خروپف، علت، درمان

 

خروپف

خروپف خصوصاً برای زوج هایی که مجبور به شنیدن این صداهای ناراحت کننده از شریک زندگی خود هستند ، ناراحتی زیادی به همراه می آورد. خروپف در هنگام خواب یکی از اختلالات بالینی مرتبط با عملکرد تنفسی است.

خر خر کردن یا همان خروپف فرآیند غیر مشخصه تنفس در هنگام خواب است که با صداهای تند و لرزان همراه است. بدون شک ، این مسئله نه تنها برای خروپف بلکه برای افرادی که مجبور به شنیدن صدای خروپف هستند، بسیار ناخوشایند است و مشکلاتی را ایجاد می کند.

با این حال ، خروپف اغلب بیماری هایی را برای شخص ایجاد می کند ، سبک زندگی نادرستی را پشت سر می گذارد و سیگنال های بدن را که گزارش عملکرد نادرست در کار اندام های داخلی است را نادیده می گیرد.

خروپف می تواند نه تنها زندگی کسانی که در نزدیکی شخص هستند را خراب کند بلکه می تواند نقض هایی را در بدن گزارش کند.

 

علل خروپف

حدود 70٪ از خروپف ها دارای سندرم آپنه خواب هستند. این سندرم به ناهنجاری های جدی بدن اشاره دارد که با ایست تنفسی هنگام خواب همراه است.

در مردان ، خروپف در خواب بیشتر از زنان شایع است. طبق آمار ، بعد از 30 سال ، از هر پنج نفر در خواب یک نفر از خروپف رنج می برد. وقتی فرد در هنگام خواب خروپف می کند ، اکسیژن کمتری وارد ریه های او می شود. این منجر به هیپوکسی موقتی ، افزایش ضربان قلب و جهش فشار خون می شود.

ساده ترین دلیل خروپف می تواند وضعیت ناراحت کننده در هنگام خواب باشد. مشاهده شده است که افرادی که بر روی معده خود می خوابند از این مشکل رنج نمی برند. برعکس ، خوابیدن به پشت ، فرد می تواند با صدای بلند خروپف کند. بنابراین ، یک وضعیت صحیح انتخاب شده در طول خواب و ضمانت خواب آرام این است مه به پشت نخوابد.

بیشترین دلیل خروپف می تواند انحنای بینی باشد ، بزرگی لوزه ها ، پولیپ در بینی و اضافه وزن. هنگام اضافه وزن ، بافت های نرم حنجره را فشرده می کنند. بنابراین هرچه چانه و بافت نرم اضافی در نزدیکی گلو بیشتر باشد ، خروپف بلندتر می شود. هنگامی که جریان هوا از مسیرهای هوایی باریک عبور می کند ، خور خور کردن غیر ارادی در خواب اتفاق می افتد.

دیواره های حلق تماس می گیرند و شروع به لرزش می کنند.

دلیل دیگر این بیماری ممکن است نقض غده تیروئید باشد. شایان ذکر است که با افزایش سن ، احتمال خروپف در خواب بیشتر می شود. سایر علل خروپف شامل سیگار کشیدن ، کمبود خواب ، یائسگی در زنان ، خستگی مزمن و مصرف برخی قرص های خواب آور باشد.

الکل همچنین بر خروپف تأثیر می گذارد زیرا عضلات حنجره را شل می کند.

 

یک بیماری وجود دارد به نام آپنه خواب (OSAS). این بیماری در قالب خروپف ، قطع تهویه ریوی و کاهش میزان اکسیژن خون ظاهر می شود. این بیماری (آپنه) به دلایل مشابه خروپف ، فقط تا حدی برجسته تر رخ می دهد. تفاوت در این است که با خروپف کردن دیواره های حلق با عبور هوا ، و با آپنه به صورت دوره ای کاهش می یابد و جریان اکسیژن را به ریه ها مسدود می کند. با همین دلایل بیماری ، درمان خروپف و آپنه به روشهای مختلف صورت می گیرد.

آزمایش های ساده ای برای شناسایی دلایل بیماری وجود دارد. برای این کار ، یک سوراخ بینی را ببندید و از طریق سوراخ بینی دوم نفس بکشید. در صورت مشاهده مشکلات تنفسی ، روش هایی برای بهبود تنفس توصیه می شود.

آزمایش بعدی باید به این روش انجام شود: بادهان بسته ، از خروپف تقلید کنید ، و سپس ، فک پایین را به جلو فشار دهید ، دوباره خروپف را شبیه سازی کنید. اگر در حالت دوم خروپف کمتر باشد ، این ممکن است نشان دهنده  یک آسیب شناسی دندانی ، که در یک فک توسعه نیافته یا خلفی بیان شده است، باشد. در این حالت از دستگاه های مخصوص دهان استفاده کنید که فک پایین را به جلو حرکت می دهد.

نوع بعدی آزمایش باید با دهان باز انجام شود. برای این کار ، خر خر کردن را شبیه سازی کنید و دهان خود را باز نگه دارید. سپس باید زبان راپهن کرده و با دندان خود فشار دهید و از خروپف تقلید کنید. اگر خروپف در حالت دوم کوچکتر شد ، احتمالاً به دلیل پایین آمدن زبان ، خروپف اتفاق می افتد. در این حالت ، یک وسیله داخل دهان برای از بین بردن خروپف استفاده می شود. اگر هیچ یک از آزمایشات نتایج توصیف شده را نشان نداد ، به احتمال زیاد ، خروپف به دلیل لرزش زبان کوچک  رخ می دهد.

 

خطرات خروپف

خروپف یا آپنه می تواند برای سلامتی انسان مضر باشد. هنگامی که فرد در هنگام خواب خروپف می کند ، به طور غیر ارادی با این صداهای بلند بیدار می شود ، مغز وقت لازم برای انجام کامل عملکردهای خود در طول شب ندارد و ممکن است در طول روز احساس خستگی به وجود بیاید. این به طور مستقیم بر عملکرد و بهزیستی تأثیر می گذارد. برای افراد نزدیک به شخصی که خروپف می کند، این نیز باعث ناراحتی می شود ، که حتی می تواند منجر به درگیری بیشتر و عصبی شدن شود.

خطرناکترین عواقب خروپف مزمن توقف های تنفس کوتاه در هنگام خواب است. این منجر به اشباع ضعیف اکسیژن خون می شود که حتی با سکته های قلبی و سکته قلبی نیز همراه می شود. به طور کلی ، کمبود اکسیژن در طول خواب منجر به پرفشاری خون شریانی ، ناسازگاری ریتم قلب ، انفارکتوس میوکارد و سکته مغزی می شود.

یک بیماری می تواند به پیامدهای منفی مانند فشار خون بالا ، سردرد ، خواب نامناسب ، کابوس و ادرار مکرر منجر شود. با بروز آپنه ، میزان کاهش اکسیژن خون کاهش می یابد که منجر به بروز بیماری های قلبی عروقی می شود. بنابراین ، خروپف یک مشکل بهداشتی جدی است.

 

درمان خروپف

درمان موفقیت آمیز خروپف بستگی به روش های درمانی ، تشخیص و میل بیمار دارد. بسیاری از افراد اهمیت درمان خروپف را تشخیص نمی دهند ، بنابراین باید بیمار را با دقت و به درستی متقاعد کنید. توصیه نمی شود که به خروپف آزاردهنده گفته شود که باعث بی خوابی دیگران می شود. این اتفاق می افتد که شخص که خروپف می کند این را انکار می کنند، زیرا آنها نمی شنوند.

در این حالت ، مهم است که با ظرافت این مسئله را برای او توضیح دهید و در مورد برخی از قطع تنفس ها در خواب بگویید ، و بهتر است که یک فیلم بر روی دستگاه تلفن همراه تهیه کنید. نکته اصلی ، متقاعد کردن شخص از نیاز به درمان به موقع است. اول از همه ، شما باید به متخصص گوش و حلق و بینی ، درمانگر و در بعضی موارد متخصص غدد مراجعه کنید .

پلی مونوگرافی برای تحقیقات خواب نیز توصیه می شود. تجزیه و تحلیل پارامترهای خواب شبانه به پزشک این امکان را می دهد که درمان صحیحی را انتخاب کند. آنها با تدوین راهبردی برای خواب مناسب ، درمان خروپف را شروع می کنند. برای این کار ، یک موقعیت راحت را در کنار آن انتخاب کنید.

شما باید با بالش های کم ارتفاع بخوابید ، سر خود را در راستای بدن قرار دهید.مرحله بعدی درمان ، شناسایی علت خروپف است. اگر این بیماری در تنفس بینی مشکل ایجاد کند ، پس از درمان با توانبخشی عملکرد تنفس شروع می شود. بعضی اوقات برای از بین بردن خروپف ، باید پولیپ بینی یا لوزه ها برداشته شود. اگر بیمار مشکلی در سیستم تنفسی نداشته باشد ، داروهایی برای کاهش وزن تجویز می شود. علاوه بر این ، از دستگاه های مخصوص دهانی استفاده می کنند که مشکل فک پایین را برطرف می کند.

همچنین یک دستگاه درمانی CPAP به شکل ماسک بینی بسته شده با کمپرسور وجود دارد. این دستگاه به هوا از طریق مجاری هوایی کمک می کند و کیفیت خواب را بهبود می بخشد. این حالت خواب آلودگی ، خستگی و احساس سنگینی در سر را از بین می برد.

یک راه برای خلاص شدن از بیماری یک صفحه (دهانی) است که در حفره دهان وارد می شود. صفحه برای تقویت ماهیچه ها و زبان کوچک ، مشکل فک را در موقعیت مشخصی برطرف می کند. با این حال ، برای کسانی که با دندان یا لثه مشکل دارند ، این روش مناسب نیست.

یک راه حل برای مشکل ممکن است یک بالش ارتوپدی مخصوص برای خوابیدن با یک میکروفون داخلی باشد. وقتی صدای خروپف ثابت شد ، بالش شروع به باد می کند. پزشک ممکن است علاوه بر این ماساژ برای افزایش لحن عضلات حنجره را تجویز کند. اگر خروپف به دلیل اضافه وزن اتفاق بیفتد ، رژیم غذایی خاص ، ورزش و سخت افزار درمانی توصیه می شود.

 

درمان خروپف در خانه

اگر میل به تماس با متخصصان وجود ندارد و مشکل خروپف خطرناک نیست ، پس می توانید در خانه از بیماری خلاص شوید. یکی از دلایل بیماری می تواند الکل و سیگار کشیدن باشد ، بنابراین باید از شر چنین عادت های بد خلاص شوید. برای خلاص شدن از خروپف ، تکنیک های تنفسی وجود دارد که باعث تقویت عضلات حنجره می شود. رایج ترین این تمرینات ورزش زبان است:

1- نوک زبان خود را به سقف دهان فشار دهید و 20 مرتبه زبان را به طرف عقب بکشید.
2- 20 مرتبه زبان خود را به سقف دهان بچسبانید و فشار دهید.
3- در حالی که نوک زبان را به پشت دندان های جلوی خود می چسبانید پشت زبان را 20 مرتبه به سمت پایین فشار دهید.
4- 20 مرتبه زبان کوچک را بلند کنید.
5- با استفاده از وارد کردن انگشت اشاره به داخل دهان، عضله گونه خود را (لپ ها از داخل دهان) از دندان ها دور کرده، برای هر سمت 10 مرتبه این کار عمل را انجام دهید.
 6- زمانی که در حال غذا خوردن هستید، بعد از جویدن غذا ، در زمان قورت دادن بدون سفت کردن عضلات گونه زبان را تا سقف دهان بالا بیاورید.
به یاد داشته باشید که این تمرینات را همیشه باید انجام دهید در غیر این صورت کارایی خود را از دست می دهد.

بنابراین ، خروپف یکی از بیماری های ناخوشایند اما قابل است. خروپف علاوه بر این که باعث ناراحتی دیگران می شود برای خود شخص خطرناک است. از این گذشته ، بروز خر و پف می تواند به معنای پیشرفت بیماری های جدی در بدن باشد. بنابراین ، توصیه می شود درمان این آسیب شناسی را شروع نکنید ، بلکه از یک متخصص درخواست کمک و معالجه کنید.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید