بایدها و نبایدها در مورد اتاق خواب 15 مورد

در

همانگونه که از عنوان این مقاله قابل حدس است، قصد داریم شمارا با راهکارهایی آشنا کنیم تا با بکارگیری آنها اتاق خواب خودرا به مکانی ایده‌آل برای استراحت بدل کنید. با سیارک همراه باشید.

استفاده از میز تحریر در اتاق خواب

جاناتان اسکات که یک معمار حرفه‌ای و با تجربه در زمینه طراحی منازل است گفت: «قرار دادن میزتحریر در اتاق خواب به منظور کار کردن برروی آن ایده جالبی نیست. درحقیقت هدف اصلی از ورود به اتاق خواب، کار کردن نیست، بلکه استراحت کردن و آماده کردن خود برای ادامه فعالیت‌ها در روز است.»

چگونه از کیفیت بالش خود اطمینان پیدا کنیم؟

در این مورد برای شما راهکار جالبی را عنوان می‌کنیم تا از صحت کارکرد بالش و اینکه آیا عمر آن به پایان رسیده است یا خیر، کسب اطمینان کنید؛ برای این منظور بالش خود را از وسط تا کنید، حال اگر پس از رها کردن آن به حالت اولیه خود برنگردد، بدین معنی است که عمر مفید آن به پایان رسیده و باید عوض شود. مطمئن باشید این کار در چگونگی خواب شما تأثیر بسزایی خواهد داشت.

مرتب و پاکیزه نگاه داشتن اتاق خواب

همه ما زمانی را بخاطر داریم که مادرمان عزم خود را جذب می‌کرد و مارا مجبور به مرتب کردن اتاق خوابمان می‌کرد. جالب است بدانید که محققان نیز کاملا با نظر مادرهای عزیز موافقند، چراکه محیطی بهم ریخته درنهایت سبب افزایش اضطراب می‌شود و در کارکرد صحیح خواب نیز اختلال ایجاد می‌کند. همین حالا دست به کار شوید و هر تکه کاغذی که دیگر به دردتان نمی‌خورد و سایر چیزهای بدردنخوری که مدت‌ها است روی هم انباشته شده‌اند را جمع‌آوری کنید و دور بریزید. هرچیزی که مانده را سرجای خود قرار دهید تا اتاق خوابتان کاملا مرتب و پاکیزه باشد.

کتاب‌هایی که به اتمام رسیده و دیگر مطالعه نمی‌کنید

البته کاملا درست است که کتاب‌های کاغذی و فیزیکی برای شروع یک صحبت دوستانه بسیار فوق‌العاده هستند، اما این را به خاطر داشته باشید که اتاق خواب شما مکان مناسبی برای انبار کردن این کتاب‌ها نیست، چراکه شما مهمان خودرا به اتاق خواب دعوت نمی‌کنید و این کتاب‌ها در معرض دید او قرار نخواهند گرفت. پیشنهاد می‌شود کتاب‌هایی که برای مطالعه شبانه خود درنظر گرفته بودید و اکنون به پایان رسانده‌اید را به دوستان خود هدیه کنید تا آنها هم از لذت مطالعه این کتاب‌ها بهره‌مند شوند. این‌گونه اتاق خوابتان مرتب‌تر از قبل خواهد شد.

لباس‌هایی که دیگر استفاده نمی‌پوشید

بهتر است با خودتان صادق باشید؛ واقعا امکان دارد ده دست لباس سفیدی که در کمد لباس‌های خود آویزان کرده‌اید را بپوشید؟ توصیه می‌شود بجای اینکه کمد لباس‌های خودرا از لباس‌هایی که دیگر نمی‌پوشید انباشته کنید، آنها را به کسانی که نیازمندند بدهید و خود نیز از کمدی مرتب‌تر و خلوت‌تر بهره بگیرید.

لوازم آرایش قدیمی

محققان دانشگاه متروپولیتن لندن با انجام تحقیقاتی به این نتیجه رسیده‌اند که لوازم آرایشی‌ای که تاریخ مصرفشان به اتمام رسیده معمولا حاوی باکتری‌های مضری هستند (از هر پنج مورد، چهارتای آنها حاوی باکتری است). می‌توان گفت که این دلیل به اندازه کافی ما را مجاب می‌کند تا محصولاتی که دیگر استفاده نمی‌کنیم را دور بریزیم.

وسایلی که دیگر کارایی ندارند

شاید به این فکر می‌کنید که منظور ما از این وسایل چیست. خب، بهتر است با کمی توضیح این مسئله را برای شما روشن‌تر کنیم؛ گوشی تلفن همراه ده سال پیش، لپ‌تاپی که دیگر استفاده نمی‌کنید، ساعت زنگداری که دیگر کار نمی‌کند و... . احتمالا همه شما با ذکر این موارد، ذهنیتی درباره این وسایل پیدا کردید. بله منظور ما وسایلی است که دیگر بدرد شما نمی‌خورد. اگر ازاین وسایل در اتاق خواب خود دارید، بهتر است آنها را دور بریزید (یا اگر سالمند به کسانی بدهید که نیازمندند)، چراکه همانگونه که پیش از این نیز عنوان شد، جمع‌آوری اینگونه وسایل در اتاق خواب به اضطراب افزوده و در کارکرد صحیح خواب، اختلال ایجاد می‌کند. فراموش نکنید که هدف اصلی از رفتن به اتاق خواب استراحت کردن است، بنابراین باید تمام تلاش شما معطوف به این باشد که محیطی ایده‌آل برای این منظور تعبیه کنید.

سبد لباس‌هایی که به شستشو نیاز دارند

به نظر چیزی بدتر از این صحنه در اتاق خواب نمی‌تواند باعث ناراحت شدن کسی بشود که قصد استراحت در اتاق خوابش را داشته باشد. بهتر است جای مناسب‌تری برای قرار دادن لباس‌هایی در نظربگیرید که قصد شستشویشان را دارید. اتاق خواب به هیچ وجه جای مناسبی برای این منظور نیست.

اتاق خواب جای حیوان خانگی شما نیست

اگر حیوان خانگی شما، به اتاق خوابتان علاقه دارد، بهتر است درب اتاق را به روی او ببندید؛ تحقیقاتی دراین باره صورت گرفته است و در نتیجه این تحقیقات مشخص شده است که سی درصد کسانی که با حیوان خانگی خود می‌خوابند، از خواب بیدار می‌شوند، شصت و سه درصد این افراد، خواب کاملی را تجربه نکرده و به مراحل خواب عمیق نرسیده‌اند، و درنهایت پنج درصد این افراد نیز، زمانی که از خواب بیدار شده‌اند، دیگر قادر به خوابیدن، نبوده‌اند.

مجله‌هایی که هنوز نخوانده‌اید

احتمالا این صحنه برای همه ما آشنا است؛ مجله‌هایی که روی هم انباشته شده‌اند و منتظر آخر هفته‌ یا تعطیلاتی هستیم که به مطالعه آنها بپردازیم، اما باید این نکته را خاطرنشان کنیم که به احتمال قوی این موقعیت زمانی فراهم می‌شود که مجله‌های جدیدی که از آنها حق اشتراک داریم به دستمان رسیده‌اند، بنابراین توصیه می‌شود از انباشته کردن مجله‌های قدیمی خودداری کنید، چراکه معمولا فرصت مطالعه‌شان فراهم نمی‌شود و تنها به ظاهر اتاق خواب شما لطمه وارد می‌کنند.

گوشی تلفن همراه

بیایید نگاهی به دلایلی بیندازیم که بخاطرشان نباید گوشی تلفن همراه خود را به اتاق خواب ببرید (هرچند این به نظر دشوارترین کاری می‌آید که در این لیست توصیه شده است): اول از همه باید گفت که گوشی تلفن همراه معمولا از سنگ سرویس بهداشتی آلوده‌تر است. جدای از این حقیقت ناخوشایند، باید عنوان کرد که زمانیکه آخر شب به مشاهده صفحه نمایشگر تلفن همراه خود می‌پردازید، در خوابیدن به مشکل برخواهید خورد و در صورتی هم که به خواب فرو روید، رسیدن به مراحل خواب عمیق، کمی دشوارتر از پیش می‌شود. ناگفته نماند که تشعشعاتی که گوشی تلفن همراه متوجه شما می‌کند نیز به هیچ‌وجه برای سلامتی شما خوب نیست. بهتر است امشب که به اتاق خواب خود می‌روید کمی بیشتر راجع به بردن یا نبردن تلفن همراه خود فکر کنید.

وسایلی که قصد دارید به دیگران ببخشید

شاید به خاطر داشته باشید که در چند مورد قبلی راجع به لباس‌ها و سایر وسایلی صحبت شد که دیگر نیازی به آنها نداشته و قصد دارید به افراد نیازمند بسپاریدشان؛ لازم به ذکر است که سبدی (جعبه یا هرچیز دیگری) که برای جمع‌آوری این وسایل (و لباس‌ها) در نظر گرفته‌اید را در اتاق خواب خود قرار ندهید، چراکه احتمالا فضای زیادی را اشغال کرده و خیلی هم مرتب نیستند. مکانی را در خانه پیدا کنید که برای این منظور مورد استفاده قرار دهید.

وسایلی که زیر تخت‌خواب گذاشته‌اید

به احتمال زیاد همه این عادت را داریم (یا حداقل داشته‌ایم) که وسایل خودرا زیر تخت بگذاریم؛ به طور معمول، این وسایل شامل آنهایی می‌شود که دیگر حتی یادمان نمی‌آید چنین چیزی را داشته‌ایم؛ کفش‌های قدیمی، لباس و سایر وسایل. خب حال این را باید از خود پرسید که اگر استفاده‌ای از آنها نمی‌شود، به چه دلیل باید زیر تخت باشند؟ جواب این است که دلیلی ندارد و تنها به این خاطر که به چشم نمی‌آیند، فکر می‌کنیم در مرتب بودن اتاق خواب نقشی ندارند، بهتر است کمی بیشتر فکر کنیم و همین حالا اقدام به مرتب کردن وسایلی کنیم که زیر تخت‌خواب هستند و آنهایی را که نیاز نداریم، دور بیندازیم (یا به افراد نیازمند بسپاریم). مطمئن باشید از تأثیری که روی پاکیزگی اتاق خواهد داشت، شگفت‌زده خواهید شد.

شمع‌هایی که هیچوقت روشن نمی‌کنید

ممکن است شما به شمع علاقه داشته و بعضا خریداری کنید و در اتاق خود روشن کنید؛ اما کسانی هم هستند که برای مثال شمعی را به عنوان هدید دریافت کرده‌اند و مدت‌ها است که همانجا، بلااستفاده مانده است. این شمع‌های بلااستفاده جز از پر کردن فضای اتاق و خاک گرفتن، استفاده دیگری ندارند، توصیه می‌شود اگر از این شمع‌ها در اتاق خود دارید، آنها را دور بریزید.

قبض‌های مختلف

کشوی خالی در کمد لباس‌ها و یا حتی روی میز آرایش شما، یکی از مکان‌هایی است که معمولا اقدام به قرار دادن قبض‌های خود می‌کنید. در بلند-مدت این قبض‌ها روی هم انباشته شده و صحنه ناخوشایندی را پدید می‌آورند. در این زمانه که پرداخت قبض در بیشتر موارد به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد، عملا این قبض‌ها کاربردی ندارند (مگراینکه کار اداری مربوط به مالیات داشته باشید به نسخه فیزیکی قبض خود نیاز پیدا کنید)، بنابراین توصیه می‌شود از نگهداری آنها خودداری کنید، و اگر آینده‌نگر هستتید و فکر می‌کنید نسخه کاغذی قبض لازمتان خواهد شد، مکان مناسب‌تری برای آن در نظر بگیرید. (سیارک)

نظرات

در ادامه بخوانید...

8 راز زیبایی پوست افراد مشهور

در

بدون قرارداد سنگین چند میلیون دلاری ، چهره ی بی عیب افراد مشهور مورد علاقه ی ما ممکن است تقریبا غیر ممکن و دست نیافتنی به نظر برسد. ولی متخصص مراقبت های پوستی ستاره ها ،سیلا رازهایی دارد که برای رسیدن به درخشندگی زیبای پوست که در رویاهایتان به آن می اندیشید ، به آن نیاز دارید.(سیارک)

 

 چگونه روی رد کارپت(فرش قرمز) حاضر شوید ‌- پوست آماده ی زیبا تقریبا غیر ممکن به نظر می رسد ولی سیلا ، زیبایی شناس ارشد اینجاست که به شما کمک کند. او با با همه ی افراد مشهور کار می کند ، و همه ی روش هایش را به ما نشان داده و شما ، حقه های مرموز چندلایه ای او را باور نخواهید کرد که آنها را در اینجا با ما در میان می گذارد. به طور دقیق ، برخی از بهترین نکته های او را بررسی کنید تا بهترین صورت را داشته باشید و برنامه ی روتین مراقبت از پوستی را ادامه دهید که واقعا موثر است.

پیشنهاد شما برای زنان پرمشغله که زمان زیادی در فهرست برنامه های خود ندارند ولی می خواهند پوست خوبی داشته باشند ، چیست ؟

در واقع شما به رژیم پوستی 12 مرحله ای نیاز ندارید تا پوست خوبی داشته باشید. برای یک خانم شاغل ، شما می توانید رژیم های شبانه و صحیح خود را به سه مرحله تقسیم کنید. در صبح ، با یک پاک کننده ی مناسب و مرطوب کننده ، صورت خود را تمیز کرده و با دستمال صورت آن را پاک کنید تا لایه برداری نیز انجام شود. بعدا ، با مرطوب کننده ی SPF از پوست حمایت کنید و سپس در عصر ، آرایش خود را برداشته ، پاکسازی کرده و مرطوب کنید. بنابراین سه مرحله در صبح و سه مرحله در شب وجود دارد.

مهمترین بخش روتین برنامه ی مراقبت از پوست چیست ؟

پاکسازی و تداوم . اگر شما به خوبی پاکسازی کنید ، می توانید منافذ پوست خود را نیز ببندید و بعدا مرطوب کننده بزنید وگرنه سرمی که از آن استفاده می کنید موثر نخواهد بود و پوست شما را به آن مرحله ای که شما می خواهید ، نخواهد رساند.

آیا محصولات جهانی وجود دارد که زنان باید در برنامه ی روتین مراقبت از پوست خود قرار دهند ؟

قطعا ، شما باید یک پاک کننده ی ملایم و کرم مانند ، یک سرم  سرشار از ترکیبات ویتامین C ، پپتید ، سلول های ساقه ی گیاهی و نیز ضد آفتاب طیف – گسترده با مینیمم SPF‌  30 داشته باشید.

موثرترین روش برای لایه برداری پوست کدام است ؟ چگونه روی پاکسازی شما اثر می گذارد ؟

لایه برداری مهم است ، من حداقل استفاده ی یک یا دوبار در هفته لایه بردار را توصیه می کنم....انجام این مرحله قبل از پاکسازی اهمیت دارد، بنابراین پوست مرده را بردارید و سپس پوست سالم زیرین را شستشو دهید. تمیز کردن در صبح  برای رفع چربی مازاد پوست ، و سپس در شب برای برداشتن آرایش ،‌ همیشه اهمیت دارد.

آیا شما اعتقاد دارید که زنان می تواند پوست خوبی داشته باشند یا تصورتان این است که ژنتیک نقش بسیار زیادی در تعیین کیفیت پوست دارد ؟

همه ی زنانی پوست خوب دارند که زمان لازم را صرف آن می کنند و این کار شامل سبک زندگی و رژیم غذایی است. بنابراین ، همه ی مردم مستعد آکنه و دیگر مشکلات پوستی هستند ولی به نظر من همه ی زنان می توانند پوست خوبی داشته باشند.

آیا شما به ما راز نهایی مراقبت از پوست امی روسوم را می گویید ؟

نه ! ولی او درمان های مرتب چهره را بدست آورده و امی واقعا یک سبک زندگی فعال و سالم را پذیرفته است. او هنوز جوان است ، که به داشتن پوست خوبش نیز کمک می کند !

افراد مشهور چه کار می کنند که متوسط زنان می توانند آن کارها را در برنامه های روتین خود وارد کنند ؟

ویزیت یکی از کلینیک های ما هفته ای یکبار ، دوامی ندارد ، ولی شما به راحتی می توانید ماهی یکبار برای صورت برنامه ریزی کرده یا برای توسعه ی برنامه ی درمانی خانگی ، با متخصصان زیبایی کار کنید.

آیا نکات پایانی دیگری دارید که به خوانندگان ما بگویید ؟

مرطوب باشید و  سالم بمانید ، ولی رژیم واقعا اهمیت بسیار زیادی دارد ؛ ما دیگر نوشابه های گازدار  نمی نوشیم و  همبرگر نمی خوریم و انتظار داریم که پوست خوبی داشته باشیم . البته در نظر گرفتن چیزهایی که وارد بدن خود می کنیم نیز اهمیت دارد. (سیارک)

پست های مرتبط :

ماسک ضدچروک و شفاف کننده صورت

ماسک ماست و نسکافه

درمان کک و مک با ماسک ماست ترش

ماسک لایه بردار ملایم

محلول ضد چروک برای صورت و بدن بسازید

6 مکمل برای داشتن پوستی درخشان و موهایی زیبا

8 راز زیبایی پوست افراد مشهور

غذاهایی که برای پوست خشک مناسب هستند

با این راهکارها چین چروک صورت را کمتر کنیم

چگونه ماسک‌های صورت آووکادوی طبیعی بسازیم؟

ترجمه توسط itrans.ir

نظرات خود را در رابطه با این پست و میزان مفید بودن آن را با ما به اشتراک بگذارید. 

نظرات

۱۳۹۵/۱۰/۲۸همشون جراحی می کنن وگرنه پیری که به سراغ همه میاد

در ادامه بخوانید...

سبک زندگی برای قوی نگه داشتن استخوان‌ها

در

1. فعال باشید و قوی‌تر شوید.
سبک زندگی فعال یا فعال شدن به لحاظ فیزیکی می تواند به پیشگیری از استئوپروز، پوکی استخوان کمک کند. استخوان ها و عضلات به فعالیت به صورت قوی‌تر شدن، پاسخ می دهند. دو نوع ورزش بهترین شرایط را برای پیشگیری از استئوپروز دارند: تحمل وزن، که در آن در مقابل گرانش زمین تلاش می کنید، و مقاومت از طریق ورزشهایی از قبیل وزنه‌برداری. هرچه استخوان های خود را برای پیاده روی، دویدن یا وزنه برداری سنگین تر و قوی تری به کار گیرید، استخوان هایتان به همان اندازه قوی خواهند شد. از آنجایی که افتادن شایع ترین سبب شکستگی استخوان است بنابراین فعالیت‌های بهبود تعادل از جمله تای چی و تمرینات قدرتی نیز می توانند به صورت قابل توجهی خطر را کاهش دهند.


2. باغبان خوبی باشید و به پیشگیری از استئوپروز کمک کنید.
معطل مانده ام که چه نوع فعالیت بدنی به قوی نگه داشتن استخوان‌هایم کمک می کند؟ یکی از مطالعات نشان می دهد که باغبانی می تواند از نظر پیشیگیری از استئوپروز به شما کمک زیادی کند. کشیدن ماشین چمن‌زنی، جمع‌اوری و بلند کردن یک چرخ دستی پر از کود یا علف‌های هرز همگی ورزش‌های تحمل وزن است. (سیارک)  
3. محل زندگی خود را «ایمن از شکستگی» نمایید.
پله‌ها و محل های زندگی خود را چراغ بندی کنید و اطمینان حاصل کنید که پله‌ها لغزنده نمی باشند. درهم برهمی خانه را رفع نموده و تخته چوب ها و موکت های شل شده کف را تعمیر نمایید. اطمینان حاصل نمایید که تمامی سیم‌های برق و تلفن در خارج از مسیری است که شما در آن قدم برمی دارید. ، قالیچه‌هایی که سبب افتادنتان می شوند را بچسبانید یا ببندید. در یک طرف دوش، وان و توالت دستگیره نصب کنید. و برای برداشتن چیزی که خارج از دسترسی شماست روی چهارپایه یا صندلی نایستید- وسایلی که به طور منظم از آنها استفاده می کنید را در جاهایی قرار دهید که به راحتی و آسانی بتوانید بردارید.
4. به تازگی استخوانتان شکسته است؟ حرف بزنید!
اگر میانسال یا پیرتر هستید و شکستگی استخوان دارید، با متخصص مراقبت های بهداشتی خود درباره اسکن تراکم استخوانی خود حرف بزنید تا از بابت استئوپروز آزمایش انجام دهد. در این سنین شکستگی‌ها اخطارهایی هستند که حکم تحقیقات بیشتر در زمینه مشکلات مربوط به سلامتی را دارند. فقط شکستگی خود را گچ گرفته و به خانه بازنگردید! (سیارک)  
5. در مورد دریافت کلسیم خلاق باشید.
دریافت کلسیم مورد نیاز از رژیم غذایی چالش برانگیز می باشد. شما بسته به سن‌تان روزانه نیاز به 1.000 تا 1.200 میلی گرم کلسیم دارید. سعی کنید تا شیر خشک را به سوپ، غذای گوشتی و نوشیدنی های خود اضافه کنید. فقط یک قاشق غذاخوری شیر خشک بدون چربی شامل 52 میلی گرم کلسیم است. شما می توانید به اسانی دو تا چهار قاشق غذاخوری را به بسیاری از دستورالعمل‌های آشپزی خود اضافه کنید. همچنین آب میوه، غلات، حبوبات، نان، غلات و آب های غنی شده با کلسیم را خریداری کرده و نصف فنجان انجیر خرد شده را روی هشت اونس ماست بریزید. این ترکیب بیش از نصف کلسیم روزانه یک فرد بزرگسال را تامین می کند.
6. دریافت مناسب ویتامین D نیز مهم می باشد.
ویتامین D به بدن شما در جذب کلسیم کمک می کند، چرا که به آن اجازه می دهد تا از طریق روده داخل جریان خون شود. بدون آن، کلیه ها کلسیمی که می توانست مصرف گردد را دفع خواهند کرد.

پست های مرتبط:

- چرا استخوان های سالم برای شما مهم هستند؟

 - استخوان هایتان را به خطر نیاندازید.

- استخوان ها آن چیزی نیستند که شما فکر می کنید.

 - چه وقت استخوان ها می شکنند؟

 - شما ممکن است در خطر باشید.

 - چرا فعال بودن باعث قوی شدن استخوان ها می شود

- رژیم غذایی مناسب برای داشتن استخوان های محکم

 - در صورتی که کودک نوپای شما نوشیدن شیر را دوست نداشته باشد

- از استخوان های خود در هر سنی محافظت کنید.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

مترجم  itrans.ir 

نظرات

در ادامه بخوانید...

نحوه تمیز کردن شبکه فلزی اجاق گاز

در

(سیارک)  : در این پست نحوه تمیز کردن اجاق گاز با آب گرم ، مایع طرفشویی و جوش شیرین آورده شده است.
اجاق گاز ها اغلب دارای شبکه های فلزی می باشند که در حین پخت و پز قابلمه و تابه را روی مشعل نگه می دارند. متاسفانه با گذشت زمان، روغن و مواد غذایی  باعث کثیف شدن شبکه های فلزی اجاق گاز شده و تمیز کردن آنها تقریبا غیر ممکن می گردد. در این پست طرزتمیز کردن اجاق گاز با آب گرم ،  مایع طرفشویی  و جوش شیرین گفته می شود.

نحوه تمیز کردن شبکه فلزی اجاق گاز

• برای تمیز کردن ظرف بزرگی را پر از آب گرم و شوینده نمایید. شبکه های اجاق گاز را حدود ۲۰ دقیقه در ظرف آب گرم گذاشته تا تمام چربی ها و مواد غذایی چسبیده به آن نم بکشند.
• ظرف را بعد از ۲۰ دقیقه خالی کرده و مجددا پر از آب گرم و مواد شوینده نمایید.
• شبکه ی گاز را با سیم ظرف شویی محکم بکشید تا تمام چربی ها و مواد باقی مانده از آن جدا شود.
• برای حذف لکه هایی که باقی مانده، ۳ قاشق غذاخوری جوش شیرین و ۱ یا ۲ قاشق چایخوری آب را مخلوط کرده تا به شکل خمیر دربیاید. این خمیر را ۱۵ دقیقه روی لکه بگذارید.
• مجددا شبکه فلزی اجاق گاز  را در آب گرم بشویید تا خمیر و مواد باقی مانده از آن جدا گردد. سپس با یک پارچه ی تمیز خشک نمایید. برای تمیز کردن شبکه های فلزی به مقداری صبر نیاز دارید.سبک زندگی خود را عوض کنید و نگذارید مواد غذایی ریخته شده مدت طولانی روی گاز یا شبکه های اجاق گاز بماند و خشک شود این کار را مشکل تر می کند.

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

 

نظرات

۱۴۰۱/۱/۴نحوه تمیز کردن سریع و آسان اجاق گاز صفحه شیشه ای هر اجاق گاز در حین کار با باقی مانده مواد غذایی و چربی آلوده می شود. دیر یا زود، تضمین می شود که سطح پخت و پز باید شسته شود. مواد شوینده . با وجود همه انواع شوینده های موجود در بازار، دستور تهیه اکثر آنها اساسا یکسان است. بنابراین توصیه به چیزی خاص در اینجا غیرممکن است. مناسب برای شستن ظروف. شما همچنین می توانید یک ترکیب بسیار تخصصی خریداری کنید، اما اغلب در واقعیت، تفاوت کمی با سایر مواد شیمیایی خانگی برای چنین عملیاتی دارد.

۱۴۰۱/۱/۴نحوه تمیز کردن سریع و آسان اجاق گاز صفحه شیشه ای شیشه پاک کن - قابل استفاده برای شستشوی سطح اجاق گاز صفحه شیشه ای. این محصولات مانند مواد شوینده معمولی مورد استفاده قرار می گیرند: روی سطح اسپری کنید و با اسفنج یا میکرو فیبر به خوبی مالش دهید.

۱۴۰۱/۱/۴نحوه تمیز کردن سریع و آسان اجاق گاز صفحه شیشه ای با قرص های ظرفشویی همان اسانس هر شوینده دیگری است. تنها تفاوت این است که ابتدا باید قرص را با ریختن آن در ظرف حاوی آب گرم به مایع تبدیل کرد.

۱۴۰۱/۱/۴تمیز کردن سریع و آسان اجاق گاز صفحه شیشه ای با روغن نباتی........ روغن نباتی لکه های قدیمی را از بین می برد. - این ماده به شستشوی اجاق گاز شیشه ای و سرامیکی کمکی نمی کند، اما می تواند به طور جدی به حذف رسوبات کربن کمک کند. لکه را با روغن خیس کنید و بگذارید 30 دقیقه بماند. پس از آن، شما باید با یک برس یا یک لیسه مخصوص کار کنید.

۱۴۰۱/۱/۴تمیز کردن سریع و آسان اجاق گاز صفحه شیشه ای با جوش شیرین........ ابتدا باید جوش شیرین را در آب رقیق کنید و سپس دوغاب حاصل را روی سطح بمالید. دوغاب را می توان با مواد دیگری مانند آب لیمو، سرکه نیز تکمیل کرد.

۱۴۰۱/۱/۴تمیز کردن سریع و آسان اجاق گاز صفحه شیشه ای با خمیر دندان........ به دلیل اینکه خمیر حاوی مقدار زیادی ساینده خوب است، می تواند در مبارزه با لکه های قدیمی کمک کند. اعمال خمیر باید به شدت در مقادیر کم باشد. با اسفنج مالش دهید.

در ادامه بخوانید...

لاکچری

در

معنی کلمه لاکچری یعنی چه ؟ …. این یکی از سوالهایی که اینروزها خیلی ها برای پیدا کردن معنی آن در اینترنت سرچ می کنند . زندگی لاکچری چیست؟

اگر این روزها زیاد با کلمه لاکچری یا لاکشری ، در فروشگاه ها ، در شبکه های اجنماعی مثل اینستاگرام در بیلبوردهای خیابان یا حتی در منوهای رستوران ها برخورد میکنید و به دنبال معنای واقعی لاکچری هستید در ادامه با ما همراه باشید تا هر آنچه برای درک درست لاکچری بودن لازم است در اختیارتان بگذاریم
بازارِ لاکچری بودن این روزها بسیار داغ است ! برای مثال لاکچری های اینستاگرام ، این کلمه در چند سال اخیر بسیار از سوی کاربران این شبکه اجتماعی مورد استقبال قرار گرفته است . شاید در برخی موارد کاربران اینستاگرام افراط میکنند و انتهای هر کپشن از پست هایشان در رابطه با کافه گردی یا رستوران گردی یا یک خرید ساده از هشتگ لاکچری استفاده میکنند
آیا به نظر شما نشستن در یکی از کافه های پالادیوم تهران یک فعل لاکچری محسوب میشود ؟ آیا مسافرت به کیش یک سفر لاکچری است ؟ آیا عکس گرفتن از پیتزایی که در یکی از فست فود های مشهور مشغول خوردن آن هستیم یک حرکت لاکچری است ؟ ( سیارک)

لاکچری یک سبک زندگی است که در آن فرد اصرار دارد گران قیمت ترین و با کیفیت ترین اقلام را در میان کالاها و خدمات انتخاب کند چرا که گمان می کند با این کار تجربه ممتاز و حس برتر و بالاتری نسبت به هم رده های خود در جامعه پیدا می کند. اتومبیل های لاکچری را همه در زیر پای فوتبالیست های مشهور دیده ایم. ساعت ها، جواهرات، مبلمان و وسائل خانگی و همینطور هتل ها و رستوران ها از کالاها و خدمات لاکچری به حساب می آیند. خرید بلیط تجربه های لذت بخش و نادر مثل سفر به فضا هم از جمله خریدهای لاکچری شناخته می شود. میوه فروشی که میوه های درشت و با کیفیت را در فضایی جداگانه نگه می دارد هم یک لاکچر فروش است که دنبال مشتری پولدار و لاکچرپسند می گردد.

با کلمه لوکس همه آشنا هستیم. در واقع با وجودی که لوکس یک کلمه لاتین به معنای تجملی است اما در زبان فارسی مانند یک کلمه فارسی با آن برخورد می شود. لوکس گرایی یا لاکشری (Luxury) به معنای شکلی از زندگی است که در آن فرد ترجیح می دهد اجناس لوکس را بخرد. لاکشری با وجودی که به تلفظ صحیح کلمه انگلیسی نزدیکتر است اما در ایران به صورت لاکچری تلفظ می شود، که البته با توجه به جا افتاده بودن کلمه لوکس در زبان فارسی همان ترجمه لوکس گرایی برای آن مناسب تراست.

در ادامه به سراغ معنی کلمه لاکچری ( یا لاکشری ) میرویم و بررسی میکنیم این کلمه جذاب در ویکی پدیا و یا فرهنگ لغت به چه معناست
کلمه لاکچری ، لاکشری و یا حتی لاکژری از جمله کلمه های جنجالی است که به تازگی وارد زبان فارسی شده است و تقریبا هرکسی آن را به نحوی که خودش راحتر باشد تلفظ میکند نوشتن لاکچری به انگلیسی به این صورت است ” LUXURY ” که حنی در برخی موارد در لاکچری های اینستاگرام دیده شده که این کلمه را به اشتباه لوکسوری نیز تلفظ میکنند!

این کلمه در زبان فارسی شاید معادل تجملات یا اشرافی بودن باشد و یا حتی ممکن است در هر موقیتی معنایی متفاوت داشته باشد برای مثال شبکه های اجتماعی که از کلمه لاکشری معنای خودنمایی برداشت میشود 

معنی و طرز نوشتن لاکچری به انگلیسی

در زبان انگلیسی کلمه لاکچری ” LUXURT ” به دو صورت صفت و اسم به کار میرود
کلمه luxury به صورت اسم در زبان انگلیسی : نفیس بسیار ظریف ( مورد استفاده برای زمانی که محصولی قیمت بالایی دارد )
یک مورد غیر ضروری و مطلوب (منحصر به فرد ) که برای خرید گران بهاء است ( در اینجا غیر ضروری به معنای کالایی است که از موارد ضروری زندگی نیست )

مترادف های کلمه لاکشری : زیادی بودن لذت بخش بودن گرانبهاء بودن جلال اشرافی مجلل شکوه بزرگی و عظمت غیرضروری متمول
کلمه های متضاد با لاکچری : قفر بی پولی ضروری سادگی
قابل پیش بینی است که شما هم در این مورد که پیدا کردن یک معنی مستقل و کامل برای تعربف لاکچری کار ناممکنی است با ما موافق باشید ولی کلمه های تجملاتی و اشرافی در زبان فارسی بیشترین قرابت معنایی را با معنی لاکچری دارد اما از کلمه لاکشری قدیمی تر در زبان فارسی ، کلمه لوکس LUX است . در زبان فارسی قبل از کلمه لاکچری بیشتر از کلمه لوکس استفاده میشد وقتی کالا و محصولی تاحدی گرانقیمت و منحصر به فرد بود آن شیء با صفت لوکس همراه میشد

اما ریشه کلمه Luxury در زبان انگلیسی به چه تاریخی برمیگردد؟

این کلمه در زبان انگلیسی هم زیاد قدیمی نیست ، رواج استفاده از این کلمه به اواسط قرن ۱۴ برمیگردد البته معنی امروزی این کلمه در قرن ۱۶ میلادی پس از آن که بشر توانست بین کالا و محصولات انتخاب کند شکل گرفت و معنای گران قیمت یا اشرافی بودن گرفت و تا انتهای قرن ۱۷ میلادی معنای لاکچری به سمت ” لذت بردن از چیزی که در زندگی ضروری نیست ” پیش رفت . استفاده از این کلمه کم کم در بین مردم جا افتاد تا اوایل قرن ۲۰ میلادی که آن را به عنوان صفت هم به کار گرفتند .
در عصر حاضر با پیشرفت تکنولوژی و صنعت ، دسترسی راحت تر به اطلاعات و اخبار و فراگیر شدن سبک های هنری ، لاکچری معنایی عمیق تر از قبل پیدا کرده است و صرفا آن را در یک کلمه یا عبارت نمیتوان تعریف کرد و برای توصیف این کلمه تنها استفاده از کلمه تجملاتی و گرانقیمت کافی نیست
کلمه لاکچری تقریبا از سال ۲۰۱۴ در مرورگر ها به زبان فارسی جست و جو میشود و پس از گذشت تقریبا ۴ سال کاربران همچنان به دنبال معنای واقعی لاکچری هستند و سرچ این عبارت در گوگل از سوی کاربران فارسی زبان بسیار زیاد است . اما معنای واقعی لاکچری چیست ؟!
معنای لاکچری به قدری گسترده شده است که میتوان آن را یک سبک زندگی دانست
معنا و کاربرد کلمه لاکچری یا تلفظ درست تر آن لاکشری در ادبیات امروز جهان چیست؟
در ابتدای این گزارش توضیحات مختصری درباره کلمه لاکچری ، تلفظ و طرز نوشتن آن و کلمه های هم معنی یا مخالف دادیم که در ادامه به شرح کلمه های هم معنی با لاکچری در زبان فارسی میپردازیم که به درک بهتر این کلمه کمک میکند

لاکچری یعنی ؛ تجمل :

کلمه تجمل ریشه در زبان عربی دارد و یکی از معانی آن در زبان فارسی زیبایی است و پیامبر میفرماید : ” خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد و دوست دارد نعمت های خودش را در بنده اش ببیند . خداوند فقر و اظهار به فقر را دشمن میداند ”
هر آن چه در اطراف ما و در دنیا وجود دارد نشانه هایی از زیبایی و زشتی (نازیبایی) را در خود دارد که البته تشخیص این زشتی و زیبایی به سلیقه افراد ، سبک زندگی و محیط و جامعه ای که در آن زندگی کرده اند بستگی دارد حتی ساخته های دست بشر از داشتن این ویژگی ها مستثنا نیست
کلمه تجمل به معنای آراستن است و در زندگی به معنای گرایش به زیبا نشان دادن است که البته مرز باریکی بین فخر فروختن به دیگران با تجمل است که زیاده روی در تجمل گرایی باعث گذشتن از مرز تجمل است که عملی بسیار مذموم و ناپسند است. ( سیارک)

لاکچری یعنی ؛ گران بودن :

گران بودن یکی از شاخص های لاکچری است؛ البته تنها یکی از شاخص ها. متاسفانه به دلیل کج فهمی، در زبان امروز مردم، هر چیز گرانی لوکس نامیده می شود در حالی که ممکن است هرگز کیفیت مطلوب را نداشته باشد و یا دقت لازم برای ساخت و پرداخت آن به کار گرفته نشده باشد. به هر حال واضح است کالایی که ساعت ها زمان برای طراحی و ساخت آن از عمر افراد سپری شده است، قیمت بالایی هم دارد.

لاکچری یعنی ؛ شکوه :

کلمه های مترادف با این کلمه عبارت اند از شان، شوکت، حشمت، بزرگی، بزرگواری، جاه و جلال، دبدبه، ابهت، فر. شکوه یعنی جلوه کردن به بزرگی و جلال و خوبی. چیزی که شکوه دارد، در کمترین زمان، زبان انسان را بند می آورد و وی را مبهوت خود می کند.
هر چیز شکوهمند آنقدر از لحاظ احساسی انسان را بر می انگیزد که توصیف کردن چگونگی این روند و این که چه چیز باعث این وجد و شعف درونی می شود، تقریبا ناممکن است. شکوه داشتن، چیزی ورای زیبا بودن و جذاب بودن است. شکوه داشتن بسیار به خاص بودن و نادر بودن ربط دارد.

لاکچری یعنی ؛ فراوانی :

وفور و بسیار بودن در جنبه های مختلفی نمود پیدا می کند از جمله در مورد تزئینات یک شیء یا لباس و یا تعدد اتاق های یک خانه. «زیاد بودن» به طور کلی چیزی است که پس از رفع نیاز های اولیه و به دست آمدن ضرورت ها به سراغ انسان می آید. البته گاهی زیاد بودن به حد اسراف می رسد که رفتاری ناپسند است.

لاکچری یعنی ؛ تزئینی بودن :

انسان زمانی به سراغ تزئین کردن می رود که بخواهد به چیزی فراتر از کاربردی بودن یک وسیله برسد. خرید یک تابلو، یک مجسمه یا یک فرش اصیل، مثال هایی از تلاش انسان برای آراستن و تزئین کردن محیط پیرامون خود است. تزئین کردن به مفهوم توجه بیشتر هم است.
هر کس ممکن است به پوشاک، خودرو، یا محل زندگی خود بیشتر توجه کند و آنرا تزئین کند. تزئین کردن معمولا با اضافه کردن همراه است. شما موارد ظریفی را به یک چیز (شیء) اضافه می کنید تا هیچ چیزی کم نداشته باشد و در کمال باشد. در نهایت، چیزی که تزئینی است، یعتی قرار است کامل کننده باشد و ما را به حداکثر ایده آل خود برساند.
لاکچری ، وجوه بسیاری دارد. توصیف یک خانه، خودرو و یا هر ساخته بشری با این کلمه، تنها به معنای گرانی آن چیز نیست. کیفیت ساخت و پرداخت، رعایت اصول هنری و بسیاری از موارد دیگر که در مقاله های بعدی به آن ها خواهیم پرداخت، از لازمه های این ساخته هاست.
لاکچری مانند هر مفهوم و یا شیء دو وجه پسندیده و ناپسند می تواند داشته باشد؛ همانگونه که چاقو می تواند ابزار نجات جان انسان در دست پزشک باشد و یا آلت قتل وی در دست یک جانی. لاکچری می تواند به طور صحیح به کار گرفته شود؛ به منظور آسایش و رفاه بیشتر. از سوی دیگر می تواند به طور غیر اخلاقی و به منظور نمایش توانگری مالی به کار گرفته شود که پسندیده نیست. ( سیارک)

نظرات

در ادامه بخوانید...

ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماری

در


 شاخص های سلامت در امریکا، بیانگر روندهای امیدوارکننده ای هستند. برای مثال، میزان مرگ و میر به رکورد پایین رسیده، مرگ های ناشی از بیماری قلبی و سکته درحال نزول هستند، میزان ابتلا به سرطان های معده و دهانة رحم روبه کاهش است، نرخ امید به زندگی در حال افزایش است و میزان ابتلا به بیماری های عفونی و مسری به طور چشمگیری کاهش یافته اند.
این روندها، کاملا مثبت هستند. به نظر می رسد که این کشور، آگاهی جمعی خود را درجهتی که حاکی از ارزش بسیار بالای سلامتی است، تغییر داده است. بواسطة این موفقیت ها، ملت، چالش تسریع این روندها و انجام آن به شیوه ای مقرون به صرفه را پذیرفته اند.

یکی از بزرگترین ترس های مقامات دولتی و متخصصین سلامت، این است که سلامت و مراقب های بهداشتی کافی تبدیل به تجمل شده و تنها توسط ثروتمندان قابل پرداخت باشد.

فشار افزایش هزینه های مراقبت های بهداشتی، افزایش درک از عوامل تعیین کنندة سلامت و شفاف سازی نقش رفتارهای بهداشتی شخص، سبب بر تاکید بیشتر کثیری از متخصصین سلامت و سیاست گذاران بر جلوگیری از بیماری و ارتقای سلامت مثبت نسبت به مراقب های بهداشتی، شده است.
مردم آمریکا، شروع به مورد توجه قراردادن سلامتی خود و مسئولیت پذیری در قبال آن، کرده اند. به حد زیادی بواسطة تلاشهای برنامه های ارتقای سلامت، تعداد بیشتر و بیشتری از مردم، توجه دقیقتری به آنچه که می خورند و می آشامند کرده، و از فرصت ها برای ورزش مداوم، کاهش وزن، ترک سیگار وآگاهی بیشتر از خطرات بهداشتی در محیط، استفاده می کنند.
نیروهای اجتماعی و سیاسی دیگر نیز بر رفتار آمریکایی هایی که داشتن احساسی بهتر و زندگی کاملتر برایشان مهم است، تاثیر داشته اند. آمریکایی هایی، به یادگیری بیشتر درخصوص سلامت عاطفی و اجتماعی خود علاقه مند شده اند؛ بسیاری از آنها، تلاش بر افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس دارند و سایرین، آگاهانه در تلاش برای حساستر، خلاقتر و دخیل تر شدن، هستند. در عین حال، به اندازه ای ارزش اجتماع، کنترل محلی و افزایش دخالت در روند تصمیم گیری وجود دارد.
تمامی این نیروها، روندها و رویکردها ترکیب شده اند تا جلوگیری از بیماری و آسیب و نیز ارتقای سلامت و تندرستی، به نظر بهترین انتخاب ها برای بهبود بیشتر سلامت عمومی مردم آمریکا باشد. پیشگیری و ارتقاء، به وضوح ایده هایی هستند که، زمانشان فرا رسیده است .

سلامت فردی

با وجود اینکه هزینة مراقبت های بهداشتی در وضع بحرانی ای قرار دارد و شهروندان ثروتمندتر دسترسی بیشتری به آن دارند، مراقبت های بهداشتی، مترادف با تندرستی نیست؛ بلکه تنها یکی از چهار عوامل تعیین کنندة سلامت است. درک تعاملات این عوامل، به تسهیل توسعة یک فلسفة بنیادین برای برنامه های ارتقای سلامت، کمک می کند. چهار عامل تعیین کنندة اصلی شامل (1) عوامل ارثی یا بیولوژیکی، (2) محیط ، (3) مراقبت های بهداشتی و (4) سبک زندگی است.

عوامل ارثی یا بیولوژیکی

مهندسی ژنتیک در هرگونه مفهوم عملی، هنوز یک حقیقت دوردست بوده و حتی با تسلط بر توانایی های این زمینه، احتمال دارد که ملاحظات فلسفه ای و اخلاقی، کاربرد آن را محدود سازند. از این رو، در آیندة قابل پیش بینی، افرادی که استعداد ژنتیکی درجهت بیماری داشته یا محیط جنینی ناسالمی دارند، هنوز به متولد شدن ادامه خواهند داد. با این وجود، هنگامی که جمعیت کل، در نظر گرفته شود، آنانی که چنین استعدادی دارند، تنها درصدی خیلی کمی از جمعیت را تشکیل می دهند.

محیط

مجموعة روبه افزایشی از شواهدی وجود دارند که به صراحت و بطور نگران کننده ای حاکی از سهم عمدة عوامل محیطی در ابتلا، مرگ و میر و سلامت کلی هستند. در جنبة مثبت ،از دیدگاهی تاریخی، کنترل محیط، به نسبت سایر عوامل، کمک بیشتری به ارتقای تندرستی و کاهش بیماری های تهدیدکنندة زندگی کرده است. برنامه های سلامت عمومی برای جلوگیری از مسمومیت سربی، ایجاد بهداشت حرفه ای و استانداردهای ایمنی، فلوئوردار کردن منابع آب، اطمینان از غذا، دارو و تجهیزات پزشکی سالم و تعیین میزان استاندارد مواد سمی ای که در محیط، آزاد می شوند، تنها تعداد قلیلی از اقدامات زیست محیطی ای هستند که بمنظور افزایش طول عمر و ارتقای تندرستی، صورت گرفته اند.
در جنبة منفی، همان تکنولوژی ای که مسئول این پیشرفت ها بوده است، سبب بوجود آمدن مسائل نیز شده-است. بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا، دارای مشکلات آلودگی هوای جدی ای هستند. مهاجرت جمعیت به جوامع کوچکتر روستایی، به قدری سیستم های آب و فاضلاب را مشمول مالیات کرده است که قریب بر یک سوم تا یک دوم سیستم های آبی ایالات متحدة آمریکا، ناسالم عنوان شده اند. حتی چاه های عمیق خصوصی سابق نیز دیگر منبع تامین آب سالم قابل تضمینی نیستند، زیرا افزایش نشت ضایعات از سیستم های سپتیک، شروع به نفوذ به خاک به همراه باکتری های حمل بیماری کرده است. عصر هسته ای، با خود تهدیدی از آلودگی هسته ای را به عرصه آورده است که اگر ناشی از ایمنی مورد تردید خود رآکتورهای هسته ای نباشند، از زباله های خطرناکی که صنعت هنوز روشهای دفع مناسبی برای آنها نیافته است، می باشد. سایر زباله های سمی حاصل از صنعت که زیست فروسایش پذیر نیستند، یکی دیگر از خطرهای بالقوه بهداشت محیط را عرضه می کنند. روشهای دفع قابل قبول زباله، یافت نشده اند. محل های دفع زبالة قدیمی، گاز متان به اتمسفر و آبهای زیرزمینی اطراف محل های دفن، انتشار می کنند. دراصل، بر برخی از مشکلات زیست-محیطی غلبه شده، برخی ایجاد شده و برخی دوباره با پیامدهایی بازگشته اند. تعداد کثیری از این مشکلات، پتانسیل اثرگذاری قابل توجهی بر سلامت انسان ها دارند.

مراقبت های بهداشتی

دو جنبة متمایز ازهم درخصوص مراقبتهای بهداشتی وجود دارند که همة ما را تحت تاثیر قرار میدهند. جنبة اول ــ تکنولوژی ــ که درطی دو دهه در مرکز توجه عموم قرار داشته است. پیشرفت های تکنولوژیکی، حیرت آور بوده و مسئول افزودن سالهای پرباری به زندگی دهها هزار نفر هستند. برای مثال، توموگرافی کامپیوتری محوری یا اسکنر CAT ،که تجهیزات اشعه ایکس را با یک کامپیوتر و یک تلویزیون مجهز به لامپ پرتو کاتدی ترکیب میکند، قابلیت نمایش برش های عرضی از بدن انسان برای یافتن تومور با آسیب رگ خونی را دارد. سایر ابزارهای تکنولوژیکی شامل تجهیزات همودیالیز پیچیده در فرم های قابل حمل برای بیماران کلیوی، اندام مصنوعی و سایر ابزار کنترل که قادر به نظارت یک جنین در رحم مادر بوده و کمربندهای الکتروکاردیوگرام که برای آگاهی از یک سکتة قلبی آتی توسط بیماران پوشیده می شوند، هستند.
پیشرفت های تکنولوژیکی به قدری سریع درحال رخ دادن هستند که تا زمانی که تعداد زیادی از ابزارها تولید شده وقابل کاربرد شوند، سایر تجهیزات پیشرفته تر، از پیش توسعه یافته اند. این ابزارهای شگفت آور و در عین حال پرهزینه، توجه جامعة ما ،که به نظر مسحور ابزارهای الکرونیکی شده است، بخصوص آنهایی که در مراقبتهای بهداشتی مورد کاربرد هستند را جلب کرده اند.
روند دوم در مراقبت های بهداشتی، که نهایتا بیشتر برای سلامت کلی مردم موثر است، گرایش افزاینده در مراقبت های پزشکی از خود می باشد. تعداد زیادی از ابزار ارزیابی سلامت و کتابهایی درمورد تکنیک های مراقبت از خود وارد بازار شده اند. بسیاری از دانشگاهها، دوره های انتخابی مراقبت های پزشکی از خود را که درآنها دانشجویان از کاف فشارخون، گوشی پزشکی، اتوسکوپ، دماسنج های دهانی و مقعدی استفاده می کنند، را برقرار کرده اند. آنها انجام خود آزمایی از پوست، دهان، مهبل، پستان ها، ناخن ها، چشمان، بیضه ها را آموخته و به آنها آموزش داده شده که چگونه بیشترین بهره را از ملاقاتهایشان با پزشکان یا سایر ارائه کنندگان مراقبت-های بهداشتی، ببرند. به علاوه، دهة اخیر شاهد توسعه ای در مراقبت های بهداشتی به اصطلاح "متناوب" بوده-است.

سبک زندگی

در گذشتة نه چندان دور، مردم قربانی شده و به مرگ زودرس ناشی از بیماری های مسری دچار شدند. امروزه، بیماریهایی که بیشتر مردم دراثر آنها جان خود را از دست می دهند، بیماریهای مزمنی هستند که منتهی به زوال جسمی و روانی می شوند. بیماری قلبی، سرطان و سکته مسبب 70 درصد آمارکل مرگ های موجود در این کشور بوده و نمونه هایی از دژنراسیون که عمدتا ناشی از روندهای سبک زندگی شخصی هستند.
همانگونه که در جدولپایین نشان داده شده است، این عوامل عمدة مرگ، حاکی از یک تغییر در عوامل غالب مرگ در ایالات متحدة آمریکا از بیماری های مسری به بیماری های مزمن یا دژنراسیون هستند. این بیماری های مزمن، عمدتا از سیستم قلبی و عروقی، نتیجه ای از زوال جسمی آهسته و تدریجی هستند. نشان داده شده-است افرادی که اطلاعات و اخطارهای درخصوص خطرات سیگارکشیدن، اهمیت مقابله با استرس، فواید ورزش را نادیده گرفته اند ــ به عبارت دیگر، آنانی که سبک های زندگی ای را اتخاذ کرده اند که آنها را در معرض خطر قرار داده است ، به نسبت بیشتری از بیماری های مزمن رنج می برند. 

امروزه، اکثر متخصصین سلامت، یک سبک زندگی سالم را بعنوان تنها عامل تعیین کنندة مهم سلامت، هنگام ملاحظة بیماری های مزمن، میدانند. سبک زندگی، عامل تعیین کنندة اساسی سلامت، هنگام بررسی بیماری های مزمن بوده و بیماری های مزمن تبدیل به عامل عمدة مرگ شده است. بنابراین، سبک زندگی بعنوان عامل تعیین کنندة اصلی سلامت کلی درنظر گرفته شده است.  (سیارک)

ده عامل اصلی مرگ

تعداد مرگ و میر

نرخ به ازای هر 100000

درصد کل

درصد توزیع تجمعی

بیماری­های غیرمسری

بیماری قلبی

717976

0/336

8/38

8/38

سرطان

386529

9/180

9/20

7/59

بیماری قلبی-عروقی

181741

1/85

8/9

5/69

تمامی حوادث دیگر

52706

7/24

8/2

3/72

آنفولانزا و ذات­الریه

49497

2/23

7/2

0/75

تصادفات موتورسیکلت

49234

0/23

7/2

7/77

دیابت

32976

4/15

8/1

5/79

سیروز کبد

30804

4/14

7/1

2/81

تصلب شرایین

28745

5/13

6/1

8/82

خودکشی

28668

4/13

5/1

3/84

منبع: مرکز خدمات بهداشت عمومی ایالات متحدة آمریکا برای کنترل بیماری، سند شمارة 725-99، ژوئیه 198.

نظرات

در ادامه بخوانید...

علت بیماری‌های روانی

در


تغییرات ژنتیکی می توانند سبب ایجاد اختلالات روانی نظیر اسکیزوفرنی و بیماری دوقطبی شوند. تلاش برای یافتن جهش‌های ژنتیکی موروثی که باعث ایجاد این بیماری‌ها می‌شوند تا کنون با موفقیت محدودی همراه بوده‌است. این بن‌بست بار دیگر نقش عمده بالقوه‌ای برای اپی‌ژنتیک، برای کمک به پر کردن جای فقدان قابلیت ارث‌پذیری و نقش سبک زندگی قائل می‌شود. شواهد روزافزون نشان می‌دهند که ابتلا به اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی توسط جهش‌های ژنتیکی که از والدین به فرزند انتقال می‌یابند، قطعی نبوده و فقط به آنها وابسته نیست.
عوامل مشکل‌ساز در سبک زندگی یک فرد، شامل رژیم غذایی، سموم شیمیایی و بزرگ کردن کودک است که تغییرات اپی‌ژنتیکی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. سبک زندگی والدین می‌تواند علائم ژنتیکی اکتسابی از زمان تولد را تعیین کند، اما پژوهش بر روی موش‌ها این موضوع را مطرح می‌ کند که سایر علائم اپی‌ژنتیکی می‌توانند به ارث برده شوند. این علائم احتمالا" در نتیجه سبک زندگی والدین یا حتی پدربزرگ و مادربزرگ، پدیدار می‌شوند. (لطفا" به این موضوع توجه داشته باشید که ما کسی را سرزنش نمی‌کنیم. علم اپی‌ژنتیک در زمینه بیماری‌های روانی بسیار تجربی و ناقص می‌باشند. تا به حال کسی نتوانسته است که ارتباط انتخاب‌های سبک زندگی با اختلالات روانی که ممکن است در نتیجه آنها حاصل شود را تایید کند.)
مطالعات گسترده اپی‌ژنومی بر روی اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی، باعث آشکار شدن علائم اپی‌ژنتیکی بر روی ژن‌های قابل پیش‌بینی شد؛ نظیر ژن‌های سازنده مواد نوروشیمیایی خاصی که پیش‌تر با بیماری روانی مرتبط شدند. اما سایر آنها کمتر قابل پیش‌بینی بودند. برای مثال، افزایش فعالیت ژن‌های کلیدی مورد نیاز برای مصونیت در اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی، این مسئله را مطرح می‌کند که ممکن است سیستم ایمنی به طریقی با استعداد ابتلا به این اختلالات مرتبط باشد. البته در اینجا و در سایر آثار اپی‌ژنتیکی مرتبط با ریسک، یکی از مشکلات علت و معلول است.

چگونه بدانیم که علائم اپی‌ژنتیکی پیش از وقوع ایجاد شده‌اند (علت) و یا در نتیجه بیماری (معلول)؟

فعلا" می‌توانیم با قاطعیت بگوییم که آزمایشات اپی‌ژنومی بر روی بیماری‌های خاص در تمام زمینه‌های پیشگیری و درمان بیماری‌های پیچیده، از پیشگیری گرفته تا درمان نهایی، به شدت با‌ارزش خواهند بود.در حقیقت، ما به شدت درباره پیشرفت‌های علم ژنتیک خوش‌بین هستیم، اما در عین حال واقع‌بین نیز می‌باشیم.

مرز باریکی میان دو قلمرو مرئی و نامرئی وجود دارد. این حقیقت که همه ما در هر دو این قلمروها زندگی می‌کنیم، قابل انکار نیست.

یک زیست‌شناس سلولی با نگاه کردن در میکروسکوپ می‌تواند تغییرات بیشماری را در نحوه عملکرد یک سلول مشاهده کند، اما حیاتی‌ترین مولفه آن که تجربه‌ای است که این تغییرات را هدایت می‌کند قابل مشاهده نمی‌باشد. غیرمادی بودن، نقشش را در هر ثانیه از زندگی افراد بازی می‌کند و ما بر این باوریم که به همین علت، علم ژنتیک باید ماورای مادی‌گرایی و شانس اتفاقی بنگرد.
اطلاعات باید از این تغییر رادیکال در جنبه فکری حمایت کنند، اما مهم‌تر از آن، تدوین ایده‌هایی است که اطلاعات باید متناسب با آنها باشند؛ اکنون شما در مورد طبیعت پویای ژنوم خود نسبت به دانشمندان علم ژنتیک 20 یا 30 سال گذشته، از اطلاعات بیشتری برخوردارید. هرچند حیاتی‌ترین موضوع، اعمال این دانش به منظور بهینه‌سازی فعالیت ژنتیکی‌تان می‌باشد. پیش از آنکه بتوانیم به این کار بپردازیم، اطلاعات ژنتیکی بیشتری باید ارائه شوند. این اطلاعات از جای شگفت‌انگیزی بدست می‌آیند که هیچکس آن را پیش‌بینی نمی‌کرد.(سیارک)

در سیارک بخوانیم:

نقش عوامل محیطی در بروز سرطان/تشخیص بیماری با آزمایش ژنتیک 

شبکه ی عصبی ژنتیکی بر اساس داده کاوی در پیش بینی بیماری های قلبی بوسیله ی عوامل خطر 

استفاده از تکنولوژی درمان ژنتیکی در مرحله جنین در ایران 

اسپری مخصوص برای تغییر ژنتیک گیاهان ساخته شد 

آیا افسردگی ژنتیکی است؟ 

الگوریتم‌ ژنتیک چیست؟

نظرات

در ادامه بخوانید...