پزشکان: تخم کتان می تواند بدن را مسموم کند

تخم کتان می تواند بدن را مسموم کند
پزشکان: تخم کتان می تواند بدن را مسموم کند

 

نکات احتیاطی در مصرف تخم کتان

تخم کتان در بین هواداران یک رژیم غذایی سالم، بسیار محبوب است. با این حال ، کارشناسان اداره ایمنی مواد غذایی اروپا (EFSA) هشدار می دهند که مصرف بیش از حد دانه کتان در تغذیه روزانه می تواند عواقب خطرناکی به همراه داشته باشد.
 
دانه کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 ، فیبر و عناصر کمیاب است. لعاب کتان، معده را پوشانده و از جذب سموم مضر جلوگیری می کند. فیبر تخم کتان  بدن را تمیز کرده و سرعت عبور مواد غذایی را افزایش می دهد. و اسیدهای چرب بیشتری در روغن کتان نسبت به ماهی و گوشت سنتی وجود دارد. 
با این حال ، دانه ها همچنین حاوی یک ترکیب طبیعی به نام آمیگدالین هستند - این یک گلیکوزید سیانوژنیک است ، که در هسته دانه ها و دانه های بسیاری از گیاهان یافت می شود. هنگامی که وارد بدن می شود ، سیانیدها را آزاد می کند و می تواند منجر به مسمومیت شود. 

 

مسمومیت با تخم کتان

به گفته کارشناسان ، مصرف بزرگسالان سه قاشق چایخوری (10.9 گرم) از پودر دانه کتان  در یک زمان می تواند باعث مسمومیت با سیانید شود. فقط یک سوم قاشق چایخوری (1.3 گرم) از پودر دانه کتان برای مسمومیت کودک کافی است.
علائم مسمومیت: سردرد ، سردرگمی ، آشفتگی ، نقص عملکرد قلب ، مشکل در تنفس. در موارد شدید ، مرگ ممکن است. 

 

مصرف تخم کتان در دوران بارداری

در مورد زنان در دوران بارداری نیز پزشکان توصیه می کنند از مصرف این دانه خودداری کنند. این به این دلیل است که کتان دارای خواصی مانند استروژن است که می تواند به رشد پاتولوژیک جنین یا تولد زودرس منجر شود. 
مقامات سوئد قبلاً به خریداران توصیه كرده اند كه از خوردن پودر دانه های كتان زمین جلوگیری كنند. به گفته آنها ، مصرف دانه های کامل خطر مسمومیت را کاهش می دهد. 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید