگ بر روی سطح پوست

نکته ای که باید در این خصوص به خاطر داشته باشید این است که لکه های سیاه باقی مانده بر روی پوست، تنها به واسطه فراموش کردن زدن کرم سفید کننده در آن نواحی باقی نمانده است و نشانه خطری جدی تر است. در حقیقت علت اصلی کبود شدن سطح پوست و ایجاد لکه های تیره رنگ بر روی آن فعال شدن آن دسته از گیرنده های انسولین در بدن است که زیر پوست قرار گرفته اند و همین فعالیت گیرنده ها است که که باعث شکل گیری تغییراتی ناگهانی در بافت های بدن شده و نمود بیرونی این تغییرات، همان لکه های سیاه رنگی است که بر روی سطح پوست مشاهده می شود.

کاهش وزن

البته مسئله ای که در حال حاضر بیشتر در خصوص آن صحبت می شود و باوری که در میان عامه مردم شکل گرفته این است که دیابت و افزایش وزن ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. البته این باور اشتباهی نیست، اما مسئله ای که غالبا افراد از آن غافل می شوند این است که علاوه بر افزایش وزن، کاهش وزن نیز می تواند از دیگر علائم و عوامل مستقیم بیماری دیابت باشد، به خصوص اگر فرد از دیابت نوع یک رنج ببرد. همان گونه که در موارد قبلی توضیحاتی در خصوص این مسئله داده شد، بدن فرد به هنگام ابتلا به دیابت قابلیت استفاده از گلوکز موجود در جریان خون را از دست داده و در نهایت برای رهایی از گلوکزی که استفاده ای در بدن از آن نشده است، مجبور به کشیدن آب از اعضا و ارگان های مختلف بدن شده و آن را به صورت ادرار دفع می کند، در حقیقت همین مسئله است که سبب کاهش وزن نیز می شود. متأسفانه بر خلاف کاهش وزنی که به وسیله اتخاذ رژیم های غذایی مناسب و کم و چرب و نیز ورزش کردن به دست می آید، این گونه کاهش وزن نه تنها برای فرد نتیجه بخش نخواهد بود، بلکه خطری بسیار جدی برای سلامت او به شمار می رود.

گرسنگی

مطمئنا اگر فرد مدت کوتاهی پس از خوردن وعده غذایی خود باز هم احساس گرسنگی کند اتفاق عجیبی است و این مسئله یکی دیگر از علائمی است که می تواند خبر از ابتلای فرد به دیابت دهد. زمانی که فرد دچار دیابت می شود، اعضا و ارگان های بدن قادر به استفاده از گلوکز موجود در جریان خون نخواهند بود و همین مسئله است که سبب می شود میزان گلوکز کافی برای تأمین انرژی در اختیار فرد قرار نگیرد. متأسفانه عدم تأمین انرژی لازم برای بدن به واسطه سوزاندن گلوکز در نهایت منجر به این می شود که بدن فرد برای تأمین انرژی مورد نیاز خود اقدام به از بین بردن ماهیچه های سالم خود کند و همین مسئله است که گرسنگی شدید را مداوم می کند.

شیرین شدن طعم نفس فرد

البته همه ما دوست داریم که دهانی خوش بو داشته باشیم، اما نکته ای که باید از آن آگاهی داشته باشیم این است که اگر نفس خارج شده از دهان، طعمی شیرین پیدا کرده باشد، به هیچ عنوان نشانه خوبی نخواهد بود. طعم شیرین نفس می تواند نشانه ای بر آن باشد که بدن در حالت کتواسیدوز دیابتی به سر می برد: به این معنی که بدن فرد قادر به تولید میزان کافی انسولین برای کارکرد طبیعی اعضا و ارگان های مختلف نمی باشد. زمانی که بدن فرد به جای استفاده از گلوکز به عنوان منبعی برای انرژی، اقدام به سوزاندن چربی ها و ماهیچه های موجود در بدن می کند، اسیدی به نام کتونز وارد جریان خون می شود که عامل مستقیم این فرایند چربی سوزی و ماهیچه سوزی است و در نهایت همین اسید است که سبب می شود نفس فرد طعمی شیرین مزه پیدا کند؛ طعمی که شبیه به مزه برخی از میوه ها است.

درد شدید

زمانی که بیماری دیابت در بدن فرد پیشرفت می کند و مدت بیشتری از شکل گرفتن آن می گذرد، نوعی به خصوص از اختلالات عصبی که با نام نوروپاتی محیطی (نوروپاتی محیطی اختلال در اعصابی است که از مغز و طناب نخاعی سرچشمه می گیرند) شناخته می شود، گریبان گیر فرد می شود. نوروپاتی محیطی به واسطه باقی ماندن حالت هایپرگلایسمی برای مدتی طولانی در بدن رخ می دهد (هایپر گلایسمی به معنی افزایش قند خون است) که غالبا در آن دسته از افرادی مشاهده شده است که برای مدتی طولانی از ابتلا به دیابت غافل بوده اند و در نهایت می تواند اختلالات خطرناک تر و شدید تری را متوجه فرد کند. از آن جمله اند: رساندن آسیبی دائمی به رشته های عصبی، از دست دادن قدرت تفکر و احساسات و از بین رفتن بافت های بدن (عامل آخر است که سبب درد گرفتن شدید برخی از قسمت های بدن این گونه افراد می شود).

افزایش وزن

چگونگی کارکرد غدد درون ریز در بدن و سیستم فعالیت این غدد بسیار پیچیده است و زمانی که در کارکرد طبیعی شان اختلالی ایجاد می شود، می توانند سبب بروز مشکلات بسیار جدی ای در بخش های مختلف بدن شوند(غدد درون ریز: ویژگی دسته‌ای از غدد و ساختار های ترشحی که مواد ترشحی خود را به درون خون می ریزند). برای برخی از افرادی که از دیابت رنج می برند، این گونه اختلالات در نهایت سبب افزایش غیر منتظره وزن و جمع شدن چربی در برخی از نواحی بدن می شود. بنا بر این اگر مدتی است با این مسئله مواجه شده اید و وزن تان به طور مرتب در حال افزایش پیدا کردن است و تغییری در رویه زندگی خود ایجاد نکرده اید، بهتر است هر چه سریع تر با پزشک متخصص در این خصوص صحبت کرده و علت آن را جویا شوید.

خشکی دهان

تمامی آبی که به واسطه عدم استفاده صحیح و بهینه از گلوکز موجود در جریان خون از بدن دفع می شود و در موارد قبلی توضیحاتی در خصوص آن داده شد، تنها سبب کاهش وزن نمی شود و اختلالات دیگری را نیز متوجه فرد خواهد کرد؛ از آن جمله می توان به خشکی بیش از اندازه دهان اشاره کرد که می تواند نشانه دیگری بر شکل گیری دیابت در بدن فرد باشد. در نگاه اول ممکن است این مسئله چندان جدی به نظر نرسد و تنها به جز این که حالتی نا خوشایند برای فرد پدید آورد، مشکل دیگری را متوجه او نکند، با این حال، بهتر است بدانید که این مسئله خشکی دهان به مرور زمان می تواند موجب شکل گیری اختلالات جدی تری در دهان فرد شود که از آن جمله به این موارد می توان اشاره کرد: ایجاد اختلال در لثه، خراب شدن و از بین رفتن دندان ها و سایر اختلالات مربوط به سلامت دهان و دندان. بزاق ترشح شدن در دهان فرد تأثیر مهمی بر سلامت دهان و دندان دارد و نبود آن نیز، به طور معمول سبب ایجاد اختلال خواهد شد.

آزردگی خاطر

اگر احساس خستگی می کنید، گرسنه هستید، حالت تهوع دارید و در نهایت مدام به وزن تا ن اضافه می شود، مطمئنا دلایل کافی برای داشتن احساسی نا خوشایند و بد در اختیار دارید. اما نکته دیگری که علاوه بر این ها وجود دارد و سبب می شود افرادی که با بیماری دیابت دست و پنجه نرم می کنند به مشکلات شان افزوده شود این است که مدام حالت روحی روانی شان تغییر می کند و نوسانات شدیدی که در میزان قند موجود در جریان خون این گونه افراد شکل می گیرد، دلیل اصلی این تغییرات روحی روانی است. بنا بر این اگر دچار چنین تغییراتی در حالت روحی و روانی خود شده و متوجه تغییرات ناگهانی در این خصوص شدید که گویی علت به خصوصی ندارند، وقت آن رسیده است که با پزشک متخصص در این خصوص صحبت کرده و علت را جویا شوید.

این مقاله ادامه دارد...

در سیارک بخوانیم:

علائم دیابت 8 مورد 

آیا مقاومت به انسولین و دیابت می توانند معکوس شوند 

دستور غذایی برای افراد دیابتی 

انتخاب جوراب مناسب برای پای دیابتی

در مورد دیابت بیشتر بدانید

دیابت را جدی بگیرید

دانستن الفبای (ABC) دیابت

یاد بگیرید که چگونه با دیابت­ زندگی کنید

نظرات

در ادامه بخوانید...

علائم دیابت بخش دوم

در

اختلالات مربوط به بینایی و دید افراد

البته به مرور زمان و هر چه از سالیان عمر افراد بیشتر می گذرد، تغییراتی در چگونگی سلامت چشم و دید آن ها به وجود آمده و به مرور دست خوش تغییر و تحول می شود، با این وجود، معمولا افرادی که از بیماری دیابت رنج می برند، زود تر از سایرین در دید شان مشکل به وجود می آید و از این لحاظ بیشتر در معرض خطر قرار می گیرند (کاهش دید چشم و در موارد نادر تر کوری). متأسفانه افرادی که از بیماری دیابت رنج می برند، افزایش بیش از اندازه قند خون در بدن شان می تواند تاری دید را برای شان به همراه داشته باشد. علاوه بر این، این افراد از اختلالی رنج می برند که در علم پزشکی با نام رتینو پاتی از آن یاد می شود (شبکیه ‌رنجوری یا رتینو پاتی (retinopathy) به اختلالاتی که موجب آسیب به شبکیه (رتین) چشم می‌ شود گویند)؛ در حقیقت اختلالاتی که بیماری دیابت متوجه بدن افراد می کند، در نهایت سبب خواهند شد (البته نه در تمامی بیماران دیابتی) که رگ های خونی قرار گرفته در شبکیه چشم آسیب دیده و بسته به شدت آسیب وارد شده به این رگ ها، حتی احتمال کوری افراد نیز وجود خواهد داشت.

علائم دیابت بخش اول 

دیابت را جدی بگیرید

 

حالت تهوع

نکته ای که افراد در این خصوص باید به خاطر داشته باشند این است که حالت تهوع صرفا به خوردن غذایی مسموم یا تاریخ گذشته و سایر موارد این چنینی مربوط نمی شود و ممکن است خبر از وجود اختلالی جدی تر در بدن فرد بدهد (به خصوص اگر برای مدتی طولانی دوام پیدا کند). اختلالی مربوط به دیابت وجود دارد که از آن با نام گاسترو پارسیس یاد می شود و زمانی شکل می گیرد که معده فرد به طور کامل تخلیه نمی شود. در نهایت این اختلال می تواند سبب بروز حالت تهوع در فرد شود. علاوه بر این افزایش بیش از اندازه قند موجود در جریان خون و نیز مرحله پیشرفته تری از دیابت به نام کتواسیدوز (کتواسيدوز زماني اتفاق مي افتد که در بدن شما انسولين کافي براي بردن قند به داخل سلول ها جهت تبديل به انرژي وجود نداشته باشد) که هر دو از نتایج مستقیم بیماری دیابت هستند، می توانند در شکل گیری این احساس تهوع نقش داشته باشند؛ این دو اختلال یاد شده باعث می شوند بدن برای تأمین انرژی لازم برای انجام فرایند های طبیعی خود، اقدام به سوزاندن ماهیچه ها کند، چرا که گلوکز طی دیابت از طریق ادرار دفع می شود و بدن برای تأمین انرژی گلوکز کافی در اختیار ندارد (همین عامل است که سبب کاهش وزن برخی از بیماران دیابتی می شود). به هر عنوان در صورتی که برای مدتی طولانی از این مسئله رنج می برید، بهتر است هر چه سریع تر با پزشک متخصص در باره آن مشورت کنید.

خستگی

به طور معمول کسانی که از بیماری دیابت رنج می برند، بدن شان توانایی استفاده از مواد مغذی معدنی و ویتامینی موجود در خوراکی ها را تا حدود زیادی از دست می دهد و این مسئله می تواند در نهایت سبب بروز احساس خستگی در این گونه افراد شود. در بسیاری از مواردی که بیماری دیابت در افراد تشخیص داده نشده و تدابیر لازم برای درمان و مقابله با پیشرفت بیماری در نظر گرفته نشده است (به خصوص افرادی که بیماری در بدن شان تا حدود زیادی پیشرفت کرده و وارد مرحله کتواسیدوز شده است که در مورد قبلی توضیحاتی در خصوص آن عنوان شد)، مشاهده شده که بدن فرد به جای استفاده از مواد مغذی موجود در خوراکی ها، اقدام به سوزاندن چربی های مفید موجود در بدن و نیز ماهیچه ها می کند و همین مسئله است که احساس ضعف و خستگی را در این افراد پدید می آورد.

سندرم تخمدان پلی‌ کیستیک (به اختصار پی سی او اس)

به طور معمول میزان گلوکز موجود در جریان خون افراد مبتلا به دیابت هیچ تعادل و نظم مشخصی ندارد و نا گهان می تواند زیاد یا کم شود؛ همین مسئله در خصوص هرمون های موجود در جریان خون نیز صدق می کند. در نهایت این مسئله می تواند سبب افزایش وزن شده و نیز پیش در آمدی باشد بر بروز اختلال سندرم تخمدان پلی کیستیک. البته مسئله در خصوص این اختلال گاهی پیچیده تر می شود و چیزی که در خصوص آن به ذهن می رسد، شبیه به این سؤال است که ابتدا تخم مرغ به وجود آمده بوده است یا مرغ؛ به عبارت دیگر فردی که از سندرم تخمدان پلی‌ کیستیک رنج می برد، اختلالاتی مربوط به ترشح هرمون در بدن اش روی خواهند داد که در نهایت می توانند منجر به بروز مشکل در تولید انسولین شوند، حال آن که در سوی دیگر بیماران دیابتی نیز به واسطه اختلالات روی داده شده در بدن شان از لحاظ تولید هرمون های مرتبط با سندرم تخمدان پلی‌ کیستیک دچار مشکل می شوند.

بی حس شدن اعضای بدن

اگر مدتی طولانی است که احساس می کنید قسمت های مختلف بدن تان گاه به گاه بی حس می شوند ممکن است به دیابت مبتلا شده باشید و این نیز از دیگر نشانه هایی است که خبر از بروز دیابت می دهد. متأسفانه اگر این مسئله نادیده گرفته شود و توجه چندانی به آن نشود، می تواند به مرور زمان جدی تر شده و بافت های بدن را به طور کلی از بین ببرد و در معرض تهدید جدی قرار دهد. بیماری قانقاریا نیز (فساد عضوی از بدن بر اثر نرسیدن خون) از نتایج مستقیم همین مسئله است؛ بیماری ای که در موارد جدی تر برای مقابله با پیشرفت آن باید اقدام به قطع عضو کرد.

افزایش تعداد دفعاتی که فرد در طول روز ادرار می کند

به طور معمول افرادی که از بیماری دیابت رنج می برند، بدن شان برای دفع کردن میزان اضافه گلوکز موجود در جریان خون، اقدام به کشیدن آب موجود در بافت ها می کند و  سپس گلوکز را از طریق آب بافت ها و به واسطه ادرار از بدن دفع می کند؛ در حقیقت همین مسئله است که تعداد دفعات ادرار کردن فرد در طول روز را زیاد تر می کند. بنا بر این اگر میزان نوشیدن آب  در طول روز همانند سابق است و جذب مایعات و نوشیدنی ها را افزایش نداده اید و با این حال، تعداد دفعاتی که در طول روز ادرار می کنید افزایش پیدا کرده اند، مطمئنا دلیل محکم و قابل استنادی برای صحبت کردن با یک پزشک متخصص در این باره دارید و حتما باید پیگیر وضعیت سلامت خود باشید.

درد گرفتن شکم

درد شدید در ناحیه شکم مطمئنا نشانه خوبی نیست و علاوه بر آزردگی خاطری که پدید می آورد، می تواند نشانه وجود اختلالاتی در سلامت فرد نیز باشد. برای آن دسته از افرادی که از بیماری دیابت رنج برده و هنوز از این مسئله آگاهی کسب نکرده اند، درد گرفتن شکم می توان نشانه بسیار نا خوشایندی باشد و خبر از وجود اختلالاتی جدی دهد. همان گونه که پیش از این نیز توضیحاتی در خصوص آن داده شد، بیماری دیابت در مراحل پیشرفته تر خود اختلالی را متوجه سلامت فرد می کند که از آن با نام گاسترو پارسیس یاد می شود؛ اختلالی که طی آن معده فرد به طور کامل و مؤثر و همانند افراد عادی تخلیه نمی شود. در نهایت این مسئله می تواند سبب بروز درد های شدید در ناحیه معده و به طور کلی شکم شود و علاوه بر این، عدم جذب مواد مغذی موجود در خوراکی های گوناگون نیز تا حدود زیادی از همین مسئله سر چشمه می گیرد. خبر خوب این است که با تحت کنترل گرفتن بیماری دیابت و شروع فرایند های درمانی می توان به مرور زمان از این مسئله رهایی یافت و اگر از چنین مشکلی رنج می برید، بهتر است هر چه سریع تر با پزشک متخصص در باره آن صحبت کرده و از پیشرفت بیماری جلوگیری کنید.

آیا مقاومت به انسولین و دیابت می توانند معکوس شوند

چه گام هایی می تواند مقاومت به انسولین و پیش دیابت را معکوس کند

عفونت

کسانی که از بیماری دیابت رنج می برند، به طرق گوناگون در معرض پدیدار شدن عفونت قرار می گیرند و حال اگر فرد از شکل گیری این بیماری در بدن خود آگاهی نداشته باشد، خطرات ناشی از این گونه عفونت ها به مراتب بیشتر نیز خواهد شد. همان گونه که پیش تر عنوان شد، افراد مبتلا به دیابت به مراتب بیشتر از سایرین در طول روز ادرار می کنند و این افزایش دفعات ادرار می تواند در نهایت منجر به بروز و شکل گیری عفونت هایی در کلیه و مثانه شود. کشیده شدن آب موجود در بافت های بدن در نهایت سبب خشکی بیش از اندازه پوست و ایجاد ترک هایی بر سطح آن می شود؛ اختلالی که در نهایت می تواند منجر به بروز عفونت های پوستی شود. علاوه بر این دو موردی که ذکر شد، اختلالاتی که بیماری دیابت متوجه دستگاه عصبی می کند می تواند در نهایت منجر به بروز عفونت در سایر اندام های بدن شود.

ضعف

افرادی که از بیماری دیابت رنج می برند و از این مسئله آگاهی ندارند (به این معنا که فرایند درمانی را آغاز نکرده اند)، قادر به استفاده بهینه از قند موجود در جریان خون به منظور تهیه انرژی لازم برای انجام فعالیت های روزانه خود نخواهند بود. به مرور زمان و هنگامی که بیماری در بدن پیشرفته تر می شود، برای تأمین انرژی مورد نیاز، بدن فرد اقدام به از بین بردن بافت ها و ماهیچه ها و سوزاندن آن ها می کند و همین مسئله است که احساس خستگی شدید را در فرد پدید می آورد.

خارش پوست

یکی دیگر از مشکلاتی که به طور معمول در آن دسته از افرادی بروز می کند که بیماری دیابت داشته و فرایند درمانی مرتبط با آن را آغاز نکرده اند، از بین رفتن حالت طبیعی و مناسب پوست و ایجاد خارش بر سطح پوست است. همان گونه که پیش تر از این نیز به آن اشاره شد، بدن این دسته از افراد برای دفع میزان بیش از اندازه گلوکز موجود در جریان خون از طریق ادرار، اقدام به کشیدن آب موجود در بافت ها می کند؛ مسئله ای که در نهایت سبب خشک شدن بیش از اندازه پوست می شود. اگر از این مسئله رنج می برید، ابتدای امر با پزشک متخصص در خصوص آن صحبت کرده و فرایند های درمانی را آغاز کنید، سپس طی روندی منظم و روزانه اقدام به استفاده از مرطوب کننده ها کنید تا از بروز شکاف بر سطح پوست و شکل گیری عفونت های خطرناک جلوگیری کنید. علاوه بر آن به خاطر داشته باشید که در این هنگام باید مصرف روزانه آب و مایعات را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهید تا حتی الامکان از کشیده شدن آب موجود در بافت ها جلوگیری کنید.

افزایش زمان مورد نیاز برای بهبود زخم ها

زخمی که مدت ها است خشک نشده و بهبود نیافته است؛ شکاف یا ترک خوردگی ای بر سطح پوست که از بین نمی رود؛ جراحتی که ماه ها است شما را آزرده کرده و بهبود پیدا نمی کند؛ تمامی این ها نشانه های دیگری است مبنی بر این که امکان دارد از بیماری دیابت رنج برده و از این مسئله آگاهی نداشته باشید. متأسفانه یکی دیگر از اختلالاتی که بیماری دیابت متوجه بدن افراد می کند، بروز مشکلاتی در کارکرد طبیعی گلبول های قرمز و سفید خون است. این اختلال در نهایت سبب می شود بدن فرد توانایی عادی برای خود برای بهبود زخم ها و جراحات مختلف را به طور قابل ملاحظه ای از دست داده و هفته ها و حتی ماه ها از تازه ماندن یک زخم سطحی رنج ببرد.

در سیارک بخوانیم:

 

دانستن الفبای (ABC) دیابت

یاد بگیرید که چگونه با دیابت­ زندگی کنید

بیماران دیابتی از روال عادی مراقبت مطلع شوید تا سالم بمانید

پیش­ دیابت و مقاومت به انسولین چیست

چگونه مقاومت به انسولین به دیابت نوع 2 و پیش دیابت مربوط می­شود

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

10 بیماری که در مردان شایع تر از زنان است

در

1. بیماری های قلبی

گزارش شده است که بین 70 تا 89 درصد موارد ناگهانی بیماری های قلبی در مردان وجود دارد.

2. سرطان پوست

مردان بیشتر از زنان از از سرطان پوست می میرند، که یک در 28 مرد سفید در مقابل  یکی در 44 زن سفید پوست.

3. سکته مغزی

مردان در سنین جوانی سکته می کنند.

4. سرطان غدد لنفاوی

خطر ابتلا به سرطان غدد لنفاوی در طول زندگی مردان (برای سیگاری و غیر سیگاری) 1 نفر در 13 است.

5. افسردگی و خودکشی

افسردگی خطر ابتلا به خودکشی را بیشتر می کند، به همین دلیل برای مردان کمک بهرهایی از افسردگی بسیار مهم است.

6. دیابت

مردان در صورت ازدیاد وزن، بیشتر از زنان در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند. علاوه بر این، مردان به طور معمول چربی های بیشتری از زنان ذخیره می کنند که خطر دیابت را در آنها افزایش می دهد.

7. فشار خون بالا

- فقدان فعالیت بدنی و داشتن اضافه وزن یا چاقی فشار خون را افزایش می دهد، در ضمن  ژنتیک نیز بی تاثیر نیست.

8.کلسترول بالا

خطر کلسترول بالا با سن افزایش می یابد و بدون درمان باقی می ماند، این بیماری می تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی و بیماری عروق محیطی شود.

9. سرطان پروستات

- با وجودی که سن سالخوردگی خطر را افزایش می دهد، مردان جوان نیز می توانند سرطان پروستات بگیرند.

10. بیماری کلیوی

نظرات

در ادامه بخوانید...

بیماری قلبی 8 علامت خطرناک

در
با توجه به مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها ، تنها در ایالات متحده، حدود 610،000 نفر در هر سال از بیماری قلبی میمیرند. هم مردان و هم زنان به طور مساوی تحت تأثیر قرار می گیرند. بسیاری از بیماری ها به دلیل شیوه نامناسب ایجاد می شوند. اما بیماری به ندرت به طور ناگهانی اتفاق می افتد: اغلب شما می توانید پیش از این متوجه شوید که نوعی از علائم بیماری در بدن وجود دارد.
 
ما در  sayarak.com بر این باوریم که مراقبت های بهداشتی اولویت اصلی هر فرد است و بهتر است که این مشکل را در اسرع وقت پیگیری کند. ما 8 مورد از علائم بیماری قلبی را جمع آوری کردیم. اگر این علائم را در خودمشاهده کردید، نادیده نگیرید، و با دکتر مشورت کنید. این می تواند زندگی شما را نجات دهد.
 

1. یکی از علائم بیماری قلبی درد در کتف چپ است

بسیاری از مصاحبه شوندگان اذعان داشتند که قبل از حمله قلبی در بازوی چپ خود درد دارند. زنان احساس درد در هر دو دست یا آرنج دارند.
احساسات ناخوشایند در اندام فوقانی ناشی از این واقعیت است که انتهای عصبی قلب در کنار نخاع قرار دارد. و این شامل بسیاری از اعصاب است، در سراسر بدن متفاوت است. این احساسات سرگردان مغز را به اشتباه می اندازد: به نظر میرسد که درد در دست و بازوی چپ دارید در صورتی که در واقع این طور نیست.
 

2. یکی از علائم بیماری قلبی سرفه طولانی مدت است

سرفه می تواند در بسیاری از بیماری ها و  بیماری های قلبی عروقی  دیده شود. به خصوص اگر سرفه همراه با یک مایع صورتی رنگ باشد، باید مراقب باشید. خلط خونی یکی از آشکار ترین نشانه های  نارسایی قلبی است.اغلب اوقات، با تنگی نفس یا از دست دادن ناگهانی آگاهی همراه  است.
 

3. یکی از علائم بیماری قلبی خونریزی در پا و مچ پا است

اگر خون ناکافی به قلب پمپاژ شود، مایع از رگ های خونی به بافت های اطرافوارد می شود. مشکلات خونریزی اغلب در اندام تحتانی قابل توجه است: برای قلب مشکل ترین قسمت ها در رساندن خون به این اندام ها است. اگر عوارض لباس مثل کش جوراب  بر روی پوست وجود داشته باشد و  پاها ورم یا تورم دارند، این عادت محیطی نامیده می شود .
این علامت  همیشه با آسیب شناسی قلب همراه نیست، اما بسیاری از بیماران مبتلا به مشکلات قلبی عروقی در خود این نشانه را ذکر می کنند. بنابراین توجه به آن، به خصوص در ترکیب با دیگر علائم ، باید با دکتر مشورت کنید.
 

4.یکی از علائم بیماری قلبی تهوع و عدم اشتها است

بسیاری از افرادی که از مشکلات قلبی رنج می برند اشتهای خود را از دست می دهند و اگر حتی کمی غذا بخورند، دچار تهوع می شوند. دلیل این امر انباشت مایع در روده و کبد است. این با عملکرد صحیح اعضای بدن اختلال ایجاد می کند و هضم را دشوار می سازد.
اغلب این علائم با درد شکم همراه است. اگر شما این علامت را دیدید و مدت زیادی طول کشید، در اسرع وقت با پزشک مشورت کنید.
 
5. یکی از علائم بیماری قلبی افزایش سطح اضطراب است
تعدادی از مطالعات نشان داده اند که بیماری های قلبی در افرادی که مستعد ابتلا به اضطراب هستند، بیشتر ایجاد می شود. اضطراب ثابت می تواند نتیجه یک شیوه زندگی استرس زا باشد، و گاهی اوقات فوبیا ها و اختلالات هراس باعث ایجاد این وضعیت می شود.
اضطراب و استرس بر روی کار قلب تاثیر می گذارد: فشار خون افزایش می یابد، تاکی کاردی یا تند شدن‌ غيرطبيعی ضربان‌ قلب‌ ظاهر می شود، یا برعکس، ضربان قلب کند می شود .
 

6.سرگیجه و  از دست دادن هوشیاری یکی از علائم بیماری قلبی است

سرگیجه و  از دست دادن هوشیاری  ،از نشانه های برجسته ی مشکلات قلبی است. یک علت شایع این شرایط، شریان های مسدود شده یا محدود شدن دریچه است. این باعث می شود بدن به طور معمول از پمپاژ خون جلوگیری کند. اگر احساس تنگی نفس یا بطور ناگهانی احساس ضعف داشته باشید، در اسرع وقت، با پزشک مشورت کنید و عملکرد قلب را بررسی کنید.
 

7. بنفش شدن پوست و بیماری قلبی

این نشانه برجسته ای از مشکلات قلب نیست: ممکن است به دلیل دیگری ایجاد شود. با این حال، اغلب تغییر رنگ صورت و بدن با وخامت جریان خون و کاهش تعداد گلبول های قرمز خون همراه است.
علاوه بر بیماری های قلبی،خونریزی داخلی، کم خونی و بسیاری از بیماری های دیگر می تواند عامل آن باشد. اگر متوجه تغییرات رنگ پوست شدید، نگران نباشید، اما با پزشک مشورت کنید و نمونه خون را برای تجزیه و تحلیل بدهید.
 

8. لکه های پوستی غیر معمول و بیماری قلبی

مجله آلرژی و ایمونولوژی بالینی و  کالج قلب آمریكا مطالعات مستقل انجام دادند كه نتایج مشابهی را نشان دادند. معلوم شد که اگزما و لانه گزینی عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند.
افراد مبتلا به اگزما 48 درصد بیشتر از ریسک فشار خون بالا و 29 درصد بیشتر از کلسترول بالا رنج می برند. و  خطر ابتلا به حمله قلبی این افراد نسبت به دیگر افرادی که این مشکل را ندارند افزایش دارد.
 
به یاد داشته باشید که پیشگیری و بازرسی سالانه بهترین راه برای جلوگیری از پیشرفت بیماری  و درمان است. یک سبک زندگی سالم، ورزش، ترک سیگار و الکل کمک خواهد کرد که قلب خود را سالم نگه دارید.
 
البته این علائم در هر فرد مبتلا به بیماری قلبی آشکار نیست اما می توان آن را یکی از علائم آشکار از وجود مشکلات نامید. آیا شما در مورد این علئم می دانید؟ با ما در نظرات به اشتراک بگذارید

نظرات

در ادامه بخوانید...