وزن ثابت: 8 نکته که باید بدانید


ایده اصلی برای غذای سالم، انتخاب غذاهایی است که تا حد ممکن به حالت طبیعی خود نزدیکتر باشند. بنابراین، بجای غذاهای بسته بندی شده یا غذاهای اماده، از غذاهای تازه و کامل استفاده کنید. بجای کوفته‌های یخ زده‌ی تهیه شده از بوقلمون؛ از بوقلمون کامل استفاده کنید و یا بجای تنقلات چسبنده‌ی ساخته شده از آبمیوه، از انگور تازه استفاده کنید. پاداش: هنگامی که شما از مواد غذایی فرآوری شده ، مثل چیپس، کوکی ها، و وعده های غذایی آماده به خوردن اجتناب کنید؛ میتوانید از مقدار کالری زیاد ، شکر، نمک، و چربی اشباع ِ موجود در آنها اجتناب کنید در نتیجه رژیم غذایی کاهش وزن شما با موفقیت به اتمام می رسد.بعد از کاهش وزن با استفاده از این رژیم غذایی وزن ثابت می ماند.

از غلات دارای سبوس ، به میزان بیشتری استفاده کنید

کربوهیدرات‌های تصفیه شده، مانند نان سفید، ماکارونی و برنج، در طول فرآیند تولید، مواد مغذی خود را از دست میدهند. این مواد را با نان گندم کامل و ماکارونی و برنج قهوه ای و یا برنج وحشی جایگزین نمایید؛ و یا از غلات کامل دیگر مثل بلغور جو دوسر، ذرت بو داده، جو، و یا بلغور استفاده کنید. این تغییر، میتواند دارای اثرات زیادی باشد: مطالعات نشان داده است که که یک رژیم غذایی حاویِ غلات سبوس‌دار، می تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت نوع 2 و سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

از میوه ها و سبزیجات استفاده کنید


این غذاهای طبیعی؛ دو مورد اساسی از خوردنِ غذاهای پاک هستند. برخی از افرادی که از اینگونه مواد غذایی استفاده میکنند میگویند که همه محصولات مورد استفاده‌ی شما باید تازه باشند. اما برخی دیگر، میگویند که انتخاب غذاهای یخ زده و بسته‌بندی شده، میتوانند بعد از غذاهای تازه و در رتبه دوم پس از آنها، مورد استفاده قرار گیرند، زیرا این مواد هم میتوانند دارای مواد مغذی باشند. برچسبهای مواد غذایی را مشاهده کنید تا اطمینان حاصل کنید که دارای نمک یا شکر اضافی نیستند. همچنین استفاده از میوه کامل بجای آبمیوه؛ که دارای فیبر کمتر و شکر بیشتر است، نیز خیلی مفید‌تر است. سعی کنید که حتما 5 تا 9 واحد از میوه ها و سبزیها را در وعده های غذایی خود بگنجانید.

برچسب روی بسته بندی مواد غذایی را چک کنید

مواد غذایی پاکیزه، به طور طبیعی دارای نمک و شکر کمی هستند. از این مواد غذایی در رژیم غذایی خود استفاده کنید تا از دریافت نمک و شکر اضافی اجتناب کنید. از آنجا که غذاهای فرآوری شده ، منبع عمده ی نمک و شکر میباشند، میتوانید با اجتناب از این غذاهای فراوری شده از دریافت بیش از حد نمک و شکر جلوگیری کنید. حتی در مواد غذایی‌ای که به نظر می‌رسد که سالم هستند ، مانند ماست یا سس گوجه فرنگی؛ برای دانستنِ میزان شیرین کننده ها و نمک اضافه شده، برچسب مواد غذایی نگاه کنید. در مورد آشامیدنی ها هم همینطور است.

از مواد مصنوعی اجتناب کنید


رنگهای مصنوعی، شیرین‌کننده ها و نگهدارنده‌ها و سایر افزودنیهای ساخت دست بشر، در رژیم غذایی پاکیزه خواری، جایی ندارند. در مغازه خواربار فروشی، از مواد دارای برچسب طبیعی استفاده کنید و از غذاهای دارای برچسب جعلی اجتناب کنید.

آب زیاد بنوشید

به جای نوشیدنی‌های و آب میوه های دارای مقدار زیادی قند ، از نوشیدنی های کم کالری مانند آب و چای گیاهی (جوشانده گیاهی) استفاده کنید، آب، می تواند گرسنگی شما را مهار کند و موجب شود که شما احساس سیری کنید، همچنین، آب میتواند خستگی شما را کم کند و به شما انرژی زیادی بدهد. اگر آب برای شما بدون طعم است، برشهایی از مرکبات یا عصاره نعناع را به آن اضافه کنید.

بازنگری در مورد مصرف کافئین

برخی از افرادِ مصرف کننده‌ی رژیم غذایی تمیز، مصرف مواد غذایی دیگر را به نفع استفاده از آب آشامیدنی، محدود میکنند. برخی دیگر، میگویند که اگر اینگونه مواد غذایی را با اعتدال مصرف کنید، مشکلی به وجود نمی‌آید. متخصصان میگویند که مصرف بیشتر از 400 میلیگرم کافئین ( در حدود 5 فنجان 8 اونسی، قهوه)، در هر روز، همچنین از مصرف بیش از حد شکر پرهیز کنید: چای و قهوه خالص مصرف کنید

تصمیم بگیرید که از مواد غذایی ارگانیک استفاده کنید


کشاورزانی که مواد ارگانیک را کشت میکنند، از آفت کش های طبیعی استفاده میکنند و از مصرف افت کشهای ساخت دست بشر اجتناب میکنند، بنابراین برخی از افراد میگویند که محصولات ارگانیک ، بهترین راه برای پاکیزه خواری میباشد. این به شما بستگی دارد که تصمیم بگیرید که این مساله، تا چه حد در رژیم غذایی شما مهم باشد. شما میتوانید از مزارع محلی خود خرید کنید، بدین ترتیب میتوانید بفهمید که آنها از چه نوع آفت کشهایی استفاده میکنند. یک نکته دیگر اینکه: معمولا آفت‌کشها، در پوست و بخشهای خارجی محصولات تجمع میکنند، بنابراین هیچگاه پوست محصولات غیر ارگانیکی مانند آووکادو، ذرت، و پیاز را مصرف نکنید.

در مورد محصولات لبنی و گوشت، هوشمندانه رفتار کنید

گوشت، شیر و تخم مرغی که شما از مغازه ها تهیه میکنید، از دامهایی، که از هورمونهای رشد و آنتی بیوتیکها استفاده کرده‌اند؛ تهیه شده است. پاکیزه خواران، از این مواد اجتناب میکنند و از منابع محلی که این مواد را به صورت سنتی در اختیار قرار میدهند استفاده میکنند. بازار یک کشاورز ، محل خوبی است که شما میتوانید در انجا متوجه شوید که محصولات آنها از چه راهی تهیه شده است. غذاهای دریایی، دارای برچسبهای مواد ارگانیک نیستند، بنابراین بدنبال موادی باشید که دارای جیوه کمتری باشند. پاکیزه ترین روش برای تامین پروتئین چیست؟ مقدار پروتئین بیشتر را از آجیل، لوبیا و حبوبات دریافت کنید.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید