خطرناک ترین محصول برای کلیه ها چیست

در

کلیه
نفرولوژیست مضرترین محصول برای کلیه ها را نام برد و این که چه کسانی  کلیه های سالم را دوست ندارند؟بله.کسانی که نمک را بیشتر دوست دارند.

 

موذی بودن بیماریهای مرتبط با کلیه این است که عملا هیچ علائم واضحی وجود ندارد ، بنابراین افراد در مرحله پیشرفته بیماری در بیمارستان بستری می شوند. با این حال ، گاهی اوقات علائمی وجود دارد که تحت بالینی ظاهر می شوند.

 

علائم اختلال و نارسایی در کلیه

اختلال و نارسایی در کلیه با ضعف ، خستگی ، ورم هنگام راه رفتن ، اما بسیار متوسط ​​بروز می کند. ممکن است فشار خون شریانی وجود داشته باشد. کلیه ها عملکردهای حیاتی بسیاری در بدن دارند:کلیه ها سموم را از خون تصفیه کرده ، از بدن خارج می کنند و فشار خون را عادی می کنند. ادم اصلی ترین علامت نقص عملکرد این عضو است. به عنوان مثال ، کیسه های زیر چشم در صبح و تورم روی پاها ، که در شب ناپدید می شوند.

 

به گفته پزشکان ، بیشتر بیماران مبتلا به نارسایی کلیه در اثر سکته قلبی و سکته مغزی می میرند. واقعیت این است که نارسایی کلیوی منجر به رسوب کلسیم در دیواره رگ های خونی و ترومبوز آنها می شود و این یک مسیر مستقیم برای فاجعه عروقی است. علت دیگر مرگ بیماران مسمومیت بدن با محصولات متابولیسم پروتئین است و به دلیل اختلال در عملکرد کلیه نیز ایجاد می شود.

 

به گفته متخصص تغذیه ، بدن به نمک احتیاج دارد ، زیرا بدون آن ، انتقال عصبی عضلانی غیرممکن است. کارشناسان WHO توصیه می کنند روزانه سه تا پنج گرم نمک بخورید ، اما گاهی اوقات بدن ممکن است نیاز بیشتری داشته باشد.  برای افرادی که مقدار زیادی نمک را با عرق کردن از دست می دهند ، نمک بیشتری لازم است: آنها در یک منطقه آب و هوایی گرم زندگی می کنند یا کسانی که ورزش های زیادی انجام می دهند.

نظرات

در ادامه بخوانید...

علائم اختلالات و نارسایی های کلیوی

در

کلیه ها، یکی از مهمترین اُرگان های داخلی بدن انسان هستند و نقش بسیار مهمی در سلامت انسان ایفا می کنند. از جمله کارهایی که کلیه ها در بدن انجام می دهند، می توان به این موارد اشاره کرد: دفع مواد شیمیایی و سمی مضر برای بدن، تولید گلبول های قرمز لازم برای خون، حفظ استحکام و قدرت استخوان های بدن و ... . با وجود نقش حیاتی کلیه ها در بدن انسان، بسیاری از ما، از مشکلات احتمالی ای که برای کلیه پیش می آید و در عملکردشان اختلال ایجاد می کند، آگاهی نداریم و نداشتن اطلاعات کافی در این خصوص، بعضاً باعث می شود که کار از پیشگیری و درمان اولیه گذشته و به اختلال و بیماری جدی تری در خصوص کارکرد کلیه ها دچار شویم. مسئله ای که قصد عنوان کردن آن را داریم این است که با داشتن شناختی بهتر و دقیق تر از این که کدامین دردها و اختلالات بدن، نشان از عدم کارکرد صحیح کلیه ها دارند، قادر خواهیم بود پیش از آن که این مسئله بدل به بیماری جدی تری شود، با ترتیب دادن اقدامات اولیه و لازم، از پیشروی آن جلوگیری کنیم. به همین خاطر است که در این مقاله قصد داریم شما را با چند مورد از دردها و اختلالاتی آشنا کنیم که نشان از عدم کارکرد صحیح کلیه ها دارند و می توانید با دانستن این اختلالات، از بروز بیماری های جدی تر کلیوی جلوگیری کنید. با سیارک همراه باشید.

درد در ناحیه کمر

یکی از شایع ترین و متداول ترین دردهایی که افراد مختلف به واسطه عدم کارکرد صحیح کلیه ها احساس می کنند، درد ناحیه کمر است. کلیه ها بر خلاف آن چه اکثریت فکر می کنند، کمی بالا تر از ناحیه شکم، در بدن انسان قرار گرفته اند (نزدیک به قسمت پایین تر دنده ها) و در صورت بروز هر گونه بیماری عفونی در آن ها، درد شدیدی در ناحیه کمر خود احساس خواهید کرد. این درد به طور معمول در میانه کمر متمرکز می شود و در صورتی که عفونت موجود در کلیه ها به قسمت های دیگری چون مثانه، انتقال پیدا کند، در نهایت درد موجود در کمر هم به قسمت های پایین تر کمر که به پاها نزدیک تر می شود، منتقل خواهد شد. به همین خاطر است که توصیه می شود اگر برای مدتی طولانی به درد در ناحیه کمر خود دچار شده اید، فوراً آن را مربوط به طرز خوابیدن، دیسک کمر، و یا مسائل و اختلالاتی این چنینی ندانید و بهتر است از علت اصلی آن آگاه شوید. اگر مسئله مربوط به کلیه ها باشد، بهتر آن است که در همین مرحله از پیشرفت آن جلوگیری کرده و اجازه انتقال عفونت به قسمت ها و اُرگان های دیگر بدن داده نشود.

خستگی مفرط و مداوم

ممکن است در طول شب به اندازه کافی استراحت کرده بوده باشید و صبح نیز، قهوه خود را نوش جان کرده، با این وجود باز هم احساس خستگی بکنید. اگر این مسئله برای مدتی طولانی تداوم پیدا کند، ممکن است جدی تر از آنی باشد که می اندیشید و ممکن است همه چیز به خستگی و بی حوصلگی ختم نشود. پیش تر نیز عنوان شد که یکی از وظایف بسیار مهم کلیه ها در بدن انسان، تصفیه خون بدن از مواد و ترکیباتی است که مضر هستند و در صورت باقی ماندن در جریان خون، در نهایت آسیب رسان به اُرگان های دیگر خواهند بود. زمانی که کلیه ها قادر به انجام دادن وظایف خود به طور کامل و صحیح نباشند، اتفاقی که می افتد این است (البته این یکی از اتفاقات است) که خون بدن انسان به طور کامل تصفیه نشده و به همین خاطر در نهایت فرد احساس خستگی مفرط خواهد داشت. به همین خاطر است که در صورت تداوم احساس خستگی، بهتر آن است که به جای نوشیدن پشت سر هم قهوه، به پزشک متخصص مراجعه کرده و علت این اختلال را از او جویا شوید.

5 دلیل که ممکن است عفونتهای ادراری به عفونتهای کلیه منجر شود

عفونت ادراری در دوره ی بارداری 

احساس سرگیجه

البته، سرگیجه ممکن است به خاطر نخوردن یک صبحانه کامل و ضعف های ناشی از آن باشد، با این وجود، به همان اندازه هم (در صورت تکرار) احتمال دارد که مسئله به این سادگی نباشد و خبر از وجود اختلالی در کلیه ها دهد. یکی از اختلالات شایع در کسانی که از بیماری های کلیوی رنج می برند، کم خونی است. در حقیقت اتفاقی که در این خصوص می افتد این است که فرد به واسطه عدم کارکرد صحیح کلیه هایش، قادر به تولید هرمون ای پی اُ نخواهد بود. این هرمونی است که توسط کلیه ترشح شده و نقش و وظیفه اصلی آن، افزایش تولید گلبول های قرمز لازم برای خون است. زمانی که در کارکرد کلیه ها اختلال ایجاد می شود، به طور طبیعی، گلبول قرمز کافی در جریان خون راه نخواهد یافت و همین مسئله می تواند در نهایت سبب بروز کم خونی شود. کم خونی باعث می شود فرد دچار سرگیجه شده  و به طور کلی احساس خوبی نداشته باشد.

مشکلات و اختلالات احساسی

اگر خیلی سر حال نیستید و از لحاظ روحی و ذهنی احساس ناخوشایندی دارد، ممکن است این احساس، ریشه در عدم کارکرد صحیح کلیه ها باشد. بنا به تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه تِمپل آمریکا، وجود اختلال در کارکرد کلیه ها می تواند ارتباط مستقیمی با این گونه احساسات داشته باشد. البته تحقیقات در این خصوص هنوز در مراحل ابتدایی خود به سر می برد و هنوز مشخص نشده است که علت اصلی این اتفاق از لحاظ کارکرد اُرگان های داخلی بدن چیست. با این وجود، این یکی از اختلالات شایع در میان کسانی است که از بیماری های کلیوی رنج می برند و در صورت تداوم این گونه احساسات بهتر آن است که علت را جویا شده و با پزشک متخصص مشورت کنید.

خارش شدید

زمانی که پوست بدن تان بیش از اندازه خشک شده و مرتب احساس خارش شدید پیدا می کنید و این مسئله برای مدتی طولانی تداوم پیدا می کند، ممکن است مسئله تنها محدود به قرار گرفتن پوست در معرض تابش آفتاب و آلودگی هوا، بدون استفاده از مواد و محصولات نگه دارنده نباشد. حقیقت این است که بسیاری از افرادی که دچار نارسایی ها و اختلالات کلیوی هستند، میزان اوره موجود در جریان خونشان به واسطه این اختلال افزایش پیدا کرده و در نهایت همین مسئله است که خارش های شدید در سطح پوست به وجود می آورد. حال بسته به این که این نارسایی یا اختلال چقدر شدید باشد، میزان خارش هم به همان اندازه شدید تر خواهد بود و فرد برای دفعات بیشتری دچار این گونه خارش ها خواهد شد. تحقیقاتی در این خصوص صورت گرفته است و نتایج حاکی از آن است که نزدیک به چهل درصد از کل افرادی که دچار نارسایی کلیوی هستند، میزان اوره موجود در جریان خونشان بیشتر شده و احساس خارش بهشان دست می دهد.

احساس سرما کردن

ممکن است هوای مکانی که در آن هستید کاملاً عادی و خوب باشد، با این وجود، مرتب این احساس به شما دست بدهد که بهتر است یک لباس گرم تر بپوشید؛ این نشانه هم ممکن است خبر از وجود اختلالی در کارکرد کلیه بدهد. پیش تر از این عنوان شد که یکی از اختلالات ناشی از نارسایی های کلیوی، کم خونی است. حال باید عنوان کرد که عامل اصلی این احساس سرما در شرایط و هوای معمولی نیز، ناشی از همان کم خونی می شود. البته باید این نکته را مد نظر قرار داد که تنها در صورتی فرد احساس سرما می کند که این کم خونی خیلی شدت گرفته باشد. به همین خاطر در صورتی که چنین احساسی به طور مرتب به شما دست می دهد، حتماً باید به پزشک خود مراجعه کرده و علت را جویا شوید.

ورم کردن انگشتان

ممکن است حلقه ای که روز گذشته به راحتی در انگشت دستتان حرکت می کرد، حالا به واسطه ورم کردن انگشتان، محکم و غیر قابل حرکت باشد. این اتفاق هم اگر به طور مکرر بیفتد، می تواند خبر از وجود نارسایی یا اختلالی در کارکرد کلیه دهد. در حقیقت اتفاقی که در این خصوص می افتد این است که اگر در کارکرد کلیه اختلالی ایجاد شود، قادر به دفع مواد و جریان های اضافه ای که به خون راه پیدا می کنند نخواهد بود. همین مسئله است که باعث می شود این مواد یا جریان ها در نقاطی مانند انگشتان دست جمع شده و سبب ورم کردن آن شوند.

بوی بد دهان

پیش از این هم عنوان شد که یکی از وظایف اصلی کلیه دفع ضایعات موجود در بدن است و زمانی که در کارکرد آن اختلال ایجاد شود، آن گونه که باید و شاید قادر به دفع این ضایعات نخواهد بود و در نهایت به جای این که دفع شوند، سر از قسمت هایی در بدن در می آورند که به هیچ عنوان انتظارش را نداریم. از جمله این قسمت ها می توان به آن هایی اشاره کرد که وظیفه تنفس کردن به عهده آن ها است و بوی بد دهان نیز به خاطر همین ضایعاتی است که به این قسمت ها راه می یابد. بنابر این اگر به طور مکرر از این مسئله رنج می برید، بهتر است با پزشک متخصص در باره آن مشورت کنید، چرا که علاوه بر کاهش اعتماد به نفس، ممکن است در آیند بدل به بیماری جدی تری شود.

افزایش دفعات استفاده از سرویس بهداشتی

اگر تعداد دفعاتی که در روز مجبور به استفاده از سرویس بهداشتی می شود، بیشتر از حالت عادی است و شما را کلافه کرده است، ممکن است این مسئله ریشه از اختلالی بگیرد که در کلیه به وجود آمده است. دکتر رنی متیوز در این خصوص عنوان کرد: «اگر آن قسمت هایی از کلیه که وظیفه پالایش مواد آلوده موجود در جریان خون را به عهده دارند، در کارکردشان اختلالی ایجاد شود، می تواند در نهایت سبب افزایش تعداد دفعاتی شود که مجبور به رفتن به سرویس بهداشتی خواهید بود. تأثیر این مسئله شب هنگام بیشتر هم خواهد شد.». ذکر این نکته حائز اهیمت است که افزایش این تعداد دفعات، علاوه بر اختلالات کلیوی، ممکن است نشانه ای از بارداری، دیابت و یا بسیاری مسائل و مشکلات دیگر باشد؛ به همین خاطر است که توصیه می شود حتماً در این صورت به پزشک متخصص مراجعه کرده و علت را از او جویا شوید.

عفونت های مجاری ادراری و مهبـلی 

عفونت های ادراری

تنگی نفس

ممکن است پس از مدت زمان کوتاهی که صرف ورزش کردن و فعالیت های بدنی می کنید، متوجه شوید که در فرایند تنفستان مشکل به وجود آمده است؛ این مسئله نیز می تواند ارتباطی با عدم کارکرد صحیح کلیه ها داشته باشد. زمانی که در کارکرد کلیه ها اختلال ایجاد شود، همان گونه که پیش از این نیز عنوان شد، قادر به دفع ضایعات موجود در جریان خون و سایر ترکیبات شیمیایی نخواهند بود. حال اگر این ضایعات و ترکیب های شیمیایی به ریه ها راه پیدا کنند، در فرایند تنفس نیز اختلال ایجاد خواهد شد.

حالت تهوع

اگر فرد به طور مکرر حالت تهوع پیدا کند، به احتمال بسیار زیاد، مسئله فرا تر از یک مسمومیت ساده غذایی خواهد بود. در حقیقت، حالت تهوع از آن نشانه هایی است که خبر از اختلالی بسیار جدی در کلیه ها می دهد. زمانی که فرد دچار بیماری مزمنی مرتبت با کارکرد کلیه ها می شود، که در بیشتر موارد با اختلالات دیگری هم همراه است، بدن با پیدا شدن حالت تهوع آن را نشان می دهد. عفونت های کلیوی و نیز در برخی موارد سنگ کلیه از اختلالات و نارسایی های عمده ای هستند که به طور معمول با بروز حالت تهوع در فرد تشخیص داده می شوند.

ورم کردن شکم

اگر متوجه شدید که به طور ناگهانی به وزنتان اضافه شده است و قادر به این نیستید که لباس خود را به راحتی همیشه به تن کنید، ممکن است مشکلی در کارکرد کلیه شما به وجود آمده باشد. اتفاقی که در این خصوص می افتد هم، همانند همان مسئله ای است که در خصوص تنفس عنوان شد. این جا هم، ضایعات و ترکیب های شیمیایی که کلیه به واسطه اختلالی که در کارکردش به وجود آمده است، قادر به دفع آن ها نبوده است، در ناحیه شکم جمع شده و در نهایت باعث می شوند، ورمی در آن قسمت به وجود بیاید و شکل بگیرد. بنابراین افزایش ناگهانی سایز شکم را باید جدی گرفت و در صورت بروز، با پزشک متخصص در باره آن صحبت کرد.

کاهش وزن

به طور معمول کاهش وزن نشانه خوبی نیست، به خصوص اگر فرد، هیچ قصدی برای کاهش وزن خود نداشته باشد و ناگهان و به طور اتفاقی وزنش کاهش یابد. کسانی که در کارکرد کلیه ها شان اختلال و نارسایی به وجود می آید، دچار کم خونی می شوند و این مسئله به این خاطر رخ می دهد که کلیه قادر به تولید گلبول های قرمز کافی برای خون نمی باشد. این کم خونی، مشکلات زیادی با خود همراه دارد و یکی از آن ها، کاهش وزن فرد است.

باد کردن صورت

گاهی ممکن است شخصی در طول شب فرصت کافی برای پاک کردن مواد آرایشی بهداشتی که بر صورت خود زده بوده را نداشته باشد و صبح که از خواب بیدار می شود، متوجه شود که کمی صورتش باد کرده است. این مسئله کاملاً عادی است. اما گاهی به طور مکرر و به ظاهر بدون هیچ علت به خصوصی، ممکن است صورت فرد باد کند. در این صورت هم امکان این وجود دارد که در کارکرد کلیه ها اختلالی به وجود آمده باشد. این بار هم همانند دو موردی که در خصوص ورم شکم و تنفس عنوان شد، مواد شیمیایی و ضایعاتی که کلیه نتوانسته دفع کند راه به قسمت ها مربوط به صورت یافته و زیر پوست آن جمع شده اند.

از حال رفتن

البته این مورد از آن مشکلاتی است که به طور معمول، افراد پس از آن به دکتر مراجعه می کنند، با این حال، بسیاری ممکن است از این که این اتفاق احتمال ارتباط با نارسایی های کلیوی داشته باشد، آگاهی ندارند. نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که در برخی موارد، اختلالات و نارسایی های کلیوی موجب افزایش فشار خون می شوند و همین افزایش فشار خون است که در نهایت باعث غش کردن یا از حال رفتن فرد می شود. البته ذکر این نکته هم حائز اهمیت است که اختلالاتی چون سنگ کلیه هم (حتی بدون وجود فشار خون بالا) به تنهایی می توانند باعث سرگیجه و در مواردی غش کردن و از حال رفتن فرد شوند

احساس کردن مزه آهن در دهان

اگر بدون وجود هیچ گونه مشکل به خصوص و عامل بیرونی، در دهان خود مزه ای شبیه به طعم فلز یا آهن احساس می کنید، ممکن است که مشکلی در کلیه وجود داشته که باعث رخ دادن این اتفاق می شود. یکی از وظایف اصلی کلیه دفع ضایعات و ترکیبات شیمیایی است و در صورت ایجاد اختلال در کارکرد آن، این ترکیبات ممکن است به قسمت های مربوط به دهان هم راه پیدا کرده که در نهایت سبب حس کردن طعمی فلز مانند در دهان خواهند شد و در این صورت حتی غذاهایی که مورد علاقه تان هستند را نیز، کمی ناخوشایند احساس خواهید کرد و اشتهای خود را در بعضی موارد از دست خواهید داد.

وجود خون در ادرار

بنا به آن چه دکتر متیو در این خصوص عنوان می کند، وجود خون در ادرار یکی از نشانه های شایعی است که خبر از وجود اختلالی در کارکرد کلیه ها می دهد. حتی کافی است رنگ ادرار از حالت طبیعی خود به زنگی مایل به قرمز یا قهوه ای تغییر کند که در این صورت هم باید ریشه این نشانه را در اختلالی در کلیه ها جستجو کرد. به همین خاطر در صورت مشاهده هر یک از این نشانه ها، توصیه می شود پیش از آن که مسئله جدی تر از آنی شود که در حال حاضر است، به دکتر مختصص مراجعه کرده و علت آن را جویا شوید.

ورم کردن پاها

این مورد هم دقیقاً مشابه با سایر مواردی است که در خصوص ورم کردن عنوان شد و یکی از نخستین نشانه هایی که افراد مبتلا به اختلالات کلیوی با آن رو به رو می شوند، این است که احساس می کنند قادر به پوشیدن کفش های سایز خود به راحتی گذشته نمی باشند.

شکم درد

همان گونه که پیش از این هم عنوان شد، کلیه ها در قسمت پایینی قفسه سینه قرار گرفته اند، بنا براین، تعجبی ندارد اگر بدانیم که دردهای ناحیه شکم و نواحی نزدیک به آن، نشانه ای از وجود اختلالی در کارکرد کلیه ها باشد. در اغلب موارد، زمانی که اختلالی در کارکرد کلیه به وجود می آید، درد در همان ناحیه کلیه متمرکز نخواهد بود و به وسیله عفونت یا هر عامل دیگری که وجود داشته باشد، قادر به منتقل شدن به نواحی دیگر بدن را خواهد داشت. به همین خاطر نباید متعجب شد اگر به واسطه اختلال کلیوی، ناحیه دیگری در بدن دچار درد شود.ترجمه  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

چگونه می توانم از سنگ کلیه جلوگیری کنم؟

در

هر وقت که بیمار می شویم، فکر می کنیم این بد ترین بیماری دنیا است که ممکن است وجود داشته باشد. کسی که دندان درد می گیرد فکر می کند که بدتر از آن وجود ندارد، برای سردرد، زخم معده و ... هم به همین صورت است. اما می توان گفت در این میان سنگ کلیه یکی از بدترین و دردناک ترین بیماری ها است که آرامش زندگی شما را بر هم می زند.

سنگ کلیه همان گونه که از نام آن پیداست، سنگ هایی است که در مجاری کلیه تشکیل می شوند و با فشار آوردن به بافت ها و مسدود کردن این مجاری موجب درد و بیماری می شوند. اگر خوش شانس باشید این سنگ ها از مجاری ادراری دفع می شوند. اما همه این قدر شانس ندارند پس بهتر است یاد بگیریم، از سنگ کلیه جلوگیری کنیم.

این بیماری هم در اثر محیط و هم شاید بتوان گفت در اثر وراثت به وجود می آید. البته از نظر وراثت منظور این است که اگر در خانواده شما یا قبل از شما کسی به این بیماری دچار بوده است بیشتر احتمال دارد این بیماری را بگیرید، پس مواظب باشید. از نظر محیطی هم با موادی که وارد بدن می کنیم مانند: آب های آلوده به برخی مواد یا با وارد کردن موادی مانند اگزالات باعث ایجاد سنگ کلیه می شویم.

سنگ های کلیه مواد مرکب بلوری هستند که در درون مجاری ادراری وقتی تشکیل می شوند که کلسیم با کانی های مشخصی که در درون ادرار حضور دارند ترکیب می شود.

رایج ترین این مواد که با کلسیم ترکیب می شود و سنگ کلیه را به وجود می آورد اگزالات است. این ماده به طور طبیعی در مواد غذایی مشخصی مانند پوست گوجه فرنگی یافت می شود.

طبق گفته ی نشریه ی جهانی مجاری ادراری، سنگ های کلسیم اگزالات از رایج ترین شکل سنگ های کلیه هستند.

این سنگ ها ترکیب کلسیم با اگزالات هستند که در مجاری کلیه تشکیل می شوند. در ایالات متحده نزدیک به حدود 80 درصد از همه ی موارد سنگ کلیه مربوط به سنگ کلسیم اگزالات است. البته به این دلیل از ایالات متحده نام برده شده است که این تحقیقات در آن جا صورت گرفته است و شاید در کشور ما به گونه ای دیگر باشد.

جدول کلسیم مصرفی توصیه شده در روز بر اساس سن

میوه های غنی از کلسیم 17 مورد 

چه کسی در معرض خطر بیشتر برای گرفتن سنگ کلیه است؟

مردان بیشتر از زنان در معرض خطر هستند.

هر کسی که در خانواده ی خود قبلا سنگ کلیه داشته اند بیشتر در معرض خطر قرار می گیرد.

هر کسی که قبلا سنگ کلیه داشته است بیشتر احتمال دارد دوباره به سنگ کلیه دچار شود.

کسانی که چاق هستند و شاخص جرم بدن آن ها بیشتر از 30 باشد.

کسانی که بیماری التهاب روده مانند: بیماری کرون دارند.

بیماران دارای جراحی بای پس معده (پس از روند بای پس معده بدن کلسم کمتری را جذب می کند.)

در این جا  چگونگی جلوگیری از شکل گیری سنگ کلیه ی کلسیم اگزالات توضیح داده می شود:

در طول روز مایعات کافی بنوشید.

این کار مخصوصا در طول تابستان بسیار مهم است، زیرا به علت کم شدن آب بدن، سنگ های کلیه بیشتر تمایل به گسترش یافتن دارند.

وقتی که بدن آب کافی داشته باشد مواد زائد موجود در بدن را همراه با آب جمع می کند و به بدن اجازه می دهد تا به راحتی از طریق مجاری ادراری آن را دفع کند. همچنین نوشیدن مایعات کافی کمک می کند تا ادرار رقیق باشد که در این شرایط برای مواد موجود در ادرار خیلی سخت می شود تا با کلسیم ترکیب شوند و سنگ های مجاری ادراری را به وجود بیاورند.

فواید نوشیدن آب گرم 14 مورد 

من توصیه می کنم، بزرگسالان به ازای دو پوند (تقریبا 1 کیلوگرم) از جرم بدن خود در روز یک انس (تقریبا مساوی با 28 گرم که هر گرم تقریبا یک سی سی است.) مایعات مصرف کنند. برای مثال کسی که 140 پوند وزن دارد مثلا یک خانم در روز باید 70 اونس مایعات مصرف کند. با تبدیل کردن این اعداد به گرم و کیلو گرم در می یابیم، کسی که 70 کیلو گرم وزن دارد تقریبا باید 2 کیلوگرم در روز یا دو لیتر آب مصرف کند.

به یاد داشته باشید که همه ی مایعات مانند هم نیستند. قهوه، چای و نوشیدنی های شیرین و پر کالری مانند نوشابه، اگر در مصرف آن ها زیاده روی شود می توانند موجب کم شدن آب بدن شوند.

نوشیدنی های سودا مانند نوشابه، در شکل گیری کلسیم اگزالات سهیم هستند. پس بهتر است اگر این موضوع ما را نگران می کند، از خوردن آن ها خود داری کنیم.

عادت نمک خوردن خود را تغییر دهید:

مصرف نمک اضافی از طریق نمک دان در سر سفره، غذاهای فست فود یا آماده یا مصرف روزانه ی محصولات کنسرو شده یا گوشت های موجود در غذاهای آماده میزان کلسیم موجود در ادرار را افزایش می دهد که همین سبب می شود اگزالات با کلسیم اضافی در ادرار ترکیب شود و کلسیم اگزالات به وجود بیاید. بزرگسالان دارای فشار خون بالا، فشار خون پایین یا کسانی که سابقه ی سنگ کلیه داشته اند باید میزان مصرف سدیم خود در روز را به 1.500 میلی گرم در روز کاهش دهند.

خوردن غذاهای دارای اگزالات زیاد را محدود کنید:

غذاهایی مانند: اسفناج، ریواس، سیب زمینی شیرین، چغندر، شکلات، کلم پیچ و بادام زمینی سطح بالایی از اگزالات را دارند.

به علاوه مصرف پروتئین های حیوانی مانند: گوشت گاو، پنیر، تخم مرغ، گوشت خوک و گراز و ماهی اگر بیش از حد مصرف شوند امکان دارد در متبلور شدن اوریک اسید شرکت کنند که به علت محتویات پورین آن ها است. تا 30 درصد مصرف پروتئین حیوانی را کاهش دهید. من توصیه می کنم، دو بار در هر هفته برای جایگزینی برخی از پروتئین های حیوانی که اساسا مهم است بخورید، رژیم غذایی گیاهی توسط غذاهایی مانند: حبوبات، نخود فرنگی خشک و عدس و همه ی غذاهایی که گیاهی هستند و پروتئین زیاد و اگزالات کم دارند، بگیرید.

یک برنامه ی کنترلی برای شکر اضافی داشته باشید:

شکر های اضافی مخصوصا در صورتی که فروکتوز بالا داشته باشند مانند شربت دانه ها در متبلور شدن اوریک اسید مشارکت می کنند.

شکر های طبیعی که در میوه ها هستند برای مصرف روزانه کاملا سالم هستند.

انجمن قلب آمریکا به خانم ها پیشنهاد می کند، شکر مصرف شده را به کمتر از 6 قاشق چای خوری (24 گرم) در روز کاهش دهند. به مرد ها پیشنهاد می شود، شکر مصرفی را به کمتر از 9 قاشق چای خوری (36 گرم) در روز کاهش دهند.

 

علائمی که بدن با خوردن قند زیاد نشان می دهد 9 مورد 

از خوردن مکمل های ویتامین C خودداری کنید:

از خوردن مکمل های ویتامین C خودداری کنید مگر اینکه ارائه دهندگان مراقبت های پزشکی یا متخصصین تغذیه خلاف آن را به شما توصیه کرده باشند. مقدار اضافی ویتامین C (بیشتر از 500 میلی گرم در روز) ممکن است سبب ایجاد مقدار زیادی از اگزالات شود.

از آن جایی که ویتامین C می تواند به طور طبیعی از رژیم های غذایی به دست بیاید پس استفاده از اکثر مکمل ها ضروری نمی باشد.

از کلسیم نترسید:

رژیم حاوی کلسیم کم، در حقیقت خود یکی از عواملی است که ممکن است موجب افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه شود.

پس کلسیم دریافتی بدن خود را کاهش ندهید. به جای آن تلاش کنید تا در یک وعده غذاهای حاوی کلسیم و اگزالات را با هم بخورید یا بنوشید. با انجام این کار، کلسیم و اگزالات بیشتر احتمال دارد در معده و روده، قبل از این که به کلیه برسند و در آن جا با هم ترکیب شوند و قبل از این که کلیه کار خود را شروع کند، با هم ترکیب شوند و این کار احتمال تشکیل سنگ کلیه را کاهش می دهد.

تلاش برای کاهش وزن را در نظر داشته باشید:

مدیریت مشاوره (management  counseling). یک مرکز قوی برای افراد دارای اضافه وزن و چاقی مفرط وجود دارد که ارتباط بین این موارد و شیوع سنگ ها کلیه را بررسی می کند. متخصصان تغذیه ای که در جلوگیری از سنگ کلیه تخصص دارند می توانند به شما در طرح ریزی وعده های غذایی برای کاهش شیوع سنگ کلیه کمک کنند.

زمان ایده آل برای ورزش روزانه جهت چربی سوزی بیشتر

7 فعالیت روزانه که به کاهش وزن کمک می کند

در کشور ما هم با مراجعه به متخصصان تغذیه می توانید در زمینه ی کاهش وزن، برنامه های رژیمی مناسبی را دریافت کنید. البته اینکه آیا به این صورت، ارتباط آن با سایر بیماری ها بررسی می شود یا خیر از آن آگاه نیستم. امیدوارم این مقاله به افزایش سلامت شما کمک کند. 

نظرات

در ادامه بخوانید...

عوارض مصرف بیش از اندازه نمک

در

با استفاده کمتر از نمک پاش موجود در آشپزخانه، به طور قابل ملاحظه ای خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش داده و از اختلالاتی چون نفخ پیش گیری خواهید کرد. به طور کلی زمانی که صحبت از آن دسته از غذاهایی می شود که به مرور زمان مشکلاتی را متوجه سلامت فرد می کنند، بیش از هر چیز دیگری، به کالری، چربی و میزان شکر موجود در این غذاها توجه نشان داده می شود. اما چه مشکلی در این باره وجود دارد؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که توجه بیش از اندازه ای که این گونه ترکیبات به سمت خود جلب کرده اند سبب شده است تا از ماده ای که به مراتب خطرات بیشتر و جدی تری را متوجه سلامت مان می کند غافل شویم: یعنی نمک.

بنا به اطلاعات به دست رسیده از سازمان سلامت جهانی، میزان نمکی که یک فرد بالغ در طول روز جذب بدن خود می کند نباید از دو هزار و سیصد میلی گرم بیشتر شود. متأسفانه، اخبار و اطلاعات به دست رسیده حاکی از آن است که مردم آمریکا به طور معمول به این میزان پایبند نیستند و بیشتر آن ها تا صد و پنجاه درصد بیش از آن چه عنوان شده نمک در طول روز جذب می کنند. حال نکته ناراحت کننده تر این است که کشور های ایالات متحده آمریکا، هیچ کدام در میان بیست کشوری که بیشترین سرانه مصرف نمک را دارند قرار نمی گیرند و کشورهایی چون تایلند، چین، ژاپن و ... ، به مراتب مردم کشور شان نمک بیشتری در طول روز مصرف می کنند و از جمله بزرگ ترین مصرف کنندگان نمک در جهان به شمار می روند.

اما سؤالی که پیش می آید این است که مگر کمی نمک اضافی بر روی غذا چه مشکلی می تواند به وجود بیاورد و چگونه می تواند سلامت فرد را به خطر بیندازد؟ در حقیقت، نمک مشکلات بسیاری را متوجه سلامت فرد می کند. جذب بیش از اندازه نمک توسط بدن فرد در طول روز، علاوه بر آن که فشار خون را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد، فرد را در معرض ابتلا به بیماری ها و اختلالات قلبی قرار می دهد، زنان باردار را با مشکلاتی مواجه کرده و سایر اختلالات و بیماری ها. متأسفانه بیشتر مردم از این مسئله آگاهی ندارند که نمک مصرفی در طول روز بسیار باید اندک باشد، چرا که یک قاشق چای خوری نمک حاوی تمامی میزان نمکی است که فرد در طول روز برای داشتن بدنی سالم به آن نیاز پیدا خواهد کرد. در این مقاله قصد داریم شما را با آن دسته از دلایلی آشنا کنیم که با استناد به آن ها می توان نمک را از رژیم غذایی به طور کلی کنار گذاشت. با سیارک همراه باشید.

افزایش فشار خون

نمک یکی از آن ترکیباتی است که به سرعت فشار خون را به حدی می رساند که به هیچ عنوان برای سلامت فرد مناسب نخواهد بود. تنها یک قاشق چای خوری نمک کافی است تا فشار خون به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کند و همین مسئله است که در نهایت فرد را در معرض خطرات و اختلالات گوناگونی قرار می دهد که از آن جمله می توان به سکته مغزی و بیماری های قلبی اشاره کرد. بنا بر این، هر گاه که در غذای خود نمک می ریزید، باید این نکته را به خاطر داشته باشید که به سمت این گونه بیماری ها نزدیک تر می شوید.

سکته مغزی

همان گونه که در مورد قبلی درباره آن اطلاعاتی داده شد، افزایش فشار خون از عوامل مستقیم و بلافاصله جذب نمک و خوردن نمک است که در نهایت و در بلند مدت می تواند به بروز سکته مغزی منجر شود. در ایالات متحده آمریکا، سالانه چیزی حدود هفتصد و نود هزار نفر به واسطه حملات مغزی، از کنترل قسمت هایی از بدن خود عاجز می شوند و سکته مغزی، بیش از هر اختلال دیگری مسبب این اتفاق ناخوشایند است. به همین خاطر است که هیچ گاه برای متوقف کردن کلی استفاده از نمک دیر نیست.

بیماری های کلیوی

نمک، می تواند تأثیرات چشم گیر و جدی ای بر سلامت کلیه های انسان داشته باشد. زمانی که میزان نمک جذب شده در طول روز توسط فرد از آن چه به عنوان میزان کافی و سالم شناخته می شود فرا تر رود، کارکرد کلیه های به طور ویژه ای تحت تأثیر قرار گرفته و قابلیت دفع مواد مضر و سمی و تصفیه کردن آب جذب شده توسط فرد را تا حدود زیادی از دست می دهند. در نهایت همین مسئله است که در بلند مدت فرد را با مشکلات زیادی مواجه خواهد کرد. مصرف بیش از اندازه نمک می تواند در بلند مدت سلامت کلیه ها را به طور جدی تحت تأثیر قرار داده و به سکته مغزی منجر شود.

آسیب رسانی به عروق خونی

عروق خونی موجود در بدن انسان و کارکرد شان، تقریبا تمامی اعضا و اندام های مختلف بدن را تحت تأثیر قرار داده و برای سلامت و کارکرد صحیح آن ها از اهیمت ویژه ای برخوردارند (از قلب انسان گرفته تا مغز که مهمترین اندام ها در بدن هستند). متأسفانه زمانی که افراد میزان نمک مصرفی در طول روز را افزایش می دهند، همراه با آن نمک جذب شده شان نیز افزایش پیدا می کند که این مسئله منجر به بالا رفتن قابل ملاحظه فشار خون شده که در نهایت سبب ضعیف شدن و ایجاد اختلال در کارکرد عروق خونی خواهد شد. این گونه اختلالات در نهایت خطر بروز حملات قلبی و سکته مغزی را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.

سرطان معده

اگر از جمله افرادی هستید که خود را در معرض ابتلا به این بیماری خطرناک می یابید و از آن واهمه دارید، پیش از هر چیز دیگری بهتر است اقدام به توقف کلی جذب نمک به واسطه رژیم غذایی تان کنید. بنا به آمار و اطلاعات منتشر شده توسط سازمان سلامت جهانی، نمک از جمله مواد و ترکیباتی است که به طور قابل ملاحظه ای خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهد، با این حال، بنا به همین اطلاعات، امید این گونه افراد کاملا از دست رفته نیست و با توقف مصرف نمک و جذب نمک، می توان به مرور زمان از خطر شکل گیری سرطان معده تا حدود زیادی جلوگیری کرد.

زوال عقل

اگر از آن دسته افرادی هستید که به هیچ عنوان دوست نمی دارید کهولت سن و بالا رفتن سن سبب زوال عقل و بروز اختلالاتی در کارکرد صحیح آن شود، بهتر است هر چه سریع تر از اضافه کردن نمک به غذای خود خودداری کنید. محققان دانشگاه تورنتوی کانادا، پس از انجام تحقیقاتی به این نتیجه رسیده اند که ارتباط مستقیمی میان جذب نمک و کاهش مهارت های شناختی مربوط به مغز انسان وجود دارد. بنا بر این اگر دوست دارید در سال های طلایی پایان عمر خود از همان کارکرد ذهنی و هوشی برخوردار باشید که در بیست سالگی خود از آن بهره مند بوده اید، بهتر است هر چه سریع تر مصرف نمک را متوقف کنید، چرا که میزان نمک مورد نیاز برای بدن فرد توسط خوراکی های دیگر در طول روز تأمین خواهد شد و میزان نمک موجود در نمک بیش از اندازه است.

پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری

پره اکلامپسی اختلالی ترسناک و مخوف است که زنان باردار را تحت تأثیر قرار می دهد و بیش از هر چیز دیگری، افزایش فشار خون است که سبب بروز آن می شود. البته نا گفته نماند که علائم و نشانه های بروز این بیماری به گونه ای است که بعضا حتی زنانی که کاملا از لحاظ سلامت اوضاع خوبی دارند را هم می تواند تحت تأثیر قرار دهد، با این حال، زنان باردار با مصرف آن دسته از خوراکی هایی که حاوی مقادیر زیادی نمک است، خطر ابتلا به آن را به طور قابل ملاحظه ای افزایش داده و سلامت خود و فرزندشان را مورد تهدید جدی قرار می دهند. به همین خاطر است که بیش از هر چیز دیگری به زنان باردار توصیه می شود از خوردن این گونه خوراکی ها در طول دوران بارداری خودداری کنند (بیش از هر خوراکی دیگری نمک).

به وجود آوردن اختلال در کارکرد طبیعی داروهای مصرفی

اگر از آن دسته افرادی هستید که برای تنظیم فشار خون خود دارو مصرف می کنید، بهتر است هر چه سریع تر استفاده از نمک را به طور کلی متوقف کنید. زمانی که برای تنظیم فشار خون دارو مصرف می کنید، خوردن نمک و جذب نمک در نهایت سبب بروز اختلالاتی در این خصوص خواهد شد که منجر به شکل گیری اختلالات قلبی و یا اتفاق افتادن سکته مغزی می شود.

حملات قلبی

اگر می خواهید خطر قرار گرفتن در معرض حملات قلبی و بروز اختلالات قلبی را کاهش دهید، بهتر است به جای نمک از سایر ادویه ها و چاشنی های موجود برای طعم دار کردن غذای خود بهره بگیرید. مصرف بیش از اندازه نمک و جذب نمک می تواند سبب افزایش فشار خون، آسیب رسانی به عروق خونی و در نهایت افزایش خطر ابتلا به اختلالات قلبی شود. از سوی دیگر اما، زمانی که مصرف نمک را به طور کلی متوقف می کنید، در کوتاه ترین زمان ممکن شاهد نتایج آن خواهید بود و خطرات احتمالی ناشی از آن را به طور کلی از خود دور خواهید کرد.

نفخ شکم

اگر شکم بزرگی پیدا کرده اید، ممکن است بیش از هر چیز دیگری علت این مسئله مصرف نمک باشد. متخصصان تغذیه، نمک را به عنوان یکی از عوامل اصلی ای می شناسند که به خاطر مصرف اش فرد ممکن است دچار اختلال و نفخ شود. نفخ شکم، علاوه بر این که ظاهری ناخوشایند برای فرد به همراه خواهد آورد، احساس بسیار بدی برای این گونه افراد به همراه دارد، بنا بر این اگر قصد دارید اندامی متناسب داشته باشید، بهتر است هر چه سریع تر مصرف نمک در غذای تان را متوقف کنید.

چاقی بیش از اندازه

اگر می خواهید اندامی متناسب داشته باشید بهتر است مصرف نمک را به طور کلی متوقف کنید. تحقیقات انجام گرفته در دانشگاه هلینسکی حاکی از آن است که ارتباط مستقیمی میان مصرف بیش از اندازه نمک و چاقی وجود دارد، بنا بر این، به نظر این محققان، یکی از راهکار هایی که برای کاهش وزن مطرح شده است، کاهش و یا قطع کلی مصرف نمک است.

دیابت

دیابت و فشار خون بالا، دو مسئله ای هستند که ارتباط مستقیمی با یکدیگر پیدا می کنند و به همین خاطر است که تمامی افرادی که مرض دیابت در آن ها تشخیص داده شده است و برای کنترل اش دارو مصرف می کنند (یا انسولین تزریق می کنند) باید میزان جذب نمک شان را در طول روز، بیشتر از سایر افراد عادی مد نظر داشته باشند. هر دو اختلال یاد شده (دیابت و فشار خون بالا) می توانند در نهایت منجر به بروز اختلالات قلبی و نیز سکته مغزی شوند و به همین خاطر این گونه افراد باید میزان نمک بسیار اندکی در طول روز جذب کرده و از خوردن نمک خودداری کنند. علاوه بر این بهتر است این گونه افراد میزان نوشیدن آب و خوردن سبزیجات خود را افزایش دهند.

کاهش کلسیم

حتی اگر به باور خود میزان کلسیم جذب شده در طول روز برای سلامتی تان کافی است، به احتمال زیاد اشتباه می کنید و اگر میزان نمک جذب شده توسط شما در طول روز زیاد باشد، این احتمال به مراتب قدرت بیشتری پیدا می کند. متأسفانه علاوه بر تمامی آن چه تا کنون عنوان شده است، جذب بیش از اندازه نمک توانایی فرد برای جذب کلسیم را به طور جدی ای تحت تأثیر قرار می دهد و همین مسئله می تواند منجر به اختلالاتی در توانایی استخوان ها و درد گرفتن آن  شود.

عدم توانایی فرد در دفع آب اضافی از بدن

البته عوامل متعددی هستند که می توانند در نهایت منجر به این اختلال شوند: از تغییرات هورمونی شکل گرفته در بدن افراد گرفته تا کاهش آب جذب شده توسط آن ها، با این حال، کمتر عاملی را می توان یافت که تأثیر آن به قوت مصرف بیش از اندازه نمک باشد. البته، خبر خوب برای این دسته از افراد آن است که همانند تمامی مواردی که تا کنون عنوان شده اند، کاهش و یا قطع کلی مصرف نمک می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن خطر این گونه اختلالات را از افراد دور کند.

سندرم منیر

این اختلال مربوط به گوش داخلی می شود و با نشانه هایی از جمله کاهش شنوایی (و یا از دست دادن شنوایی به طور کلی) و سرگیجه شناخته می شود. متأسفانه افزایش و بالا رفتن فشار خون می تواند تأثیر مستقیمی بر شدت گرفتن این سندرم داشته باشد و همان گونه که تا کنون متوجه شده اید، مصرف بیش از اندازه نمک تأثیر بسزایی بر بالا رفتن فشار خون دارد و اگر این سندرم در شما تشخیص داده شده است، بهتر است هر چه سریع تر مصرف نمک را به طور کلی متوقف کنید.

پوکی استخوان

اگر فرد بخواهد از تأثیرات کهولت سن بر سلامتی اش تا حدود زیادی در امان بماند، پیش از هر چیز دیگری باید به رژیم غذایی خود توجه نشان داده و غذاها و خوراکی های مضر برای سلامتی اش را مصرف نکند. جذب بیش از اندازه نمک در طول روز، علاوه بر تمامی مواردی که تا کنون درباره شان توضیحاتی عنوان شد، سبب می شود استحکام معمول استخوان ها به طور قابل ملاحظه ای تحت تأثیر قرار بگیرد و احتمال ابتلا به پوکی استخوان افزایش پیدا کند. با این حال، پیش گرفتن یک رژیم غذایی مناسب و خوردن غذاها و خوراکی های سالم می تواند فرد را از بروز این گونه اختلالات مرتبط با استخوان تا حدود زیادی در امان دارد.

آسم

آن دسته از افرادی که از آسم و سایر اختلالات مرتبط با ریه رنج می برند، بهتر است هر چه سریع تر مصرف و جذب بیش از اندازه نمک شان را کاهش دهند. بنا به اطلاعات منتشر شده توسط محققان دانشکده سلامت بریتانیا، آن دسته از افرادی که از این گونه بیماری ها رنج می برند و جذب نمک شان را در طول روز کاهش می دهند، به مراتب کمتر از سایر افراد در معرض خس خس کردن گلو (و سایر ناراحتی های این چنینی) قرار می گیرند و علاوه بر این کمتر از سایرین در معرض خطر مرگ ناشی از این گونه بیماری های تنفسی قرار می گیرند.

نظرات

در ادامه بخوانید...

بهترین مواد غذایی برای سلامتی کلیه

در

کلیه ها این الماس های بدن بدون وقفه کار می کنند. در حقیقت، آنها به طور کلی مسئول سلامتی تمام بدن هستند،کوچکترین کم کاری در کلیه ها منجر به این واقعیت می شود که سموم به طور کامل دفع نشود و در این صورت تمام بدن رنج می برد.حال چگونه بدون مصرف دارو سلامتی کلیه ها را تامین کنیم؟  متخصصان تغذیه بهترین مواد غذایی برای سلامتی کلیه ها توصیه می کنند.

به طور کلی سبزی ها و به طور خاص شوید را پزشکان توصیه می کنند. شوید حاوی مقدار زیادی ویتامین A است که اثر مفیدی بر روی کار کلیه ها دارد.

ماهی شامل بسیاری از عناصر رقیق، اسید های سودمند، ویتامین ها و پروتئین است. پتاسیم، کبالت، منیزیم، کلسیم، بور، منگنز، برم، آهن، مس، فسفر همه این ها تأثیری چشمگیر بر عملکرد کلیه دارند. برای سلامت کلیه ها ماهی را با حداقل مقدار نمک طبخ کنید.

زغال اخته به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی شناخته شده است. ویتامین C، آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدها در ترکیب این نواع توت به حذف التهاب خفیف کلیه ها کمک می کند و به طور کلی بر کلیه و سیستم ادراری تاثیر می گذارد.

بلوبری و زغال اخته به روش مشابه عمل می کنند. علاوه بر این، این توت ها به دفع نسبتا سریع سنگ بسیار ریز وسنگ کلیه کمک می کنند.

به طور کلی، سلامت کلیه ها نه تنها از طریق محصولات خاص ، بلکه با شیوه زندگی صحیح نیز تامین می شود. مصرف کمتر غذاهای سرخ شده و گوشت قرمز، حداقل مقدار الکل و یک شیوه زندگی فعال  همه به کلیه ها کمک می کند تا بدون اختلال کار کنند.

نظرات

در ادامه بخوانید...

نمک بخوریم یا نخوریم

در
برخی از غذاها در واقع نمک بیشتری دارند و می توانند بی سر و صدا به مصرف بیش از حد منجر شوند.غذاهایی که در واقع حاوی مقدار زیادی نمک هستند.

 

مصرف نمک

بسیاری از مردم نمک مصرف می کنند. این ماده توسط بدن مورد نیاز است، به ویژه، سدیم و کلر در روند گردش خون دخیل هستند. اما بدن نیاز به نمک بسیار کم دارد، و ما به طور معمولدر تغذیه و رژیم غذایی روزانه خود ده برابر آن مقدار را مصرف می کنیم. به عنوان مثال، یک غذای فست فود حاوی چندین بار مصرف نمک است. بیش از این نمک منجر به احتباس مایع در بدن می شود.
 
همه می دانند که مقدار زیادی نمک در گوشت دودی، غذاهای نیمه آماده، غذاهای فست فود و میان وعده ها وجود دارد. اما غذاهایی وجود دارد که حاوی مقدار زیادی نمک است و شما حتی نمی توانید در مورد آن حدس بزنید.
 
به عنوان مثال، مقدار زیادی نمک در سس گوجه فرنگی و سس ماکارونی یافت می شود. در این محصولات، نمک برای افزایش طعم استفاده می شود. بنابراین، به جای رب گوجه فرنگی، بهتر است از گوجه فرنگی تازه استفاده کنید. سس نیز می تواند توسط خود شما پخته شود. همچنین مقدار زیادی نمک در سبزیجات بسته بندی شده و سیب زمینی پخته شده وجود دارد.
 
بسیاری از افراد نمک اضافی را از پنیر دریافت می کنند.اگر چه مقدار چربی آنها تا حدودی کم است، اما آنها حاوی نمک زیادی هستند. بنابر این،  از پنیر های زیاد استفاده نکنید. به هر حال، برخی از انواع پنیر را می توان در آببگذاریم تا مقدار نمک آن کاهش پیدا کند.
 
صبحانه های آماده، حاوی مقدار غیر منتظره ای از نمک است. علاوه بر این، شکر در آنها بسیار زیاد است. بنابراین، بهتر است صبحانه را خودتان آماده کنید و به تولید کنندگان محصولات نهایی اعتماد نکنید.
 

 

نکاتی برای کمک به کاهش مصرف نمک

جایگزین نمک چیست؟ نمک حاوی سدیم و کلر است. آنها به طور فعال در بسیاری از فرایندهای بدن دخالت دارند و بسیار ضروری هستند. اما واقعیت این است که ما آنها را بسیار بیشتر از ضروری می گیریم و این به مشکلات سلامتی منجر می شود.
 
نکاتی برای کمک به کاهش مصرف نمک
در روز بدون آسیب رساندن به سلامتی، می توانید یک قاشق چای خوری نمک را بخورید. اما باید خاطرنشان کرد که نمک در تمام محصولات نهایی و محصولات نیمه آماده که شما می خورید وجود دارد. علاوه بر این، حتی برخی از سبزیجات غنی از سدیم هستند. به همین دلیل کنترل مصرف نمک بسیار دشوار است.
 
منابع اصلی "نمک پنهان" عبارتند از محصولات نانوایی، سوسیس، محصولات گوشتی، کالاهای کنسرو شده، پنیر، محصولات ماهی، سس های مختلف، غذاهای فست فود، غذاهای فست فود، آب معدنی، تنقلات.  
 
برای کاهش مصرف نمک، توصیه می شود حداقل مصرف برخی از این محصولات را ترک کنید. همچنین ارزش خرید نمک حاوی ید، پتاسیم و منیزیم  دارد و با ارزش تر است.
 
هنگام پخت غذا نمک را اضافه کنید و در زمان خوردن نمک را مستقیما به غذا اضافه نکنید. ادویه جات ترشی جات به شما کمک می کند مصرف نمک خود را کاهش دهید. به خصوص در این رابطه، سرکه، لیمو و ... خوب است - آنها را به سالاد اضافه کنید و کمبود نمک را احساس نخواهید کرد.
برای جایگزینی نمک در سالاد، آب لیمو را به آن اضافه کنید. آب لیمو مواد غذایی را با ویتامین C غنی خواهد کرد. متاسفانه، این روش برای پختن غذاهای گرم مناسب نیست. اما شما می توانید از سرکه استفاده کنید. انواع مختلف سرکه وجود دارد - شما می توانید آنها را بنا به ذائقه خود برای سوپ، غذاهای گوشت، ماهی و سبزیجات استفاده کنید. توجه داشته باشید که در برخی از بیماری های دستگاه گوارش، مصرف آب لیمو و سرکه ممکن است منع مصرف داشته باشد.برای غذاهای گرم، از سیر، سبزیجات مختلف، پاپریکا، زیره سبز و ...استفاده کنید.
جایگزین خوبی برای نمک می تواند جلبک باشد. آنها حاوی نمک طبیعی و ید هستند.جلبک خشک را به یک حالت پودر تبدیل کنید و به جای نمک استفاده کنید. همچنین برخی سبزیجات با طعم شور، به عنوان مثال، گوجه فرنگی را در غذا استفاده کنید. توصیه می شود برای استفاده از گوجه فرنگی در فرم خشک و بصورت به پودر استفاده شود
 
شما همچنین می توانید مقدار نمک را با کمک ادویه جات و گیاهان مختلف کاهش دهید. سیر برای این منظور مفید است - می توان آن را هر دو تازه و به صورت پودر استفاده کرد. شما می توانید انواع ادویه جات مختلف را امتحان کنید و آنهایی را که دوست دارید انتخاب کنید. کارشناسان خاطر نشان می سازند که ادویه ها در غذا کمک می کند میزان نمک را کاهش دهید یا حتی کاملا آن را جایگزین نمک کنید.
 
نمک اضافی در بدن منجر به مشکلات سیستم قلبی عروقی، سیستم عصبی، بافت عضلانی و کلیه می شود.
 

 

عوارض نمک اضافی برای کبد

یون سدیم، که ما با خوردن نمک وارد بدن می کنیم، در بدن ما مورد نیاز است، زیرا آنها در انتقال امواج عصبی و همچنین در چرخه آب نقش دارند. دانشمندان می گویند، میزان مصرف نمک در روز به وسیله یک فرد نباید بیش از 2300 میلی گرم باشد که حدود یک قاشق چای خوری نمک است.
شواهد نشان می دهد که افرادی که بیش از حد نمک مصرف می کنند باعث اختلال در میزان فشار خون می شوند اما اثرات نامطلوبی در کبد بوجود می آید. این تغییرات می توانند خود را در شکل سلولی نامنظم یا حتی در فرآیندهای تقسیم شده و شکل گیری فیبروز نشان دهند. دانشمندان به عنوان ماده ای که تاثیرات نمک بر روی بدن را کاهش می دهد، توصیه می کنند که از ویتامین C استفاده کنند.
 

 

کمبود نمک بدن را تهدید می کند

در سال های اخیر، ما در مورد عوارض نمک زیاد می شنویم. اما در واقع، نمک برای بدن ضروری است.
مطالعات بسیاری وجود دارد که در مورد خطرات نمک صحبت می کنند. مقدار زیادی نمک در رژیم غذایی می تواند باعث اختلال در کلیه ها، دستگاه گوارش، سیستم عضلانی اسکلتی، قلب، رگ های خونی، سلول های عصبی و غیره شود.
 
اما یک طرف قضیه است طرف دیگری هم وجود دارد، بدن نیازمند نمک است. به طور خاص، برای حفظ تعادل الکترولیت، برای عملکرد طبیعی سیستم گردش خون، مغز، متابولیسم و ​​دیگر فرآیندهای به نمک نیاز دارد.
میزان مصرف نمک 5 گرم در روز براساس ماده خشک محاسبه شده است. لازم به ذکر است که یون های نمکی در بعضی از میوه ها و سبزیجات یافت می شوند و علاوه بر این، بسیاری از مواد غذایی که ما خریداری می کنیم حاوی نمک است.سیب زمینی سرخ کرده و یک همبرگر حاوی نمک بیشتری است که توصیه می شود هر روز نخورید. بنابراین، میزان مصرف نمک تقریبا بیش از همه چیز است.
 
به تازگی، دانشمندان دریافته اند که کاهش میزان مصرف نمک، به عنوان مثال، تا 2-3 گرم در روز، همچنین بر سلامت تاثیر می گذارد. با کمبود عدم تعادل نمک در بدن بسیاری از مشکلات بهداشتی مانند فشار خون بالا می تواند رخ دهد.
 
فقط دو قاشق چای خوری نمک باعث آسیب جبران ناپذیر به بدن می شود، گرچه به نظر می رسد که این مقدار بسیار کم است.
دانشمندان آمریکایی معتقدند که مردم واقعا نمیدانند نمک چقدر به بدن صدمه می رساند.
کارشناسان معتقدند که دوز "بی خطر" نمک به تنهایی به بدن آسیب نمی رساند. در نظر گرفته شده است که برای یک فرد سالم مصرف 3-5 گرم نمک در روز لازم است.
 
محققان خاطرنشان می کنند که اکثر مردم در حدود 10 گرم نمک در روز مصرف می کنند، به ویژه در غذاهای آماده، سس ها، غذاهای کنسرو شده و تنقلات. این نگرانی بر وضعیت سلامتی تاثیر می گذارد، بنابراین دانشمندان توصیه می کنند مصرف نمک را کنترل و سعی در کاهش آن داشته باشند.
 

 

نمک با عفونت مبارزه می کند

آزمایشات نشان داده اند که نمک از بدن محافظت می کند و حتی می تواند به عنوان یک آنتی بیوتیک کار کند.دانشمندان آمریکایی دریافته اند که نمک می تواند با باکتری مبارزه کند و دفاع بدن را افزایش دهد. محققان موش های تجربی را به دو گروه تقسیم کردند. یک گروه غذا با نمک، و گروه دوم غذای بدون نمک داده شد. به زودی معلوم شد که موش هایی که نمک می خورند بیشتر به عفونت های مختلف مقاوم هستند. آنها ایمنی بهتر داشتند، بیماری را راحت تر تحمل کردند و سریعتر بهبود یافتند.
 
محققان بر این باورند که این نتایج را می توان به مردم اعمال کرد - نمک کمک می کند تا دفاع از بدن را تقویت کند. به هر حال، لازم به ذکر است که نمک قدیمی ترین روش حفاظت است - در یک محیط شور، اکثریت قریب به اتفاق باکتری ها نمی توانند زنده بمانند و تکثیر شوند. اما معلوم شد که حتی در مقادیر کم نمک اثر مثبت بر توانایی بدن برای مقاومت در برابر عفونت دارد.
اما لازم به ذکر است که نمک فراوان بدن را آلوده می کند. به طور معمول، بزرگسالان باید حدود 3.5 گرم نمک دریافت کنند. نمک باعث افزایش فشار خون و رگهای خونی می شود که خطر ابتلا به فشار خون بالا، حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد. افزون بر این، اضافه شدن نمک باعث کاهش متابولیسم و ​​عملکرد کلیه می شود. نمک اضافی بر روی کار تمام سیستم های بدن تاثیر می گذارد.

 

چه بیماری هایی را می توان با نمک درمان کرد

ما یاد گرفتیم که نمک می تواند به شما کمک کند تا با بسیاری از بیماری ها مقابله کنید و از پیشرفت آنها جلوگیری کنید.
همه می دانند که نمک بیش از حد برای بدن مضر است و پزشکان توصیه می کنند که حداکثر مصرف نمک را کاهش دهد. اما در عین حال، نمک نیز خواص بسیار مفید دارد. به طور خاص، آنتی بیوتیک فوق العاده طبیعی است. نمک می تواند بسیاری از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد، زیرا آنها به سادگی نمی توانند در چنین محیطی زنده بمانند. بنابراین، نمک به شما در درمان تعدادی از بیماری ها کمک خواهد کرد.
 

شستشوی با نمک در بیماری های التهابی گلو و دهان بسیار مفید است. راه حل بسیار ساده است - یک قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کرده و گلو و دهان را بشویید. با یک محلول نمک، میتوانید نازوفارنکس و سینوس را شستشو دهید. به خصوص برای استفاده از چنین اهدافی، نمک پخت و پز معمول است. علاوه بر این، اگر شما ابزار خاصی در دست نداشتید، می توانید از نمک برای ضد عفونی کردن برش های کوچک و زخم استفاده کنید.

این راه حل برای کشتن پاتوژن ها کمک می کند، اما خیلی سریع عمل نمی کند. به یاد داشته باشید که هر گونه عوامل ضد باکتری نیز بر روی میکروارگانیسم تاثیر می گذارد. بنابراین، انجام روش ها بیش از دو بار در روز لازم نیست. شما باید با دقت مراقب باشید - راه حل بیش از حد اشباع می تواند باعث سوختگی غشاء مخاط شود.

نظرات

در ادامه بخوانید...

مشکلات ادراری که نادیده گرفتن آنها خطرناک است

در
مشکلات ادراری
چند بار رفتن به توالت هنجار محسوب می شود؟ چه زمانی، زمان به صدا درآوردن زنگ خطر و زمان مراجعه به پزشک رسیده است؟
به طور متوسط ​​تعداد دفعاتی که در هر روز به صورت جداگانه برای توالت رفتن انجام می شود، چند بار است؟ هنجار تخلیه مثانه از چهار تا ده بار در روز است. اما اگر این تعداد به شدت کاهش یافته یا افزایش یافته است ، باید به دنبال دلایلی برای مشکلات ادراری باشیم.
 

ادرار کمتر شده است

به دلیل کمبود آب یا جذب نامناسب ناشی از اسهال ، ممکن است دچار کمبود آب بدن شوید. یکی دیگر از دلایل ممکن است بیماری کلیوی از جمله urolithiasis باشد.(اصطلاحی است که برای توصیف محاسبات یا سنگهای تشکیل دهنده دستگاه ادراری به کار می رود) به عنوان یک قاعده ، این می تواند با التهاب همراه باشد. اگر هیچ یک از دلایل فوق تایید نشده است ، از طریق تشخیص سرطان بروید.
 

تکرر ادرار

این بیماری می تواند به دلایل آسیب شناختی و غیر آسیب شناختی ایجاد شود. اگر باردار هستید یا در اواخر دوره قاعدگی هستید ، دارو هایی یا دارو های ادرار آور نوشیده اید ، اگر فعالیت بدنی را افزایش داده اید یا بدن شما خیلی سرد شد ، اما ادرار تغییر رنگ و بویی ندارد و روند تکرر ادرار با احساسات ناخوشایند همراه نیست ، این طبیعی است. دیگر نیازی به صدا در آوردن زنگ خطر نیست.

هشدار برای تغییر ادرار 

ما متوجه شده ایم که ادرار تغییر کرده است ، روند ادرار باعث سوزش یا درد می شود. این بیماری می تواند از جمله بیماری های التهابی عفونی باشد: سیستیت ، حالب و همچنین پیلونفریت (عفونت ناگهانی و شدید کلیه است)  و urolithiasis(اصطلاحی است که برای توصیف محاسبات یا سنگهای تشکیل دهنده دستگاه ادراری به کار می رود) باشد. دلایل دیگر ممکن است. برخی از اختلالات سیستم غدد درون ریز و مشکلات زنان نیز با افزایش ادرار همراه است. در مردان ، آسیب شناسی پروستات مشکوک است.
 
اگر متوجه تغییر در ریتم طبیعی خود در تخلیه مثانه شده اید و هیچ دلیلی را که برای سلامتی روشن یا بی ضرر باشد پیدا نکردید ، با یک متخصص تماس بگیرید.

نظرات

در ادامه بخوانید...