خواص و مضرات میوه های خشک شده

چیپس میوه
از زمان کودکی، ما می دانیم که در زمستان، یکی از خوشمزه ترین و سالم ترین منابع ویتامین ها، چیپس میوه یا میوه های خشک و کمپوت میوه است . درآن زمان ها، مادربزرگها در تابستان به دقت میوه ها را انتخاب میکردند و تحت اشعه های آفتاب گرم تابستان خشک می کردند. البته تهیه کمپوت از این میوه های خشک شده در تغذیه و رژیم غذایی زمستانی، یک نوشیدنی واقعا شفا بود.
 
اما، متاسفانه، با گذشت زمان و شروع صنعتی شدن، تولید میوه های خشک شده با تمام عواقب ناشی از آن روبرو شده است. پس از خشک شدن صنعتی، این میوه  شامل شکر و مواد معدنی مضر است.
طبق استانداردها، پردازش شیمیایی میوه ها برای کشتن باکتری ها و افزایش طول عمر آنها ضروری است. برای مثال، زردآلو و انجیر خشک باید با اسید سولفوریک رقیق و یا انگور با قلیا خشک  شوند. تقریبا تمام کشمش های زرد طلایی، در قفسه های فروشگاه های ما، با دی اکسید گوگرد خشک می شوند.همه نمی دانند که کشمش خشک شده بصورت طبیعی، رنگ قهوه ای روشن است.
البته، دوزهای این مواد معمولا با وزارت بهداشت هماهنگ می شوند، اما اجرای این هنجارها برای کنترل در مقیاس ملی بسیار دشوار است. و تقریبا غیرممکن است که هر سازنده ای را کنترل و بررسی کنند. آنها اغلب رنگ های شیمیایی و حتی مواد معطر را به انجیر، زردآلو و سایر میوه های خشک اضافه می کنند.

 

میوه خشک شده یا چیپس میوه

میوه خشک عجیب و غریب یا به اصطلاح چیپس میوه تقاضای زیادی دارد. با تکنولوژی های جدید، میوه ها باید در شربت های شکر ملایم تر شوند. اما اغلب آنها حتی با شکر پردازش نمی شوند (ما در مورد تاثیر آن بر بدن در مقالات زیر صحبت خواهیم کرد)، اما با جایگزینی ارزان تر و مضر آن - شربت میوه گلوکز که از نشاسته ذرت ساخته شده است.
بر خلاف شکر، باعث افزایش انسولین در خون نمی شود و بر تولید هورمون لپتین تأثیر نمی گذارد، که مسئول  تنظیم متابولیسم انرژی است. این شربت به عنوان یک جایگزین ارزان قیمت برای تولید شکر در تولید نوشابه های گازدار، آبمیوه ها، شیرینی، بستنی، سس، کچاپ و غیره استفاده می شود.
 
در مخلوط میوه های خشک شده و مورد علاقه ما، شما می توانید مقدار بیش از حد اسید سولفوریک مورد استفاده در خشک کردن نامناسب را پیدا کنید. به ویژه این ماده برای کودکان مضر است.
مصرف بیش از حد ممکن است با اختلال گفتاری خفیف ،دشواری در بلعیدن دشواری، استفراغ همراه است.
اطمینان حاصل کنید که به نام سازنده توجه کنید. سعی نکنیدمیوه های خشک شده را از افراد غیرقابل اعتماد خریداری کنید.میوه های ارگانیک و خشک بدون استفاده از مواد شیمیایی ، کمی گرانتر از حد معمول است.

 

خواص میوه های خشک شده

- فیبر زیادی در چنین میوه ای وجود دارد . فیبر در سبزیجات و گندم یافت می شود. فیبر دستگاه گوارش را تحریک می کند و متابولیسم را بهبود می بخشد.
 
- محتوای مواد معدنی و ویتامین ها حتی بیشتر از میوه های تازه است. آنها مقدار زیادی آهن (باعث بهبود خون گیری)، پتاسیم (عادی فشار خون) و ویتامین های B هستند. همه آنها برای عملکرد طبیعی مغز، سیستم عصبی، قلب و عضلات ضروری است.
استفاده از میوه های خشک باعث افزایش سطح انسولین در خون نمی شود. در نتیجه کاهش احتمال چاقی یا افزایش وزن را کاهش می دهد.
میوه های خشک شده - زردآلو، سیب، آلو خشک دارای کمترین شاخص گلیسمی هستند و شاخص گلیسمی متوسط ​​برای خرما و کشمش می باشد.
 
- کشمش برای دندان ها و دهان بسیار مفید است. این شامل موادی است که مانع تکثیر بسیاری از باکتری ها در دهان انسان می شود. استفاده از کشمش پیشگیری خوبی از بیماری پریودنتال است.
- میوه های خشک شیرین دارای اثر تونیک هستند، متابولیسم پروتئین را فعال می کنند.
- باعث افزایش سطح انرژی و افزایش بهره وری، حاوی ویتامین B5، E و N.
- گلابی روده ها را تمیزو باعث حذف سموم بدن می شود.
- زردآلو خشک تاثیر مثبتی بر قلب دارد. حاوی پتاسیم، کلسیم، کاروتن، فسفر، آهن و ویتامین B5 است.
 
- انجیرها از غده تیروئید محافظت می کنند و انگل های روده را از بین می برند.
- آلو همچنین تاثیر مثبتی بر دستگاه گوارش دارد، کمک به مبارزه با یبوست و نرمال کردن کار کل سیستم گوارشی. علاوه بر این، برای مشکلات قلبی، فشار خون بالا مفید است. برای بیماری کلیوی، روماتیسم،  بیماری کبد یا آترواسکلروز مفید است.
 

 

جدول ارزش تغذیه ای و محتوای کالری میوه های خشک

 
محصول ارزش انرژی، کیلو کالری پروتئین ها، گرم چربی، گرم کربوهیدرات ها، گرم
گیلاس 292 1.5 0 73.0
گلابی 246 2.3 0 62.1
کشمش 279 2.3 0 71.2
زردآلو خشک 272 5.2 0 65.9
هلو 275 3.0 0 68.5
آلو 264 2.3 0 65.6
سیب 273 3.2 0 68.0
 

 

چگونه میوه های خشک را انتخاب کنیم

رنگ طبیعی
میوه های خشک شده ی با کیفیت، ظاهر بی نظیری دارند.دارای رنگ طبیعی هستند و رنگ بیش از حد روشن نشان می دهد که آنها به احتمال زیاد با رنگ غذا یا دی اکسید گوگرد خشک شده اند. میوه ها نباید پوسیدگی داشته باشند.
 
طعم
خرید میوه های خشک، بوی خوب آنها. به منظور افزایش سرعت و حجم تولید، آلو، زردآلو و کشمش در کوره خشک می شوند ، پس از آن آنها طعم و تمام ویتامین ها و آنزیم ها ی خود را از دست می دهند.سعی کنید خرما را با هسته و کشمش و آلو را با ساقه خریداری کنید.
 
کمبود درخشش
آلو در اغلب موارد با روغن نباتی ارزان و یا گلیسیرین چرب می شود به طوری که انواع توت ها دارای درخشش زیبا و نرم هستند.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید